Autodiagnoosi  Carcom Oy

jenkkivaloja kaksnelikanttiin

  • 7 Vastauksia
  • 3956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa THEjussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« : 24.12.2014, 20:55:35 »
Juups elikkäs ajattelin tehä volvon valoista vähän ameeriikanmallia, onhan toi 240 kuitenkin sellain european musclecar  :) tarkotus ois siis saada hyttiin kytkin josta klikkaamalla parkkivalot sammuisi ja vilkut alkaisi palaa edessä. Aina kun laittaisin vilkun päälle, niin vilkku vilkkuisi kuitenkin. Takaa sen sijaan vilkku kytkeytyisi kokonaan pois, ja sen sijaan joko vasemmat tai oikeat takavalot alkaisi vilkkumaan kuten jenkkiautoissakin käy. Tosiaan hyttiin vedän sen kytkimen että nämä saa aina helposti pois ja päälle. Tiedän myös että on laiton, mutta sovitaan ettei nää tuu tieliikennekäyttöön  ;) kaikki kytkennät ajattelin releillä toteuttaa, ja abikoilla niin että kaikki omat kytkennät saa helposti pois. Minä kun en pidä liian pysyvistä muutoksista

tässä pientä hahmotelmaa paperilla. Kuva on epäselvä mutta parempaan en toistaiseksi pystynyt :)
Volvo 240 '87

Poissa Stade

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Sherwoodin iloinen veikko.
    • Jotain mun entisiä Volvoja, muttei läheskään kaikki.
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #1 : 24.12.2014, 22:48:58 »
Kommentoimatta laillisuuteen/ laittomuuteen, taitaa melkoisen monimutkaiseksi mennä, jos yhden kytkimen taakse meinasit kaiken piilottaa. Mullakin noi "Jenkki" mallien viritykset jostain käsittämättömästä syystä kiinnostaa. Taakse tosin en ole laittanut muuta kuin punaiset takavilkut, ihan vain polttimoa vaihtamalla. Etu vilkku/ parkki systeemit olen vain lamppuja ja lampun pohjia vaihtamalla toteuttanut. Ennen leimalle menoa ja taas leimauksen jälkeen takasin.   http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=55065.0  Tuola vähän kuvia.

Noita katsastuksen jälkeen kerran työpaikalla töitten jälkeen virittelin takasin, työkaveri tuli ihmettelemään ja tokaisi sitten: "V***u, vanha ukko jaksaa lamppujen kanssa leikkiä?"  :P  :idiot2:
V40XC D2 2017

Poissa THEjussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #2 : 24.12.2014, 23:26:37 »
Ainakin mun ajatuksissa se on suht helppo toteuttaa, yhellä kytkimellä ohjaan 5:ttä relettä ja sit vilkun pulsseilla ohjataan muita. Johdotusta tulee niin helkkaristi ja releitä pitää ostaa paljon mutta työtunteja en ikinä laske harrastuksiini :) Itehän inhoon sähköö jos pitää liikaa laskea, mut valoja tykkään rakennella :D Moottoripyörään rakentelin jos jonkunnäköstä alusta- ja vilkkuvaloa sun muuta :) tosiaan oon yrittäny pitää tota mun volvoo sellasena hillittynä ''gangsterimallina'' (  :idiot2: ? ) ja siihen noi jenkkimallin valot sopis mun mielestä hyvin.

Intoa riittää kanssa, kun eka varsinainen oma auto ja ikääkin vasta 18, ja oikeestaan sekin on hyvä syy siihen miks en tee tästä pysyvää järjestelyä, inhoon amispatentteja ja on varmasti hyötyä että jos joku ei toimi niin saa nää omat sähköviritykset pois päiväjärjestyksestä. Innolla ootan että pyhien jälkeen ehtii perehtyä tohon.

Tosiaan jos joku on etenkin takavaloihin tehnyt samantapaista viritystä niin kertokaa toki, netistä en löytänyt yhtään tietoa aiheesta.

ja mistä tääkin idea lähti? piti alkaa piirtämään kytkentää niille jenkkiparkeille, ja tähänhän se sit johti...
Volvo 240 '87

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1626
  • It's Hip To Be Square
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #3 : 05.01.2015, 15:59:46 »
Ja samointein vaeltavat takavilkut... ;-)

Itelläkin sammuu leimalle mennessä vaistomaisesti 8 taka- ja sivuvaloa, vaikka tokko noista nykyään sanomista tuliskaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa THEjussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #4 : 07.01.2015, 14:35:33 »
Kuulostaa hyvältä. Onko kuvaa autosta valojen kanssa? :)
Volvo 240 '87

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #5 : 09.01.2015, 18:07:47 »
Ja samointein vaeltavat takavilkut... ;-)


Toihan ei tarvi ku hiukan heikennetyn maakontaktin ni pösö-look takavalot on valmiit  :D

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1626
  • It's Hip To Be Square
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #6 : 11.01.2015, 00:50:53 »
Toihan ei tarvi ku hiukan heikennetyn maakontaktin ni pösö-look takavalot on valmiit  :D
Nojuu, sillä saa kyllä valoshown autoon ku autoon, vaeltelee millon minnekkin... ::)

Mistä tulikin mieleen, kaavioon enempää tutustumatta, että taitaisi tuollainen vaihtokytkin-valomuutos vaatia ihan jonkinmoisia muutoksia orkkissähköihinkin, ettei jenkkivalot alkaisi vuotaa väärään suuntaan..?

Saishan siinä jokusen jarruvalon pohjan viritellä, että sais koko rivin ees vilkkumaan. :P
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa THEjussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: jenkkivaloja kaksnelikanttiin
« Vastaus #7 : 11.01.2015, 17:39:01 »
Mun käsittääkseni se virta ei pääse väärään paikkaan valumaan. Työtähän tossa ois joo mutta ei tunteja saa laskea :D
Volvo 240 '87

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy