KL-varaosat  Race.fi

Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987

  • 52 Vastauksia
  • 24068 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #30 : 04.05.2012, 14:23:49 »
Noni, pikkuongelmien jälkeen kone jysähti käyntiin, oli päävirtarele hapettunut ja käräytti sit puolien sulakkeen (rele antaa liian vähän voltteja läpi -> amppeerit nousee ja rajoilla oleva 15A sulake kärähtää "varmuuden" vuoksi = varotoimi ettei puolat mene).

Pysyy käynnissä, mutta sammuu hetken kuluttua, saa ilmeisesti liian vähän bensaa, pitää läppäri kytkeä ja tarkastaa.

Tankinkin sain veneestä revittyä eilen ulos... 10v se on vasta vuotanut, eli aikataulu on.... :D

Sprintterin tankki oli vesiperä, 75L tankkeja vaan suomen romiksilla... jenkkisprintterien tankit on aina 100L...

Toi asennuspaikka on vähän jännä, kun se on veneen keula, pituutta olis käytettävissä toista metriä, ja leveyttäkin ainakin 60cm, vaikka enemmänkin, mutta korkeus on 70cm matkalta 35-40cm, sit kun veneen keula nousee, se vähenee 40asteen kulmassa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #31 : 04.05.2012, 17:07:53 »
About se 110-120Nm tulee kun vetää joko 20Nm->40Nm->120ast tai 20Nm+90ast.

Ei kai noista voi tulla sama tiukkuus mitenkään? 40 Nm on jo lähtökohtaisesti enemmän kuin 20 Nm, joten 40 Nm + 120 astetta on selkeesti enemmän kuin 20 Nm + 90 astetta?

Tankista, olisiko mahdoton ajatus muovata suoraan sinne keulaosastoon sen muotoinen tankki kuin sinne menee? Tulisi ainakin koko tilavuus käytettyä hyödyksi.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #32 : 04.05.2012, 18:28:32 »
Vois sen muovitankin tieteski muovata, pitäis vaan löytää eka tilavuudeltaan tarpeeksi iso tankki... se tässä on ongelmana :P

Kaks saabin tankkia vois tottakai olla, mut sit pitäis olla taas kaks pumppua ja kaikkea muuta hauskaa, muodoiltaan sopis varmaan helposti tuonne.

Tilaahan tuolla on, varmaan pitkälti yli 500L on tuon keula-osaston tilavuus, sais vaan sinne sopivan tankin. :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #33 : 04.05.2012, 18:48:36 »
Vois sen muovitankin tieteski muovata, pitäis vaan löytää eka tilavuudeltaan tarpeeksi iso tankki... se tässä on ongelmana :P

Tarkotin siis että kaupasta hakee tarvittavan määrän haluamaansa materiaalia ja muotoilee siitä ihan ite  :P  Saa sen tilan muotoisen johon se on tarkoitus sijoittaa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #34 : 04.05.2012, 22:47:03 »
Tarkotin siis että kaupasta hakee tarvittavan määrän haluamaansa materiaalia ja muotoilee siitä ihan ite  :P  Saa sen tilan muotoisen johon se on tarkoitus sijoittaa.
Juu, mutta kun sen pitäis olla tiivis kanssa, ettei etanolit valu pihalle.

Kaupasta tuskin saa muuta kun rosterilevyä (jota en saa varmasti omilla taidoillani tiiviiksi tankiksi hitsattua) tai muovilevä, josta ei kyllä taideta kotikonstein kovin helpolla tankkia värkätä.

Tankki kun ei ole kun subikotelo, että haetaan lastuevy kaupasta ja sahataan ja ruuvataan kasaan, sen osaa jokainen. :)

Saan kyllä tankin teetätettyä, mutta hinta on todennäköisesti nelinumeroinen... eli kalliiksi menee sitä silmälläpitäen että nykyinen tankkikin toimii kunhan sen tiivistän, tarttee vaan saada hitusen isompi.

Lasikuidusta tekeminen käynyt mielessä, mutta kun en oikeen luota siihen että osaan tehdä kuidusta oikeasti tiiviin tankin, tai eniten pelottaa se, että topcoat ei kestä etanolia. (E10 bensalla jo varoiteltu ajamasta lasikuitutankeissa)

Plexistä (polykarbonaatti) tekeminen kans käynyt mielessä, mutta sen jälkeen kun huomasin että se ei kestä värinää jos sen ruuvaa kasaan, ja etenkään se ei kestä bensaa, niin jätin sen idean. Tein kerran kaasareille imuvaimentimen polykarbonaatista, ja totesin että kyllä se kestää aina kesän ajaa, mutta halkeilee joka paikasta kun saa edes vähän tärinää ja bensahöyryjä. Ja 5-10mm karbonaatista tehty tankki on aikas arvokaskin, materiaaliin palaa jo varmasti satoja euroja. Kivahan se olis, kun se olis läpinäkyvä, mut pitäis etsiä bensan+etanolin kestävä silikooni kanssa. :P
« Viimeksi muokattu: 04.05.2012, 22:51:33 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #35 : 04.05.2012, 22:58:01 »
Juu, mutta kun sen pitäis olla tiivis kanssa, ettei etanolit valu pihalle.

Kaupasta tuskin saa muuta kun rosterilevyä (jota en saa varmasti omilla taidoillani tiiviiksi tankiksi hitsattua) tai muovilevä, josta ei kyllä taideta kotikonstein kovin helpolla tankkia värkätä.

Tankin pitäisi ilmeisesti olla keulan muotoinen vai saisiko olla kantikas? Silloin vaihtoehto olisi hdpe jota käytetään esim. mittarikenttien pohjarakenteissa sekä erään kainuulaisen kaivoksen prosessialtaissa joissa on rikkihappoa. Saisin ehkä extruderin lainaksi jolla tuon kantikkaan tankin pystyy tekemään.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #36 : 04.05.2012, 23:04:48 »
Juu, mutta kun sen pitäis olla tiivis kanssa, ettei etanolit valu pihalle.

Itehän en näistä mitään ymmärrä, mutta kun katellut vierestä reilu 30-jalkasen koko veneen ite tekemistä niin luulis että yks tankki olis teeseitse-ihmisen toteutettavissa myös. Materiaalejahan on monenlaisia nykyään. Tekee vaikka lasikuidusta tms. muotin sinne tilaan mihin tankki on tarkoitettu, ja sitä muottia vasten sitten sopivasta aineesta itse tankin. Kai sen tiiviiksi saa kun tommoset omatekoveneetkin kelluu  ???

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #37 : 04.05.2012, 23:19:22 »

Plexistä (polykarbonaatti) tekeminen kans käynyt mielessä, mutta sen jälkeen kun huomasin että se ei kestä värinää jos sen ruuvaa kasaan, ja etenkään se ei kestä bensaa, niin jätin sen idean. Tein kerran kaasareille imuvaimentimen polykarbonaatista, ja totesin että kyllä se kestää aina kesän ajaa, mutta halkeilee joka paikasta kun saa edes vähän tärinää ja bensahöyryjä. Ja 5-10mm karbonaatista tehty tankki on aikas arvokaskin, materiaaliin palaa jo varmasti satoja euroja. Kivahan se olis, kun se olis läpinäkyvä, mut pitäis etsiä bensan+etanolin kestävä silikooni kanssa. :P
Nyt on pakko puuttua sen verran, että plexi ja polykarbonaatti ei ole sama asia. Plexi on PMMA:n kauppa nimi, joka on kovaa ja kirkasta muovia,  jota käytetään ikkunoissa ja valomainoksissa. ja se särkyy helposti, eli on lasimaista. kun taas polykarbonaatti  on muovia, jota pystyy taivuttamaan ja muotoilemaan jopa ilman lämmitystä, ja se kestää leikata vaikka peltisaksilla. Ja sitten siihen tärkeimpään juttuun, eli kumpikaan näistä muoveista ei kestä liuottimia, Liuottimien kestävyys johtuu kemiallisesta rakenteesta, Amorfinen muovi ei kestä liuottimia, ja osittainkiteinen kestää. ;)
On vähän jutun vierestä, mutta menköön  ::) :)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa AF574

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #38 : 04.05.2012, 23:38:33 »
Moro, mitenkäs olis tommonen muovista paikanpäällä hitsailtu tankki? Kaverin veneeseen tehtiin muutama vuosi sitten sellainen. Pahvimuoteilla soviteltiin tankki ja hitsuri leikkasi levyt niiden mukaan, tuli veneeseen ja hitsaili tankin kasaan. Eikä hintakaan muistaakseni ollut mitenkään kammottava. Samalla systeemillä on useisiin veneisiin tehty septitankit, kun tilat ovat olleet melkoisen kimurantteja.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #39 : 05.05.2012, 00:01:36 »
Nyt on pakko puuttua sen verran, että plexi ja polykarbonaatti ei ole sama asia. Plexi on PMMA:n kauppa nimi, joka on kovaa ja kirkasta muovia,  jota käytetään ikkunoissa ja valomainoksissa. ja se särkyy helposti, eli on lasimaista. kun taas polykarbonaatti  on muovia, jota pystyy taivuttamaan ja muotoilemaan jopa ilman lämmitystä, ja se kestää leikata vaikka peltisaksilla. Ja sitten siihen tärkeimpään juttuun, eli kumpikaan näistä muoveista ei kestä liuottimia, Liuottimien kestävyys johtuu kemiallisesta rakenteesta, Amorfinen muovi ei kestä liuottimia, ja osittainkiteinen kestää. ;)
On vähän jutun vierestä, mutta menköön  ::) :)
Tiedän, tiedän, tiedän ja tiedän, molempaa laatua löytyy kotoa ihan tarpeeksi. Yleistin vaan "plexiksi" koska molemmat ovat aika samantapaista tavaraa, ja moni ei tunne "Polykarbonaattia" ollenkaan, mutta plexin kaikki tuntevat. :)


Moro, mitenkäs olis tommonen muovista paikanpäällä hitsailtu tankki? Kaverin veneeseen tehtiin muutama vuosi sitten sellainen. Pahvimuoteilla soviteltiin tankki ja hitsuri leikkasi levyt niiden mukaan, tuli veneeseen ja hitsaili tankin kasaan. Eikä hintakaan muistaakseni ollut mitenkään kammottava. Samalla systeemillä on useisiin veneisiin tehty septitankit, kun tilat ovat olleet melkoisen kimurantteja.
Ei sinne mahdu hitsaamaan, jos ei rupea kantta irroittamaan, sinne mahtuu sisälle, mutta ei siellä tarkkaa työtä pysty kiinalaispoikaa isompi mies tekemään, korkeutta kuten sanottua 45cm parhaimmillaan. Ja taitaa muovihitsauksen tekeminen ammattilaisella mennä nyt hankalaksi, pitää löytää ammattimies joka suostuu tulemaan paikan päälle kohtuullisella aikataululla.

Taitaa tässä olla paras vaihtoehto:
http://www.nautikulma.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=349-SE2097

Tuohon hintaan hankala saada samankokoista rosteritankkia teetätettyä edes kaverihinnalla, ja tuskin kukaan ammattimies tulee tänne tuohon hintaan tekemään?

Ideahan näissä rakennelmissa kuten sanottua on, ekana hinta, sitten että pitää olla hyvä, tai vähintään välttävä.

Rahaa jos olis polttaa, ni ostan heti samalla "uuden" koko veneen, rupea tällaiseen vanhaan romuun miljoonia laittamaan, nyt jo palanut kohta 1000e moottoriin TÄNÄ vuona... hitto helvetti! :)

Tällanen sit seuraavaks tilalle ku on hilloja taas (tai lisäks pihalle):
http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/413280
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #40 : 07.05.2012, 17:02:14 »


Audi A8 4E (2003-2009) olis reilu 100L tankki, mutta niitä autoja on tasan 0 suomen romiksilla, ja saksassakin tankin hinta on varmasti kiva, ja anturointi on liian monimutkainen (kyllä, tankissa on itsessään ohjainlaite, 4 taso-anturia ja 4 pumppua... tiedän koska minulla sellainen auto on) :D


Otetaan nyt vähän pois Hangonlisää. 2 sähköistä pumppua ja 2 imusuihkupumppua, jotka siis vain tankin tason tasaamista varten.
Mut toi on sinällään normaalia, kun tankki on muodoltaan mitä on.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #41 : 07.05.2012, 23:00:29 »
Tänään tutkittu moottorin käynnistysongelmia, tulpat oli kastellut, ilmeisesti sentakia että sytytysennakko heittää startatessa ihan sairaasti (jonka syytä en ole vielä selvittänyt)... triggeripyörää tutkinut, mutta ei löytynyt siitä vikaa... saattaa tietenkin olla että tuli häiriöitä, kun niputin johtosarjat uudestaan, ja triggerin johto kulkee nyt eritavalla...

Otetaan nyt vähän pois Hangonlisää. 2 sähköistä pumppua ja 2 imusuihkupumppua, jotka siis vain tankin tason tasaamista varten.
Mut toi on sinällään normaalia, kun tankki on muodoltaan mitä on.
No, 4 pumppuahan sielä sit on näin selkokielellä. :P Eivät ole kuulleet sellaisesta, että pistetään letku tankin puoliskojen väliin, kuten 300 sarjan 57L tankissa on, tai valetaan muovista putki kardaanin/perän alle, kuten esim. S90 80L tankissa on. :D

S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #42 : 08.05.2012, 11:15:03 »
300C ryysleristä tuli tankki purettua töissä. Se on samantapainen "satulanmallinen" kuin 300 volvossa. Mutta paljon litteämpi ja laajempi koska
on auton lattian, kardaanin ja pakoputkiston välissä. Siinäkin oli ilmesesti tasaaja ja pumppu erikseen. Pumpusta lähti letkut tuohon kai tasaajaan
ja siitä sitten koneen suuntaan. Varmaan tuo on vieläkin jouten mutta taitaapa olla hiukan liian möhkö veneen keulaan tämäkin. Se oli jotain
100-120cm x 70cm luokkaa koko, ja korkeus oli vain jotain 40cm, näin lonkalta heitettynä. Kardaani kolo siinä keskellä kuten pikkuvolvossa. Ja muovia.
Tilavuus kai jotain yli 100L? Tankissa oli täyttö ihan pohjanrajassa ja autossa oli ilmesesti joku pumppu joka pumppaa ilmaa(?) pois tankista että
täytyy täyteen asti, ainakin näin sen ajattelin mutta en tiiä sitten mikä sen tarkotus oli, mutta tankin ilmaletkuihin se oli yhistetty. Ilmaletkujakin
oli lukuisia tankissa.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2012, 11:18:56 kirjoittanut Customer »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #43 : 14.05.2012, 13:52:57 »
Tutkittu starttiongelmaa, ja päädytty siihen että jotain triggerirattaassa on vikaa... Kiero se ainakin on, ja hampaissa heittoa... Tosin onko muutamalla millin kymmenyksellä mitään väliä?

Se mikä on ihme, niin sytytysennakko heittelee ihan miten sattuu, välillä on paikoillaan 13asteen nurkilla ja välillä sit heittelee 5-25º välillä...

Käyntiinkin sain, mutta se käy hetken ja sit sammuu, kun ennakko heittelee... mikä ihmeellisintä, niin tää värkki toimi ennenkun purin sen...

The_OttoB:ltä sain Audi A8 4E 100L tankin, saa nähdä saanko aikaiseks sovittaa paikoilleen, on meinaan aikas iso tuonne kannen alle... ja yllärinä, se ei ollut muovia eikä rautapeltiä, vaan rosteria! Ei oo ennen autossa tullut rosteritankkeja vastaan, peltiä ja muoviahan ne on aina olleet, ja kuorma-autoissa alumiinia.

Tuon tankin sisällä on muuten letkua varmaan useampi metri, kun on 4 pumppua, 16 sähköjohtoakin sinne menee (8 pumpuille ja 8 antureille), riittää ainakin sähköläpivientien määrä :D

Varmuuden vuoksi vein orkkis tankin hitsarille, jotta saa laittaa uuden 10mm rosterisen imuputken siihen kuparisen liimatun tilalle.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Vene: Jurmo Trimaran HT 1976 + Volvo Penta AQ171A 1987
« Vastaus #44 : 20.05.2012, 20:42:22 »
Triggeriratas ja anturi uusittu nyt, ei apuja.

Tulin siihen tulokseen, että koska triggeriratas on nokkapyörässä kiinni, ja siten anturi 2mm päässä nokkapyörän kantista, se nokkapyörän "hammaspinta" aiheuttaa häiriöitä anturille pyöriessään siinä. Tähän pitää siis kehitellä jotain... Ihmettelen vaan miten tuo on toiminut viimeiset 6-7 vuotta sekä tässä että painemobiilissa, ja nyt sit rupee temppuilemaan... Boksinkin vaihdoin tuloksetta, kaapeloinnit tarkistin, ei oo paljoo muita vaihtoehtoja.

Saispa tuon nokan 38 hampaisen rattaan toimimaan megan kanssa, helpottais kummasti... mutku on oltava sylinterimäärällä jaollinen numero hampaita perkules...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron