Proturbo  Autodiagnoosi

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108532 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #105 : 22.03.2012, 18:34:19 »

sehän vastaa jumittunutta viskoa... :D
Ei varsinaisesti, itse flektiosa on erilainen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #106 : 22.03.2012, 18:40:57 »
Ei varsinaisesti, itse flektiosa on erilainen.
vinokoneen viskossa on tosiaan vähän enemmän niitä lapoja kuin tuossa kiinteässä flektissä....

kiinteässä on muistaakseni 5 lapaa ja viskossa 6-7....

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #107 : 22.03.2012, 18:42:09 »
ja omasta mielestä on myös jonkun verran köykäisempi :o
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #108 : 26.03.2012, 21:00:08 »
ja omasta mielestä on myös jonkun verran köykäisempi :o

No sillä juuri...nyt ei omassa 245 ole flektiä ollenkaan, ei ollut edellisessäkään eikä sianpäässä.
Mun mielestä toi visko pyörii kyllä aina mukana jonkin verran, eikä se taida vesipumpun laakereillekaan tehdä
kovin hyvää kun siellä on tollanen 5 kilon insinöörityön taidonnäyte killumassa vipuvarren päässä.
Omaan autoon en halua yhtään ylimääräistä sähkövimpainta ja toisaalta taas en halua joka valoissa
puhaltaa täysillä kuumaa ilmaa autoon ja veivata ikkunoita auki niinkuin tähän asti.
Jos jollain on tommonen kivan värinen kiinteä flekti niin saa tarjota.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #109 : 29.03.2012, 07:49:20 »
ja omasta mielestä on myös jonkun verran köykäisempi :o

Painaa suunnilleen puoli kiloa, eilen kävin hakeen tattarisuolta eräästä
Volvoihin erikoistuneesta korjaamosta/perkaamosta.
Asennukseen tais mennä melkein 5 min. Niitä muuten jäi vielä sinne varastoon.  ;)

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #110 : 29.03.2012, 10:14:40 »
Nuita aikasemmin mainittuja hydrauliflektejä on työkoneissa meljo paljon nykyään. Volvon tämän vuosituhannen pyöräkoneissa ainakin. Tullut kummasteltua tuota syylärin putsaus systeemiä kun välillä pyörättää hetkellisesti toiseen suuntaan tosiaan. Ei muuten toimi kutteripurun kanssa, kun on niin hienoa. Anteeksi OT.  :-[
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #111 : 29.03.2012, 11:33:29 »
Painaa suunnilleen puoli kiloa, eilen kävin hakeen tattarisuolta eräästä
Volvoihin erikoistuneesta korjaamosta/perkaamosta.
Asennukseen tais mennä melkein 5 min. Niitä muuten jäi vielä sinne varastoon.  ;)
Eikö tuo visko nyt sentään ole kehityksessä seuraava askel eteenpäin tuon kiinteän jälkeen..?
Silloin kun se toimii oikein.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #112 : 29.03.2012, 22:52:26 »
Kun vaihdoin 240 Turboon uuden jäähdyttäjän, siis ihka uuden, niin 16 tuumainen sähkö toiminen jäähdytys potkuri lähti pyörimään seistyäni paikoillaan huomattavan pitkän ajan. Siis todella hämmästyttävän tehokas jäähdyttäjä on uusi syylari. Jos auto liikkui edes vähän niin eipä lähtenyt käyntiin "ikinä". 

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #113 : 19.04.2012, 21:15:38 »
Ostin 740 turbon termostaatti anturin ja se ois tarkotus laittaa 240 volvoon. Miten asennan sen syyläriin? Syylärissä anturille paikka, eli taisainen kohta johon olis tarkotus anturi laittaa kiinni. Anturin mukana tuli jonkinlainen "läpivientikumi", niin miten anturi on siis asennettuna vakiona? Täytyykö se juottaa kiinni syyläriin vai pysyykö, jos poraa sopivan kokoisen reiän ja laittaa sen kumin kanssa sen? :idiot2:
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #114 : 19.04.2012, 21:24:10 »
Ostin 740 turbon termostaatti anturin ja se ois tarkotus laittaa 240 volvoon. Miten asennan sen syyläriin? Syylärissä anturille paikka, eli taisainen kohta johon olis tarkotus anturi laittaa kiinni. Anturin mukana tuli jonkinlainen "läpivientikumi", niin miten anturi on siis asennettuna vakiona? Täytyykö se juottaa kiinni syyläriin vai pysyykö, jos poraa sopivan kokoisen reiän ja laittaa sen kumin kanssa sen? :idiot2:
Reikähän siinä tosiaan vakiona vain on mutta pitää sitten olla juuri oikean kokoinen että pysyy.

Joku varmaan heittää tähän sen oikean halkasijan..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #115 : 19.04.2012, 21:49:02 »
Tuohon anturiaiheeseen liittyen... muistan täällä olleen jotain puhetta alavesiletkuunkin asentamisesta. Löysin tässä yks päivä tällasen: http://www.240.se/install/2-26-1.pdf . Näköjään ihan "orginaalinakin" asennettu termari letkuun.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #116 : 20.04.2012, 22:54:55 »
Reikähän siinä tosiaan vakiona vain on mutta pitää sitten olla juuri oikean kokoinen että pysyy.

Joku varmaan heittää tähän sen oikean halkasijan..
22mm

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #117 : 23.04.2012, 15:36:39 »
Okei, kiitoksia tästä, täytyypä joku päivä irrotella syyläri ja porata reikä.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #118 : 25.04.2012, 14:18:45 »
Yksi syy miksi nykyautoissa ei ole visko- tai mitään muutakaan mekaanista tuuletinta on se että se sähklöinen tuuletin on halpa, ja myös helpompi ohjata kuin mekaaninen.

Sinänsä täysiä tai ei mitään tuuletin on helppotapaus, mutta nykyään ei liene myynnissä ensimmäistäkään takavetoista autoa jossa ei olisi ilmastointia, ja ilmastointi vaatii tuulettimen sinne nokalle. Laitetaanko sinne ylimääräinen sähköpuhallin, vai jätetään mekaaninen tuuletin pois ja korvataan se yhdellä kaksitoimisella sähkötuulettimella?

Mun mielestä viskotuuletinta ei ole kadottanut sen energian kulutus, vaan se että tuuletus on halvempi toteuttaa sähköllä.

Mulla on 264:ssä osin hajonnut visko, eli se on huomattavasti herkempi tarttumaan kuin mitä sen pitäisi, joten on tullut paljon kokemusta eroista visko kiinni/auki. 3000rpm eteenpäin visko lukittuneena sen tehontarve on jo todella suuri. Mä en usko että huippukierroksilla viskotuulettimen tehontarpeeksi riittäisi vain 10 heppaa.

En muuten tiedä onko PRV:n tuulettimen lavoissa jotain eroa vinokoneen tuulettimeen, sekin on mahdollista, PRV kun on muutenkin varustettu järeämmällä jäähdytyksellä kuin vinokone.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #119 : 26.04.2012, 02:07:35 »
Yksi syy miksi nykyautoissa ei ole visko- tai mitään muutakaan mekaanista tuuletinta on se että se sähklöinen tuuletin on halpa, ja myös helpompi ohjata kuin mekaaninen.

Toisaalta puhtaasti mekaaninen tuuletin on taatusti edullisin vaihtoehto,voittaen sähköisen 6-0.

Eikä se tarvitse mitään ohjausta, jos hyötysuhdeajattelu jätetään kokonaan tarkastelun ulkopuolelle.
Moottorin jäähdytystä riittää ohjaamaan termostaatti. Tässä suhteessa mekaaninen flekti voittaa sähköisen 6-0.

Sinänsä täysiä tai ei mitään tuuletin on helppotapaus, mutta nykyään ei liene myynnissä ensimmäistäkään takavetoista autoa jossa ei olisi ilmastointia, ja ilmastointi vaatii tuulettimen sinne nokalle. Laitetaanko sinne ylimääräinen sähköpuhallin, vai jätetään mekaaninen tuuletin pois ja korvataan se yhdellä kaksitoimisella sähkötuulettimella?
Tähän takavetoisten ja ilmastoinnin suhteeseen en osaa sanoa mitään varmuudella. Työ-auto tyyppisissä se ei välttämättä ole niin yleinen kuin hlö-autoissa.

Ilmastointikin voidaan hoitaa mekaanisella flektillä, kuten vanhoissa jenkeissä se on hoidettu jo puoli vuosi-sataa sitten.

Kaksi-toiminen flekti? Vai kaksi-nopeuksinen flekti?

Mun mielestä viskotuuletinta ei ole kadottanut sen energian kulutus, vaan se että tuuletus on halvempi toteuttaa sähköllä.

Väitämpä tässäkin, että visko on halvempi valmistaa kuin sähköflekti...

Mulla on 264:ssä osin hajonnut visko, eli se on huomattavasti herkempi tarttumaan kuin mitä sen pitäisi, joten on tullut paljon kokemusta eroista visko kiinni/auki. 3000rpm eteenpäin visko lukittuneena sen tehontarve on jo todella suuri. Mä en usko että huippukierroksilla viskotuulettimen tehontarpeeksi riittäisi vain 10 heppaa.

No niin!  Tehontarve ja energiankulutus...
Siinäpä syitä mekaanisen flektin muuttumiseen viskoksi ja sittemmin sähköiseksi...   :)

Kampiakseliteho jää mekaanisella ja viskolla huonommaksi kuin sähköisellä.
Ai niin, eihän moottorin huipputeho voi merkitä mitään auton myynnissä!   :D

En muuten tiedä onko PRV:n tuulettimen lavoissa jotain eroa vinokoneen tuulettimeen, sekin on mahdollista, PRV kun on muutenkin varustettu järeämmällä jäähdytyksellä kuin vinokone.

Tuo jäähdytys riippuu hyvin pitkälti siitä, mikä on moottorin hyötysuhde ja maksimi teho.
1MW terminen häviöteho ei vaadi lopultakaan kummoisen tehoista polttomoottoria...   :o




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron