Heti kun saadaan tehokas tapa vedyn varastointiin autossa, niin olisihan se. Vetyhän itsessään ei paina juurikas mitään per energiasisältö mutta se ei oikein tahdo varastoitua järkevään tiheyteen eikä kovin tiiviisti. Pannahinen tulee metallista läpi.
Mikä parasta sähköautojen latausasemasta tulee helpolla vetytankkausasema tarvittaessa. Vesitankki vaan kylkeen ja splitataan vedestä vety auton tankkiin, happi taivaalle. Syö sähköä verkosta kuten ennenkin.
Vastaavasti hybridistä tulis "helpolla" vetyauto. Tankin tilalle vetytankki ja polttomoottorin tilalle polttokenno joka syöttää (sähköakkua ja) sähkömoottoria.
Vety ei ihan helpolla tule käyttövoimaksi.
Metanoli-polttokenno sen sijaan voi tulla ja sille on jo valmis jakelu-infra.
Vety on äärimmäisen epäkiitollinen varastoida ja puristaa paineeseen. Lisäksi vedestä elektrolysoimalla sen hyötysuhde on heikko, sähköntuotantomenetelmästä riippuen. Tietysti jos OL3 laitettaisiin syöttämään elektrolyysilaitosta, niin tuottaminen olisi jo ihan edullista.
Toisaalta sitten taas kun vetyä muunnetaan sähköksi, hyötysuhde pyörii siellä 50% nurkissa, joten kokonaisuus ontuu hitusen.
Todennäköisesti jossain vaiheessa polttokennolla toimivat sähköautot ovat arkipäivää suuremmisssa määrin kuin akunvarassa toimivat. Akkuteknologioiden energiatiheys/kg on hyvin pieni, vaikkapa metanoliin verrattuna. Lisäksi nestemuodossa auton "lataaminen" on huomattavasti kätevämpää kuin kaasuna tai ihan töpselillä sähkön.