Carcom Oy  Ateho

dumppi automaatti bensaan

  • 34 Vastauksia
  • 13502 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teemu92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
dumppi automaatti bensaan
« : 19.12.2014, 23:07:11 »
Eli miten toimii joku aftermarket dumppi automaatti vaihteisessa bensakoneessa? Vai toimiiko ollenkaan? En löytänyt googlella tai youtuben jumalallisesta maailmasta.. ei sillä että olisin laittamassa. Siirtäkää muualle jos väärässä paikassa. :pomo:
850 t5
Ex v70 mk3 2.4d
Ex v70 mk2 2.5T
Ex v70 mk1 2.5tdi

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #1 : 06.01.2015, 12:35:26 »
Herää kysymys, miksi ei toimisi, dumpin tehtävänä on päästää ahtimelta tuleva ilma pois kun kaasuläppä suljetaan. Automaatissa se ei vaan suhahda joka vaihteen vaihdossa kun kaasupoljinta ei nosteta :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #2 : 18.01.2015, 13:09:41 »
Ei se automaatti estä laittamasta dumppia, mutta esim. 940 volvon moottorinohjaus ei oikeen tykkää siitä että ilmamäärämittari mittaa koneeseen menevän ilman ja sen jälkeen dumppi päästää siitä osan pois.
Auto saattaa sammua kun päästää kaasusta.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

855_T5R

  • Vieras
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #3 : 19.01.2015, 05:40:19 »
Jos joku LH:lla oleva kampe kannattaa dumpit unohtaa.. ei tuu toimiin.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #4 : 19.01.2015, 14:41:16 »
Jos joku LH:lla oleva kampe kannattaa dumpit unohtaa.. ei tuu toimiin.

Toimii, kunhan dumppi on ennen immua  ::)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #5 : 19.01.2015, 15:03:32 »
Jos joku LH:lla oleva kampe kannattaa dumpit unohtaa.. ei tuu toimiin.
Eiköhän tämä koske lähestulkoon kaikkia IMM ohjattuja laitteita.

Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.

IMM ohjattuihin voi soveltaa bybassia, mikä niistä vakionakin usein löytyy ja miksipä sitä korvata pitäisi..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

855_T5R

  • Vieras
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #6 : 19.01.2015, 18:37:10 »
Eiköhän tämä koske lähestulkoon kaikkia IMM ohjattuja laitteita.

Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.

IMM ohjattuihin voi soveltaa bybassia, mikä niistä vakionakin usein löytyy ja miksipä sitä korvata pitäisi..
Eka virkkeeseen Kyllä..
Toiseen virkkeeseen Juurikin näin.
Kolmanteen itsellä varmaan jossain vaiheessa joudun laittaan omaan tollasen jälkiasennetun bypassin ku holsetilla ajan.. saa nähdä ajan kans kuin käy, mutta kaikkee  pitää varautua.  ;) Tähän mennessä olen mennyt ilman pässejä/dumppeja hyvällä menestyksella. Holsetti tykkää ku sitä vähä kiusataan  :D

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #7 : 19.01.2015, 20:07:55 »
Eiköhän tämä koske lähestulkoon kaikkia IMM ohjattuja laitteita.

Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.

IMM ohjattuihin voi soveltaa bybassia, mikä niistä vakionakin usein löytyy ja miksipä sitä korvata pitäisi..
Joo lähes kaikissa maffi ohjatuissa tulee usein jonkinlaista sekoilua jos laitetaan vaan perus dumppi. Ne kyllä toimivat kun kaasuläppää avaa hiukan, jos hiukan seilaava tyhjäkäynti ei haittaa ::) Näin ainakin oman kokemuksen perusteella.

Omia kyhäelmiä mutta mahdollistaa ainakin lh ohjatuissa toimivuuden perus dumpillakin ihan hyvällä menestyksellä.

Joku ehkä ajaa muullakin kuin vakiovehkeillä? ::) Toki bypasseja saa ihan ahtoputkeen asennettaviakin. Joku saattaa vaan haluta että se auto kuulostaakin joltain muulta kun 100hv pappakantilta. (toki sen pitää silloin myös ollakkin muuta kuin sata tai kaks sataa heppainen ;D ainakin omasta mielestä)
« Viimeksi muokattu: 19.01.2015, 20:16:46 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #8 : 23.01.2015, 23:24:04 »
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #9 : 24.01.2015, 10:16:13 »
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..

Väitätkö tosissaan ettei IMM varustetussa autossa dumppi sekota ruiskua?  :o

-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

855_T5R

  • Vieras
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #10 : 24.01.2015, 11:33:36 »
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..
Oliko tässä itse "asiantuntian" mielipide kyseiseen asiaan?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #11 : 24.01.2015, 14:15:08 »
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..

Et tu, Brute!  :nuhtelu

Syy miksi dumppia ei IMMullisessa LH koneessa kannata edes ajatella on hyvin yksinkertainen.

IMMu mittaa ilmamäärän-> dumppi aukeaa -> sopat menevät sillä hetkellä pirun paksulle. Lambda näkee paksut sopat ja alkaa korjata hetkittäin sopitusta laihemmalle.  -> Sopitus päin persausta! Pitkän ajan lambda korjaus menee sitten päin ahteria sattumanvaraisesti, riippuen kuskin ajotavasta.

-> Dumppi ei vaan toimi tässä setupissa.   :pomo:

Henkilökohtaisesti sanoen, on täysin vidioottimaista laskea ilmanputsarin läpi kertaalleen suodatettua ilmaa ulos järjestelmästä.   :uglystupid2:

Painepuolelle laitettu lanka-IMMu on sitten toinen älyttömyys, koska lanka-IMMua ei ole tarkoitettu kestämään painepuolella.
Ja siitä saatava "hyöty" on käytännössä olematon koneen reaktio-ajoissa tms. sillä lanka-IMMun nopeus on alle 5ms, joten se ehtii reagoida 12000 rpm pyörivän koneen jokaiseen imutahtiin.

Btw, paineenmuutosaalto etenee äänen nopeudella, joten kahden metrin mittaisessa putkessa se tieto kaasuläpän avautumisesta ehtii IMMulle siinä samassa 5ms ajassa, joka IMMulla menee reagoida tilanteeseen. Tosin täältä foorumilta tuskin löytyy yhtään elävää olentoa, joka tällää sen kaasupolkimen lattiaan 0,005 sekunnissa.

Jos siirtoa perustellaan koneen reagoimisen herkkyydellä tms. jutuilla, niin ensiksi kannattaisi säätää se LH oikein, niin loppuu se tarve moiselle pelleilylle!

Jos sitä IMMua on ihan pakko painepuolelle tunkea, saadakseen amis-tuning ääniä, niin kannattaa laittaa sellainen filmi-versio, joka kestää sitä painetta hajomatta. Tosin se vaatii sitten sitä LH2.4:n säätämistä tai LH3.1:n oikein säädettynä.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #12 : 24.01.2015, 14:25:06 »
Jos sitä IMMua on ihan pakko painepuolelle tunkea, saadakseen amis-tuning ääniä
Eipä omassa kyllä immu ole alkanut mitään ääniä pitelemään painepuolella  :o :o :o :o
Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.

Eikös nämä dumpit myös ole ihan omia kyhäelmiä LH koneissa?  ::)

Tuli itse laitettua painepuolelle ahtimen vaihdon yhteydessä, oli alkanut alkuperäinen välijäähy halkeamaan päädystä ja sekotteli käyntiä.
Eikä vuotoa tullut löydettyä ennen kun halkes kunnolla.
Hyvin tuo toimii joten olkoon painepuolella, Bypass käytössä silti.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #13 : 24.01.2015, 14:37:24 »
Eipä omassa kyllä immu ole alkanut mitään ääniä pitelemään painepuolella  :o :o :o :o
Eikös nämä dumpit myös ole ihan omia kyhäelmiä LH koneissa?  ::)

Tuli itse laitettua painepuolelle ahtimen vaihdon yhteydessä, oli alkanut alkuperäinen välijäähy halkeamaan päädystä ja sekotteli käyntiä.
Eikä vuotoa tullut löydettyä ennen kun halkes kunnolla.
Hyvin tuo toimii joten olkoon painepuolella, Bypass käytössä silti.

Amis-tuning äänillä tarkoitin dumpin suhatelua.  :D

Jep, dumppia ei LH koneessa ole ikinä ollut vakiona. Joten ne ovat "puuha-pete" viritelmiä aina.  :idiot2:

Painepuolella se IMMu pettää yleensä kannestaan, joka lähtee irti. Tästä nimimerkkillä Niksa onkin kokemusta puolesta kymmenestä IMMusta. Eli vakio kuumalanka IMMua ei ole tarkoitettu kestämään painetta rakenteensa puolesta. Eikä sen sijoittamiselle sinne ole mitään tarvetta moottorin toiminnan osalta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: dumppi automaatti bensaan
« Vastaus #14 : 24.01.2015, 19:19:03 »
Siinä vaiheessa, kun ahtimena on joku muu kuin sisäisellä bypassilla varustettu mitsu, niin helpoimmalla vaan pääsee kun siirtää sen immun kaasuläpän viereen, niin voi laittaa huoletta sen dumpin jotta se uus ahdin ei hajoa. En ymmärrä miks puolella tämän foorumin käyttäjistä on joku ihmeellinen tarve tulla kitisemään esim. just tästä aiheesta, joku voi haluta jotain muutakuin vakioo ja hiljaista bypassin suhinaa :idiot2:. Enkä ymmärrä, miks tämä keskustelu taas kääntyi lh:n toimintaan, kun kysyttiin toimiiko dumppi automaatti bensakoneessa. Kyseinen autohan voi olla vaikka map-ohjatulla ruiskulla...

Foorumin nimeks sopis tällä menolla paremmin: LH2.4 Racing Club Finland.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Proturbo  Autodiagnoosi