Päällysteen kulumiseen en vaikutusta tunne, mutta tuskin metsäkoneissakaan ihan huvikseen on "metriä" leveät renkaat. Jossakin päin webbiä oli laskettu, että 26tn metsäkoneen aiheuttama pintapaine noilla "metriä" leveillä renkailla vastaa samaa, kuin esim meikäläinen lähtisi tuonne metsään kävelemään tämän 44:seni kanssa.
Ei ole suomalaisissa metsäkoneissa metrisiä renkaita, vaan yleensä 600-750mm ja lisäksi noissa on telatkin lisäämässä kantavuutta. Alkaa yli 25T metsäkone olemaan suomessa liian painava jo, varsinkaan suolle en lähtisi noin painavalla koneella kokeilemaan, kun sinne meinaa upota jo perus 16T konekin. Joku 810 timberjack pysyy suolla pinnalla hienosti 700mm renkaillakin, tuollainen painaa tyhjänä 13T luokkaa. Yleisimmät perus-metsäkoneiden painot suomessa ovat 10-23T väliltä. Pienemmät sitten alle 10T.
Kyllähän esim. kaivuri 900mm teloilla on aika pienellä pintapaineella. Samoinhan voi verrata rekkaa jossa on painava kuorma ja paljon akseleita, jolloin tiehen kohdistuva paine on sama kuin autossa jossa vähemmän akseleita kevyemmällä kuormalla. Joku oli rakentanut myös 12 renkaisen 860 valmetin, joka kulki kesälläkin suolla ongelmitta ja ei painanut uriakaan pahasti, eli enemmän renkaitakin pienentää pintapainetta paljon.
Tuollainen GPS-kartta on muuten kuulema hakkuukoneissa aika tarkka.
Liian leveä rengas autossa saattaa olla liian uraherkkä ja aiheuttaa kovaa vetelyä.
tuon pintapaineen huomaa jo tuossa pihallakin, jos vertaa traktorin uria auton uriin. Vähemmän tuo yli 3500kg traktori painaa uria kuravelliin kuin kevyempi auto kapeilla renkailla.