Tekniikka on luotettavaa ja lastentaudit jos niitä on ollut, on noihin kilometreihin ja vuosiin varmasti ehditty jo korjailla kuntoon. Isoilla kilometreillä oleva on ehkä varmempi ostaa manuaalivaihteisena, varsinkin kun on maantieajoon tulossa. Kulutus on pienempi ja, vaikkei se automaattikaan nyt vikapommi huollettuna ole, niin paljon ajetussa tietysti ennen pitkää voi alkaa kuluminen tehdä tehtäväänsä. En tiedä sun budjetista, mutta katselisin ensisijaisesti Volvon omalla vitosdieselillä olevia. Hieman pitempi huoltoväli ja halvemmat huollot. Hintaero ensimmäisten 2.4D/D5 ja TDI välillä kuitenkin monesti aika pieni.
Noissa vanhemmissa on vielä joitakin tosi köppöisellä varustelulla olevia. Manuaali-ilmastointiin ei kannata tyytyä vaan katsella sellainen yksilö, jossa on jo Volvon hyvä automaatti-ilmastointi. Vetoluistonesto puuttuu myös vanhemmista kulimallisista, kyllä se nyt jo uudenaikaisessa autossa saa olla. Polttoainekäyttöinen lämppäri on talven pakkasilla hyvä: puuttuu monista tuontirasseista, mutta Suomi-autoissa on ja yleensä myös ajastukset on asennettuna.
Esim. tässä liikkeestä D5 163hv.
http://www.nettiauto.com/volvo/s80/5221884Yksityiseltä 1. vuosimallin TDI. Kiire on - suostuiskohan tinkimään:
http://www.nettiauto.com/volvo/s80/5298198Kokoisekseen ja ikäsekseenhän nuo ovat pieniruokaisia autoja. Voisin kuvitella, että manuaalivaihteinen menisi selvästi alle 6 litran keskikulutuksella maantieajossa. Mulla oli V70 2.4D automaatilla ja se meni maantiellä vähimmillään vähän alle 6 l /100 km (tankkausten perusteella mitattua kulutusta), jos ei ollut moottoritieajoa. Koko kulutus kaikki ajot ja lisälämppärin käytöt mukaan luettuina oli pitkältä aikaväliltä (joku 50000 km) tankkausten mukaan laskettuna 7 l/100 km. Manuaalivaihteisella olisi varmasti jäänyt kutosella alkaviin.