Ateho  Elekma

740 GL -89 B200K - Huoltopäiväkirjaa & varustelua

  • 2 Vastauksia
  • 1881 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
  • www.vrcf.fi
Syksyllä tuli edullisesti pelastettua paalaukselta tuollainen pikkuvikainen 740, B200K+M47 kokoonpanolla. Mittarissa 267tkm. Olen nyt tämän kolmas omistaja, ja huoltohistorian perusteella tätä on pidetty kuin kukkaa kämmenellä, jopa vaihdettujen osien hinnat sekä työtunnit ovat ylhäällä! :o Pientä käytön jälkeä tietenkin tämän ikäisestä löytyy, sekä varustelista rajoittuu takalasin verhoon ja keskuslukitukseen. Tarkoitus olisi siistiä kaikki ruhjeet ja kulumat, sekä varustella OEM hengen mukaisesti. Käyttöautoksi olisi tarkoitus valjastaa, kuukauden päästä kun olisi ajolupa ::)
Muutama kuva ostokunnosta:




Edellinen omistaja poisti tämän liikennekäytöstä viimekesänä, ilmeisesti palaneen kannentiivisteen takia. Liikkeessä tähän oli uusittu kansipahvi, pako- ja imutiivisteet, sekä termostaatti. Tämän jälkeen ollut vielä hetken ajossa, mutta söi hieman vettä, kävi kylmänä kolmella, sekä pölläytti ripeämmässä kiihdytyksessä. Liike antoi diaknoosiksi haljenneen kannen. Tässävaiheessa auto siirtyi minulle.
Hetken aikaa testailtua ja pähkäiltyäni tulin päätöksen, että vika ei voi olla kannessa. En ole tainnut ikinä kuulla, että vakio vinokoneesta halkeaa kansi normaali ajossa? Letkuihinkaan ei painetta kertynyt, eikä paisarissa poreillut. Varmuuden vuoksi ajattelin kokeilla toista imusarjaa, sillä siellä kiertää vesi, ja sen vuoto selittäisi oireet. jar-iilta ostin toisen imusarjan -H-, jonka puhdistelin ja maalailin. Imusarja uuden tiivisteen kanssa kiinni, mutta täysin putkeen ei ensimmäinen asennus mennyt. Ilmeisesti imusarja ei asettunut kunnolla ja jäi vuotamaan reilusti, jonka seurauksena auto ei käynyt enää ollenkaan  ??? Irroitus ja takaisin kiinni, taas toimii. Mikälie sitten jäänyt kanittamaan.
Liikenteessä tällä ei ole vielä imusarjan vaihdon jälkeen ajettu, mutta pihassa käytelty senverran, että vika vaikuttaisi olevan poissa. Käynnistyy paremmin, käy heti kaikilla, eikä pölläyttele :)
Toivotaan nyt että oli vain siitä kiinni.

To Do Listaa
-Ruosteiden kiinniotto. Vähän löytyi hitsattavaa, kun naputtelin pohjaa.
-Ruostesuojaus
-Maalipinnan paikkamaalaus ja myllytys
-Kuskin selkänojan pehmusteen vaihto
-Takavalojen vaihto Tehty
-Tuulilasin vaihdatus
-Humppavehkeet vaihtoon ja vaimennusta
-Kuskinpuolen takaoven lukon herkistely, liikkuu raskaasti eikä lukitu keskuslukituksella ilman avitusta
-Uudet kilvet

Tulevia lisävarusteita
-Mukitelineellinen käsinoja Asennettu
-Kumispoileri Asennettu
-Kolikkolokero Asennettu
-Vakionopeudensäädin
-Lämmitettävät sähköpeilit
-Mittaristoon ulkolämpötila- ja jännitemittari
-Mahdollisesti sähkölasit?

Myös äänentoistoon tulossa päivitystä.

Tällähetkellä kutakuinkin kuvan mukaisessa kuosissa. Vanteiden keskilätkät vaihtui rosterisiin, ajovalon pyyhkijän laitoin toisellekin puolelle, etuvilkun vaihdoin kiilloitettuna apparin puolelle, nyt samanväriset. Spoileria sovittelin, snowcap eksyi paikalleen ja sisustaan vaihtunut ovipahveihin ehjät muovit :) Leima loppui helmikuun lopulla, ei pitäisi olla mahdottomuus saada lisää 8)


Edellisen omistajan hiljattain teettämiä huoltoja
-250107km
   -Virranjakajan kansi bosch, pyörijä bosch, puolan ja tulppien johdot, tulpat
   -Pakoputken etuosan vaihto
   -Venttiilikopan ja pakoputken tiiviste

-252050km
   -Jakopää ja kiilahihnat
   -Pissapojan moottori
   -Raidetangonpää + aurauskulmiensäätö

-253986 km
   -Sachs kytkinpaketti
   -Kytkinvaijeri
   -Kampiakselin takastefa
   -Öljyt ja suodatin
   -Uudet kesärenkaat

-258785 km
   -Raidetangonpää & alapallonivel
   -Öljyt & suodatin
   -Defa letkulämmitin & sisähaaroitussarja
   -Hammastangon suojakumi
   
-263283 km
   -Pakoputki etupätkästä taaksepäin

-264393 km
   -Öljyt&suodatin
   -Ilmansuodatin
   -Polttoainesuodatin
   -Laturinremmien vaihto
   -Sytytystulpat

-267058 km
   -Kannentiiviste
   -Pakosarjantiiviste
   -Imusarjantiiviste
   -Venttiilikopan tiiviste
   -Termostaatti & tiiviste

Enempää ei viitsi vanhempia huoltoja laittaa ylös, sillä niitä on täyden huoltokirjan jälkeen vielä noin 20kpl a4 sivua :2funny:
   
Tänne olisi sitten tarkoitus laittaa muistiin mitä tullut tehtyä :)
« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 20:23:35 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 740 GL -89 B200Kiituri - Huoltopäiväkirjaa & varustelua
« Vastaus #1 : 22.04.2017, 11:37:14 »
Siisti tiilikeula ja väri on hieno! Nuo vaaleat sisustan osat taitaa olla kaikista helpoiten murenevaa sorttia. :D
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -89 B200Kiituri - Huoltopäiväkirjaa & varustelua
« Vastaus #2 : 25.04.2017, 22:24:31 »
Siisti tiilikeula ja väri on hieno! Nuo vaaleat sisustan osat taitaa olla kaikista helpoiten murenevaa sorttia. :D
Kiitos! Ne tuntuu olevan joo, onneksi tuli hamstrattua ehjiä muoveja kasa jemmaan :D

Joskus talvella kaivoin jemmasta haalistuneen punaisen mukitelineellisen käsinojan, jonka maalasin mustalla vinyylimaalilla. Omasta mielestä sopii mustana ehkä jopa paremmin sisustaan, kuin vaaleana, kun kojelaudasta muutenkin keskiosa musta :) Myös kolikkolokeron laitoin kojelautaan. Kiinnitys kaksipuolisella teipillä, niin ei tarvinnut reikiä tehdä. Ja kyllä, sisusta on todella likainen :buck2: Täytyy tekstiilipesurilla pestä, kun kelit lämpiää.


Pölyt tuli pesastua pinnasta pois. Ja vähän kaverikuvan tynkää :D



Kotelosuojaa tuli ruikittua kontin puolelta vähän jokaväliin, mm. takakaaren sisäpuoli, lukkopelti sisäpinnasta ja antennin juureen. Myös ovienpielistä irroitin kaikki tulpat ja ruuttailin ihan kunnolla sinnekin. Myöskin takapyöränkoteloista irroittelin kumitulpat ja paineilmalla puhalsin suurimmat pölyt ja roskat pois. Kunnolla kotelosuojaa sinnekin, siellä ei ennestään ollut ollenkaan. Projekti 242 on tullut huomattua, paljonko kotelosuojalla oikeasti on vaikutusta V:> Samalla putsasin pyöränkotelot ja hiekkapuhalsin ruosteenalut pois. Päälle epoksimaalia, jonka jälkeen kotelosuojaa parantamaan massan tartuntaa. Myöhemmin ruiskutin vielä röpelöisen alustamassan molempiin takapyöränkoteloihin. Ihan älyttömästi en massaa niihin lotraillut, kun tulee kuitenkin sisälokasuojat paikalleen :) Ennen niiden asentamista täytyy kuitenkin vielä korjata kaarien ruosteenalut, jotka näkyvät kuvassa.




« Viimeksi muokattu: 30.10.2017, 20:25:06 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

 

Ateho  Elekma