Autodiagnoosi  Carcom Oy

Talvirenkaat alle?

  • 1487 Vastauksia
  • 308446 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #765 : 23.11.2013, 10:51:15 »
Pinpog kesä/talvi vs brändi kesä/talvi.. Tuleehan noilla hintaeroa, Jos vielä koko muuttuu tulee jonkun verran hintaeroa. Saman kokoisissa ei hirveää eroa ole.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #766 : 23.11.2013, 11:07:00 »
Pinpog kesä/talvi vs brändi kesä/talvi.. Tuleehan noilla hintaeroa, Jos vielä koko muuttuu tulee jonkun verran hintaeroa. Saman kokoisissa ei hirveää eroa ole.
Nuo omat kesärenkaat on Nokian ja talvella Bridgestonet. Kaveri osti S60 17" Nokialaiset ja ne maksoi alle asennettuna 500€. Eli 17" kesärenkaat 500€ vs 17" talvirenkaat 900€. Tai jos haluaa Nokialaiset alle niin 1000e.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #767 : 23.11.2013, 11:11:21 »
Itellä vaihtui talvikumit eilen alle kun ei päässyt parkkikselta kesäkumeilla eteenpäin..  ::)
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #768 : 23.11.2013, 12:40:17 »
Todennäköisesti samat ihmiset venyttävät keväällä niitä kesärenkaiden asennusta sivu vapun kun voi se takatalvi tulla.

Itse olen ajanut mahdollisimman vähän aikaa talvipyörillä. Niin pitkälle syksyyn kuin mahdollista kesärenkailla ja keväällä aikaisin nastat pois. Ja voi sen nopeuden valita kelin mukaisesti jos pitää venuttaa talvirenkaiden asennusta ettei sitten ole ojassa ihmettelemässä.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #769 : 23.11.2013, 16:18:30 »
Minä laitoin talvigummit alle jo tuossa lokakuun lopussa, sillä jouduin ajamaan jäistä tietä 200km enkä viitsinyt ottaa turhaa riskiä metsähallituksen alueella vierailulle.

Kun on heittänyt talvigummit alle, niin on aivan sama mikä keli on huomenna. Emännän kotterossa sama juttu, sillä aamulla on usein tiet jäässä hänen reitillään ja hänen työpaikalleen joutuu kulkemaan mäkeä ylös, jota ei mennä suvi-gummeilla edes nelikolla kun se on jäässä.

Keväällä seuraan mediaani lämpötilaa ja vaihdan sen mukaan, ellen joudu autoilemaan reilusti pohjoiseen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #770 : 23.11.2013, 16:41:32 »
Tänään päivän valjettua tuli vaihdettua. Kauppaan piti pakosti mennä ja kun ilma oli jäähtymässä, niin ei viitsinyt lähteä enää suvikumeilla liikenteeseen.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #771 : 23.11.2013, 17:20:01 »
Pinpog kesä/talvi vs brändi kesä/talvi.. Tuleehan noilla hintaeroa, Jos vielä koko muuttuu tulee jonkun verran hintaeroa. Saman kokoisissa ei hirveää eroa ole.
Kyllä niissä on aivan helvetinmoinen ero. Lähinnä sen takia että Suomesta kesärenkaat ovat kalliita ja ulkomailta niitä ei juuri saa joten talvikierros on kalliimpi vaikka ostaakin pienempää ja yleisempää kokoa. Tai anna vinkki mistä saa 18" kitkat Goodyear F1:stä vastaavalla laadulla 530eur kotiin tuotuna, tilaan heti. Veikkaan vaan että 1000eur ei riitä.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2013, 17:23:46 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #772 : 23.11.2013, 17:22:07 »
Kesärenkaillahan pito alkaa olla huonoa alle kymmenen asteen lukemissa, eli talvirenkaat siinä mielessä hyvä laittaa alle ajoissa.

Tietty jos on nastarenkaat ja autossa sisällä melu tuplaantuu sen vuoksi, on ymmärrettävää ehkä venyttää renkaidenvaihtoa. Toisaalta, miksi ei sitten hommaisi kitkarenkaita?

http://www.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI
« Viimeksi muokattu: 23.11.2013, 17:28:00 kirjoittanut Rodion »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #773 : 24.11.2013, 18:15:34 »
Kyllä niissä on aivan helvetinmoinen ero. Lähinnä sen takia että Suomesta kesärenkaat ovat kalliita ja ulkomailta niitä ei juuri saa joten talvikierros on kalliimpi vaikka ostaakin pienempää ja yleisempää kokoa. Tai anna vinkki mistä saa 18" kitkat Goodyear F1:stä vastaavalla laadulla 530eur kotiin tuotuna, tilaan heti. Veikkaan vaan että 1000eur ei riitä.

Hehe - ei mun ruuti riitä sun renkaiden metsästykseen. Kuten sanottu, tuleehan eroja. Omaan kärryyn talvirenkaat n. 800 ja kesärenkaat n. 800. Nokian valmistamia molemmat. Melkein voisi väittää että ovat suht saman hintaisia?

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #774 : 24.11.2013, 18:57:47 »
Hehe - ei mun ruuti riitä sun renkaiden metsästykseen. Kuten sanottu, tuleehan eroja. Omaan kärryyn talvirenkaat n. 800 ja kesärenkaat n. 800. Nokian valmistamia molemmat. Melkein voisi väittää että ovat suht saman hintaisia?
voisi melkein sanoa että maksat liikaa kesärenkaistasi ;)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #775 : 24.11.2013, 19:12:43 »
Koko on juuri sitä millä rahastetaan, useammasta paikasta kaivoin tarjouksia.... Pingpongit oliis olleet halvemmat...

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #776 : 24.11.2013, 23:36:29 »
Tänään tuli heitettyä nastat alle  :)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #777 : 25.11.2013, 10:44:25 »
Viime viikon luistelin vielä huonoilla kesärenkailla. 16" talvipyörät olivat liian huonoja ja piti uusia renkaita metsästellä. Puhelinsoittelukierroksen tuloksena sain halvimpia tarjouksia 95€/kpl - 161€/kpl kitkarenkaista kooltaan 215/55R16 tai 205/60R16 omaan uusikoppaiseen S80:een.

Bridgestone Blizzak kierros oli vaivaisen satasen pinnoitettuja kalliimpi jote  205/60R16 koon renkaat laitettiin viikonloppuna autoon.

Pidosta en osaa sanoa, mutta ajomukavuus ja melutaso miellyttävät :). Sisätilan äänet hiljenivät huonoihin kesärenkaisiin verrattuna.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #778 : 25.11.2013, 11:02:45 »
Kitkat vs. nastat -topic on kuulemma olemassa, mutta en sitä löytänyt.

Ensimmäistä talvea ajelen kitkoilla, ei ole vielä ole liukkautta, mutta jo nyt olen aikalailla myyty mies. Meluttomuus ja pieni kulutus on tärkeitä asioita, myös mukavuus. Ei ole sadekeleillä renkaat sutineet ja sivupitoakin on ollut riittävästi.

Ainoa miinus on hieman tunnottomaksi muuttunut ohjaus, auton suoraa ajaminen on jatkuvaa ohjausta moottori- ja maanteillä. Kesärenkailla mentiin kuin mikroauto. Toisaalta samalla hävisi myös urahaukkaisuus, eli jotain hyvääkin.

Erityisesti hyvä olo tulee siitä, että ei "rouhi ja kuluta" asvalttia, eikä aiheuta melua ympäristöön.

Ja nastat vs. kitkat vääntöön on uutta tutkimustulostakin. Aalto-yliopisto on testannut jäisissä olosuhteissa, että mikä olisi hyvä nasta- ja kitkarenkaiden suhde. Ainahan sanotaan, että ilman nastarenkaita kitkarenkailla ei tekisi mitään, sillä nastarenkaat karhentavat tien kitkarenkaille sopivaksi (jäisissä olosuhteissa siis).

No tässä vähnä havaintoja tuosta tutkimuksesta:

Nastaulkoneman hienoinen kasvaminen tämän tyyppisessä testauksessa on normaalia eli tois-
tuvat voimakkaat jarrutukset ja kiihdytykset lisäävät nastaulkonemaa testin aikana. Sama ilmiö
on nähtävissä lehtitesteissä
ja se osaltaan tarpeettomasti vahvistaa mielikuvaa nastaren-
kaiden ylivoimaisuudesta jäällä
. Normaaliliikenteessä ulkonema ei kasva samalla tavalla.
Tuulilasi-lehti kertookin nastaulkoneman kehityksen talvirengastestien eri vaiheissa, joka aivan
keskeistä jääpitoa arvosteltaessa. Rengastestauksessa kasvavat nastaulkonemat voivat lisätä
pitoa helposti saman verran kuin uusien kitka- ja nastarenkaiden pitoero on jäällä.


Pari kuvaa:








Ja vielä:

5 Johtopäätökset tehdyistä mittauksista
Olosuhteissa joissa testi suoritettiin, nastarengasosuuden laskeminen esimerkiksi 50 prosenttiin
ei johda jään kiillottumiseen tai kitkan alenemiseen. Negatiivisia vaikutuksia kitkaan tässä koe-
asetelmassa on havaittavissa, jos nastarenkaallisten autojen osuus liikennevirrasta laskee alle
25 prosenttiin ja tämäkin vasta kohtuullisen liikennemäärän vallitessa. Esimerkiksi 0 % nasta-
renkaallisen kaistan kitkakerroin tippui maksimissaan n. 25 % suhteessa 100 % nastarengasvir-
taan.
Eri kaistoille syntyi isojakin visuaalisia eroja, kuten valokuvat osoittavat. Mitatut kitkamuutokset
eivät olleet niin suuria kuin valokuvista voisi päätellä.
On korostettava, että testin olosuhde oli kitkarenkaalle hyvin hankala lämpötilan puolesta ja ajo-
alustana olleen hyvin sileän jään tähden. On vaikea kuvitella olosuhteita, joissa kitkarenkaiden
kitka laskisi kiillottumisen vuoksi vielä enemmän.
Näin ollen katsomme, että kitkarenkaiden
osuuden merkittäväkään nosto liikennevirrassa ei vaaranna liikenneturvallisuutta jään
kiillottumisilmiön kautta. Toisaalta, tulosten perusteella nastarengasosuuden pudottami-
nen alle 25 % liikennevirrassa voi heikentää liikenneturvallisuutta ja haitata liikenteen su-
juvuutta.


Viimeaikaisia lausuntoja lukiessa nasta-kitkarengas-asetelman ympäriltä on voinut jäädä vaiku-
telma, että vain nastarengas tarjoaisi hyvää pitoa jäällä. Tämä vaikutelma on täysin väärä. Mata-
lammissa lämpötiloissa kitkarengas pitää jäällä hyvin ja voi jopa ylittää nastarenkaan pidon näis-
sä olosuhteissa. Selitys lienee, että nasta ei tunkeudu kunnolla kylmään ja kovaan jäähän ja sen
sijaan kitkarenkaan pehmeä kumiseos pystyy pureutumaan jään pienen mittakaavan kauheu-
teen sulattamatta sitä samalla. Myös lämpötilan ollessa lähempänä nollaa, kitkarenkaallinen
auto on täysin ajettavissa jäällä. Tuntuu siltä, että viimeaikaista kitkarenkaissa tapahtunutta kehi-
tystä ei noteerattaisi lainkaan, vaan mielipiteet perustuvat kokemuksiin vanhemmista rengassu-
kupolvista.


Rengastyyppien välistä kitkaeroa ääritilanteissa voi myös suhteuttaa samantyyppisen renkaiden
välisiin kitkaeroihin. Esimerkiksi hyvä kesärengas pysähtyy märällä 80km/h:sta 5km/h:ssa 30
metrissä, kun taas huonolta, mutta Suomessakin suositulta, kesärenkaalta se vie 37m [10]. Pa-
remman kesärenkaan kitka on siis 0,84 ja huonomman 0,68. Ero kitkakertoimessa on siis 0,16,
joka voi vastata nastarenkaan ja kesärenkaan pitoeroa jäällä. Saman rengastyypin sisällä voi
siis olla huomattavan suuria eroja, suurempia kuin mitä rengastyyppien välillä.



http://users.tkk.fi/atuonone/files/Nastavirta_raportti.pdf




Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #779 : 25.11.2013, 11:07:11 »
Kitkat vs. nastat -topic on kuulemma olemassa, mutta en sitä löytänyt.
vaan miepä löysin sen topicin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10099.0

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Kulkukoira  Proturbo