RallyBaron  Samppasport

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 212167 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #435 : 17.09.2016, 22:05:29 »
Kiitos samoin hyvistä kaupoista! :) On kyllä siistiä jälkeä ja maskistakin tuli hieno!
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #436 : 29.09.2016, 23:05:37 »
Mansikkaan tehty huolto ja huolenpitoa.

Käytin taka- akselin kopan auki ihan mielenkiinnosta ja samalla putsailin sisäpuolelta hieman ja vaihdoin tuoreet öljyt.










Käytin EGR:n ja pulsairin osat irti ja putsasin ne.
Kun tarkastelin pulsairin putkia, huomasin siellä reiän. Jotta reiän saisi korjattua, piti putkia vähän katkoa.














240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #437 : 30.09.2016, 18:47:10 »
muuten näyttää hyvältä mutta toisixviimisessä kuvassa jotain väärin?? ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #438 : 30.09.2016, 18:58:25 »
Viimeisessä kuvassa. Huomiovalot ei saa palaa päävalojen kanssa.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #439 : 30.09.2016, 19:08:19 »
Viimeisessä kuvassa. Huomiovalot ei saa palaa päävalojen kanssa.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
juuri näin,eli menettää merkityksensä siinämielessä että säästää ajovaloja kirkkaalla säällä päiväsaikaan! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #440 : 01.10.2016, 10:57:32 »
Viimeisessä kuvassa. Huomiovalot ei saa palaa päävalojen kanssa.

Näissä 80-luvun seiskoissa on kyllä ihan tehtaalta sellaista kytkentää, että ajovalojen kanssa palaa nuo nurkkalyhdyt vajaalla jännitteellä. Ainakin 760:ssä käytetty.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #441 : 01.10.2016, 12:41:24 »
Näissä 80-luvun seiskoissa on kyllä ihan tehtaalta sellaista kytkentää, että ajovalojen kanssa palaa nuo nurkkalyhdyt vajaalla jännitteellä. Ainakin 760:ssä käytetty.
Eikös niissä oo 21/5W polsut eikä mikään jännitteen alennus? Ainakin kahdessa 740:ssä mulla ollut.
 

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #442 : 01.10.2016, 14:08:36 »
Eikös niissä oo 21/5W polsut eikä mikään jännitteen alennus? Ainakin kahdessa 740:ssä mulla ollut.
on! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #443 : 08.10.2016, 07:56:54 »
on! ;)
Jep ja 0-asennossa palaa ilman lähivaloja nämä 21w huomiovalot, €-asennossa sitten lähivalojen kanssa 5w parkit.

Alunperin tässä nyt taidettiin kuitenkin tarkoittaa alalipan kusituikkuja?  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #444 : 11.10.2016, 20:47:17 »
Tänään tuli täyteen 31 vuotta Mansikan ensirekisteröinnistä Suomeen, pienet sille :hg:

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #445 : 04.11.2016, 19:55:33 »
Kuukausi sitten kävin näyttämässä Mansikkaa katsastuskonttorilla. Katsuri huomasi takana oikeassa jarruletkussa pullistuman, sekä käsijarrun teho oli liian heikko, vasemmalla 0,8 kN ja oikealla 1,0 kN, näistä tuli hylky. Tämän lisäksi tuli korjauskehotus; Seisontajarru, käyttölaitteen liikematka yli 3/4 kokonailiikevarasta.

Kävin hakemassa Motonetistä uuden jarruletkun hintaan 7,90 € (sama letku käy myös 5- sarjan BMW:hen) ja käsijarrun säätötapin toisellekkin puolelle hintaan 9,90 €, kun on ollut yksi tappi kuusi vuotta vain toisella puolella. Muutama viikko myöhemmin aloin töiden jälkeen vaihtamaan sitä. No eihän se vuosia kiinni ollut jarruputken mutteri lähtenyt suosiolla auki. Onneksi seuraavalla viikolla (tällä viikolla) oli kouluviikko ja sain vaihdettua jarruputken uuteen ja hyvin onnistui puolikkailla jarruilla ajaminen sen muutaman päivän :)

Samalla kun vaihdoin jarruputken uuteen, tein muutenkin vuosittaisen jarrujen läpikäymisen. Takajarrusatulat otin kummatkin irti autosta ja herkistelin männät ja kosketuspinnat ja etujarruihin liikkuvien osien herkistelyä. Jarruputken vaihdon ansiosta tulikin sopivasti vaihdettua jarrunesteet, kun viime vaihdosta olisi tullut helmikuussa kaksi vuotta täyteen.

Jarrujen herkistelyn jälkeen käsijarrun tehot olivat vasemmalla 1,4 kN ja oikealla 1,5 kN. Tänään kävin uudelleen näyttämässä Mansikkaa konttorilla ja katsuri kävi testaamssa jarrut ja tarkasti letkun sekä putken, kun oli vaihdettu ja antoi leiman lappuun. Niin ja kehui, että oletpa pitänyt autoa hyvässä kunnossa :P

Tähän kohtaan oli tullut pullistuma, ilmeisesti jarrujen testauksen aikana.


Uusi jarruletku ja säätötappi. Jarruletkun metalli osat maalasin mustaksi, mutta eihän se pysynyt kiinni kun letkun vaihto meni vähän puihin.


Uusi jarruputki paikoillaan.





240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #446 : 15.12.2016, 20:24:11 »
Mansikkaan tehty huoltoa, sekä säätöä. Mielenkiinnosta halusin selvittää, minkälaiset venttiilinvälykset koneessa on, eikä edellisestä säädöstä ole tietoa, että milloin on tehty.

Huoltokohteita olivat moottoriöljyjen, öljynsuodattimen, sekä tulppien vaihto.
Öljyiksi valikoituivat samat kuin ennekin, eli Shell Helix Ultra 5W-40 ja öljynsuodattimena Volvon alkuperäinen.
Kilometrejä mittarissa 321 938 km, tällä kertaa taisi vaihto tulla jo ennen kuin tuli kymmenentuhatta täyteen.


Sytytystulpiksi Bosch Super 4 WR78 nelikärkitulpat, eli samanlaiset kuin edelliset.


Ensimmäistä kertaa pääsin aukaisemaan tätä konetta hieman enemmän.
Lämpimälle koneelle venttiilienvälykset olivat sallittujen arvojen ylärajassa eli ~0.45 kaikissa venttiileissä.
Perfektionistina halusin säätää välyksiä hieman pienemmäksi ja säädin välykset ~0.35-0.40 välille.


Koululla ei ollut sopivaa työkalua venttiilikuppien alas painamista varten, joten lopulta helpoin tapa vaihtaa säätöpalat oli irroittamalla nokka-akseli.


Kaikki laakeripinnat olivat hyväkuntoisia, eikä muutenkaan mitään ylimääräistä löytynyt.


Nokka-akselina on vakio A-nokka, nyt sain tämänkin varmistettua.


Nokka-akselin stefa oli jo parhaat päivänsä nähnyt, joten sekin samalla vaihtoon.


Koska nokka-akseli piti irroittaa, piti myös jakopää asetella uusiksi. Samalla huomasin, että kun toissa keväänä tein jakopää remontin tähän autoon, olin asentanut apuakselin ilmeisesti yhden hampaan verran pieleen. Nyt kun olin asentanut jakopään oikeiden merkkien mukaan paikoilleen, ei auto startannutkaan, koska virranjakaa oli väärässä asennnossa ja piti nyt kääntää oikeaan asentoon. Kun olin saanut auton kasaan, säädin sytytyksen, sekä kaasuttimen oikeisiin arvoin. Sytytystä tosin vielä säätelin käsikopelolla tienposkessa muutamaan kertaan, että löytyi sopiva kohta.


Auto taas kasassa. Venttiilinvälysten säätämisen jälkeen autoon tuntui tulevan hieman lisää alavääntöä, sekä muutaman kerran kun olen käynnistänyt konetta säädön jälkeen, tuntui se starttaavan hieman paremmin.


Kaksi foorumilaista Volvoa samassa kuvassa, Huikkosterin auto oli Slerbahuulen huollettavan.



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #447 : 15.12.2016, 21:06:20 »
tuliko motonetin venttiilikopan tiiviste? jos tuli niin seuraa sitä! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #448 : 15.12.2016, 21:16:02 »
tuliko motonetin venttiilikopan tiiviste? jos tuli niin seuraa sitä! ;)
Kyllä tuli ja toki seuraan O0

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #449 : 15.12.2016, 21:43:06 »
Kyllä tuli ja toki seuraan O0

Mulla piti vasta liiman kanssa kasattuna :( n. 2000km ja vuoto alkoi pakosarjan puolelta
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

RallyBaron  Samppasport