Autoracing  KL-varaosat

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108257 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -linttamummo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #225 : 18.10.2013, 11:02:57 »
Tuollainen anturi löytyi motonetistä:
www.motonet.fi/fi/varaosatuote/13-3693?ajoneuvo=651
Onko tietoa että mihin tuo kytketään?  ???
S40 2.0t classic -03

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #226 : 19.10.2013, 08:18:47 »
Eikös siinä ihan lue suomeksi

Lainaus
Lisätieto:

Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa -linttamummo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #227 : 19.10.2013, 16:03:23 »
Jep, mutta kysymys olikin että mihin se kytketään? Syyläriin? Kanteen? Vakio lämpöanturin paikalle?  :idiot2:
S40 2.0t classic -03

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8980
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #228 : 19.10.2013, 16:28:21 »
Jep, mutta kysymys olikin että mihin se kytketään? Syyläriin? Kanteen? Vakio lämpöanturin paikalle?  :idiot2:

Syyläriin tai vesiletkuun. Syylärissä lie alkuperäinen paikka.

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #229 : 13.11.2013, 14:32:00 »
Vähän ohi aiheesta, mutta onko kellään tietoa missä lämpötilassa tuollainen syylärin reunaan tuleva anturi kytkee sähköflektin päälle alkuperäisessä asennuksessa? Ja onkohan tuo lämpötila riippuvainen moottorin tyypistä? Kysäisin paikallisesta tarvikeliikkeestä niin kuulemma sais useammalla lämpötilalla olevia antureita.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #230 : 13.11.2013, 14:47:52 »
Vähän ohi aiheesta, mutta onko kellään tietoa missä lämpötilassa tuollainen syylärin reunaan tuleva anturi kytkee sähköflektin päälle alkuperäisessä asennuksessa? Ja onkohan tuo lämpötila riippuvainen moottorin tyypistä? Kysäisin paikallisesta tarvikeliikkeestä niin kuulemma sais useammalla lämpötilalla olevia antureita.

Käyttökokemusta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=996.msg719338#msg719338 sivun alareunassa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #231 : 13.11.2013, 15:03:55 »
Minä luulin, että viskoflekti kunnossa ollessaankin puhaltaa "melkein kokoajan", mutta ei näin ole ainakaan omassa 945:ssa.
Valoja säädin pari iltaa sitten ja Volvo raksutti tyhjäkäynnillä hieman pidempään. Flekti pyöri kokoajan "hissuksiin", eikä moottorin kierrokset juurikaan vaikuttaneet flektin nopeuteen. Siinä kun valoja räpläsin, alkoi yht'äkkiä kuulumaan semmoinen ovela "kihinä". Kun kerkesin pääni kääntää hihnojen suuntaan, alkoi flekti puhaltamaan oikein kunnolla (voimahumina!!!). :o Tällöin flekti pyöri juuri niillä kierroksilla, millä vesipumppu pyöri. Moottorin kierrosten nostaminen kasvatti myös flektin pyörimisnopeutta.

Noh, jatkoin valojen räpläämistä ja hetken kuluttua se humina ja tuuli konehuoneessa lakkasi yhtä nopeasti kuin alkoikin! :o Siis kuin veitsellä leikaten, flektin veto meni "vapaalle" ihan sekunnin-kahden sisällä. Tämän jälkeen flekti pyöri taas "vapaalla" hissuksiin, eikä moottorin kierrokset nostaneet flektin nopeutta. Hetken kuluttua flekti taas "heräsi".

Että itte en ainakaan tuota keksintöä vaihda mihinkään. Tämmöisestä ~1400kg henkilöauto ~130hp moottori ja ~130-140kg kuljettaja -"paketista" löytää monta muutakin kevennyspaikkaa, millä on paaaaaljon isompi vaikutus kiihtyvyyteen ja kulkuun. :2funny:

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #232 : 15.11.2013, 08:32:20 »
Voi kun toimis mullakin noin  :o en vaihtais pois viskoa... Mulla tuntuu huminaa olevan ihan koko ajan aivan sama onko kylmä vai lämmin kone aina humisee kierrosten mukaan... Uskoisin tämän osittain vaikuttavan siihen ettei deeku meinaa pysyä lämpimänä talvella, ilmaa kun liikkuu vähintäänkin tarpeeksi tuolla viskolla, pakkasillakin kun laittaa käden kuskin ovesta ulos helman alapuolelle tuntuu lämmin ilmavirtaus koko ajan, ja kierroksilla kasvaa reilusti... Eli mun Volvossapa onki lattialämmitys   :2funny:

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #233 : 29.01.2014, 10:43:08 »
Visko tuli poistettua ja sähköistä flektiä tilalle. Toki pitää muistaa että tuo mun visko puhalsi kokoajan eli oli jumissa. Vaikutusta tehoihin väittäisin olevan ainakin vakio D24T moottorissa. Ottaa kierroksia hieman herkemmin nyt ja ehkä vaikutti jopa kiihtyvyyteenkin... Ero ei siis ole mikään suuri mutta persdynolla ja muilla aisteilla mittailtuna väittäisin eroa olevan.
Moottori lämpenee hieman nopeammin normaaliin käyntilämpöön,  mikä on ehkä suurin etu näin pakkaskeleillä. Ja tietysti on hiljaisempi nyt kun ei visko tohota kokoajan....

Toki jos jollain sattuisi olemaan ehjillä siivillä oleva D24:n viskotuuletin rikkinäisellä (jumiutuneella tai löysäksi jääneellä) viskolla niin voisin semmoisen edullisella hinnalla ostaa... Tarvisin ne ehjät siivet ja sitten mielenkiinnosta ajatuksena oli purkaa tai muutoin perehtyä viskon toimintaan ja hankkia uusi silikonineste sinne jos vaikka tuommoisen viskon pystyisi itse korjaamaan, kun sitä voimahuminaa tuli jo ikävä  :idiot2:

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #234 : 29.01.2014, 14:17:00 »
Visko tuli poistettua ja sähköistä flektiä tilalle. Toki pitää muistaa että tuo mun visko puhalsi kokoajan eli oli jumissa. Vaikutusta tehoihin väittäisin olevan ainakin vakio D24T moottorissa. Ottaa kierroksia hieman herkemmin nyt ja ehkä vaikutti jopa kiihtyvyyteenkin... Ero ei siis ole mikään suuri mutta persdynolla ja muilla aisteilla mittailtuna väittäisin eroa olevan.
Moottori lämpenee hieman nopeammin normaaliin käyntilämpöön,  mikä on ehkä suurin etu näin pakkaskeleillä. Ja tietysti on hiljaisempi nyt kun ei visko tohota kokoajan....

Toki jos jollain sattuisi olemaan ehjillä siivillä oleva D24:n viskotuuletin rikkinäisellä (jumiutuneella tai löysäksi jääneellä) viskolla niin voisin semmoisen edullisella hinnalla ostaa... Tarvisin ne ehjät siivet ja sitten mielenkiinnosta ajatuksena oli purkaa tai muutoin perehtyä viskon toimintaan ja hankkia uusi silikonineste sinne jos vaikka tuommoisen viskon pystyisi itse korjaamaan, kun sitä voimahuminaa tuli jo ikävä  :idiot2:
mä ainakin laitoin sähköflektin, tuo voimaa/on hyötyä tai ei. Kytkemällä releen kautta ja katkasijalla saat sähköflektin yhtä varmaksi kun viskon...saattaa talvella jopa lämmetäkkin hiukan nopeemmin ku ei se visko homota kokoajan :pomo:
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #235 : 29.01.2014, 23:52:47 »
Jep, mutta kysymys olikin että mihin se kytketään? Syyläriin? Kanteen? Vakio lämpöanturin paikalle?  :idiot2:

Tuulettimen käynnistystermostaatti asennetaan jäähdyttimen kylmempään kammioon (ns. "alakammio") tai kylmempään letkuun (ns. "alaletku") mittaamaan jäähtyneen veden lämpötilaa.  Tuulettimen termostaatti käynnistää tuulettimen, jos vesi ei jäähdy tarpeeksi.  Letkujen ja kammioiden nimitys, ylä/ala, ei nykyautoissa aina mene vertikaalisen sijainnin, vaan lämpötilan mukaan.

Viskotuuletin mittaa jäähdyttimen läpi kulkeneen ilman lämpötilaa, ja sulkee kytkimen tarvittaessa.  Vapaalla visko pyörittää propellia hissukseen sitkeän viskonesteen välityksellä.  Jos propelli ei pyörisi kylmänä, ei viskon napa saisi oikeaa lämpötilatietoa.

Moottorin termostaatti päästää vettä jäähdyttimeen, jos se on liian kuumaa.  Termostaatin ollessa kiinni virtaa vesi ympäri moottoria, tasaten lämpötilaa koneen eri paikoissa.  Tätä hullunkiertoa ei suljeta termostaatin auetessa.

Jos tuulettimen termostaatin laittaa yläveteen, on tiedossa jompi kumpi virheellinen käytös:
- Tuuletin sammuu vasta, kun moottori on alilämpöinen (termostaatti 85°C  tuulettimen käynnistys 60°C)
- Tuuletin käynnistyy vasta, kun moottori on jo ylikuumentunut (termostaatti 85°C, tuulettimen käynnistys 95°C)
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #236 : 30.01.2014, 08:35:24 »
mä ainakin laitoin sähköflektin, tuo voimaa/on hyötyä tai ei. Kytkemällä releen kautta ja katkasijalla saat sähköflektin yhtä varmaksi kun viskon...saattaa talvella jopa lämmetäkkin hiukan nopeemmin ku ei se visko homota kokoajan :pomo:
Ainaki deeku lämpiää nopeammin, en toki tiedä on eroa ehyeen viskoon verratuna  :)
Tuulettimen käynnistystermostaatti asennetaan jäähdyttimen kylmempään kammioon (ns. "alakammio") tai kylmempään letkuun (ns. "alaletku") mittaamaan jäähtyneen veden lämpötilaa.  Tuulettimen termostaatti käynnistää tuulettimen, jos vesi ei jäähdy tarpeeksi.  Letkujen ja kammioiden nimitys, ylä/ala, ei nykyautoissa aina mene vertikaalisen sijainnin, vaan lämpötilan mukaan.

Viskotuuletin mittaa jäähdyttimen läpi kulkeneen ilman lämpötilaa, ja sulkee kytkimen tarvittaessa.  Vapaalla visko pyörittää propellia hissukseen sitkeän viskonesteen välityksellä.  Jos propelli ei pyörisi kylmänä, ei viskon napa saisi oikeaa lämpötilatietoa.

Moottorin termostaatti päästää vettä jäähdyttimeen, jos se on liian kuumaa.  Termostaatin ollessa kiinni virtaa vesi ympäri moottoria, tasaten lämpötilaa koneen eri paikoissa.  Tätä hullunkiertoa ei suljeta termostaatin auetessa.

Jos tuulettimen termostaatin laittaa yläveteen, on tiedossa jompi kumpi virheellinen käytös:
- Tuuletin sammuu vasta, kun moottori on alilämpöinen (termostaatti 85°C  tuulettimen käynnistys 60°C)
- Tuuletin käynnistyy vasta, kun moottori on jo ylikuumentunut (termostaatti 85°C, tuulettimen käynnistys 95°C)
Oikein toimiessaan eli tuolleen hissukseen pyöriessä ei visko lienee pahemmin jäähdytä moottoria, toisin kuin itselläni oli jumittunut, että puhalsi koko ajan.

Sähköflektin kytkin siten, että akusta suoraan virta releelle (sulakkeen kautta tietysti) ja releeltä flektiin, flektin - runkoon. Releen toiseen ohjaus nastaan +12V ja toiselta nastalta flektin lämpötilakytkimelle ja kytkimeltä runkoon. Tuo mun hankkima kytkin/termostaatti on siis kahdella liittimellä oleva malli.
Asensin sen alkuperäiselle paikalle jäähdyttäjän vesisäiliöön alavesiletkun puolelle säiliön yläreunassa olevaan paikkaan, tuo siis ihan tarkoitettu termostaattikytkintä varten.

Toki kytkentä lämpötilat saattoi mennä metsään kun on siis D24T kyseessä, koska termari koneessa 87°C, ja flektin kytkin kytkee puhalluksen päälle 92°C ja pois päältä 87°C toki näin talvella tuo ei varmaan haittaa ainakaan normaali käytössä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #237 : 30.01.2014, 08:55:02 »
Etanolisoitu B230F on nyt tässä syksystä asti ollut ilman mitään flektiä kokonaan ja nyt yli 10°C pakkasilla 2/3 syyläristäkin peitettynä takapuolelta.

Flektin poisto syksyllä jo, nopeutti lämpenemistä jonkin verran mutta lämpöjen nousua ei ole ollut havaittavissa. Auton voi jättää huoletta kauppareissun ajaksi pihalle käymään kun jättää konttoriin lämpöisen puhalluksen päälle. Ilman noita pahvivirityksiä ja lämmöt puhaltamassa, ei joutokäynnillä riitä lämpöä pitämään normaalissa  :-\ Bensalla kyllä pysyy ja saattaisi ilmetä ylikuumenemistakin, varsinkin jos pahvia edessä on.

Niin tosiaan, tallissa odottaa kesäkelejä varten jonkin sortin sähköflekti + syylärin nurkkaan tuleva anturi. Vaihtoehtoisesti saatan laittaa MS ohjaamaan flektiä, aika näyttää.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2014, 08:56:58 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #238 : 30.01.2014, 17:47:54 »
Jos moottorin ohjaus on LH2.4, sisältää se itsessään jo sen flektin ohjauksen, joten lisäantureita ei tarvita.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #239 : 30.01.2014, 21:30:07 »
Jos moottorin ohjaus on LH2.4, sisältää se itsessään jo sen flektin ohjauksen, joten lisäantureita ei tarvita.
Riippunee auton(ja boksin) iästä? Vanhemmissa ei taida olla?

Oma siis seiskassa ja MS ohjaa joten sieltä saa kyllä pinnit ulos  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy