Elekma  Autoracing

Kiinacooler-kokemuksia

  • 63 Vastauksia
  • 29471 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Kiinacooler-kokemuksia
« : 17.07.2011, 21:15:59 »
Lopultakin sain asennettua Large-kiinacoolerin 940 Turboon. Asennus sinänsä oli kohtalaisen helppo, tein ahtoputket Motonet- pakoputkikäyristä kaasulla hitsaten, saumat tasalle hioen, ja maalasin ne satiinin mustalla kilikali maalilla.  Tänään pääsin koeajolle, ja olin kyllä aika pettynyt :(. Volvo oli muuttunut kuminauhamaiseksi, paineet nousivat selvästi hitaammin kuin orkkiscoolerilla >:( Vanhalla coolerilla seisova lähtö oli jotenkin ripeämpi, kiinarilla jotenkin laiskanoloinen :o Paineet kyllä nousivat korkeammalle, noin 1,3 bar :n , ja meno oli railakasta, mutta se alakierrosten vääntö oli kadonnut tyystin ???

Moottorina toimii 230 ET, LH2.4 ohjauksella. Kansi (531 ) on portattu kevyesti lähinnä pakopuolelta, ja venttiiliseetit on 3-kulmaiset. Kone on n 280 tkm ajettu, rengastin ja laakeroin sen viime talvena. Nokkana toimii VX-3 ja Paineista vastaa Mitsun 15 G . Paineensäätö tapahtuu rajapaineventtiilin + Turbosmart bleederin avulla. Paineet on nyt selvästi liian suuret, pitänee laskea hiukka. Voimansiirrosta huolehtii AW-71

Millaisia kokemuksia muilla on näistä kiinacoolereista ? Lähinnä siis käytöksestä arkiliikenteessä, jossa tarvitaan alavääntöä.   


hevonen

  • Vieras
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #1 : 17.07.2011, 21:36:50 »
Pistä T-nokka niin vääntää alhaalta... :) Eihän tuo kiinari mitään positiivista väännölle teekään mutta max tehot nousee. Virtaa paremmin josta itselläsikin on nyt kokemusta, ahdot nousevat samalla säädöllä ylemmäs----> ahdin pääsee vähemmällä kun orkkiscooleri ei ole tulppana.

Enkä nyt ihan piruuttanikaan kehottanut automaagissa tuota T-nokkaa laittamaan takaisin, vaikka se ei 230 et koneen vakio olekaan (A).
Aika halpa kokeilu, voit yllättyä iloisesti. :o Jos kerta alavääntöä kaipaat. ;)

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #2 : 17.07.2011, 22:30:42 »
Joo, T-nokka vois olla hyvä ratkaisu. Edellisessä 230 FT koneessa oli semmonen, ja oli kyllä vääntävä. Mutta vastapainoksi ylemmillä kierroksilla hyytyi... :'(

Johtuukohan tuo laiskuus nyt vain ja pelkästään Coolerin kasvaneesta tilavuudesta ? paine nousee hitaammin suuremmassa tilassa , eikö niin. Pitääpä painaa mietintämyssy päähän, eiköhän tuohon vaivaan joku lääke löydy ;)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #3 : 17.07.2011, 23:00:07 »
Isot pojat kertoi aikoinaan että turbo+VX3+automaatti ei ole hyvä yhdistelmä, A-nokka automaattiin? Tai Y?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #4 : 18.07.2011, 00:25:05 »
Joo, T-nokka vois olla hyvä ratkaisu. Edellisessä 230 FT koneessa oli semmonen, ja oli kyllä vääntävä. Mutta vastapainoksi ylemmillä kierroksilla hyytyi... :'(

Kyllähän tuohon ratkaisu löytyy...
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Ja sieltä hakemaan haluttuja ominaisuuksia.

Johtuukohan tuo laiskuus nyt vain ja pelkästään Coolerin kasvaneesta tilavuudesta ? paine nousee hitaammin suuremmassa tilassa , eikö niin. Pitääpä painaa mietintämyssy päähän, eiköhän tuohon vaivaan joku lääke löydy ;)

Saa coolerin tilavuus kasvaa melkoisesti, että se näkyy selvästi hidastuneena paineiden nousuna.
Laskeppas huviksesi millaisia kaasumääriä siellä imupuolella liikkuu 100% täytöksellä eri kierrosluvuilla. Niin sen jälkeen voi laskeskella miten paljon coolerin sisätilavuus on siitä kaasumassasta ja vertaa sitä sen jälkeen vaikkapa imupuolen putkiston tilavuuksiin.

Jos cooleri tuntuu hitaalle, niin veivaa paine-eromittari sen molemmille puolille ja mittaa coolerin dynaamiset painehäviöt.

Itse kun vaihdoin KL-racingin "mallisopivan", joka on about kaksinkertainen sisätilavuudeltaan alkuperäiseen nähden. Niin aavistelin, että se saattaa ehkä mahdollisesti tai sitten ei hidastaa turbon reagointia. Käytännössä kaikki oli plussaa, koska persdyno kertoi positiivisesta muutoksesta paikaltaan ja kuumassa lähdettäessä. Lisäksi se yläpäässä tukehtuminen katosi tai heikkeni erittäin selvästi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #5 : 18.07.2011, 00:29:46 »
Itsellä on myös positiivisia kokemuksia vakion coolerin vaihtamisesta kiinalaiseen. Ilman muita muutoksia maksimi ahtopaine nousi hieman muistaakseni noin 0.1 bar - ahtojen nousemiseen ei ollut vaikutusta.

Oletko tarkistanut, että kaikki letkut ovat kunnolla paikoillaan ja klemmarit tiukalla?

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #6 : 19.07.2011, 16:38:47 »
 :) Joo tiukalla on lemmarit.  olen nyt kurvaillut Volvolla pari päivää,ja jotenkin jo tottunut menoon,aikapian se vanha perstuntuma unohtuu. Eli kyllä tämä muuten ihan hyvä kampe on, paitsi ahtojen nousu kaasu pohjaan lintatessa paikoiltaan vois olla nopeempikin  :-\ Niin, yks jännä juttu tuli tuon kiinacoolerin asennuksen jälkeen, nimittäin tyhjäkäyntikierrokset tippui jonnekin 500-600 rpm ???, mistä lie johtuu, ei se kyllä sinänsä mitään haittaa.

Laitn kuvia asennuksesta kun ehdin :hello:


Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #8 : 19.07.2011, 21:00:31 »
hetkinen, ethän ostanu tätä autoa holstinmäeltä? tutun näköinen pirssi :)

ja sori ot :)
LH&ostrich

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #9 : 19.07.2011, 21:03:53 »
:) Joo tiukalla on lemmarit.  olen nyt kurvaillut Volvolla pari päivää,ja jotenkin jo tottunut menoon,aikapian se vanha perstuntuma unohtuu. Eli kyllä tämä muuten ihan hyvä kampe on, paitsi ahtojen nousu kaasu pohjaan lintatessa paikoiltaan vois olla nopeempikin  :-\ Niin, yks jännä juttu tuli tuon kiinacoolerin asennuksen jälkeen, nimittäin tyhjäkäyntikierrokset tippui jonnekin 500-600 rpm ???, mistä lie johtuu, ei se kyllä sinänsä mitään haittaa.

Laitn kuvia asennuksesta kun ehdin :hello:

Eihän jääny mitään rättiä ahtoputkeen?

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #10 : 19.07.2011, 21:19:09 »
hetkinen, ethän ostanu tätä autoa holstinmäeltä? tutun näköinen pirssi :)

ja sori ot :)
;)No sieltäpä hyvinkin...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #11 : 19.07.2011, 22:36:37 »
Niin, yks jännä juttu tuli tuon kiinacoolerin asennuksen jälkeen, nimittäin tyhjäkäyntikierrokset tippui jonnekin 500-600 rpm ???, mistä lie johtuu, ei se kyllä sinänsä mitään haittaa.

Jos kierrokset tippuivat, niin kaikki ei ole kunnossa. Koska coolerilla ei ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #12 : 19.07.2011, 22:47:05 »
Jos kierrokset tippuivat, niin kaikki ei ole kunnossa. Koska coolerilla ei ole mitään tekemistä tyhjäkäynnin kanssa.

Siksipä sitä juuri ihmettelinkin :hello:

Poissa 940 TURBO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #13 : 20.07.2011, 21:57:02 »
Kyllähän tuohon ratkaisu löytyy...
http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Ja sieltä hakemaan haluttuja ominaisuuksia.

Saa coolerin tilavuus kasvaa melkoisesti, että se näkyy selvästi hidastuneena paineiden nousuna.
Laskeppas huviksesi millaisia kaasumääriä siellä imupuolella liikkuu 100% täytöksellä eri kierrosluvuilla. Niin sen jälkeen voi laskeskella miten paljon coolerin sisätilavuus on siitä kaasumassasta ja vertaa sitä sen jälkeen vaikkapa imupuolen putkiston tilavuuksiin.

Jos cooleri tuntuu hitaalle, niin veivaa paine-eromittari sen molemmille puolille ja mittaa coolerin dynaamiset painehäviöt.

Joopasejoo... Nyt meni kyllä överiksi :2funny: Minulla kun ei ole käytettävissä laboratoriota, ainoastaan autotalli, ja normityökalut. Apuna kyllä toimii yli 30 vuoden kokemus erilaisista bensalla toimivista härpäkkeistä... ;)

Itse kun vaihdoin KL-racingin "mallisopivan", joka on about kaksinkertainen sisätilavuudeltaan alkuperäiseen nähden. Niin aavistelin, että se saattaa ehkä mahdollisesti tai sitten ei hidastaa turbon reagointia. Käytännössä kaikki oli plussaa, koska persdyno kertoi positiivisesta muutoksesta paikaltaan ja kuumassa lähdettäessä. Lisäksi se yläpäässä tukehtuminen katosi tai heikkeni erittäin selvästi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kiinacooler-kokemuksia
« Vastaus #14 : 20.07.2011, 22:48:39 »
Joopasejoo... Nyt meni kyllä överiksi :2funny: Minulla kun ei ole käytettävissä laboratoriota, ainoastaan autotalli, ja normityökalut. Apuna kyllä toimii yli 30 vuoden kokemus erilaisista bensalla toimivista härpäkkeistä... ;)
Ihan perusautotallikauraahan tuo paine-eromittaus on... 
Helpoin temppu tehdä se on läpinäkyvä putki U-mutkalla.   ;)

Ja millit muutat paineeksi tällä työkalulla.
http://www.convertworld.com/fi/paine/Senttimetri%C3%A4+vesipatsasta.html

Sitten kun aletaan mennä labrahommiin, niin sitten mittaillaan virtauksen laminaarisuutta coolerin sisällä yms. juttuja.    :o :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo