Samppasport  Futurez

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108535 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #165 : 17.02.2013, 16:28:07 »
Tossa täysin samaa mieltä että pitäis olla tosi tiivis. Mutta taas jos se on ihan siinä syylärissä kiinnes, niin mun näkemyksen mukaan se ilma ei parhaalla tavalla pääse virtaamaan sen kennon läpi. Tavallaan se flekti ois vatkaimena siinä syylärissä kiinni. En ole tehnyt sen sofistikoituneempia tutkimusta asiasta, joten myönnän jotta väärässä saatan olla.

Jos se potkuri on oikein lähellä kennoa, niin se imee parhaiten juurikin sen kennon lävitse, mikä tarkoitus onkin.
Kun välimatka potkurin ja kennon välissä kasvaa, niin kaikenlaiset ilman sivuvuodot yms. alkavat tiputtaa jäähdytystehoa, joka syntyy vain siitä, että ilma virtaa sen syylärin lävitse.

Viskossa ongelman tuo vain se, että potkuri on koneessa kiinni ja se tunneli auton korissa, joten se on pakko jättää väljäksi, jottei tule osumia. Tämä taasen heikentää tehoa merkittävästi.

Sähköflektillä tuon voi välttää helposti, koska se on kiinni itse syylärissä.

Ja flektin teho on maantienopeuksissa suhteellisen vähäinen enää verrattuna ajoviiman tuottamaan virtaukseen.
Jos moottoritienopeuksilla mennään, niin flekti on melkoisen viraton kaiken kaikkiaan, koska ilmapatsaan nopeus, jota volvo edellään työntää on jo huimat 33m/s, jonka tekeminen viskolla tms. puhalimella vaatii tolkuttomasti voimaa!

Ne mun kokemukset sähköflektistä rajottuu kuppaseen turbokoneeseen ja sille (oliko se solex) cd175 kaasuttimelle jonka säädöt oli päin peetä ja keitti niiden 5min pyrähdysten jälkeen. Heitin ne turboroskat ja flektinki kuuseen. Jääny paskan maku suuhun kait.
Jos turbossa on sopat väärin, niin se tuottaa kyllä uskomattoman määrän ylimääräistä lämpöä.

Jos auton moottori tuottaa 100kW akselitehon, niin polttoaineen terminen teho on huimat 1000kW.   :o
Tuosta megawatin tehosta syyläri joutuu puskemaan ulkoilmaan n. 600kW loput menee harakoille muuta reittiä.
Todellisuudessa vinokoneen hyötysuhde ei juuri 10% parempi ole.

Jos minulta kysytään sähkö, vaiko visko, niin sähkön otan ilman epäröintiä.  Koska sähköllä se toimii vain silloin kun sen tarvitsee toimia.  Merikontissa LH päättää milloin flekti pyörii kannen lämpötilan perusteella.
Normaalinopeudella se flekti toimii silloin kun kansi on yli +105C lämpötilassa mutta alle +115C.

Kun tuo +115C lämpötila ylittyy, niin siinä vaiheessa flekti pyörii täysnopeudella tasan niin kauan, että kone jäähtyy alle +115C lämpötilaan ja sen voi pysäyttää tuolloin vain irroittamlla akun navan tms. menetelmällä katkaisemalla flektin sähköt.  Normaalisti tuota ei tapahdu kylläkään ja flekti sammuu normaalisti moottorin sammuessa, mutta jos jostain syystä tuo +115C ylittyisi moottorin sammuttuakin, niin LH käynnistää flektin tuolloikin. Siksi siellä on varoitus pitää räpylät pois flektistä moottori sammutettunakin!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #166 : 17.02.2013, 18:49:54 »
Mulla tuo sähköflekti on liimattuna siihen viscon tunnelin takapäähän ja se on niin tiivis kauttaaltaan ettei ilmaa pääse tulemaan muualta kuin syylärin läpi. Väliä kennoon jää 5...6cm. Noin mä luulisin että se ilman virtaus on tasaisin kauttaaltaan syylärissä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #167 : 17.02.2013, 20:15:41 »
Mulla tuo sähköflekti on liimattuna siihen viscon tunnelin takapäähän ja se on niin tiivis kauttaaltaan ettei ilmaa pääse tulemaan muualta kuin syylärin läpi. Väliä kennoon jää 5...6cm. Noin mä luulisin että se ilman virtaus on tasaisin kauttaaltaan syylärissä.

Juu, oikein onnistunut muutos ja huomattavasti tehokkaampi kuin visko.  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jenzi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
    • PBP
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #168 : 26.08.2013, 12:10:48 »
Nostetaan nyt tätä aihetta, volvo aloittelija kysyy että mistä sähköflektiä kannattaa lähteä ostamaan? Ja onko kuinka vaikea homma vaihtaa sähköinen vakion tilalle?
Volvo 240 -90 B230F M47

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #169 : 26.08.2013, 12:16:39 »
Nostetaan nyt tätä aihetta, volvo aloittelija kysyy että mistä sähköflektiä kannattaa lähteä ostamaan? Ja onko kuinka vaikea homma vaihtaa sähköinen vakion tilalle?

Esim. motonet tai biltema kummassaki on.. vähä mittailet ja haet sopivan kokoisen ja otat vanhan viskon pois ja laitat uuden kiinni hyvin syylääriin johki ja sit vaan sähköt. helppo homma.

e:muista laittaa lämpötila anturi että lähtee flekti automaattisesti pyörimäään tietyssä lämmössä ettei paffi mee. ja vaikka niinku itelläki vielä että saa napilla koska tahansa päälle.  -H-
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #170 : 27.08.2013, 18:57:52 »
Mullakin käynyt välillä mielessä viskon poisto.
Autossa on automaatti-ilmastointi, joten siellä on jo yks sähköflekti. Se ilmeisesti ottaa tiedon syyläriltä? Ainakin siinä on anturi. Jäähdyttääkö tuo kyseinen flekti vain ilmastoinninkennoa, vai myös moottoria?

Riittääkö jos jaan siitä tiedon myös toiselle flektille?
Vai kannattaako laittaa erillinen katkasin?


Tulipas kysymyksiä kerrakseen  :P

EDIT: Hommasin 940 alkuperäisen sähköflektin. Nyt kertokaa miten se kannattaa kytkeä  ;)
« Viimeksi muokattu: 27.08.2013, 21:28:01 kirjoittanut thukka »
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #171 : 28.08.2013, 11:33:35 »
EDIT: Hommasin 940 alkuperäisen sähköflektin. Nyt kertokaa miten se kannattaa kytkeä  ;)

tuolla on jotain asiaa asennuksesta ja kytkemisestä. pistän omanki sinne esimerkiks.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21924.0
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #172 : 28.08.2013, 12:05:37 »
Mites tuo mun alkuperäinen sähköflekti, onko se kytketty jotenkin ilmastointiin?
Vai pyöriikö pelkästään syylärin tiedon mukaan?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #173 : 28.08.2013, 12:42:04 »
Flekti pyörii LH:n ja ilmastoinnin painerajojen ohjaamana.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #174 : 28.08.2013, 13:13:19 »
Flekti pyörii LH:n ja ilmastoinnin painerajojen ohjaamana.

Eli tuo toinen voi olla käsikäyttöinen. Sit alkuperäinen on siellä "turvana".
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #175 : 28.08.2013, 13:36:34 »
Flekti pyörii LH:n ja ilmastoinnin painerajojen ohjaamana.

onko se "etu"-flektikin siis näin? joka on viskon kaverina joihinki asennettu. semmosen kaavioita en oo ikinä vielä nähnyt
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #176 : 28.08.2013, 13:38:11 »
onko se "etu"-flektikin siis näin? joka on viskon kaverina joihinki asennettu. semmosen kaavioita en oo ikinä vielä nähnyt

Se luultavasti on pelkästään ilmastoinnin painerajojen ohjaamana. En ole koskaan em. skemaa minäkään nähnyt.
Vain näiden ns. tavallisten, jossa homma menee kuvatulla tavalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #177 : 28.08.2013, 13:49:05 »
Hmmm.. Ottaako ilmastointi sit tiedon syylärin nurkasta?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #178 : 28.08.2013, 13:56:58 »
Hmmm.. Ottaako ilmastointi sit tiedon syylärin nurkasta?

Kyllä, siitä lauhduttimen nurkan kolmelta anturilta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #179 : 28.08.2013, 14:04:27 »
Täytyy varmaan kokeilla käytännössä et lähteekö etuflekti pyörimään koneen ollessa kuuma.
Laittaa vaan sen toisen ensin toimimaan, niin saa jäähdytettyä tarvittaessa.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

 

Elekma  Autoracing