Kulkukoira  Proturbo

5-moottoreiden eroja/tietoa

  • 20 Vastauksia
  • 9848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
5-moottoreiden eroja/tietoa
« : 25.02.2014, 15:02:28 »
Terve.

Nyt tulisi kysymyksiä 5-moottoreista olisi tarkoitus työntää tollanen pata 760:seen volvoon mutta kun ei ole näistä koneista juurikaan käryä kun tuntuu olevan vähän kaiken näköisillä moottori koodeilla B5234t, B5254t(2?).

Eli ensimmäinen kysymys kuuluu mitä eroa on esim B5234t2 ja B5234t4 moottorilla tehoissa ainakin tais olla jotain eroavaisuuksia mutta onko kyse vaan esim. eri ahtopaineet moottoreissa ja se määrää tuon t2, t3, t4 lopun?

Toinen kysymys millä tavalla lohkot eroavat toisistaan esim. 10v ja 20v onko lohkot samat?

Mitä tollanen vakio mootori kestää ahdettuna kun on vaihtanut h-profiilit vakioden tilalle, kannelle tehty perus huolto ja laakerit vaihdettu?

Mikä lohko on viritys ystävällisin (R?) jokin muu?

Mistä porsii helpoiten?

Olen vähän yrittänyt foorumilta löytää tietoa mutta huonoin tuloksin. :idiot2:

-Tero

Kiitos nyt ens alkuun vastuksista..... Toivottavasti tuli oikeaan paikkaan :idiot2:
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #1 : 25.02.2014, 20:24:55 »
10V ja 20V vapareiden lohkot ovat tietääkseni samat (nimellisesti 2.5l). Turboissa on pienempi poraus (nimellistilavuus 2.3l), poislukien joku matalapaineturbo, jossa isompi poraus.

Eli hommaa lohko pienellä porauksella niin kestää. Kampiakselilla sit valitaan 2.0 tai 2.3 tilavuus.

Näin karkeasti, jos on lisättävää tai korjattavaa niin arvon foorumilaiset, sana vapaa :)

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #2 : 25.02.2014, 20:27:44 »
Eli tässä tilanteessa olisi edullisempaa hankkia 10v kone aihioksi ja siintä jalostaa sitten "kestävä"


-Tero
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #3 : 25.02.2014, 20:37:54 »
10V koneet taitaa olla isolla porauksella kaikki. En ole ihan varma mutta vahva käsitys on että pikkuporauksella olisi tehtaalta lähtenyt ainoastaan turbokoneita.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #4 : 25.02.2014, 20:41:35 »
10V koneet taitaa olla isolla porauksella kaikki. En ole ihan varma mutta vahva käsitys on että pikkuporauksella olisi tehtaalta lähtenyt ainoastaan turbokoneita.

2.0 -10venanen italian vapari on olemassa.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #5 : 25.02.2014, 20:44:43 »
Jos on isolla porauksella niin kyllähän sen moottorin saa silti kestämään? :idiot2: Ajattelin juuri sitä että onko lohkot samat että jos ostaa tommosen 10tappisen koneen ja sitten etsii siihen kannen ym muuta hilpettä kun tuntuu vaan olevan huomattavasti halvempi 10tappinen kun 20

-Tero
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #6 : 25.02.2014, 20:53:15 »
Vaparit on pääsääntöisesti 2.5 litrasia = 83mm poraus = heikohko turbotuksessa, ainakin isommilla tehoilla/paineilla. B5254
Ja sit tosiaan on ollut sitä matalapaine turboa 193hv

2.3:a on tehoilla 211 - 250, 81mm poraus. B5234T?
Nämä kestää sen 600hv kunhan on H profiilit laiteltu.

Ei noissa "tavan" lohkoissa vr R lohkoissa muuta eroa ole, kuin on hieman enemmän panostettu kasausvaiheessa.
Eli R:ssä on kaikki männät samaa sarjaa, merkintänä käytetty A,B,C ....
Omassa on kaikki D:tä, lohkossa on merkintä DDDDD ja männissä myös.

Sellainen eroavaisuus lohkossa on vielä, oliko nyt se RN kone -99 -> eli on hieman tilavampi alakerta, eli mahtuu isompikaulaiset H profiilit.



Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #7 : 25.02.2014, 20:58:33 »
Tämän vuoden kesälle ei ole tehotavoitteita kun ~300hv. Tällä hetkellä tavoite on saada auto tallista ulos ajamalla. :D Murehditaan sitten kun kone hajoaa jos se nyt saadaan edes liikenteeseen.

Mutta kiitos avusta.

Kaipa tähän voi muitakin eroavaisuuksia kirjoitella vai tuliko tässä kaikki:D

-Tero
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #8 : 25.02.2014, 21:54:56 »
2.0 -10venanen italian vapari on olemassa.

Mutta onko se isommalla vai pienemmällä porauksella? Eikös tilavuuden pienennys ole noissa italomalleissa tehty iskua lyhentämällä? Ja sit on vielä pakkaa sekottamassa 2.0 italoturbot, joissa on ... joku poraus? Siinähän sitä valinnanvaraa riittääkin :D

Ja -94 ja vanhemmat vaparilohkothan (=isolla porauksella) eivät tunnu kestävän edes vakiona, tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Voin vahvistaa tiedon ainakin siltä osin että itselläni on (ollut) kaksi vuosimallin 1994 konetta, 2.5-10V ja 2.5-20V, joista ensimmäinen syö öljyä yli litran tonnille ja jälkimmäinen oli silminnähden väljä kun sen avasin. Ei varmaankaan liity suoranaisesti porauksen kokoon (ohkaset seinämät) vaan ilmeisesti alkupään vuosimallien huonompaan valuun? Tästä olen yrittänyt etsiä lisätietoja, saa valaista tietämätöntä jos joku suinkin tietää mikä noissa vanhemmissa tarkalleen ottaen oli se tyyppivika, joka tuon tolkuttoman öljynsyönnin aiheuttaa.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #9 : 25.02.2014, 21:57:49 »
Kampura ja männät on erona 2.0 ja 2.3 t5.

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #10 : 25.02.2014, 21:58:48 »
Tämähän on mielenkiintoinen moottori... Eli alle 94-vuoden lohkoa ei kannata käyttää mihinkään?  :idiot2: Mitä eroa on DIESELIN lohkolla  :idiot2: :D
« Viimeksi muokattu: 25.02.2014, 22:02:41 kirjoittanut Ter_No »
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #11 : 25.02.2014, 22:38:01 »
Oma käsitykseni on, että vanhemmat lohkot on tosiaan usein susia. Tarkkaa rajaa esim. valmistusnumeron suhteen en osaa valitettavasti kertoa.

TDI (D5252t) on käytännössä valurautalohkoinen Audin kone (esiintyy usein koodilla AEL, ja löytyy myös ainakin A6-malleista ja TDI-Transportereista), ja sellaisesta tuskin kukaan on bensaturboa vääntänyt?

Uudemmista dieseleistä eli D5-koneista (V70 mk2 alkaen) on joku kai tehnyt bensamuunnoksen. D5:sethan taitavat perustua tuohon Volvon bensavitoseen ja siten ovat täysalumiinisia eli kevyitä ja dieselin mitoituksien takia ilmeisesti tinalohkoista kestävin mahdollinen valinta virityskäyttöön.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #12 : 28.02.2014, 17:16:56 »
Niin eipä noista nakuista ole tainnut kukaan ihan käyttikseen tehdä bensaturboa. Ruotsissa sitten kiihdytys kisoihin taidettu TDI(audin eli volkkarin) ja D5 (volvon kone) lohkoihin tehdä moottoreita.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #13 : 13.03.2014, 10:25:58 »
Aihetta koskien sopiiko turbo ja vapari 20v nostajat ristiin?
citikka

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: 5-moottoreiden eroja/tietoa
« Vastaus #14 : 13.03.2014, 11:58:56 »
Aihetta koskien sopiiko turbo ja vapari 20v nostajat ristiin?

Kyllähän ne pitäs sopia.

Muuta eroa taida olla kun pakoventtiilit.

Löytyy setti nostajia ;)
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Autoracing  KL-varaosat