Autoracing  KL-varaosat

A-nokka B230fk...?

  • 90 Vastauksia
  • 35829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #15 : 25.09.2011, 20:55:17 »

Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.



Siis löysäyshän tekee sen että vaihtaa entistä helpommin isompaa ja tarkoittaa samalla sitä että öljynpainetta ei tee niin helposti lisää lootaan kuin kd:n vaijeri kireellä. Ja öljynpaineen pieneminen tarkoittaa taas sitä että pakat palaa huomattavasti helpommin kun ei pidä niin tiiviisti.
Näin ainakin omassa, toisaalta jos kd:n vaijeri on liian kireellä niin ei loota vaihda ikinä nelosta.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #16 : 25.09.2011, 21:21:46 »



Se kick-down vaijerin löysäys tekee sen, ettei kone vaihda niin herkästi isommalle ja sitä vääntöä voi hyödyntää.
Noilla eväillä laskin polttoaineen kulutusta toista litraa ajotapoja muuttamatta. Minulla vaihtaa laatikko neloselle tuossa 46km/h nopeudessa pinta kaasulla. Kierroksia pannussa tällöin alle 1500rpm.

Hmm, mulla toimii 940:n AW ja B230FK siten että voi kiihdyttää osakaasulla ja kerrokset on jossain 3 tonnin huitteissa, mutta jos hellään kaasusta niin loota heittää isommalle ja kierrokset putuaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #17 : 25.09.2011, 21:27:04 »
Siis löysäyshän tekee sen että vaihtaa entistä helpommin isompaa ja tarkoittaa samalla sitä että öljynpainetta ei tee niin helposti lisää lootaan kuin kd:n vaijeri kireellä. Ja öljynpaineen pieneminen tarkoittaa taas sitä että pakat palaa huomattavasti helpommin kun ei pidä niin tiiviisti.
Näin ainakin omassa, toisaalta jos kd:n vaijeri on liian kireellä niin ei loota vaihda ikinä nelosta.

Juu, aivo/sormi-synkronointi häriö. Eli ei vaihda pienempää niin herkästi.
Ainakaan omassa kontissa kohta 100tKm matkalla ei tuosta vaijerin löysäämisestä ole ollut havaittavaa haittaa, vaikka käytänkin kevyttä avosandaaliatm ajaessani.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #18 : 28.09.2011, 20:27:36 »
Mites tuo nokan ajoitus turbo koneessa? Vaikuttaako samalla tavalla kun vaparissa että veto tulee alempaa jos aikastaa. Voisko kuvitella että tuottais pakokaasuja enemmän kun nokka aikaisella josta seurais turbon aikaisempi herääminen? Onko kukaan kokeillu säätää penkissä nokkaa, miten vaikuttaa turbon mukaan tuloon?
Sitte vielä et kuinkahan paljo uskaltais puristussuhdetta nostaa jos vaikka jättäis paineet 0.3:een?
« Viimeksi muokattu: 28.09.2011, 21:27:07 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #19 : 28.09.2011, 22:18:41 »
Hmm, mulla toimii 940:n AW ja B230FK siten että voi kiihdyttää osakaasulla ja kerrokset on jossain 3 tonnin huitteissa, mutta jos hellään kaasusta niin loota heittää isommalle ja kierrokset putuaa.

Juu näin toimii itsellänikin. Kestää nostaa kierroksia tuonne likemmäs 3500rpm, ennenkuin alkaa vaihtaa pienempää.

Kokeilin kiristää vaijerista löysät pois ja isommalle vaihto ei käytännössä muuttunut mutta pienemmälle vaihtoherkkyys väheni löysällä vaijerilla. Alunpitäen kick-down oli jossain hitusen yli puolikaasun kohdalla vakiosäädöillä.

Nyt voi tehdä ripeitä (puolikaasu) lähtöjä, ilman kokeen ylenpalttista kierrättämistä. Sekös joitakin sapettaa, kun lähtee ripeästi ja ei silti nosta kierroksia ylettömiksi vingutukseksi. Kun manuaalilootalla ei kestä tahdissa 1,XL ihmesuperhyper TDI:llä, niin seuraaviin valoihin tullaan sellaista munaravia, että ei paremmasta väliä. Mikä ihmeen kilpailuvietti siinä herää?
Jos joku haluaa nauttia ripeistä kiihdytyksistä ja samalla paremmasta polttoainetaloudesta, niin mitä se muille kuuluu?
Kun joku lähtee valoista ripeämmin kuin minä, olen erittäin tyytyväinen, koska em. kuski noudattaa taloudellisen ajamisen oppeja.

Ikuisuuskiihdyttäminen on myrkkyä taloudellisuudelle ja myös ympäristölle.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #20 : 29.09.2011, 04:48:06 »
Ikuisuuskiihdyttäminen on myrkkyä taloudellisuudelle ja myös ympäristölle.  ;)

Itse olen aina pyrkinyt noudattamaan ripeää kiihdyttämistä. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #21 : 29.09.2011, 08:15:38 »
Tää topic on mukavasti alkanu sivuamaan myös taloudellisuus asioita kun ei puhuta huipputehojen hakemisesta.
Muakin kiinnostaa lähinnä toi hyötysuhteen parantaminen ja vähän ruutia alakierroksille vaikka tiesin autoa ostaessa ettei se mikään bensapihi ole.
Tämmöinenkin on käynyt mielessä että tekis B200 moottorista penta-akselilla lähes samankokoisen moottorin tulis parempi tuo isku-poraus suhde ainakin siis taloudellisuutta ajatellen ja veikkaan että alakierroksille tulis jotain myös lisää. Mutta nää on suunnitelmia ja niitä riittää... :) Älkää kuitenkaan ehdottako viiatin ostoa en mä volvoa vaihda vaikka 11litraa meneekin! 

945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #22 : 29.09.2011, 15:07:51 »
Tää topic on mukavasti alkanu sivuamaan myös taloudellisuus asioita kun ei puhuta huipputehojen hakemisesta.
Muakin kiinnostaa lähinnä toi hyötysuhteen parantaminen ja vähän ruutia alakierroksille vaikka tiesin autoa ostaessa ettei se mikään bensapihi ole.
Tämmöinenkin on käynyt mielessä että tekis B200 moottorista penta-akselilla lähes samankokoisen moottorin tulis parempi tuo isku-poraus suhde ainakin siis taloudellisuutta ajatellen ja veikkaan että alakierroksille tulis jotain myös lisää. Mutta nää on suunnitelmia ja niitä riittää... :) Älkää kuitenkaan ehdottako viiatin ostoa en mä volvoa vaihda vaikka 11litraa meneekin!
Mulla lastutettu B230FT keskikulutus 9.1l/100km ;) 8)
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #23 : 09.12.2012, 23:52:33 »
Mikä nokka kannattaa hommata fk koneeseen jos haluu 300hp ja paremmat kierokset? Joku A-nokka?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #24 : 10.12.2012, 13:14:05 »
A-nokalla pääsee yil 400hv.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #25 : 10.12.2012, 20:24:02 »
A-nokalla pääsee yil 400hv.

eli semmosen ostoon  :D
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #26 : 10.12.2012, 20:41:29 »
Saattaa vaatia pari muutakin muutosta... Luulisin...  ;D

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #27 : 10.12.2012, 20:43:57 »
T-nokalla saaneet yli 300hv
A-nokkalla +400
V-nokka piisaa vissiin sit 500hv?

Tarvii tosin vapaavirtaus suotimen ja pari muuta pientä juttua
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #28 : 12.12.2012, 00:36:53 »
Juu katos joulupukin konttiin on tulossa isompi ahdin ja pakosarja T3 laipalla 8) ja Jos ens kesänä jaksas laittaa uusiks myös kiertokanget, männät ja 531 kansi
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: A-nokka B230fk...?
« Vastaus #29 : 12.12.2012, 14:12:04 »
Yleensä orkkis paksuilla kangilla mennään se 400hv asti. Silloin ne tosin saattaa taipua jos varttimaililla lähetään paukulla ja slickseillä liikkeelle.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy