Autodiagnoosi  Carcom Oy

Päästöhuijaukset (VW & muut)

  • 484 Vastauksia
  • 134082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #60 : 23.09.2015, 14:32:43 »
Lisäksi sivupeilit irti.

Kaikki korin reiät ja saumat teipillä suljettu.

Pohjan epätasaisuudet teipillä suoraksi.

Kuskina laiha lyhytkasvuinen ihminen, paino 25 kg.

Tankissa kolme litraa polttoainetta.

Öljytilavuus alarajan kohdalla.

Kaikki "irtilähtevä" sisustasta ja korista irti, kuten käyttöohjekirjat, vararengas, työkalut, takakontin suojaverho.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #61 : 23.09.2015, 14:39:20 »
Lisäksi sivupeilit irti.

Kaikki korin reiät ja saumat teipillä suljettu.

Pohjan epätasaisuudet teipillä suoraksi.

Kuskina laiha lyhytkasvuinen ihminen, paino 25 kg.

Tankissa kolme litraa polttoainetta.

Öljytilavuus alarajan kohdalla.

Kaikki "irtilähtevä" sisustasta ja korista irti, kuten käyttöohjekirjat, vararengas, työkalut, takakontin suojaverho.

Noilla ei vaikutusta kun kulutusmittaus tehdään dynamometrillä, valmistajan itsensä ilmoittamien vastusarvojen kanssa...
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #62 : 23.09.2015, 15:46:05 »
Kyllähän tuota volkkarin dieseliä epäiltiin huijauksesta jo pitkän aikaa, kun muut valmistajat ovat kaikki todenneet että californian päästöpykälistä ei mitenkään pääse ilman ureakäsittelyä läpi ilman että kone on täysin tuhnu. Euroopassa vastaavalle tuskin on tarvetta koska nuo noxin raja-arvot ovat ainakin toistaiseksi olleet selkeästi korkeammat.

Otto-faneille tiedoksi että kyse ei ole käytettävän polttoaineen aiheuttamasta ongelmasta, vaan valitusta polttotavasta. Sama ongelma tulee vastaan myös bensiinimoottorissa kun sen hyötysuhdetta yritetään parantaa, kuten on nähty jo suorasuihkutteisissa bensakoneissa.

O0
Menee OT:ksi, mutta esim. Euroopan alueella Hiacea ei myydä juuri kun Suomessa ja Norjassa. Siksi valmistajaa ei ihan hirveästi kiinnosta suunnitella uutta mallia tilalle.
Toki Aasiassahan uusi Hiace menee kaupaksi kun väärä raha, mutta siellä onkin HIEMAN erilaiset päästö- ja turvallisuusmääräykset. Ja nämä mallit ei yllättäen täytä Euroopan normeja.  ::)

Tämä euroopassa myyty viimeisihn hiacehan oli oikeasti toyota granvia, aasiassa ja ausseissa myydään edelleen hiacea jossa on moottori penkin alla, kuten oli alunperin eurohiacessakin.

Sinänsähän sen granvian myynnin jatkaminen ei olisi edellyttänyt kuin jonkun avensiksen koneen modaamista sinne, mutta kyseessä on kuitenkin suht iso kuluerä, kun otetaan huomioon kuinka pienet markkinat sillä oli täällä. Kokonaan uusia pakettiautomalleja ei ihan hekrästi lähde tekemään mikään valmistajista, saatikka joku jolla ei ole ennestäänkään merkittävää myyntiä.

Tietysti esim hyundain kanssa olisivat voineet alkaa askarrella yhteispakua, mutta osittain europakujen ongelma on myös se ettei niille ole oikein markkinoita muualla. Ausseiille nyt kelpaa minkälaiset autot vaan, mutta esim aasiassa pakun pitää olla peini ja ketterä jne..

Nimenomaan.

- MAANTIEajonopeus 60km/h
- Renkaissa ilmaa 3,5bar
- Jäähdytinnestekierto moottorista riippumattomalla voimanlähteellä
- Kaikki apulaitteet, kuluttajat ym. poistettu käytöstä. Vähän niinkuin vanha SAE-normin mukainen tehomittaus.
- Ilmanvastusta ei huomioida

Mulla ei ainakaan omassa autossa ja ajossa mikään noista toteudu :D

Mä en nyt tiedä mihin viittaat tuolla 60/km/h nopeudella, tuohon taloudellisuusajoon, vai kulutussykliin.. Mutta jokatapauksessa 60km/h on ihan hyvä keskinopeus maantieajossa, jos ajetaan jotain valtateitä pienemiä teitä. Kulutussykli taas puolestaan on simuloitu ja siinä ajetaan tiettyjä matkoja tietyllä nopeudella, myös pätkä "motaria".

Rengaspaineethan ovat se mitä halutaan, kun normissa ei painetta määritellä, sinne pumpataan niin että riittää.

Jäähdytinnestekierto on ihan normaali kulutussykliajossa, vanhan SAE tehonmittauksen mukaista erillistä sähköpumppua ei saa olla. Ajoviima jäähdyttimelle kyllä luodaan keinotekoisesti, koska sitä ei luonnostaa labrassa ole.

Ilmanvastus huomioidaan laskennallisesti, koska ollaan tosiaan dynossa.

Tarpeettomat apulaitteet ovat tosinaan pois käytöstä, eli vain lakisääteiset huomiovalot ovat päällä, ilmastointi ja lämppärin puhallin ovat pois, radio ei pauhaa jne..

Ja kyllähän tuo virallinen kulutussykli tehdään valmistajan valitsemalla autolla, joka on testattu että se on valmistustoleranssien sieltä edullisimmista päästä. Myös esim jarrut säädetään hieman normaalia kauemmas, niin etteivät ne varmasti kihnaa vastaan, kuten myös laakerit saattavat olla voideltu liukkaammalla aineella, ja moottorissa saattaa pyöriä 0W10 litkuöljy. Nuo ovat kaikki eu-kulutussykliin jätettyjä aukkoija joita kaikki valmistajat hyödyntävät.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #63 : 23.09.2015, 16:17:41 »
Noilla ei vaikutusta kun kulutusmittaus tehdään dynamometrillä, valmistajan itsensä ilmoittamien vastusarvojen kanssa...

Ja rullauskokeella voi ne vastusarvot ilmoittaa / testata :)

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #64 : 23.09.2015, 16:20:31 »
Alkaakohan hinnat olemaan missä lukemissa näissä ikäpolven VW:ssä, joissa näitä ongelmia on?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #65 : 23.09.2015, 16:25:13 »
Mä en nyt tiedä mihin viittaat tuolla 60/km/h nopeudella, tuohon taloudellisuusajoon, vai kulutussykliin.. Mutta jokatapauksessa 60km/h on ihan hyvä keskinopeus maantieajossa, jos ajetaan jotain valtateitä pienemiä teitä. Kulutussykli taas puolestaan on simuloitu ja siinä ajetaan tiettyjä matkoja tietyllä nopeudella, myös pätkä "motaria".
Keskinopeus kyllä, mutta kun tasamaantallaaja kattoo ajotietokoneensa hetkellistä kulutusta auton nopeuden ollessa 80km/h tai 100km/h. Tästä sitten pahoittaa mielensä kun lupaukset ei pidä/täsmää. Varmaan kun ajelis pidemmän siivun, ja pudottais ajonopeuden 60km/h, niin kulutuskin pienenis...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #66 : 23.09.2015, 16:50:08 »
No onhan se kurjaa että käytännön ja kulutustestin lukemat poikkeaa toisistaan, mutta ideanahan on se että kuluttaja voi vertailla eri autojen välisiä kulutuksia. Sama kun vertaillaan palkkoja. Ei kukaan vertaile käteen jäävää osuutta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #67 : 23.09.2015, 16:54:59 »
Kyllähän tuota volkkarin dieseliä epäiltiin huijauksesta jo pitkän aikaa, kun muut valmistajat ovat kaikki todenneet että californian päästöpykälistä ei mitenkään pääse ilman ureakäsittelyä läpi ilman että kone on täysin tuhnu.

Juuri tuon vuoksi asiaa alettiin tutkimaan. Tekivät eurooppalaisten kanssa yhteistyötä ja ihmettelivät että mikä vitsi tässä kun nämä VW 2.0TDI eurooppa ja usa mallit ei varsinaisesti eroa toisistaan mutta usa malli jollain mystisellä tavalla täyttää californian ja monen muun osavaltion vaatimukset. Kyselivät toistuvasti (vissiin vuoden ajan) mutta VW vain jatkoi venkuloimista ja vetosi mittausepävarmuuksiin.

Toive siitä että joku Boschin CEM olisi syypää ja että muita merkkejä käryäisi Jenkeissä on turha. Kukaan muu valmistaja ei ole ollut niin röyhkeä ja pöljä että olisi ilman urearuiskutusta yrittänyt viedä dieseleitä californiaan. Juuri tämä absurdi ajatus sai EPA:n sinnikkäästi tutkimaan kunnes totuus paljastui.

Kyllä minä ainakin olen tyytyväinen ja vahingoniloinen että tämmöttinen doping paljastui vaikka tämä onkin koko euroopan onnettomuus. Paha sai palkkansa. VAG on pahamaineisen kuuluisa siitä että se hyssyttelee ongelmia mutta nyt rysähti. Ja kuten sanottu niin tämä on paljon pahempi souvvi kuin Toyotan kaasupolkimet tai Takatan turvatyynyt. VW on tunnustanut "murhan" ja heillä on vieläpä savuava ase kädessä (niitä löytyy pitkin suomenkin parkkipaikkoja). Se on eri asia kuin "tappo".
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #68 : 23.09.2015, 18:51:28 »
Toive siitä että joku Boschin CEM olisi syypää ja että muita merkkejä käryäisi Jenkeissä on turha. Kukaan muu valmistaja ei ole ollut niin röyhkeä ja pöljä että olisi ilman urearuiskutusta yrittänyt viedä dieseleitä californiaan. Juuri tämä absurdi ajatus sai EPA:n sinnikkäästi tutkimaan kunnes totuus paljastui.


Niinpä. Ei Bosch omin päin mitään päästötestihuijauskoodeja moottorinohjausjärjestelmiinsä tee. Sehän olisi täyttä hulluutta, kun Bosch ei siitä itse hyötyisi kuitenkaan mitään vaan ottaisi pelkästään valtavan riskin omalle maineelleen muiden myymien autojen päästötestimenestyksen takia. Joko koodi on ohjelmoitu Volkkarilla, mihin sieltä löytyy takuuvarmasti asiantuntemusta ja rajattomat resurssit, tai sitten sen koodin on Bosch tilauksesta ohjelmoinut VW:lle myytäviin järjestelmiin. Ja jos tämä skandaali nyt kumminkin olisikin pelkästään Boschin vika ja huijauskoodi VW:ltä kysymättä moottorinohjausjärjestelmiin laitettu, niin tuskinpa VW syytä itsensä päälle ottaisi noin vain vaan nyt jo käytäisiin Boschin kanssa raakaa keskustelua niin firmojen välillä kuin julkisuudessakin siitä, kuka on syypää ja kuka maksaa laulujen lunnaat.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #69 : 24.09.2015, 12:34:09 »
Oli ilmeisesti nyt mitattu myös BMW:n ja Volvon 10 kertaisista päästöistä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #70 : 24.09.2015, 14:13:23 »
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #71 : 24.09.2015, 14:37:56 »
Oli ilmeisesti nyt mitattu myös BMW:n ja Volvon 10 kertaisista päästöistä.

Olisko tähän mitään lähdettä?

Tämä homma voi kääntyä siihenkin että todetaan nykyinen (EU6?) normi ihan mahdottomaksi noudattaa nykytekniikalla.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #72 : 24.09.2015, 14:40:20 »
Suomalaiset on jo ainakin ostohousut jalassa :D

Piensijoittajat ne ostivat Talvivaaraakin :facepalm:

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: VW Päästöhuijaus
« Vastaus #74 : 24.09.2015, 14:51:43 »
ja seuraavaksi narahtaa bmw? Näistä on ollut kesksutelua jo vuosia... Toisaalta hauska, että yksi myytti on murrettu.
Miksi narahtaisi?

On the open road, the Jetta exceeded the U.S. nitrogen oxide emissions standard by 15 to 35 times. The Passat was 5 to 20 times the standard.

“It was shocking,” German said.

The BMW X5 passed the road test.


Seuraavaksi narahtaa Volvo?
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/bmwn-osake-rajussa-laskussa--paastoraja-ylittyi-11-kertaisesti/Pfu7Qpgb

pakokaasuja, huolla pian
Villi arvaus että kosahtaa vielä moneen muuhunkin merkkiin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Ateho  Elekma