Samppasport  Futurez

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 212201 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #345 : 27.04.2013, 05:36:49 »
Sitten pehmeät osat.

Tavaratilan lokeron matto ennen.


Ja jälkeen.


Aina mukana autossa. Karvanoppa.
EA- laukku, jäähdytinneste pönttö ja öljypönikkä pitäisi vielä hankkia.


Tavaratilan "mattojen" pesu vielä vaiheessa, mutta reunapalat (vasen) pesty.


Ovien pahvit melko likaiset, tässä etuset, toinen pesty.


Tavalliseen tapaan vaahtomuovi haljennut.


Korjauskikka jonka bongasin Youtubesta. Liimataan farkku kangasta revenneen kohdan päälle. Liimana käytin Bison Tix liimaa jota saa Motonetistä.








Takana lattialla vain pakoputken lämpösuoja.


Vaimennusmatot.


Ja matto.




« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 12:15:15 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #346 : 27.04.2013, 07:30:09 »
Sitten pehmeät osat.

Tavaratilan lokeron matto ennen.


Ja jälkeen.


Aina mukana autossa. Karvanoppa.
EA- laukku, jäähdytinneste pönttö ja öljypönikkä pitäisi vielä hankkia.


Tavaratilan "mattojen" pesu vielä vaiheessa, mutta reunapalat (vasen) pesty.


Ovien pahvit melko likaiset, tässä etuset, toinen pesty.


Takaselkänoja.




Kuskinpenkin istuinosan verhoilu, alkaa olemaan parhaat päivänsä nähnyt...


...mutta kyllä siitä vielä kampe saatiin.


Selkänojan verhoilu, valmiista ei vielä kuvaa.
Sitä hiekan ja p*askan määrää, mikä noista lähti :o


Tavalliseen tapaan vaahtomuovi haljennut.


Korjauskikka jonka bongasin Youtubesta. Liimataan farkku kangasta revenneen kohdan päälle. Liimana käytin Bison Tix liimaa jota saa Motonetistä.

Takaa

Sama istuinosalle, joka kuluu reunasta kun autosta noustaan.
Ennen
Valmis

Takana lattialla vain pakoputken lämpösuoja.


Vaimennusmatot.


Ja matto.

Keskitunnelin päällinen - loputon hiekan lähde.

Yleis kuvaa.





Siistiä toimintaa :hello: Vinkkinä laitan kun itse korjasin 740.sen lässähtäneen kuskinistuimen niin hommasin samalla verhouksella olevan apukuskin istuimen. Purin siitä pehmusteet, tuet ja mikä parasta niin ehjät verhoilut ne kun sopivat suoraan kuskin istuimeen. Ainut josta huomaa, että verhoilu on vaihdettu on reikä ristiseläntuen-nupikasta selkänojan sisäpuolella jonka voi korjata  vanhasta verhoilusta leikatulla palasella  :) Ja vot`tuli muuten ryhdikäs istuin sen jälkeen.  :o
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #347 : 27.04.2013, 08:57:35 »
Mitä tuohon hitsattuun peltiin laitoit?  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #348 : 28.04.2013, 03:32:32 »
Mitä tuohon hitsattuun peltiin laitoit?  :)
Pohjamaalia, juoksevaa massaa ja päällimmäiseksi paksua massaa.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #349 : 28.04.2013, 14:01:40 »
Siistiä. Nuo tunkinkorvakot on peruspaikka näissä. Omassakin olen nuo tehnyt. Tsekkaa myös takakorvakot.

Tästä saakin hyvin tsemppiä kun pitäs tässä kesällä tehdä vähän samantapasta hommaa omaankin seiskaan.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #350 : 29.04.2013, 06:46:10 »
Siistiä. Nuo tunkinkorvakot on peruspaikka näissä. Omassakin olen nuo tehnyt. Tsekkaa myös takakorvakot.

Tästä saakin hyvin tsemppiä kun pitäs tässä kesällä tehdä vähän samantapasta hommaa omaankin seiskaan.

Kiitos, sitä samaa tsemppiä saa 360:stä O0

240:stä otetun pulsairin korjaus.






Vaimennusmatot ja putket paikoillaan.




Matot ja keskikonsolin sivuposket paikoillaan.




Haluaako joku istumaan :D

« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 12:19:32 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #351 : 02.05.2013, 13:05:53 »
Sisusta valmis.
















« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 12:22:08 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #352 : 28.05.2013, 15:49:13 »
Ostin vara - varaosa kaasari-imusarja yhdistelmän.






Purin ja puhdistin sen.




Tämä on noin vuosilta 1981-1983.


Taka- akselista.


Vetokoukun tyyppikilpi.


Sain vihdoin hankittua puuttuneen Pulsair- letkun, sanoittepa sitä kuinka turhaksi tahansa, se jää.

« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 12:26:26 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #353 : 28.05.2013, 15:54:27 »
Ai tossa on 1031 perä.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #354 : 22.06.2013, 09:06:26 »
Hajonneen kuumakäynnistysventtiilin tilalle hankittu toimiva, joka on isompi ja peltikuorinen, mutta ajaa asiansa ihan yhtä hyvin.

-Kadonneita kuvia-
« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 12:29:17 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #355 : 13.10.2013, 21:12:08 »
Pieni tarina: Vuosi sitten olin palaamassa tavalliseen tapaan lomilta Keuruun varuskuntaan, kun parin kilometrin päässä kotoa, poliisit pysäyttivät auton ja veivät kilvet. Erinäisistä syistä auto ei ollut katsastettu ja oli seisonnassa ja en jostain syystä saanut valtion tarjoamia bussimatkoja käytettäväksi >:(

Sain tietysti päiväsakot, joka päivärahojen perusteella ei mikään iso ollut, mutta sen sijaan lisävero, jonka sain myös maksettavakseni oli 1022 €. Kolmannella kerralla katsuri toden sanoi, kun auto viimein meni läpi. Katsastusaseman vaihdolla saattoi olla osuutensa asiaan ::) Korjauskehotuksena on tuulilasin vaihto.

Tässä kun on tullut rassattua 240:n ja 850:n startteja niin päätin vilkaista mansikan starttia.

Startti on ilmeisesti peruskorjattu joskus, kyljessä tarra jossa lukee Made in France ja 27/03/97. Hiiliä oli vielä reilusti jäljellä.


Alumiinin kupu joskus haljennut ja hitsattu takaisin kiinni. Näytti ihan ammattimaiselta jäljeltä, joten laitoin takaisin kiinni.


Purin, puhdistin ja vaselinioin pyörivät osat.




"Uudet kilvet"


Nyt viikonloppuna vahasin auton.




Myöhemmin parempia kuvia.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2016, 02:42:45 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #356 : 18.11.2013, 08:44:19 »
Lämppärin puhaltimen vastus lopetti toimintansa, mutta Xuppo:lta löytyi vastaavanlainen (kiitos siitä) ja taas pelittää moottori kaikilla nopeuksilla.


Päivitin etujalkatilan valot, Motonetistä yleismalliset rekisterikilven valot.




Vaihdoin etuvilkkujen polttimot "kirkkaisiin".


Oranssilla polttimolla...


...ja "kirkkaalla" polttimolla. Nyt keula näyttää yhtenäisemmältä.


Tässä orassissa pihavalaistuksessa huomasin sävyeron oikeanpuolen etuovessa ja takaoven alareunassa.

« Viimeksi muokattu: 30.11.2015, 12:36:15 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #357 : 17.10.2015, 19:34:19 »
Heipä hei foorumilaisille.

Viime päivityksestä on ehtinyt kulua jo yksitoista kuukautta joten tässä päivitystä mitä autolle kuuluu.

Rekisteriotteeseen merkitty auton ensirekisteröinti on 11.10.1985, joten autolla on nyt virallisesti ikää pyöreät kolmekymentä vuotta, pienet sille  *taavih->

Elokuun alussa katsastin auton ilman huomautuksia, ensimmäisellä kerralla läpi.

Noin vuosi sitten vaihdoin tuulilasin, kun ei enään kelvannut katsastuksessa ja eihän siitä haittaa kyllä ollutkaan, kuin olisi uusi maailma avautunut kun näki jopa eteensä. Uuden lasin ostin Jyväskylän Autolasista hintaan 145 € ja tuulilasi liiman Biltemasta ~9 € hintaan ja tuulilasinpyyhkijän sulat Motonetista, eikä ole ollut yhtään vuotoja. Kuskin puolen listan kiinikkeistä ehjänä säilyi vain yksi.


Armeijasta päästyäni olen ottanut tavaksi käydä Keuruulla aina 4.1., reserviin siirtymis päivänä.


Kesäkuun alussa oli määrä käydä Vantaalla serkkupojan rippijuhlissa. Korpilahdelta Heinolaan meni mainiosti kunnes meno hyytyi. Bensa mittarin tomimattomuudesta oppineena, tiesin heti että kone ei saanut bensaa. Tiesin että tankki oli täysi, joten epäilin tankin ylipainetta tai jonkinlaista ilmalukkoa. Poistin tankinkorkin ja kaadoin ruutalla kaasariin bensaa. Tällä tavoin pääsi aina 200-300 metriä eteen päin. Sitten sain ajettua hädin tuskin auton Heinolan Teboilin parkkipaikalle. Kyytiä Vantaalle odotellessa päättelin, että vika on varmaan bensapumpussa, olihan silläkin jo ikää.
   Vantaalla juhlien päätyttyä kävin ostamassa uuden bensapumpun Vantaan Motonetistä hintaan 44,90 €. Takaisin Heinolaan päästyäni vaihdoin pumpun ja kaadoin kaasariin bensaa, että koneen saa kunnolla käyntiin ja pumpun pumppaamaan täydellä teholla. Taas sama homma, bensan loputtua kaasarista kone hyytyi.
  Tämän jälkeen kaadoin takapenkin ja avasin luukun, josta pääsee käsiksi tankin pään putkiin. Seurasin kädelläni konehuoneeseen menevää putkea ja sieltä se vika löytyi, bensaputki oli poikki. Putki oli mennyt poikki kohdasta, joka oli korkeimmalla taka- akselin syvennyksessä ja eikä ollut massan peitossa kuten muu osa pukesta ja näin ollen ruostunut haperoksi.
   Minulla ei ollut ylimääräistä letkua mukana, joten otin kuumakäynnistys venttiilin toisen letkun, jotta sain putken päät liitettyä. Nostin tunkilla toiselta puolelta auton takapäätä ja laitoin letkun paikalleen, letku oli kuitenkin hieman liian isoa joten sitä ei saanut kiristettyä tiiviiksi yhteen. Tämä patentti kuitenkin tuntui toimivan. Kaiken tämän tein Batistiinin puku päällä.
   Näillä keinoin pääsin Joutsaan asti. Valtatie päätyttyä, mäkisemmällä tiellä kaasua ei enää tarvinnut painaa kuten isolla tiellä ja matka hyytyi taas. Alkoi olemaan jo pimeää ja miestä väsyttämään, joten jätin auton bussipysäkille odottamaan pelastusta seuraavalle päivälle.
  Uutena aamuna lähdin autolle, joka oli samassa kunnossa kuin lähdettäessä, onneksi. Aluksi ideana oli hinata auto Korpilahdelle, mutta mukana ollut perhetuttu keksi toimivan niksin, jolla auton saisi ajettua kotiin. Otimme tyhjän viiden litran tuulilasinpesuneste törpön, joka toimittaisi väliaikaisen bensatankin virkaa ja siitä letkun bensapumpulle. Käyttämämme letku oli läpinäkyvää, joten näimme että pumppu toimii ja bensaa virtaa törpöstä pumpulle. Tällä tavoin pääsin kotiin ja törpössä ollut 4 - 4,5 litraa bensaa riitti juuri ja juuri.
   Kotona tutkin tarkemmin bensaputkea ja laitoin paremman putken hajonneeseen kohtaan. Kone lähti käyntiin ja pumppu imi bensaa tankista. Putki kuitenkin kostui bensasta ja päätin ottaa pidemmän pätkä putkea pois. Irrottamassani palassa olikin vielä pieni ruosteen aiheuttama reikä. Laitoin pidemmän pätkän letkua putken tilalle ja tällä korjauksella olen pärjännyt tähän päivään asti.
   

Kuvat hyytyneestä Volvosta Teboilin pihalla :'(
 



Uusi pumppu paikallaan.


Lopputalvesta oikeasta etulaakerista alkoi kuulumaan sen verran kovaa särinää, että kuului jo ajaessa. Vaihdoin samalla kummankin puolen laakerit samalla kertaa, uudet osat Motonetista. Samoihin aikoihin aloin herkistelemään jarruja. Edessä muutama mäntä oli hieman nahkea joten vaihdoin eteen uudet tiivisteet. Tämän jälkeen ilmasin tietty kaikki jarrut ja samalla tuli vaihdettua kokonaan uudet jarrunesteet.
   Muutama viikko sitten maalasin taas jarrulevyjen näkyvät pinnat, viime kerrasta oli jo pari vuotta aikaa.


Muutama viikko sitten vaihdoin kuumakäynnistys venttiilin paikkaa imusarja päältä sytytyspuolan alle.




Keväällä auto alkoi nykimään pintakaasulla ja kylmällä koneella ajettaessa, välillä nykiminen oli todella voimakasta. Epäilin vian olevan sytyksessä ja vaihdoin virranjakajan kannen ja tulpanjohdot uusiin, kummatkin Motonetista. Nykiminen kuitenkin jatkui ja säädin kaasaria, ilmeisesti liian rikkaalle ja nykiminen laantui.
   Alkukeväästä olin väsännyt ehjän putken EGR:lle ja tukkinut imusarjassa olevan putken puutulpalla. Tällä viikolla otin putken taas irti ja hämmästyksekseni huomasin, että puutulppa oli kadonnut ja ainut suunta johon se voi mennä on alas, eli imusarjaan ja koneeseen. En ole ottanut imusarjaa irti, mutta luulen, että Volvo on pienen hetken käynyt puukaasulla ;D
   Tällä kertaa tulppasin EGR:n venttilille menevän imuletkun, jotta se olisi koko ajan varmasti kiinni ja nykiminen loppui siihen.

Alkukesästä oli sen verran ylimääräistä, että sain vihdoin ostettua uuden jakopään hihnan, hihnankiristimen, termostaatin, jäähdytysnesteet ja vesipumpun. Pumpun mukana tullut tiiviste oli taipunut, mutta laitoin sen kuitenkin paikalle, no eihän se pitänyt niin vaihdoin toisen, valmiin tiivisteen, joka oli tullut omaan 240:iin tarkoitetussa tiivistesarjassa. Sekään ei pitänyt joten päätin tehdä itse tiivisteen tiivistepaperista ja tällä tavoin pumppu alkoi pitämään nesteitä sisällään. Pumppu saattaa vuotaa vielä hieman, mutta on nyt inhimillisissä rajoissa.
   Termostaattia vaihtaessa toinen mutteri oli sen verran ruostunut/hapettunut kiinni, että kotelo oli hajotettava, että termostaatin sai vaihdettua. Ehjän kotelon otin 240:iin tarkoitetusta kannesta :'( Vanha termostaatti oli 100 °C ja uusi 88 °C, nyt on selvä miksi kone ei oikein lämmennyt Kajaanin reissulla -20 °C pakkasella :D

Kesällä purin ohjaustehostimen pumpun ja putsasin kunnolla sisältä ja maalasin ulkopuolelta.

Ennen.




Jälkeen.


Kesällä maalasin pakoputken pään uuteen maaliin.


Pitään haaveena on ollut saada autoon puuhelmi penkinpääliset ja sattumalta Jyskän Varastomyymälästä lötyi sellaiset, hinta taisi olla 6-10 € per kappale, ja sopivathan ne kuin nenä päähän, ehkä jopa paremmin nämä mustat kuin puun väriset.




Tämän vuoden aikana olen innostunut äänittämään omia C- kasetteja ja laulattanut niitä soittimessa. Kerran kuitenin soitto lakkasi ja soitin rupesi vetämään nauhaa sisäänsä. Myöhemmin soittimen avattuani syyksi löytyi katkennut kuminauha. Katkenneen nauhan tilalle otin Wunderbaumin narua ja sidoin sopivan lenkin ja laitoin paikallen. Laitoin soittimen kasaan ja kokeilin miten korjaus toimii. Nyt soitin kyllä pyörii, mutta ääni ei ole ihan puhdas vaan tietyissä kappaleissa kuuluu kummaa "värinää".

Vanhan soittimen hajottua aloin tarkkailemaan Kierrätyskeskusta ja yhtenä päivänä huomasin nimimerkki Makkaran ilmoituksen CR-4041 mallisesta -88 vuoden Volvo 740:ssä olleesta Mikroprosessori radiosta. Hintaa oli 20 € joten tartuin heti tilaisuuteen ja seuraavalla viikolla soitin oli jo paikallaan. Ainoat viat radiossa ovat mustunut nestekide näyttö ja hieman nahkeasti toimivat napit.


"Uudessa" radiossa ei ole kelloa kuten vanhassa, joten korjatakseni mittaristossa olevan kellon otin suoraan akulta virran, 15 ampeerin sulakkeen kautta mittariston taakse, jossa kellolle on +12V liitin. Tämän jälkeen kello on toiminut moitteetta.

Kilometrejä on kertynyt tähän mittariin jo näin paljon tai näin vähän, miten vaan.


Yleisnäkymä kojelaudasta.


Päivitetyt polttoaine tiedot löytyvät linkistä. Olen pitänyt kirjaa kaikista bensa ostoista vuoden 2011 alusta saakka ja tuo keskikulutus on mielestäni aika hyvä suoritus.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/435380.html

Loppukesästä ostin tällaisen herkun. Kysessä on C- kasetti adpteri, "kasetti" laitetaan normaalisti kasettipesään ja "kasetin" perässä olevan johdon päähän esimerkiksi oma puhelin ja näin voi soittaa omaa musiikkia vanhallakin soittimella, suosittelen.


Muutama viikko sitten parantelin kuskin puolen lokasuojan maalipintaa ja pelkääjän puolen lokasuojan alareunaa. Ammattikoulussa aikoinaan pesin autoa ja vesi oli ilmeisesti hieman liian lämmintä ja vei lakan mennessään. Nyt sitten hioin pinnan, vedin värikoodin mukaan Motonetista ostetun punaisen pinnan ja lakka muutaman kerroksen.

Ennen.


Jälkeen.
















Kaikkea muutakin on tapahtunut kuten hitasilua, polttimen vaihtoa, vahausta, ynnä muuta. Mansikka kuitenkin suorittaa loistavasti käyttöauton virkaa nyt ja tulevaisuudessa :)
« Viimeksi muokattu: 17.10.2015, 19:36:41 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #358 : 17.10.2015, 20:23:18 »
Tuon kasettiadapterin äänenlaatu on aivan perseestä. Kesällä ostin yhden ja petyin kyllä pahasti...  >:(
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 740 GL -85 Kartanon mansikka
« Vastaus #359 : 18.10.2015, 10:47:09 »
Jos haluaa parhaan mahdollisen äänenlaadun niin äänipää pitää säätää tolle sopivaksi. Mutta kuraa ne on joka tapauksessa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron