Futurez  Kulkukoira

B20 kaasarista ruiskuksi?

  • 3 Vastauksia
  • 4270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
B20 kaasarista ruiskuksi?
« : 14.06.2015, 22:00:51 »
Tässä jonkun aikaa ollut mielessä B20:n muuttaminen kaasarista ruiskuksi, mutta meikäläisen tietämys ruiskuhommista on kovin huono kun ei juurikaan ole vielä aiheesta omakohtaista kokemusta...

Kone on vajaa 10tkm sitten täysin kunnostettu B20, D nokalla, Marteliuksen peltisarjalla, isoventtiilikannella (ei ruiskun kansi) jota laskettu ja kanavat siistitty, virranjakaja muutettu kärjettömäksi, Weber DGV kaasari, puristussuhde noin 10,5.

B20e:stä sais vissiin kaiken tarvittavan, mutta lienee "täydelliset sarjat" harvassa. B20e:n imusarjoja näkyy välillä myynnissä, ja suuttimien paikat saanee koneistettua siihen, tuossa minun kannessa kun ei ole suuttimille paikkoja. Ja kaveri tuossa tarjottelikin Civic type R:n suuttimia, epäili niiden soveltuvan hyvin. Vissiin sitten pitäs bensakiskokin kehitellä jostain.

Vaan mitäpäs muuta, bensapumppu, bensalinjat uusiks...  :idiot2:

Ois tuolla kyllä nelikymppiset dellortotkin hommattuna, mutta nyt olisi hakusessa päivittäistä kesäkäyttöä sietävä, kohtuukulutuksinen ja luotettava pirtsakka moottori. Vai liekö mahdoton yhtälö  :D


Poissa jahu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kaasarista ruiskuksi?
« Vastaus #1 : 15.06.2015, 23:28:38 »
Jos varmatoimista halajat ja et käytä koskaan kovin maksimaalisia nokkia niin  k-jet on oiva valinta. Itsellä oli käytössä n.15 vuotta ja pelasi hyvin. Nykyinen ns. *säädettävä* mitä vissiin ajattelit on ainakin itselläni ollut kovin vaikea saada toimimaan hyvin moottorin ollessa vielä *kylmissä lämpötiloissa*.  Semmoiset B20 jetinvermeet kansineen löytyy vieläkin poislukien imusarja jos alkaa kiinnostamaan.. ;)

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kaasarista ruiskuksi?
« Vastaus #2 : 16.06.2015, 01:14:30 »
Jos varmatoimista halajat ja et käytä koskaan kovin maksimaalisia nokkia niin  k-jet on oiva valinta. Itsellä oli käytössä n.15 vuotta ja pelasi hyvin. Nykyinen ns. *säädettävä* mitä vissiin ajattelit on ainakin itselläni ollut kovin vaikea saada toimimaan hyvin moottorin ollessa vielä *kylmissä lämpötiloissa*.  Semmoiset B20 jetinvermeet kansineen löytyy vieläkin poislukien imusarja jos alkaa kiinnostamaan.. ;)

Laitetaanpa korvan taakse  :P kantta en välttämättä tarviis, kun tuo nykynen on täysin rempattu toissa talvena. Tosin lie siihen sitten hankala koneistaa ne suuttimien paikat, tai sitten siihen imusarjaan... Nykyisellä D (tai K, en muista kumpi, mutta melkein sama asia) arvelin käyttää. S -nokkakin on minulla jemmassa, mutta lie sillä jo hankala saada säätöihin, eikä muutenkaan ihan "jokapäivännokka..."

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 kaasarista ruiskuksi?
« Vastaus #3 : 16.06.2015, 18:20:54 »
Mä tein kyseisen tempun joskus aikoinaan B20A koneelle. K-Jet ruiskun laitoin, joka on mielestäni yksinkertainen ja toimintavarma, ja hyvä valinta autoon jolla ajetaan vähän useammin, kuten jahu jo sanoi.
Auto mulla tosin 244, joten ruiskun tankkia suoraan saatavilla. Ruiskun tankki eroaa kaasarin tankista siten, että siellä on loiskesäiliö. Ilman loiskesäiliöä auto hyytyy vajaalla tankilla mutkiin, sekä kovempiin kiihdytyksiin ja jarrutuksiin, kun ei saa bensaa. Amazonin "ruiskuttamisessa" ehkä työläin homma tuo loiskesäiliön väkertäminen. Amazonin K-Jetoinnissa pitää myös väkertää ilmamäärämittarille paikka konehuoneeseen, bensapumpulle kiinnitys auton alle, sekä paluulinja bensalle. Itse käytin 244:sessä olemassaolevaa bensalinjaa ruiskun painelinjana hyvällä menestyksellä. K-Jet vaatii sähköä muutaman hassun piuhan ja pari relettä, kytkärin löytää esim. 240 Volvon Haynes korjausoppaasta.

Moottorikonsepti oli mulla melko sama kuin sulla nyt, eli n. 10,5 rutut, D-nokka 4-2-1 Martelius ja joku ihan lievä kanavien putsaus minkä Matti Järviseltä aikoinaan sai 1000mk opiskelijabudjetilla.

Auto oli ainakin sen ajan mittapuun mukaisesti suht ripeä ja kulutti matka-ajossa 8L ja sekalaisessa ajossakin pääsi helposti alle kympin lukemiin. Vähemmän siis kulutti kun mun nykyiset käyttöautot. Kevyempi Amazon saataisi olla vielä vähän pirteämpi ja bensapihimpi.

Kanneksi kannatta valita valunumeroltaan -533 loppuinen v 75 B20F:n (244 Amerikan vientimallin) kansi, koska siinä valmiina lyijytöntä sietävät pakoseetit, ellet sitten jo tehnyt pakoseetipäivitystä nykyiseen kanteesi rempan yhteydessä. Suutin paikat voinee koneistaa nykyiseen riippuen onko valussa tavaraa johon saa suutinpidikkeet kiinni. Helpointa ja varminta (ja usein halvinta) kuitenkin hankkia valmiiksi sopiva osa.

Multa löytyy kaikki nuo 244:sen ruiskuttamiseen käytetyt ruiskuvermeet vielä kellarista, jos tarvetta.

Tässä jonkun aikaa ollut mielessä B20:n muuttaminen kaasarista ruiskuksi, mutta meikäläisen tietämys ruiskuhommista on kovin huono kun ei juurikaan ole vielä aiheesta omakohtaista kokemusta...

Kone on vajaa 10tkm sitten täysin kunnostettu B20, D nokalla, Marteliuksen peltisarjalla, isoventtiilikannella (ei ruiskun kansi) jota laskettu ja kanavat siistitty, virranjakaja muutettu kärjettömäksi, Weber DGV kaasari, puristussuhde noin 10,5.

B20e:stä sais vissiin kaiken tarvittavan, mutta lienee "täydelliset sarjat" harvassa. B20e:n imusarjoja näkyy välillä myynnissä, ja suuttimien paikat saanee koneistettua siihen, tuossa minun kannessa kun ei ole suuttimille paikkoja. Ja kaveri tuossa tarjottelikin Civic type R:n suuttimia, epäili niiden soveltuvan hyvin. Vissiin sitten pitäs bensakiskokin kehitellä jostain.

Vaan mitäpäs muuta, bensapumppu, bensalinjat uusiks...  :idiot2:

Ois tuolla kyllä nelikymppiset dellortotkin hommattuna, mutta nyt olisi hakusessa päivittäistä kesäkäyttöä sietävä, kohtuukulutuksinen ja luotettava pirtsakka moottori. Vai liekö mahdoton yhtälö  :D
« Viimeksi muokattu: 16.06.2015, 18:24:59 kirjoittanut 244L »
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

 

Samppasport  Futurez