Jos tuo vanha auto pystyttäisiin sähköistämään 10-15 teur kuluin se olisi ihan vaihtoehto... Esim. E-tronin toimintamatkalla.
Tuo hinta rajoittaa joko maksimi tehoa, akkutekniikkaa ja kantamaa.
Esim.
10 tälläistä akkupakettia sarjassa antaisi jo kivasti potkua. Mutta pelkillä akuilla on hintaa yli €20 000,- Painoa akustolle tulisi 540kg.
Maksimi purkutehot tuollaisesta akustosta olisi 144DCV jännitteellä sitten mukavat 175kW.
144V DCV sähkökoneita tuollaiseen konversioon on olemassa tai on ollut jo WTC (2001) iskujen aikaan, jolloin vakavissani pohdin sarja-hybridin tekemistä. Tuollaisia Litium-akkuja ei tosin ollut.
Tuohon aikaan 2000-luvun alussa, hyvin yleinen konversio oli juurikin 144V jännitteen käyttäminen, jolle löytyi jo silloin 100kW tehoisia moottoreita, joita sitten hurjimmat olivat kytkeneet ne sarjaan ja sijoittaneet moottorit kardaanitunneliin.
Yhdellä hemmolla oli tuollaisen viritelmän perässä "range extender"-peräkärri malli pieni, mutta siellä oli sitten 20kW agrekaatti.
Tosin siihen aikaan valtio halusi periä 20*dieselveron ensin ja sitten sitä saattoi anoa takaisin, jos vaikka sattuisi saamaan. Joten toteuttaminen jäi, koska ei ollut taloudellista mahdollisuutta menettää sitä 20*dieselvero ja tehdä muunnos samanaikaisesti omarahoitteisesti.