En ole täysin tutkinut tuota LH:n sytkäsäätöä,mutta käsittääkseni siellä olis vähän lisää tarjolla jos lastulla sais sytkäennakon nostettua 98 bensalle.
Vakiona F koneeseen taitaa mennä joku 92:nen.
Nakutus tunnistimen pitäis kyllä pitää nakutuksen poissa,mutta nouseeko se ennakko sinne nakutusrajalle ilman lastua?
Se vähäinen tehonlisäys, mitä saat lastulla vapariin, vaikka se tehtäisiin penkissä on hassu 1-2%, joten lastuun uppoava raha ja siitä saatava hyöty eivät ole suhteessa. Ellei ole valmis maksamaan teholisästä €1000,- per kW. Missä ei taasen ole mitään järkeä.
Jos välttämättä haluat ennakkoa lisätä, niin tee sytkä modi ja nosta ennakkoa sen 3 astetta laittamalla EZK:n pinnit 18 & 19 maihin.
Ja se pelkkä oktaaniluvusta hyödyn repiminen edellyttää kyllä vapari motissa myös mekaanista tekemistä (puristussuhteen nostoa).
EZK:n nakutusanturi tekee muutoksia vasta nakutusta havaittuaan, eikä muutokset ole pysyviä. Eli jos nakuttaa, niin EZK poistaa sen hetkeksi, muttei jätä muutosta voimaan kuin muutamaksi hassuksi sekunniksi. Jos perusennakon vuoksi nakuttelee, niin moottori kypsyy aikas nopeasti, koska se on EZK:ssa vain suojamekanismi välittömän moottorivaurion ehkäisyyn!
Vinokoneessa lastu hyödyttää turboissa, joissa se on virikoneissa pakko olla, nakutuksen estämiseksi ja fuel-cut:n poistamiseksi. Muuten itse lastu ei vinokoneessa tuo lisää tehoa suoranaisesti.
Uudemmat moottorit, joissa kaikkea ohjataan sähköisesti, lastu tuottaa sen "hyödyn", eli sillä moottorista voidaan puristaa irti, mitä sieltä vakiona voidaan saada irti. Vapareissakaan se ei toimi, ellei moottori ole tehorajoitettu. Turbo koneissa hyöty perustuu ahtopaineen nostoon yms. samoihin kikkoihin, mitä vinokoneeseen joutuu tekemään mekaanisesti.