RallyBaron  Samppasport

B20 lämpöongelma

  • 73 Vastauksia
  • 25715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #15 : 30.07.2012, 22:14:34 »
Moro. Itsellä auttoi samaan vaivaan ihan vaan jäähdyttimen peseminen painepesurilla (ainakin puoli tuntia suihkuttelin). Rupesi valo näkymään läpi niin ilmakin pääsee vähän kulkemaan. Ei ole keittänyt enään helteilläkään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #16 : 31.07.2012, 17:58:41 »
Laitoin uuden termostaatin (oli näköjään sittenkin 87 asteinen, vaikka piti olla 80...), kilometri ajoa, ja jumalaton keittely  :nuhtelu Tähän väliin tyhmä kysymys, että eikös sen niinpäin pidäkin olla siellä, että jousi on alaspäin? Otin sitten taas termostaatin kokonaan pois, että pääsee edes jotenkuten ajelemaan.

Alkaa tässä itselläkin keitellä pikkuhiljaa.

Edit: vihreäkantisen mukaan pitäisi olla ihan oikeinpäin... Jatketaan tutkimista huomenna.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2012, 18:54:43 kirjoittanut Amanssi »

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #17 : 31.07.2012, 19:02:36 »
Keittää niinkauan kunnes korjaat. Termari oli oikealla arvolla ja oikeinpäin. :)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #18 : 01.08.2012, 10:01:11 »
Putsasitko syylarin? Lähtikö skeidaa?

Pään hakkaaminen seinään loppuu syylarin kennotuksella tai uudella syylarilla. ::)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #19 : 16.08.2012, 23:27:42 »
Perehdyinkin vasta tänään tarkemmin tuohon putsailuhommaan. Ensimmäiseksi laitoin tiskiaineet syyläriin (noin desi), termostaatti edelleen irrallaan. Ajoa noin 10km, sitten valuttelemaan nesteitä pihalle ja huuhtelemaan järjestelmä. Suoritin homman töissä, siellä kun saa letkusta lähes kiehuvaa vettä.

Kas näin:

Hyvin virtaa, ja aika puhtaan näköiset vedet pihalle. Annoin veden virrata läpi noin varttitunnin verran.

Seuraavaksi syylärin vuoro, tätä ennen syyläri on jo pesty ulkoapäin painepesurilla:

Hyvin juoksee vesi läpi. Varttitunnin annoin virrata taas.

Sitten kamat takaisin nippuun pellin alle (termostaatin kanssa, johon porasin 3mm reiän), ja sillälailla vedet sisään, että ei pitäs ilmaa jäädä mihinkään:

(vähän on nurinpäin, mutta saanee ideasta kuitenkin kiinni)

Ja toimiko? ...no ei.
Eli keittää yhä termostaatin kanssa. Nyt vasta tajusin kokeilla tuota ylä- ja alavesiletkun vertailua, ylävesiletku kuumuu, mutta alavesiletku on kylmä. Mutta hyvinhän se vesi virtasi syylärin läpi putsatessa?  :idiot2:

Oisko nyt sitten seuraavaks vesipumpun ja kansipahvin vaihdon vuoro.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #20 : 17.08.2012, 12:15:15 »
Vesipumpun kimppuun sitten, kun kerran vesi kiertää syylärissä.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #21 : 17.08.2012, 17:01:13 »
Noniin, tänään vertailin ensimmäistä kertaa ylä- ja alavesiletkun lämpöjä ILMAN termostaattia. Ilman termostaattia alavesiletkukin oli lämmin.

Eli vesi kiertää nyt ilman termostaattia ainakin osaksi syylärin läpi, ja osa vedestä palautuu takaisin vesipumpulle, niinkuin nimimerkki reve aikaisemmin kirjoitti.

Tulin nyt siihen johtopäätökseen, että tuo uusi, 87 asteen termari on jo uutuuttaan paska, eikä päästä vettä läpi ollenkaan syyläriin, ainoastaan kierrättää veden takaisin pumpulle, josta siis johtuu nopea keittely.

Ostin nyt vielä uuden termarin, 83 asteisen. Kokeilen sillä.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #22 : 21.08.2012, 17:26:05 »
Heitä termari kattilaan veteen ja rupea nostamaan lämpöä, näkee toimiiko.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #23 : 23.08.2012, 11:54:10 »
Osta mikä tahansa termari, kunhan ostat sen Volvolta. Monen monta kertaa olen saanut taistella tarvikkeiden kanssa, vaan en enää...
suomenvolvokerho.com

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #24 : 23.08.2012, 17:46:50 »
Wahler ;)
Kyllä tuo ongelma vaikuttaa vesipumppuvialta jos keitti vaikka oli termostaatissa reikä ja jäähdytin on auki. Olen kyllä semmoisenkin vian nähnyt, että letkulla jäähdyttimen läpi vettä laskiessa vaikutti vesi kiertävän syylärin läpi mutta kone keitti silti. Ilmeisesti jäähdyttimen pillit oli niin tukossa ettei vesi kiertänyt kuin osassa jäähdytintä ja siksi ei jäähdytysteho piisannut. Uudella jäähdyttimellä ongelmat poistuivat.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #25 : 24.08.2012, 09:48:23 »
Ite oon tavannut sellasen vesipumppu vian että pumpun siivet ei pyöriny akselin mukana ollenkaan.. oli prässäys pettänyt ja oli kun olis ollu laakeri siipipyörän ja akselin välillä!  ;D eli kaikki mahdollista, myös noitten pumppujen osalta!

Poissa jazz58

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #26 : 08.09.2012, 23:37:04 »
Sama ongelma oli täälläkin, lämpeni hieman liikaa ja työnsi sitten vesiä ulos paisuntasäiliöstä. Syylari ulospäin ihan ruosteinen, vuotanut joskus ei kuitenkaan enään. Vesipumpun kunnosta en tiedä, 10v vanha. Termari 87. No auto meni pajalle katsastus remppaan. Vaihdettiin hyväkuntoinen syylari,  uusi vesipumppu ja 82 termari. Nyt pysyy lämmöt normaalina. Samaten hävisi pulputus kun koneen lämpimänä sammutti. Luulin jo että kannentiiviste on mennyt. Syylari taisi olla läpiruostunut ja tukossa. Auto oli seissyt 6 vuotta. Mutta nyt toimii - hain tänään leiman.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #27 : 09.09.2012, 21:32:45 »
Itse en ole nyt kerennyt perehtyä oman Aman lämpöhommiin. Kelit on nyt viilentynyt senverran, että toimii ihan kohtalaisesti. Talvella taidan viedä syylärin kennotettavaksi. Muutenkin talvella tehdä vähän parannuksia konehuoneen puolelle, niin tekee siinä sitten samalla.

Nyt kelien viilentyessä lämmöt siinä 60-70 asteen välissä, ilman termostaattia  :o ja hyvin puskee lämmintä hyttiin, "vähän" lämpimämpi auto kuin tuo miun B Kadetti  ;D

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6366
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #28 : 10.09.2012, 09:20:19 »
Kas näin:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Onko sulla tuo ilmanputsarin putkessa oleva lämmönjakoläppä varmasti kesäasennossa? Sen pitäisi toimia automattisesti, mutta jos on juminnut talviasentoon, niin saattaa aiheuttaa ylimääräistä lämpenemistä.


Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 lämpöongelma
« Vastaus #29 : 10.09.2012, 16:25:48 »
Onko sulla tuo ilmanputsarin putkessa oleva lämmönjakoläppä varmasti kesäasennossa? Sen pitäisi toimia automattisesti, mutta jos on juminnut talviasentoon, niin saattaa aiheuttaa ylimääräistä lämpenemistä.

Otin koko läpän irti, ja tuon alapuolella olevan lämpimän ilman putken reiän tukin sopivalla vanerikakkaralla. Saa siis raitista ilmaa maskin takaa, niinkuin kuuluukin näin kesäautotarkoituksessa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron