Ateho  Elekma

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1770 : 24.12.2014, 09:59:44 »
Onko 940 farkun takajousien vaihdossa mitään ihmeellistä?
Korista ylös, puristimilla vanhat pois ja uudet tilalle?

Kuormajousta pukkaa, että saa edes vähän korkeammalle. >:(
Omassa tein seuraavanlaisesti
 
Auton perse ensi ylös, pukit alle että pysyy ilmassa, tunkki perämurikan alle, panhardi irti, iskareiden alamutterit irti, sitte vaa laskee tunkilla vähä taka-akselia alaspäin, jousien yläpäästä mutterit auki ja jouset vaihtoon  O0
Oli pikkasen yksinkertasempi ku etupäähän vaihtaa jouset...
EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1771 : 24.12.2014, 14:41:25 »
Tai sitten vaan iskarin alapää kerrallaan auki/kiinni ja vaihtaa jouset.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1772 : 24.12.2014, 19:04:30 »
Tai sitten vaan iskarin alapää kerrallaan auki/kiinni ja vaihtaa jouset.

Tai sitten vaan tukee auton pukeille niin että taka-akseli on täydessä ulosjoustossa, irroittaa jousien yläpäistä mutterit (jotka tulee lähes aina pinnapultteineen korista irti) ja vaihtaa jouset. Omista on ainakin tullut pienellä kampeamisella aina jouset pois paikaltaan ilman että on tarvinnut purkaa mitään muuta.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1773 : 24.12.2014, 20:25:06 »
Tai sitten vaan tukee auton pukeille niin että taka-akseli on täydessä ulosjoustossa, irroittaa jousien yläpäistä mutterit (jotka tulee lähes aina pinnapultteineen korista irti) ja vaihtaa jouset. Omista on ainakin tullut pienellä kampeamisella aina jouset pois paikaltaan ilman että on tarvinnut purkaa mitään muuta.
Näin ja tilalle lyhyemmät niin on nopee homma ;)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1774 : 24.12.2014, 20:35:52 »
Näin ja tilalle lyhyemmät niin on nopee homma ;)
Eiku korkeemmat ja jäykemmät... :nohnoh

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1775 : 25.12.2014, 06:25:17 »
Kuispaljon lyhemmät nua g astran takaiskarit on vrt. 240 takaiskareihi
Volvoilusta parantunut

Poissa Henk626

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1776 : 10.01.2015, 12:24:41 »
Minkä vuosimallin Audi 80 etuiskarit sopivat? Niistä puhuttiin aiemmin mutta vuosimallia en löytänyt.

Poissa wsq´-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1777 : 10.01.2015, 16:28:32 »
Minkä vuosimallin Audi 80 etuiskarit sopivat? Niistä puhuttiin aiemmin mutta vuosimallia en löytänyt.

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/365008/533957?ajoneuvo=21

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1778 : 18.01.2015, 19:13:36 »
Kuispaljon lyhemmät nua g astran takaiskarit on vrt. 240 takaiskareihi

Siinä vasemmalta oikeelle G-Astra, Hiace ja 760:n Nivo. Astran iskarin mitta muistaakseni 42cm. Ainakin 700srjn takaiskarit on lähteestä ja iskarista riippuen sitten 46-48cm pitkät. 200srjn iskareiden mittoja en tähän hätään muista.

Ja sitten asiaan:
Kellään kokemuksia 700 tai 900-sarjassa Spaxin säädettävistä takaiskareista? Rallyracelta näyttäis saavan jotain 200-sarjaan tarkotettua jäykkyyssäädettävää Spaxia 92e/kpl.
Edelleen kahden vaiheilla rakennanko eteen säädettävän itse vaiko BC-racing. Tällä hetkellä BC viemässä voiton, pikaseen laskeskelin että pelkkään diy-etupäähän camber-säädöillä menee 400 euroa+takapäähän jotkut iskarit jne...
BC:ssä tulee kuitenkin korkeussäätö ja esijännityksen säätö erikseen+jäykkyyssäädettävät iskarit eteen ja taakse. BC:ssä ainoa murehdittava asia on, että minkälaiset jouset etsii takapäähän ja riittääkö iskarissa jäykkyyssäätö erillisjousitettuun perään.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1779 : 19.01.2015, 14:01:10 »
Mistä 7/940 etutolppiin iskarin patruunoita kiinni pitävät mutterit? DIY coilover prokkis menossa ja vanhat ei irronnu ehjänä. Onko näillä jotain omaa nimeänsä millä vois koittaa ettiä?

Ja sitten asiaan:
Kellään kokemuksia 700 tai 900-sarjassa Spaxin säädettävistä takaiskareista? Rallyracelta näyttäis saavan jotain 200-sarjaan tarkotettua jäykkyyssäädettävää Spaxia 92e/kpl.
Edelleen kahden vaiheilla rakennanko eteen säädettävän itse vaiko BC-racing. Tällä hetkellä BC viemässä voiton, pikaseen laskeskelin että pelkkään diy-etupäähän camber-säädöillä menee 400 euroa+takapäähän jotkut iskarit jne...
BC:ssä tulee kuitenkin korkeussäätö ja esijännityksen säätö erikseen+jäykkyyssäädettävät iskarit eteen ja taakse. BC:ssä ainoa murehdittava asia on, että minkälaiset jouset etsii takapäähän ja riittääkö iskarissa jäykkyyssäätö erillisjousitettuun perään.

Osta rallyracesta gaz kynäiskarit taakse, kaverin mk2 960 ainakin toiminu hyvin. Hyvin riittää säätöjä, löysimmässä asennossa melkein kuin vakio ja jäykimmällä ei oikeasti jousta mihinkään, jousesta riippuen toki. Niihin kun sopii normi kynäjouset niin on valikoimaa mistä löytyy varmasti sopivat.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2015, 14:36:24 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1780 : 19.01.2015, 17:20:29 »

Osta rallyracesta gaz kynäiskarit taakse, kaverin mk2 960 ainakin toiminu hyvin. Hyvin riittää säätöjä, löysimmässä asennossa melkein kuin vakio ja jäykimmällä ei oikeasti jousta mihinkään, jousesta riippuen toki. Niihin kun sopii normi kynäjouset niin on valikoimaa mistä löytyy varmasti sopivat.
Et sattuis hintoja muistamaan? Veikkaan ettei ihan ykkösatasella per kappale irtoo noikaan. Nopeella googlettelulla löyty jotain 500e coilitolppapareja jotka 50mm paksuja.
Ja onko tuossa mk2 ysissä samanlainen takaiskari mitä näissä seiskoissa ja mk1 yseissä on? Eli menee runkopalkin sisään suurimmaksi osaksi  ainakin retkuperässä jotenka sinne ei kovin paksu coilitolppa edes sovi.

Taidan tilata vaan sen BC:n ja mennä hakemaan näkkileipää kaupasta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1781 : 19.01.2015, 20:01:53 »
Et sattuis hintoja muistamaan? Veikkaan ettei ihan ykkösatasella per kappale irtoo noikaan. Nopeella googlettelulla löyty jotain 500e coilitolppapareja jotka 50mm paksuja.
Ja onko tuossa mk2 ysissä samanlainen takaiskari mitä näissä seiskoissa ja mk1 yseissä on? Eli menee runkopalkin sisään suurimmaksi osaksi  ainakin retkuperässä jotenka sinne ei kovin paksu coilitolppa edes sovi.

Taidan tilata vaan sen BC:n ja mennä hakemaan näkkileipää kaupasta.
Oisko 450e ollu takaiskarit. Ja joo sama systeemi, sillon ku on oikeesti tosi matalaks ruuvattuna niin jousi ottaa ihan vähän sinne runkopalkkiin kiinni mut kaveri puhu et helpolla sais vähän tehtyä lisää tilaa koska paljosta ei ollu kiinni. Hintaeroo jää kyllä bc-racingin satsiin aika vähän jos ite tekee tolpat eteen ja taakse nuo, mutta ompahan takapää ratkaistu tollaisilla kokonaan.

Mistä 7/940 etutolppiin iskarin patruunoita kiinni pitävät mutterit? DIY coilover prokkis menossa ja vanhat ei irronnu ehjänä. Onko näillä jotain omaa nimeänsä millä vois koittaa ettiä?
Tietääkö kukaan? Kierteen mitat kelpaa myös, sorvaan ite jos mistään ei löydy. Omista ei voi enää mitata.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2015, 22:15:09 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa nikkolasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1782 : 20.01.2015, 10:38:14 »
Käyny kanssa mielessä tuo tee-se-itse etupää  :D Jos laittaa ne audi 80 iskarit ja tilaa rallyracelta nuo 15cm kierreholkkisarjat nii kuinka pitkää jousta niille kaveriks? Niin että ala-asennossa vielä pysys paikallaan?   :idiot2: tai minkämittasilla muut tehny?  ::) Niijja mitäs leimasedät tykkää?
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 10:45:59 kirjoittanut nikkolasi »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1783 : 20.01.2015, 13:13:52 »
Käyny kanssa mielessä tuo tee-se-itse etupää  :D Jos laittaa ne audi 80 iskarit ja tilaa rallyracelta nuo 15cm kierreholkkisarjat nii kuinka pitkää jousta niille kaveriks? Niin että ala-asennossa vielä pysys paikallaan?   :idiot2: tai minkämittasilla muut tehny?  ::) Niijja mitäs leimasedät tykkää?
200mm pitkät jouset on hyvät, jos haluaa saada matalan, ala-asennossahan ne heiluu jousikupeissa jos molemmat renkaat nostettuna ilmaan, mutta mitä väliä? Jos jäykät jouset ostat niin hetihän ne alkaa kupeissa heilua kun säätää yläasennosta pois, ainakin ilman apujousia, siis koko etupää tunkattuna. 180-200mm jouset tulee itelle, lyhimmät mitä voi katsastuskelpoisesti noilla iskareilla käyttää, jos iskaria ei sorvaa, ja ideanahan on vaan katsastukseen nostaa sen verran että jouset ei heilu, muuten mennään sitten varmaan niin alhaalla kun pystyy.

Itsetehdystä alustasta ei kannata mainita mitään. Jos asiallisesti tehty ja auto vanhempi kuin '96 niin mahdollisuus saada katsastettua tollasilla. 96 ja uudemmat tarvii tuv todistuksen jos alustan osia vaihdettu. Ite sorvaan nuo tolpat kierreholkeille, ja tigillä siistit saumat niin ei kyllä suuremmin eroa tehdastekosista katsastusinssin silmään. Tarkoitus saada alusta ihan muutoskatsastettua kun sen aika tulee.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 13:20:07 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa nikkolasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1784 : 20.01.2015, 18:31:31 »
200mm pitkät jouset on hyvät, jos haluaa saada matalan, ala-asennossahan ne heiluu jousikupeissa jos molemmat renkaat nostettuna ilmaan, mutta mitä väliä? Jos jäykät jouset ostat niin hetihän ne alkaa kupeissa heilua kun säätää yläasennosta pois, ainakin ilman apujousia, siis koko etupää tunkattuna. 180-200mm jouset tulee itelle, lyhimmät mitä voi katsastuskelpoisesti noilla iskareilla käyttää, jos iskaria ei sorvaa, ja ideanahan on vaan katsastukseen nostaa sen verran että jouset ei heilu, muuten mennään sitten varmaan niin alhaalla kun pystyy.

Itsetehdystä alustasta ei kannata mainita mitään. Jos asiallisesti tehty ja auto vanhempi kuin '96 niin mahdollisuus saada katsastettua tollasilla. 96 ja uudemmat tarvii tuv todistuksen jos alustan osia vaihdettu. Ite sorvaan nuo tolpat kierreholkeille, ja tigillä siistit saumat niin ei kyllä suuremmin eroa tehdastekosista katsastusinssin silmään. Tarkoitus saada alusta ihan muutoskatsastettua kun sen aika tulee.


Hyvä, kiitos asiallisesta vastauksesta, tuota vähän niinkun hainkin. Täytyy pistää tilaukseen jos sais maata läheisemmäks tuon, sopivasti vielä 95 vuosmallia. Edellinen auto oli kolme lenkkiä laikatuilla vakiojousilla, ei jaksais sitä tolppajumppaa aina, nii jos näillä pääsis siitä  :D

 

Autoracing  KL-varaosat