Elekma  Autoracing

Talvirenkaat alle?

  • 1487 Vastauksia
  • 308553 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #510 : 25.11.2012, 14:09:32 »
Suomessa kun terminen talvi tulee käytännössä yli 95% pinta-alasta viimeistään tuossa joulukuussa.
http://ilmatieteenlaitos.fi/talvitilastot

Entäs jos laskee väestöpohjan mukaan? 30% suomalaisista asuu vielä "kesäkelissä" joulukuussa.

Kitkarenkaita suosivaksi tuo alkaa mennä, jos talvirengaspakko jatkuu samalla tapaa kuin ennenkin, vaikka ilmasto muuttuu. Sen vuoksihan "Euroopassakin" juuri nastattomat talvirenkaat ovat se juttu, koska laki on, että kelin ollessa talvinen, tulee renkaan olla talvinen. Ja kun ei viitsi jatkuvasti vaihdella renkaita pois ja alle, kun keli vaihtelee +15 astetta ja -20 astetta luminen/kuiva, per viikko.

Jos olisi tuollainen kelilaki, niin kesärenkaat autossaan pitävä sitten vain jättäisi auton kotiin pahassa kelissä. Ja viikon päästä kun on taas +15 astetta ja sulaa, ajelee kesärenkailla normaalisti.

En ymmärrä miksi talvirengaspakkolaki olisi sellainen mitä ei voisi muuttaa maailman muuttuessa, kun monet muut lait kyllä muuttuu...

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #511 : 25.11.2012, 18:12:19 »
Huomenna vaihdan nastarenkaat alle. Hyvin on tähän asti pärjännyt.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #512 : 25.11.2012, 22:16:29 »
Entäs jos laskee väestöpohjan mukaan? 30% suomalaisista asuu vielä "kesäkelissä" joulukuussa.
Ja siis jokin pakottava sääntö laadittaisin 30% väestön mukaan, että loput 70% tyytykööt siihen?

Joinakin vuosina joulukuussa on ollut Gröönlannin kesäkeli mutta keskimäärin ei. Tai edes pääsääntönä.

 Kyllähän ne poikkeuksellisen leudot talvet ovat edelleen poikkeuksia vieläkin, vaikka ilmaston lämpenemisestä höpistäänkin.

Ja juu, IPCC-ilmastopaneelin ennusteilla ja raporteilla pyyhkisin takapuoleni jos se sopisi siihen tarkoitukseen, joska em. raportti on hyvin asenteellinen ja läpäisee erittäin huonosti tieteellisen tutkimuksen kriteerejä. Tosin poliittisesti päämäärähakuisen "tutkimuksen" kriteerit se läpäisee loistavasti!

Väestöpohjan jakaumaa en ole hirvittävästi tutkinut, mutta keskimäärin terminen talvi alkaa Vt1:n ja paimiosta suora viiva kartalla raumalle pohjoispuolella keskimäärin 16-21.11 välisenä aikana vuosina 1981-2010.
Ja keskimäärin 1971-2000 vuosien välillä terminen talvi alkoi em. alueella 15.11

Helsinkivantaan lentokentällä lunta on joulukuun alussa n. 10cm keskiarvona (1981-2010).

Keskiarvona aikaisemmin mainitun alueen terminen kevät alkaa 26-31.3 ja talven pituus on 130-140 päivää.

Kitkarenkaita suosivaksi tuo alkaa mennä, jos talvirengaspakko jatkuu samalla tapaa kuin ennenkin, vaikka ilmasto muuttuu. Sen vuoksihan "Euroopassakin" juuri nastattomat talvirenkaat ovat se juttu, koska laki on, että kelin ollessa talvinen, tulee renkaan olla talvinen.
Eurooppa on Eurooppa ja Skandinavia on skandinavia. 

Ei täällä maajussit ole kylvöjä tekemässä pääsiäisenä ja vappuna ole normaalisti helteitä.

Yhtäharvoin täällä on uutena vuotena maa mustana ja +10C lämmintä. Ja silloin Pariisilaiset valittelevat kelin olevan jäätävän kylmä.

Ja kun ei viitsi jatkuvasti vaihdella renkaita pois ja alle, kun keli vaihtelee +15 astetta ja -20 astetta luminen/kuiva, per viikko.
Ei se keli kyllä tuollaisellä välillä vaihtele normaalisti Suomessa, varsinkaan -20C  lumikelin jälkeen minnekkään yli +10C lämpötiloihin täällä Suomessa. +1C voin vielä uskoa mutta sen jälkeen alkaa olla mahdotonta, jos lunta on maassa.

Jos olisi tuollainen kelilaki, niin kesärenkaat autossaan pitävä sitten vain jättäisi auton kotiin pahassa kelissä. Ja viikon päästä kun on taas +15 astetta ja sulaa, ajelee kesärenkailla normaalisti.
Joulukuun 1 päivän jälkeen +15C Suomessa?   :o

Lapinlisän tiedän, mutta onko tämä nyt joku "stadin lisä", jossa kaikki on niin paljon suurempaa ja mahtavampaa, että silloin kun sataa lunta, niin sekin tulee auton kokoisina hiutaleina? Tai ainakin niin paljon, ettei stadi pysty siitä huolehtimaan ja menee sekaisin! ;D
Vähän niinkuin Jope Ruonansuun virnistellessä Aarne Tanniselle!   :2funny:

Talvi 2007-2008 oli poikkeuksellisen leuto ja tuolloin Helsingin kaisaniemessä vuorokaudenkeskilämpötila ei kertaakaan ylittänyt +10C missään vaiheessa, vaan jäi reilusti alle +10C.  Talven keskilämpötila pysytteli pääsääntönä joulukuussa plussalla mutta sekin tilanne oli äärimmäisen poikkeuksellinen, sillä keskilämpötila oli tuona talvena kaisaniemessäkin +5C keskiarvonsa yläpuolella.

Tuona talvena affenanmaalla ja etelärannikolla rantaviivan tuntumassa terminentalvi ei varsinaisesti tullut kuin vasta 19.3

Jos tuo talvirengaspakko ahdistaa, niin lainkirjain täyttyy niillä keskieurooppa kitkoillakin loistavasti ja silloin ei välttämättä tarvise vaihtaa kuin uusia renkaita.  Ja lumiketjut lisäksi, jos keli äityy oikein pahaksi.   ::)

En ymmärrä miksi talvirengaspakkolaki olisi sellainen mitä ei voisi muuttaa maailman muuttuessa, kun monet muut lait kyllä muuttuu...

Talvirengaspakko on asetus, ei laki!  :juhau:

Siinä on vissi ero proseduurisesti.  Jos asetusta tarvitsee todella muuttaa, se homma on tehty alta aikayksikön, jos tarve muutokseen on. Tai ainakin pikavauhtia lakiin verrattuna.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asetus


Mutta kirjoita jokin asetusluonnosteksti tuohon tarkoittamaasi tapaan, niin pääsemme eteenpäin tässä väännössä tai sinä saatat huomata, ettei hyvän asetustekstin luominen olekkaan ihan vasemman jalan varpailla kirjoittettava juttu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #513 : 26.11.2012, 14:19:51 »
Ja siis jokin pakottava sääntö laadittaisin 30% väestön mukaan, että loput 70% tyytykööt siihen?

En ymmärrä miten loput joutuisi tyytymään mihinkään? Kyse olisi vain kaikkien ottamista huomioon eikä yksisilmäistä pakkoa.

Lainaus
Kyllähän ne poikkeuksellisen leudot talvet ovat edelleen poikkeuksia vieläkin, vaikka ilmaston lämpenemisestä höpistäänkin.

Oma kokemukseni on kyllä ihan eri, tässä 30v seurannalla (mitä muistaa). Ei ole paljon ulkokentillä pelattu jääkiekkoa marraskuussa viime vuosina. Ei edes jouluna välttämättä.

Lainaus
Keskiarvona aikaisemmin mainitun alueen terminen kevät alkaa 26-31.3 ja talven pituus on 130-140 päivää.
Eurooppa on Eurooppa ja Skandinavia on skandinavia. 

Juu, keskiarvo. Jos on kuukausi kesäkeliä keskellä talvea, voi silti keskimääräinen talvi olla ihan normaali 20 vuoden päästä taaksepäin katsottuna. Pointti on siis se, että kelin mukaisilla renkailla saisi ajaa.

Ja kun sitä pilkkua tykkäät aina nussia, niin Suomihan ei kuulu Skandinaaviaan! Suomi kuuluu Fennoskandiaan.

Lainaus
Ei se keli kyllä tuollaisellä välillä vaihtele normaalisti Suomessa, varsinkaan -20C  lumikelin jälkeen minnekkään yli +10C lämpötiloihin täällä Suomessa. +1C voin vielä uskoa mutta sen jälkeen alkaa olla mahdotonta, jos lunta on maassa.
Joulukuun 1 päivän jälkeen +15C Suomessa?   :o

Yritin selittää mikä tilanne on nyt "Euroopassa" ja ehkä pian Suomessakin...

Lainaus
Tuona talvena affenanmaalla ja etelärannikolla rantaviivan tuntumassa terminentalvi ei varsinaisesti tullut kuin vasta 19.3

Ja silti piti ajella talvirenkailla (nastoilla, jos ne oli ainoat talvirenkaat) koko joulu-helmikuun välinen aika???

Lainaus
Mutta kirjoita jokin asetusluonnosteksti tuohon tarkoittamaasi tapaan, niin pääsemme eteenpäin tässä väännössä tai sinä saatat huomata, ettei hyvän asetustekstin luominen olekkaan ihan vasemman jalan varpailla kirjoittettava juttu.

Tässä esimerkiksi yhdistettynä näistä  Suomeen sopiva:

Whilst travelling in Austria between 1 November and 15 April and if roads are covered with ice or snow, it is a legal requirement to use snow tires. All tires should have a minimum tread depth of 4mm.

Whilst travelling in Estonia between 1 December and 1 March, it is a legal requirement to use snow tires. If there are sever weather conditions outside of these dates the requirements for snow tires during this time may be extended.

Whilst travelling in Germany it is compulsory to use snow tires. Failure to comply with the legislation can result in a fine, and if you cause an accident then the fine can be increased, and mean the level of your insurance could be reduced by up to 20 - 30%.


Suomessa marraskuun ensimmäisen päivän ja huhtikuun viidennentoista päivän välisenä tulee käyttää talvirenkaita kelin niin vaatiessa. Keliolosuhteiden vuoksi talvirengaskausi voidaan laajentaa. Renkaiden minimiurasyvyys on 4mm.

Rangaistuksena väärästä rengastuksesta annetaan sakko. Jos aiheuttaa onnettomuuden ja autossa on väärä rengastus, sakkoa voidaan korottaa ja vakuutusyhtiön korvaus onnettomuudesta pienenee puoleen.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #514 : 26.11.2012, 14:34:18 »
Mikä ihmisiä tässä talvirengaspakossa nyt sylettää? Se että pitää olla kahdet renkaat autoon?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #515 : 26.11.2012, 14:39:01 »
Mikä ihmisiä tässä talvirengaspakossa nyt sylettää? Se että pitää olla kahdet renkaat autoon?
no ne hienot vanteet?yleensä talvipyörillä huonomman-näköiset mikä ei kyllä haittaa. :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3368
  • Nonnih!
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #516 : 26.11.2012, 14:42:19 »
Mikä ihmisiä tässä talvirengaspakossa nyt sylettää? Se että pitää olla kahdet renkaat autoon?

Sama mietin. Ei minua häiritte vaikka pitää tiettynä aikana ajaa talvirenkailla. Se vaan taitaa olla se perussuomalainen luonne monella että "minulle ei kukaan tule määräämään millon teen mitäki"
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #517 : 26.11.2012, 15:28:05 »
Mikä ihmisiä tässä talvirengaspakossa nyt sylettää? Se että pitää olla kahdet renkaat autoon?

Ei nyt erityisemmin syletä. Muuta kuin että voisi se olla paremminkin muotoiltu nykypäivänä.

Erityisesti viittaus pääsiäiseen on aika järjetön, kun pääsisäisen paikka liikkuu viikkotolkulla eri vuosina ja sinällään sillä seikalla ei ole korrelaatiota talven pituuteen :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #518 : 26.11.2012, 16:06:29 »
no ne hienot vanteet?yleensä talvipyörillä huonomman-näköiset mikä ei kyllä haittaa. :hello:
Miksi ei voisi olla samanlaiset vanteet talvella ja kesällä? Nykyisen auton kun ostin niin kesä- ja talvirenkaissa oli 17" vanteet.

Ei nyt erityisemmin syletä. Muuta kuin että voisi se olla paremminkin muotoiltu nykypäivänä.

Erityisesti viittaus pääsiäiseen on aika järjetön, kun pääsisäisen paikka liikkuu viikkotolkulla eri vuosina ja sinällään sillä seikalla ei ole korrelaatiota talven pituuteen :)
Tuota pääsiäistä oon itse ihmetellyt. Voisi olla samanlainen päivämäärä keväälläkin kuin on syksylläkin. Jos ei olis jotain tiettyä päivämäärää niin itsepäisimmät ei laittaisi talvareita ollenkaan. Välttämättä mitään ei tapahtuisi, mutta todennäköisyys kasvaisi. Oulunkin korkeudella pärjäisi vieläkin kesärenkailla, mutta yksittäisi tosi liukkaita päiviä on ollut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #519 : 26.11.2012, 16:55:22 »
En ymmärrä miten loput joutuisi tyytymään mihinkään? Kyse olisi vain kaikkien ottamista huomioon eikä yksisilmäistä pakkoa.

Minä ymmärrän oikein hyvin, miksi nykyinen lainsäädäntö on pakottava. Jos se ei olisi, niin sitä sovellettaisiin aivan liian vapaamielisesti ja tulkinnoista sitten väännettäisiin kättä oikeusasteissa.
Nyt siihen soveltamiseen ei ole tarvetta eikä mahdollisuutta.

Oma kokemukseni on kyllä ihan eri, tässä 30v seurannalla (mitä muistaa). Ei ole paljon ulkokentillä pelattu jääkiekkoa marraskuussa viime vuosina. Ei edes jouluna välttämättä.
Juu, keskiarvo. Jos on kuukausi kesäkeliä keskellä talvea, voi silti keskimääräinen talvi olla ihan normaali 20 vuoden päästä taaksepäin katsottuna. Pointti on siis se, että kelin mukaisilla renkailla saisi ajaa.
Ja ihmisen muisti on mitä on....  Katselin itsekkin noita talvitilastoja 2000-2013 vuosilta ja totesin, että muisti muistaa mitä tahtoo...

Viime talvi oli eräs leudoimmista sitten 1961 sen osalta, että viime talvelle sattui historiallinen 30 päivän pituinen suojasääkeli alkaen 1.12 (stadissa). Mutta edellinen 25 päivän mittainen yhtenäinen suojasää olikin vuonna 1974.
Ja seuraavat 17 päivää vuosina 1972, 1990, 2006, 2004, 2000. 16 pv 2007. 15pv 1961, 1989, 1975. 14pv 1995 ja 1988.

Terminen talvi alkoi 2010-2011 talvena 17.11 affenanmaa mukaan lukien ja 2011-2012 talvi alkoi vasta 6.1 etelä-lounaassa ja affenanmaalla.

Muistatko sitä, että 2010-2011 talvena helsingissäkin koettiin 9pv mittainen pakkasjakso (jossa vuorokauden alin lämpötila oli alle -20C ja vuorokauden keskilämpötila alle -15C. Ja tämä tapahtui vieläpä Joulukuussa!  :o

http://ilmatieteenlaitos.fi/kovat-pakkaset-ja-kylmimmat-talvet

Ja kun sitä pilkkua tykkäät aina nussia, niin Suomihan ei kuulu Skandinaaviaan! Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
S*  Kyllä tykkään!  Ja Suomi kuuluu Skandinaviaan myöskin!   :D

Skandinaviasta on muuten kolme eri tulkintaa, joista minä koen skandinaviaksi, Islannin, Norjan, Tanskan, Ruotsin ja Suomen. Mutta huippuvuoret ja Gröönlanti jäävät siitä ulos, vaikka anglosaksit näin tulkitsevatkin.  ;)

Tosin tanskan ja lapin kelit kyllä ovat talven osalta erittäin erilaiset.

Fennoskandia taasen on minulle enemmän geologinen määritelmä (fennoskandian-laatta), kuten nimityksen alkuperäkin on.

Yritin selittää mikä tilanne on nyt "Euroopassa" ja ehkä pian Suomessakin...
Juu ei ole, eikä tule.  Toki mahdollista se on, muttei tapahdu meidän kummankaan elinvuosina, ellei aurinko sekoa täysin tunnetuista kuvioistaan. Ihmisen teot eivät ihan helposti sitä muuta meidän elinaikana, ellei jotakin todellista hulluutta tapahdu.

Tiedän kyllä senkin tosiseikan, että 1000-luvulla metsätammi kasvoi luonnonvaraisena Oulun korkeudella asti ja 2000-luvulla sitä ei ole varsinaisesti Salpausselälläkään.  Ja Suomalaiset hakkapeliitat menivät 30-vuotisen sodan aikana tanskan salmien yli kävelemällä 1600-luvulla. Viimeksi järvet ovat olleet jäässä heinäkuun alussa salpausselän korkeudella 1800-luvulla. Joten kelit ovat kyllä lämmenneet 1600-luvulta alkaen (luojan kiitos) mutteivat ole edes liki sillä tasolla kuin viimeisen 2000-vuoden aikana ovat täällä olleet.

Ja silti piti ajella talvirenkailla (nastoilla, jos ne oli ainoat talvirenkaat) koko joulu-helmikuun välinen aika???
No, tuo nastarenkaat ovat oma valinta, talvirenkaat ovat laajempi käsite.

Ja jos oikein haluaisi hifistellä, niin keski-eurooppa kitkoilla voi painella koko kesän tai muillakin M+S merkityillä gummeilla ja jättää nastat sitten sydäntalven pakkasille. Lain kirjain (asetus) tulee tuolloin täytettyä.

Ja jos hifistellä haluaa, niin kolmet renkaat. Jolloin saat optimi ominaisuudet.
Kesä-, kitka-, ja nasta-gummit, niin johan pärjää ja vaihtoajankin voi valita vapaasti.

Suomessa marraskuun ensimmäisen päivän ja huhtikuun viidennentoista päivän välisenä tulee käyttää talvirenkaita kelin niin vaatiessa. Keliolosuhteiden vuoksi talvirengaskausi voidaan laajentaa. Renkaiden minimiurasyvyys on 4mm.
Meinasitko, että kesä-gummeilla saisi siis ajella vaikka -30C pakkasessa, jos tie on kuiva?

Juu, voin sanoa, että vituiksmen...

1. Lain tulkinnasta tulisi tie-kohtaista.
2. Suvi-gummeilla ajelevat rikkoisivat lakia 100% varmuudella, koska he kuitenkin liikkuisivat paikoissa, jossa tie on osittain lumipeitteinen tai jäässä.
3. Suvi-gummit eivät kestä pakkasta, kuten talv-gummit. Joten haluaisitko räjäyttää renkaasi 100km/h nopeudessa ajettuasi monttuun?
4. Yleinen lain kunnioistus laskisi varmuudella, jos kiinnijäämisen riski olisi pieni.
5  Tarvitseeko jatkaa?

Rangaistuksena väärästä rengastuksesta annetaan sakko. Jos aiheuttaa onnettomuuden ja autossa on väärä rengastus, sakkoa voidaan korottaa ja vakuutusyhtiön korvaus onnettomuudesta pienenee puoleen.
Väärästä rengastuksesta saa nykyisinkin jo sakon.

No, sitten tulikin lisää lainsäädäntö-töitä. Koska sakon liukumat yms. on määritelty muualla ja vakuutusyhtiön korvauskäyntännöt taasen ovat oma lukunsa.

Eli ei niin triviaalia toimia ehdottamallasi tavalla.

Tuota tälläinen juttu vielä asetustekstistä:    ;)
Lainaus
16 §
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
Pykälä on muuten muutettu marraskuussa 1998...   :juhau:
Pääsiäistä ei ole mainittu sanan puolikkaassakaan talvirengaspakon aikana, takarajana kylläkin ja siinäkin vain natsoille....   :pomo:


Lainaus
17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.

Ei sillä, että minä pilkkua rakastaisin...   S*

Mutta mutuja on kiva korjailla...    ;)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#P16

Ja muutospykälän teksti.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980829

Ja ikivanha LVM:n tiedote!
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/818536

Niin, että hyvää pääsiäistä vaan!  :2funny:   :2funny: :2funny: :2funny:
« Viimeksi muokattu: 26.11.2012, 17:18:17 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #520 : 26.11.2012, 17:02:18 »
Loppu viikosta on talvirenkaille käyttöä  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #521 : 26.11.2012, 19:21:26 »
Niinpä, täytyy katsella tai siis ajella, että tekeekö noilla nykysillä jo 4 talvea alla olleilla mitään vai viekö tie rengaskauppaan.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #522 : 26.11.2012, 22:38:02 »
Mulla on ollut 10 vuotta alla Hakkapeliitan kakkoset, vois harkita uusia kun jää tasaselle kiinni  :D

Poissa Paul t4

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2916
  • Valtra Racing Club Finland
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #523 : 27.11.2012, 10:13:01 »
Bemariin vaihtu tänään alle  :)
"My hovercraft is full of eels"
 XC70 D5 AWD A - 04 (2:en hengen paku)
ex S40 T4 - 98
ex 240 2.3 GL a - 86

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #524 : 27.11.2012, 16:13:26 »

Ja ihmisen muisti on mitä on....  Katselin itsekkin noita talvitilastoja 2000-2013 vuosilta ja totesin, että muisti muistaa mitä tahtoo...

Muistelin lähinnä 80-lukua ja 90-lukua...

Lainaus
Ja Suomi kuuluu Skandinaviaan myöskin!   :D

Skandinaviasta on muuten kolme eri tulkintaa, joista minä koen skandinaviaksi, Islannin, Norjan, Tanskan, Ruotsin ja Suomen. Mutta huippuvuoret ja Gröönlanti jäävät siitä ulos, vaikka anglosaksit näin tulkitsevatkin.  ;)

Se alkuperäinen tulkinta ei sisällytä Suomea skandinaaviaan. Myöhemmin tulkinta on laajetunut, mutta kun pilkkua viilataan, niin pilkkua viilataan. Suomi ei ole osa skandinaaviaa, Suomi on yksi pohjoismaista toki.


Lainaus
Meinasitko, että kesä-gummeilla saisi siis ajella vaikka -30C pakkasessa, jos tie on kuiva?

En. Tuo on sinun omakeksimä väitteesi. -30C on selvästi talvinen keli.

Lainaus
Juu, voin sanoa, että vituiksmen...

1. Lain tulkinnasta tulisi tie-kohtaista.
2. Suvi-gummeilla ajelevat rikkoisivat lakia 100% varmuudella, koska he kuitenkin liikkuisivat paikoissa, jossa tie on osittain lumipeitteinen tai jäässä.
3. Suvi-gummit eivät kestä pakkasta, kuten talv-gummit. Joten haluaisitko räjäyttää renkaasi 100km/h nopeudessa ajettuasi monttuun?
4. Yleinen lain kunnioistus laskisi varmuudella, jos kiinnijäämisen riski olisi pieni.
5  Tarvitseeko jatkaa?

Voi hitto, käypä sanomassa tämä myös Saksassa ja Itävallassa. Vaikka näin alkuun. Jossain 1200m korkeudella vaikkapa Bad Gasteinin kylässä Itävallassa on hyvinkin samantyylistä talvea kuin Suomessa. Silti pärjäävät tuollaisilla vammaisilla määräyksillä. Ehkä siellä on vähemmän mikaneita ajamassa ja enemmän Rodioneita ajattelemassa ennen kuin ajavat?


Lainaus
No, sitten tulikin lisää lainsäädäntö-töitä. Koska sakon liukumat yms. on määritelty muualla ja vakuutusyhtiön korvauskäyntännöt taasen ovat oma lukunsa.

Eli ei niin triviaalia toimia ehdottamallasi tavalla.


Ei niin, mutta onnistuu Saksassa, joten miksi ei Suomessa?

"The rules in Germany changed at the end of 2010 - regulations now require all passenger cars and motorbikes including vehicles from foreign countries to be fitted with winter tyres or all season tyres on all axles when conditions are wintery.

If your vehicle becomes stuck during the winter months because the tyres are unsuitable you will be liable to an on the spot fine in Germany. If the vehicle causes an obstruction and aggravation to other traffic, the fine may be doubled. You may also be prevented from continuing your journey."

Mukavaa muuten kun aina keksit miten kenenkään ehdottama asia ei voi toimia... todella mukavaa.

 

Carcom Oy  Elekma