Soodapuhallus jättää puhallettavan kappaleen pintaan soodakalvon joka pitää poistaa huolellisesti ennen maalausta. Tässä yhteydessä puhutaan myös yleisesti pinnan neutraloinnista. Puhallussoodan eli Natriumbikarbonaatin (NaHCO3) Ph on 8.6 ja se sisältää erilaisia suoloja. Sooda liukenee ainoastaan veteen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö soodakalvoa voitaisi poistaa mekaanisesti (=rätillä pyyhkien) myös muilla aineilla. Suurimmat haasteet kalvon poistamisessa on lähinnä hankalasti mekaanisesti pudistettavien metallipintojen ja puun kanssa koska vesi ei tapauskohtaisesti ole välttämättä vaihtoehto.
Soodapuhallus jättää pinnan sileäksi koska se ei hio tai kuluta pintaa. Sen vuoksi maalattavat pinnat kuten peltipinnat saattavat vaatia karhennuksen maalin tartunnan varmistamiseksi. Automaalaamoilta saadun palautteen perusteella karhennus olisi viisainta tehdä vasta soodakalvon poistamisen jälkeen. Tämä siitä syystä että kaikki materiaalit on jollain asteella huokoisia emmekä näe järkeä ennen puhdistusta hiertää soodaa metallin koloihin ja huokosiin. Kokemusten perusteella huolellisen kuumavesipesun jälkeen on tehty normaalit maalauksen esivalmistelut eikä ongelmia ole esiintynyt. Toiset on myös valmistellut pinnat maalausta varten perinteiseen tapaan hionta-pölynpoisto-pyyhintä liottimella ongelmitta. Tärkeintä kuitenkin on että tavalla tai toisella kaikki soodapöly saadaan poistettua pinnoilta ennen maalausta. Kaikki maalit eivät välttämättä reagoi soodan kanssa joten mielestämme em. kuitenkin ensinmäinen tapa on varmempi.
Soodapuhalletun kohteen pesuun soveltuu parhaiten pesu pelkällä kuumalla vedellä harjaa tai sientä apuna käyttäen. Hankalissa pestävissä kuten tyhjät auton korit kuumavesipesuri on ehdoton apuväline. Apuna voi käyttää normalia pesuainetta. Mekaanisessa ”ns. kuivapesussa”(rätillä pyyhkien) rasvanpoistoaineilla tms. on myös onnistuttu ilman ongelmia poistamaan sooda maalattavilta pinnoilta.
Kokemusten perusteella emme kuitenkaan suosittele käytettävän etikkaa tai mitään muitakaan happoja puhtaiden metallipintojen kanssa. Esimerkiksi auton koreissa pesu kuumavesipesurilla ja huolellinen kuivaus on ollut toimiva menetelmä. Soodapuhallettu pinta ei ole läheskään yhtä altis ”salamaruosteelle” kuin esim. hiekkapuhallettu pinta.
Kivi-, lasi, lasikuitu- ja muovipintojen sekä useimpien metallipintojen pesu onnistuu kuitenkin yleensä pelkällä kuumalla vedellä.
Yleinen vesipesuohje. 1. Poista kaikki irtopöly/puhalle imurilla/harjalla/paineilmalla. 2. Huuhtele kappale kuumalla vedellä 3.Pese kappale sientä tai harjaa apuna käyttäen.(voit käyttää myös pesuainetta) 4. Huuhtele. 5. Kuivaa huolellisesti 6.Varmista että kappaleessa ei ole soodajäämiä.