Olen tässä hiljalleen ruvennut ihmettelemään että mikä on kun moottori on kuitenkin FT mutta ahdot ei juuri nouse plussan puolelle, toki tasakaasulla mennään aina alipainealueella mutta kiihdytyksissäkään ei irtoa kuin viisarinleveyden verran paineita. Auto kuitenkin liikkuu arkiajossa ihan mukavasti joten ajattelin että en vain polje tarpeeksi kun tämä on minulle ensimmäinen turbo jota on tullut enemmän ajettua. No, tänään sitten ajattelin selvittää asian ja kävin tekemässä testikiihdytyksen. Kakkosvaihteella lappu lattiaan mutta ei, ei vaan nouse. Ajattelin että jos se ei ehtinyt heräämään, kolmonen sisään ja taas läppä auki samoin tuloksin. Nelonenkin antoi saman lopputuloksen, jotain hämäräähän tässä nyt selvästikin on.
Auto kotiin, Google auki ja muutama mahdollisuus löytyi heti mutta piti odottaa koneen jäähtymistä ennen tutkimuksia, konepelti auki ja pikainen kokeilu ja kyllä vain, hukkaportin tanko irti. Lukitussokasta ei ollut tietoakaan eli se on jossain päin Suomea ja todennäköisesti ollut siellä jo hyvän aikaa. Asiaa tuskin on kukaan edes huomannut koska eroa ei huomaa kuin rajummissa kiihdytyksissä joita tällä ei ilmeisesti ole juurikaan harrastettu. Tappelin sen kiinnitystapin kanssa yhteensä varmaan kolme varttia (se kun on vähän outoja käden asentoja vaativassa paikassa jonne ei lisäbonuksena edes näe) kunnes se meni perinteisellä "Suomi Finland perkele" asenteella iltakymmenen jälkeen paikalleen. Seuraavaksi yritin taiteilla improvisoitua lukitussokkaa niin klemmarista kuin jekkulangan pätkästäkin mutta Bugwaffen laajamittainen ilma-armada pakotti jättämään leikin kesken, en vieläkään tiedä onko siinä akselissa edes sokan reikää mutta pakkohan sen on siellä olla. Etsin huomenna lisää. Joka tapauksessa koeajo osoitti korjauksen onnistuneen ja turbo-Volvo on todellakin ylivoimaa varsinkin silloin kun se toimii kunnolla.