Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1695 : 25.08.2014, 17:34:44 »
Tämä on hyvä tietää. Kiitän  :hello:

Kannataa kaikki putket ja letku tarkistaa kunnolla ja mieluusti vaihtaa se suodatin. itellä alko 1000 viina kilometrin jälestä hikkoilemmaan kaikki letkujen mutkan polttoainetta ja suodatin oli täynnä sellasta kuravelliä, että nam. sama ilmiö on todettu monessa ja monen merkkisessä autossa.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1696 : 29.08.2014, 01:36:50 »
Äkkiseltään ei löytynyt tietoa LH2.2-ruiskulla olevan B230F:n modaamisesta RE85-aineelle.
Millähän konstein tuo muutos olisi edullisesti toteutettavissa? Vieläpä siten että sen saa käyntiinkin.
Puristusten nosto ja isommat suuttimet on vahvasti harkinnassa mutta mikä olisi fiksuin tapa LH:n muutokseen?

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1697 : 29.08.2014, 01:47:51 »
Tuli viinat lähimpään tankkauspisteeseen, pitänee alkoholisoittaa toi farkku :P Tarkoituksena tehdä se turbon vihreillä suuttimilla, etuvastuksilla ja lastulla.
No kun halvalla sai.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1698 : 29.08.2014, 02:58:54 »
Äkkiseltään ei löytynyt tietoa LH2.2-ruiskulla olevan B230F:n modaamisesta RE85-aineelle.
Millähän konstein tuo muutos olisi edullisesti toteutettavissa? Vieläpä siten että sen saa käyntiinkin.
Puristusten nosto ja isommat suuttimet on vahvasti harkinnassa mutta mikä olisi fiksuin tapa LH:n muutokseen?

http://www.flexitune.se/products.php

Ja tuolta X1 paikalleen ja sillä selvä (tai siis hyvässä kännissä!)  ;)

Tai sitten meikäläisen tapaan. Tunaat LH:n omin kätösin pitämään Wiinasta!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1699 : 29.08.2014, 09:28:37 »
AMW Dyno Serviceltä mielenkiintoista tietoa, facebookista poimittua:
"Tutkittiin eilen Pamex Oy :n suutinpesulaitteita hyväksi käyttäen
 etanolin käyttäytymistä eri lämpötiloissa. Kylmän ja kuuman etanolin
 suutinvirtauksen ero on huomattava! Autoissa joissa käytetään useampaa pumppua halutun tilavuusvirran aikaansaamiseksi tulee
 etanolin lämpiäminen todelliseksi ongelmaksi. Etanoli lämpenee
 pumppujen ja kuumien osien vaikutuksesta helposti jopa 50 asteiseksi ja n 53 asteessa se alkaa kiehua ! Tämä johtunee suuresta eetterin määrästä(st1 11%). Tankkien huohotus ei
 saa missään tapauksessa olla avoin. Tämä koskee myös etanolin säilytystä. Tämän lämmöstä johtuvan seoksen virheen korjaus
 on mahdollista korjata siihen suunnitelluilla järjestelmillä.
 Julkaisemme lähiaikoina tuoteperheet joissa on eri vaihtoehtoja
 erilaisiin sovellutuksiin seoksen pitämiseksi kohdallaan."
En sen tarkemmin katellut että oliko asiasta jo puhetta täällä mutta tärkeää tietoa.. eikös mikan joskus puhunut humahtelusta 945:sen alla?

Kovasti on hinnat ollu nousussa, lpr-kvl akselilla 1,133€/litra..

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1700 : 29.08.2014, 10:46:24 »
Etanolihan ei itse tuossa kiehu vielä, mutta kyllä siitä niitä keveämpiä jakeita alkaa hävitä nopsaan. Mittailin joskus RE85sen tiheyttä helteellä, mittalasissa näkyi selvästi kun kuplia nousi pintaan tasaiseen tahtiin. Lämpötila taisi olla tuolloin hiukan yli +25C.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1701 : 29.08.2014, 16:00:21 »
Hm...   Tässähän on nyt "hirvittävä" uutinen!  :pomo:

RE85:ssa on viisi tai enemmän hiiltä sisältäviä eettereitä 11%. Joista se MTBE (C5H12O) kiehuu jo +55,2C lämpötilassa.

Mutta se on kevein eetterijae Wiinassa. Sattumoisin sitä samaa metyylitertiääributyylieetteriä on bensiinissäkin maksimissaan sen 15%.  Joten "ongelma" koskee molempia polttoaineita.

Wiinan kiehumispiste on ~78C joten se ei todellakaan kiehu siellä haalean saunan lämpötiloissa.

Wiinan höyrynpaine onkin sitten oma juttunsa. Se ei ole ihan niitä haihtumattomimpia aineksia maailmassa.

En sen tarkemmin katellut että oliko asiasta jo puhetta täällä mutta tärkeää tietoa.. eikös mikan joskus puhunut humahtelusta 945:sen alla?
Kovasti on hinnat ollu nousussa, lpr-kvl akselilla 1,133€/litra..

Jep!  Minulla vuosi paluuputkisto ja huolella!  :facepalm:
Ja vieläpä siitä sitten takapönttöön roiskuen, joten tulikuuma pakoputki ja Wiina on oiva yhdistelmä saada APP-tilanne.

Mutta en sentään polttanut autoani uudestaan. Edellinen kerta oli se, kun polttoaineenpaineenmittausletku halkesi ja kylvi orkkispumpun voimin Wiinaa konehuoneeseen, joka sitten "tömähti" kuuman turbon/pakosarjan toimesta ja meinasin tuolloin päästä sanomaan APP! :facepalm:

Wiinan wittuimainen ominaisuus on pirskatin paljon suurempi räjähdyskelpoisten höyryseosten alue.
Bensalla se on jotain säälittävää 1,4 - 8,1% ja Wiina-pirulla se on "vain" 3,3 - 19 % välinen alue.   :o

Toisinsanoen Wiina on pyromaanin työkalu, eikä bensa!  Amatöörit pelleilee bensalla ja alan miehet sitten jollain muulla!  :2funny:



Mitä Wiinan hintaan tulee, niin sitä on jatkuvasti hilattu ylöspäin, sillä katteet kohdilleen!  :-[
Valmisteverohan ei ole muuttunut, eikä myöskään valmistuskustannukset erityisesti, muuta kuin alaspäin. Joten hinnan nousun takana on ihan muut seikat kuin öljyn hinta.

Mutta jos pumpuilla saadaan polttoaineen lämpötila nousemaan sinne +55C yläpuolelle, niin johan pitää olla katiskassa papua!

Toisaalta, jos se paikallisesti nousee tuohon lämpötilaan hetkeksi, niin väittäisin hyörykulpien katoavan ja tiivistyvän (myös liukenevan) takaisin siihen polttoaineeseen, oli se sitten Wiinaa tai bensaa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1702 : 30.08.2014, 15:32:21 »
Kovasti pumput nostaisivat viinan lämpöä :o
Mutta jos pumput on tankissa ja auton alla, niin ennenkuin neste on suuttimilla asti, niin eiköhän ole putkistossa jäähtynyt.
Jossain dynossa kun auto on paikallaan voi paikat lämmetäkkin, mutta kuinkahan ajossa? Ilmavirta kuitenkin jäähdyttää.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1703 : 02.09.2014, 15:57:56 »
nyt ois flexin kanssa 1000 viinan katkusta kilometriä takana ja aika tarkka kulutus on 12,5L/100km eli ei nyt omasta mielestä hirveesti. Ainoo mikä ahistaa on suutinten loppuminen ~5000rpm ja kylmällä koneella ekoissa kiihytyksissä pikku rykiminen. pitää vissii tässä kuhan rahaa saan (ja akka suostuu ;D) hamuta jostain ainakin ne isommat suuttimet, lastut ja muut tingeltangelit.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1704 : 02.09.2014, 16:18:26 »
Ruiskumoottorissahan on tunnettu ilmiö että polttoaine lämpenee, joskaan astemääristä en tiedä.

Pumppu työntää ruiskutuspaineella lörsää suutintukkiin ja paineensäädin päästää yleensä suurimman osan takaisin tankkiin, silloin kun ei ajeta läppä levällään. Tankin sisältö lämpenee ajossa -- jopa pervossa se ehtii lämmetä ennenkuin tyhjenee  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1705 : 02.09.2014, 16:26:33 »
Ruiskumoottorissahan on tunnettu ilmiö että polttoaine lämpenee, joskaan astemääristä en tiedä.

Pumppu työntää ruiskutuspaineella lörsää suutintukkiin ja paineensäädin päästää yleensä suurimman osan takaisin tankkiin, silloin kun ei ajeta läppä levällään. Tankin sisältö lämpenee ajossa -- jopa pervossa se ehtii lämmetä ennenkuin tyhjenee  :D

Meikäläisellä ei ole nyt tarkkaa mitattua dataatm asiasta, mutta mitään merkittävää lämpenemistä ei Wiinassa tapahdu edes meikäläisen 320L/h työntävällä pumpulla.
Josta vähintään puolet palaa tankkiin, sillä suuttimet laskevat lävitseen ainoastaan 160L/h!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1706 : 02.09.2014, 21:25:48 »
nyt ois flexin kanssa 1000 viinan katkusta kilometriä takana ja aika tarkka kulutus on 12,5L/100km eli ei nyt omasta mielestä hirveesti. Ainoo mikä ahistaa on suutinten loppuminen ~5000rpm ja kylmällä koneella ekoissa kiihytyksissä pikku rykiminen. pitää vissii tässä kuhan rahaa saan (ja akka suostuu ;D) hamuta jostain ainakin ne isommat suuttimet, lastut ja muut tingeltangelit.

Vakiosuuttimet olivat meikäläisellä tapissaan 4000rpm....   :buck2:
Mutta ilmeisesti sinulla on vakio FT-ahdot?

Eilisen iltalenkin kulutus oli vain 39L/100km!  ;D ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1707 : 03.09.2014, 02:20:06 »
Vakiosuuttimet olivat meikäläisellä tapissaan 4000rpm....   :buck2:
Mutta ilmeisesti sinulla on vakio FT-ahdot?

Eilisen iltalenkin kulutus oli vain 39L/100km!  ;D ;D

Ahot on vakiot mitä nyt ikäloppu hukkiksenkello välillä saattaa piikata 0,8 tuntumaan. Hirveesti ei mielellään uskalla nyt läppä auki kiihytellä ku afr meinaa painua sinnelähemmäs 15 ku suuttimet loppuu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa vtunvttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1708 : 04.09.2014, 22:00:25 »
Onko iha normaalia et toi v70 2.5t -98 toimii ihan normaalisti pelkällä e85. :idiot2: Ei mitään vikavaloo oo syttyny vaikka 1500km ajeltu etanolilla. N. 500km pelkällä e85. Sitä ennen noin 50/50 seoksilla. Vetoja tuntus persdynolla olevan paremmin. Jännä ku ihmiset kyselee tankilla et kui uskallat tankata tuosta pistoolista.  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1709 : 04.09.2014, 22:06:01 »
Tarkistappas vikakoodit!

Sopeuttamalla saataa ehkä mahdollisesti olla mahdollisuuksien rajoissa tuo sopeutuminen, mutta hitusen epäilen siellä vikakoodin majailevan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat