Usein kuulee pro-sähköautoihmisten käyttävän argumenttina polttomoottoriauton kiistatta pidempää toimintamatkaa vastaan sitä että suurin osa ajoista on kuitenkin niin lyhyitä että ne pystyy tekemään sähköautolla. Kyllä, pitää paikkansa, mutta veisin homman vielä pidemmälle ja sanoisin että lähes sen saman osan pystyy tekemään lataushybridillä.
En näe järkeä raahata pätkäajossa ympäriinsä tonnin painoista akkua jolla ei sitten kuitenkaan pääse kerralla ns. oikeasti kauas sen kerran kun sille on tarvetta. Sen akun tekemisen järjestä nyt puhumattakaan. Lataushybridi ja järkevän kokoinen polttomoottori, jälkimmäisen polttoaineeksi joku biotuote, niin siinä on laite jolla tekee alle 50 km suuntaansa ajot täysin sähköllä ja jos on päästävä pidemmälle niin päästöt on edelleen murto-osa fossiilisia polttavan vastaavista koska ensimmäiset 50 km on menty sähköllä ja loppumatka jollain biojäteliemellä joka olisi muussa tapauksessa mennyt hukkaan ja maatunut kasvihuonekaasuiksi ihan itsestään, saman tien sillä voi liikuttaa autoa ja tehdä siinä prosessissa siitä niitä kaasuja. Kokonaisuus painaa tyyliin 25% vähemmän kuin vastaava täyssähköauto mikä myös pudottaa sähköajon kulutusta reilusti.
Se on sitten ajajasta kiinni haluaako ajatella että omistaa suurimman osan ajasta sähköauton ja aina välillä polttomoottorillisen, vai polttomoottorillisen jossa on taikamoodi kaupunkiajoon.