Autoracing  KL-varaosat

Ohjelmointien hinnat...

  • 10 Vastauksia
  • 7947 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jamppa77

  • Vieras
Ohjelmointien hinnat...
« : 07.02.2014, 16:29:39 »
Miksi ihmeessä autojen optimoinnit maksaa noin paljon, eihän joka autoon tilata ja asenneta sitä omaa ohjelmaa?
Itsekin optimointia olen jo pitkään suunnitellut, mutta täytyy myöntää että kyllä tuo hinta on tullut vastaan.
Jos optimoinnin saisi jostain paljonkin edullisemmin kuin mitä eri firmat sitä kauppaa niin heti autooni sellaisen ottaisin, vink vink....

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #1 : 07.02.2014, 16:46:37 »
Ohjelmoinnin hinta määräytyy markkinoilla. Ja ohjelmoinnissa maksetaan aina myös siitä kehitystyöstä joka on jo tehty aiemmin. Laadukkaat softaajat myös vastaavat tekemisistään, myös tämä täytyy tavalla tai toisella sisällyttää hinnoitteluun.

Halvalla toki saa näitä anturien huijaamiseen perustuvia tehobokseja. Tai esim. TDI-koneisiin voi itse tehdä evry-modin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #2 : 07.02.2014, 22:06:36 »
Ohjelmoinnin hinta määräytyy markkinoilla. Ja ohjelmoinnissa maksetaan aina myös siitä kehitystyöstä joka on jo tehty aiemmin. Laadukkaat softaajat myös vastaavat tekemisistään, myös tämä täytyy tavalla tai toisella sisällyttää hinnoitteluun.

Halvalla toki saa näitä anturien huijaamiseen perustuvia tehobokseja. Tai esim. TDI-koneisiin voi itse tehdä evry-modin.

Eikä myöskään pidä unohtaa niitä laiteinveastointeja joita joutuu kokoajan tekemään, jotta autojen päivittäminen onnistuu... ja tämä ei todellakaan ole ilmaista...

Lisäksi se vastuu joka on ohjelmointia suoritettaessa... jos jokin menee pieleen menee aika monta ohjelmointia ennen kuin jää taas itselle jotain tehdystä työstä.  ;)
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #3 : 08.02.2014, 10:12:41 »
Joo ei kannata laittaa mitä sattuu ohjelmia kun rahojen takaisin saanti ongelma tilanteissa voi olla hankalaa.
Optimoiautolla tuo rahojen palautus toimi moitteitta kun eivät saanet autoa pelaamaan monen yrityksen jälkeenkään kuin vakio ohjelmalla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #4 : 08.02.2014, 18:17:04 »
Miksi ihmeessä autojen optimoinnit maksaa noin paljon, eihän joka autoon tilata ja asenneta sitä omaa ohjelmaa?
Itsekin optimointia olen jo pitkään suunnitellut, mutta täytyy myöntää että kyllä tuo hinta on tullut vastaan.
Jos optimoinnin saisi jostain paljonkin edullisemmin kuin mitä eri firmat sitä kauppaa niin heti autooni sellaisen ottaisin, vink vink....

Sellaista yleis"ohjelmaa" joka käy kaikkiin moottoreihin ei ole, joten siinä on yksi syy, mikä siinä maksaa.
Tietokoneeseen voi tehdä tekstinkäsittelyohjelman, joka toimii jokaisessa wintoosakoneessa, mutta sitä ennen siihen on pitänyt asentaa se wintoosa ja sen myötä pirusti kaikkea konekohtaista ajuria yms.

Eli suomeksi moottorinohjaus on kuin tietokoneen bios, joka on täysin raudasta riippuvainen ja kuten tiedät, autoissa on pirusti erilaisia moottoreita ja varusteita, jotka vaikuttavat moottorin toimintaan-> softiakin pitää olla vastaavasti.
Niiden kehittäminen ei ole ilmaista-> se maksaa sen vuoksi.

Vanhaan LH2.4 moottorin ohjaukseen saa harrastelijoiden tekemiä lastuja vajaalla satasella ja kaupallisia hitusen kalliimmalla. Mutta siinä on kysymys jo liki 30-vuotta vanhasta tekniikasta. Mutta siinäkin on jo lastuversioita melkoinen läjä, ysissä pelkästään kaksitoista erilaista lastuversiota.  :o

Uudemmissa kulkineissa vielä enemmän ja sitä myöden sitä hintaakin kertyy.
Parhaan vastineen rahallesi saat silloin kun se lastu ajetaan omaan autoosi penkissä kohdilleen, mutta se ei onnistu kaikilla, eikä kaikkiin moottorinohjauksiin.

Ps. jostakin kai kertoo se, ettei halpoja kiinalaisia kopiolastuja ole kaupan?  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Lerppu86

  • Vieras
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #5 : 14.02.2014, 20:16:39 »
Ps. jostakin kai kertoo se, ettei halpoja kiinalaisia kopiolastuja ole kaupan?  ;)

Onko näin  ::)
http://www.ebay.com/itm/Galletto-2-Master-v52-80000-chip-tuning-files-Master-chiptuning-set-/321311814744?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item4acfad3458&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/12H-ECU-Remap-Tuning-Files-Mpps-galletto-kwp2000-/321136253528?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item4ac5365a58&vxp=mtr

Siitä kun nappaa vakio ohjelmia autoista ja teettää niistä customoituja softia 40€:lla ja pistää takaisin 500€:lla niin kyllähän se toimivaa bisnestä on. Eipä sillä, ihan noin vain en jonkun muun autoon ohjelmaa pukkais
« Viimeksi muokattu: 14.02.2014, 20:31:47 kirjoittanut Lerppu86 »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
  • Tampere - Pori
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #6 : 15.02.2014, 02:50:11 »
Onko näin  ::)
http://www.ebay.com/itm/Galletto-2-Master-v52-80000-chip-tuning-files-Master-chiptuning-set-/321311814744?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item4acfad3458&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/12H-ECU-Remap-Tuning-Files-Mpps-galletto-kwp2000-/321136253528?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item4ac5365a58&vxp=mtr

Siitä kun nappaa vakio ohjelmia autoista ja teettää niistä customoituja softia 40€:lla ja pistää takaisin 500€:lla niin kyllähän se toimivaa bisnestä on. Eipä sillä, ihan noin vain en jonkun muun autoon ohjelmaa pukkais

Niin voi kun se olisikin noin helppoa! Mappitasolla homma toimii jos sw update on sama, mutta kun seassa on vielä käynnistyksenestokoodit, joka taas on ihan joka autossa eri. Eli jos menee törkkäämään saman (sama sw update versio) softan toiseen autoon niin ei lähde käymään ja saattaa ecu (Volvoissa ecm) lukkiutua, jolloin on ihan oikeasti ongelmia (euroja) tiedossa. Noita sw update versioitakin on Volvoissa varmaan 100kpl, koska määräytyy alkuperäisen softanumeron perusteella. Sitten on vielä checksum-arvo mikä pitää laskea oikeaksi, jne, jne, joten unohda moiset haaveet ja jätä ne niille, jotka sen osaa!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #7 : 15.02.2014, 12:13:11 »
Yrittäjillä ei ole varaa ostaa huonoa tunea ja toivoa, että kaikki toimii. Mieluummin hoidetaan homma kerralla kuntoon kunnon työvälineillä ja kalliimmalla softalla.

Hinta kertoo myös usein laadusta. Suutinkarttahuijauksia osaa tehdä moni ja esimerkiksi tukkia dpf:n huonolla softalla. Se joka tekee homman laadukkaasti on kallimpi, mutta oman maineen kannalta parempi, jotta leipää saa pöytään vastaisuudessakin.

Kuten Volvotdi totesi asiassa on useita huomioon otettavia asioita.

 - Kumpi asiakkaalle on tärkeämpää hinta vai pidemmän päälle toimiva auto?
 
 - Olisiko asiakas itse valmis ottamaan sen taloudellisen riskin, että jokin menee pieleen ja joutuisi maksumieheksi jonkin itsestä riippumattoman poikittaisen bitin vuoksi?

 - Onko ammattitaidon ja sen ylläpitäminen asia, jolle ei saa laskea arvoa?

- Hommaan liittyy sivukuluja, kuten verot (alv + muu verotus), palkat, softan muokkauksen hinta, laiteinvestointien kuoletus, jne.

Otetaan esimerkiksi 500€ arvoinen optimointi

Vikadiagnostiikka ja koeajo ennen optimointia
Ohjainlaitteen irrotus, mahdollinen avaaminen tai helpoimmillaan OBD-portista onnistuva ohjelmointityö
Softa hinta yrittäjälle - xxx,xx € (kyllä, luku on kolminumeroinen jos ei itse osaa tehdä ja ohjelman tekijä maksaa verot tekemästään
työstä)
Ohjelman kirjoitus
Ohjaimen asennus jos ei mene OBD-portista
Koeajo, livedatan seuranta ja tulkinta
Vikamuistin tarkistus
Auton luovutus

Aikaa siis menee, kun halkuaa varmistua, että kaikki toimii oikein. Samalla asiakas saa arvokasta tietoa autonsa toiminnasta ja kunnosta kaupan tekijäisinä.

Tavoite tällä vastauksella on laajentaa näkökulmaa, jossa ensimmäisenä tuijotetaan hintaa.

Toivottavaa onkin, että asiasta keskustellaan jatkossakin jotta asiakkaan ja tekijän välille muodostuisi tilanne, jossa ymmärretään asian monet puolet ja saataisiin aikaan luottamus siitä, että hommat hoidetaan laadukkaasti ja asiakkaan etujen mukaisesti, joka on myös sen työn tekijän etu.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #8 : 15.02.2014, 13:45:40 »
Onko näin  ::)
Tarkoitin tuossa lähinnä ysiä. 

Myyppäs minulle halpakopiolastu, joka toimii 668cc/min suuttimilla RE85:lla 954 ecussa.   ::)
Saa se maksaa parikin satasta, jos se toimii oikein.

Siitä kun nappaa vakio ohjelmia autoista ja teettää niistä customoituja softia 40€:lla ja pistää takaisin 500€:lla niin kyllähän se toimivaa bisnestä on. Eipä sillä, ihan noin vain en jonkun muun autoon ohjelmaa pukkais

Niin, se vakio-ohjelman nappaaminen ECU:sta vaatii työtä ja laitteita. Lisäksi niitä softaversioita on pirun monta samassa automallissakin.

Helpoimmillaan sen saa piuhalla ja työläimillään se ECU on kaivettava esiin sieltä ja kolvausta luvassa.
Kun se menee kolvi-hommiksi, niin ei se prommerikaan ole ilmainen.

Kannattavaa homma on siinä vaiheessa, kun saman duunin pystyy monistamaan moneen eri autoon.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #9 : 16.02.2014, 16:20:35 »
Joo kyllähän se niin on, että laatu maksaa ja jos ei ole valmis maksamaan kunnollisesta ohjelmasta niin kannattaa harkita auton jättämistä vakioksi.
Vituilleen tehdyllä ohjelmalla saattaa pahimmillaan hajoittaa moottorin siitä rakkaastaan ja se yleensä maksaa.
Vanha sanonta pitää tässä aika hyvin paikkaansa, eli: Köyhän ei ole vara ostaa halpaa..  ::)

Lerppu86

  • Vieras
Vs: Ohjelmointien hinnat...
« Vastaus #10 : 16.02.2014, 19:20:27 »
Ei vaan kyllä se on niin että lastuttaminen ja siihen liittyvät ongelmat ja hyödyt ja niistä käytävä kädenvääntö ovat loputon suo.

Ehdot ovat aina ympäripyöreitä. Mitään takuita ei ole millekkään, koska lastuttaminen tehdään aina asiakkaan omalla vastuulla. Jos kone hajoaa vuoden päästä niin turha tulla kitisemään että johtui lastuttamisesta. Ja samaan hengenvetoon alkaa selostus kuinka vakionkin saa rikki.

Käytännössä jos rahat takaisin ellei tyytyväinen, toimisi mukisematta niin kaikki tunettajat pitäs käydä läpi ja ajaa se pari viikkoa jokaisen tunella ja valita sitten niistä se omaan käteen paras vaihtoehto. Mutta kuinka moni säätäjä voi käsi sydämmellä sanoa että rahat saa takaisin ja koneen vakioksi ilman erimielisyyksiä asiasta.

Jos ongelmaa ei ole niin käytännössä vastaava tilanne pitäisi onnistua täysin ongelmitta:

Tilaan tunettajan kotiin, puratan ecun irti autosta (kivasti ylimääräistä työtä) ja annan hänen hoitaa hommat kuntoon. Tässä vaiheessa olen jo tietoinen että kutsun hänet UUDESTAAN kotiin parin viikonpäästä ja hän saa tehdä kaiken uudestaan käännetyssä järjestyksessä ja palauttaa samalla rahani. Kaiken tämän ihanuuden lisäksi hän saa posottaa vielä 300km takaisin kotiin, mutta ei hätää tiehän on jo entuudestaan tuttu viikon takaisesta. Voi jo tässä vaiheessa kuullostaa hattumaiselta, mutta käytännössä tällaisena sitä asiakkaalle myydään. Tämä toistetaan sitten jokaisen muunkin kohdalla joka tarjoaa kotikäyntejä. Kunnes kaikki on käyty läpi, on taas aika soittaa ensimmäiselle Paavolle että kuules jäbä, pakkaa lelusi ja aja takas, saat laittaa tälläkertaa softasi pysyvästi autoon. Vaikka luvataan että lastutusta ei näy katsastuksessa niin ilmikäydessään lastuttaja ei taatusti korvaa mitään. Muutoskatsastaminenkaan vähäpäästöiseen autoon ei ole ihan simppeli tai halpa juttu.

Lastuttaminen on teoriassa laitonta mutta kaikkihan sitä tekevät. Jos totta puhutaan niin paljon tehoa halutessaan on helpompaa ostaa vähäpäästöinen auto ja tuupata vaparin kylkeen Holsetin HX50. Hymyilyttää ihan eritavalla kun imupuolella on 2 barin paine.

Köyhällä ei ole vara ostaa halpaa joten edullinen optimoiautosi jäi sillä perusteella välistä? Yrittäjillä ei ole varaa hankkia huonoa tunea mutta silti kalliimpia Voimaa.comin tuneja haukutaan huonoiksi? Ja oravanpyörä jatkuu vain... (tarkoitus ei ole polkea varpaille, käytin nyt vain esimerkkinä hinta haarukoiden vuoksi) Mutta koska olemme kaikki vain ihmisiä ja meillä on erinäkemyksiä asioista niin kaikki tunettajatkaan eivät voi olla samaa mieltä siitä mikä on hyvä tune ja mikä ei.

Omasta mielestä tune tehdään oikein vain ja ainoastaan valvotuissa olosuhteissa eli penkissä tai testiajon aikana. Kaikki, jotka imasee vakio ohjelman, duunaa sen (tai asentaa jonkun valmiin ohjelman) ja asentaa takaisin, ilman minkäänlaista koeajoa tekee sen välittömästi väärin. Aina. Kukaan näistä ohjelmien asentajista ei ole niin houdini että osaisi laittaa prikulleen oikeat arvot testaamatta autoa millään lailla lastutuksen jälkeen ja seuraamalla vaikkapa raili painetta, ahtoja, laatikkopaineita jne.. Ja jos tämä tarkistus tehdään jollakin dashcommand softalla niin sen lämiskän voi heittää samointein heinikkoon. 500€ customoidusta lastusta dynotettuna todisteiden kera on kohtuullista. Mutta ai niin, eihän monellakaan sitä dynoa ollut...

Ja kaikki ne lastuttajat jotka käyttävät valmiita softia ja asentavat niitä OBD portin välityksellä, en ihan hirveästi röyhistelisi rintaa ja puhuisin samalla ammattitaidosta. Siihen hommaan ei tarvitse tasan ymmärtää mistään mitään. Eriasia on purkaa ecu irti autosta ja asentaa ohjelma ns. Pakkosyötöllä ecuun. Tosin ei tämäkään menetelmä raketti tiedettä ole.

Minäkin osaan ylikellottaa tietokoneita lukemattomilla eri alustoilla ja jäähdytyskeinoilla, eikä minun tarvitse istua edes koneen ääressä kunhan koneen käyttäjä itse ymmärtää selostetut ohjeet. Ja jos oikein hifistiksi menee niin onnistuu se etäkäytönkin kautta. Peruskikat toimii samojen alustojen sisällä ja vakaa kellotus saadaan samoilla asetuksilla noin kolmena tapauksena viidestä. Mutta paikanpäällä yksilöitynä saan siitä varmasti ne viimeisetkin mehut irti siihen saakka kun laitteistossa riittää jäähdytys kapasiteetti.

Sama pätee varmasti näihinkin.

Edit: en nyt tahdo polkea kenenkään varpaille vaan esitän vain omia näkemyksiäni tähän asiaan liittyen. Eikä sillä, ajan itsekkin softatulla autolla ja olen tyytyväinen  ::)

« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 01:01:23 kirjoittanut Lerppu86 »

 

Samppasport  Futurez