Race.fi  Puotilan autokorjaamo

2.5TDI virityskeskustelut

  • 1042 Vastauksia
  • 344670 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #690 : 27.01.2015, 15:52:22 »

Nestepää ja nokkalevy siitä TDi:n pumpusta tuohon mekaaniseen. Ennakot kiinteiksi tai sitten etsiä sopivat jouset ja painot säätimeen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #691 : 27.01.2015, 20:33:06 »
Nestepää ja nokkalevy siitä TDi:n pumpusta tuohon mekaaniseen. Ennakot kiinteiksi tai sitten etsiä sopivat jouset ja painot säätimeen.
Myös pumpun painetta täytyy nostaa jotta suuttimet jaksaa aueta kunnolla...
Ja pumpun akseli pitää olla 20mm halkaisijalla eikä 17mm koska tulee paljon suuremmalle rasitukselle. Esim deekussa on juurikin pumppu 17mm halkaisijalla olevalla akselilla...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #692 : 27.01.2015, 21:31:21 »
Nestepää ja nokkalevy siitä TDi:n pumpusta tuohon mekaaniseen. Ennakot kiinteiksi tai sitten etsiä sopivat jouset ja painot säätimeen.
Tuota ennakot kiinteäks juttua vähän karsastan tuossa hommassa, kuinka mahtaa pelata jos vertaa ihan siihen alkuperäiseen ohjaukseen?
Pitäis kyllä päästä kokeilemaan joskus autoa mikä on tehty "m-TDI:ksi" ennenkuin haukkuu enempiä  :) mutta silti olen jotenkin epäileväinen tuohon että rakennellaan itse sopiva pumppu osista mitä sattuu löytyy.. Kaikki on tietysti mahdollista jos on mahdollisuus ajaa penkissä pumppua ja tekijämies asialla.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #693 : 28.01.2015, 05:06:06 »
Myös pumpun painetta täytyy nostaa jotta suuttimet jaksaa aueta kunnolla...
Ja pumpun akseli pitää olla 20mm halkaisijalla eikä 17mm koska tulee paljon suuremmalle rasitukselle. Esim deekussa on juurikin pumppu 17mm halkaisijalla olevalla akselilla...

Siirtopumppuako tarkoitat että painetta nostaa? Ruiskutuspaineet tulee kuitenkin tuosta nokkalevystä&nestepäästä.

Joo ei tuo ohut akseli hyvä ole kun tuo TDi:n nokkalevy osaa rasittaa melko hyvin, varmasti parempiakin runkoja on kuin deekun...
Tuota ennakot kiinteäks juttua vähän karsastan tuossa hommassa, kuinka mahtaa pelata jos vertaa ihan siihen alkuperäiseen ohjaukseen?
Pitäis kyllä päästä kokeilemaan joskus autoa mikä on tehty "m-TDI:ksi" ennenkuin haukkuu enempiä  :) mutta silti olen jotenkin epäileväinen tuohon että rakennellaan itse sopiva pumppu osista mitä sattuu löytyy.. Kaikki on tietysti mahdollista jos on mahdollisuus ajaa penkissä pumppua ja tekijämies asialla.

Huonostihan tuo kiinteä ennakko toimii kaikkialla muualla paitsi vakiokierroskäytössä. Ei millään saa kuitenkaan mekaanista pumppua toimimaan yhtä hyvin kuin tuo sähköohjattu pumppu.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #694 : 28.01.2015, 21:53:37 »
Siirtopumppuako tarkoitat että painetta nostaa? Ruiskutuspaineet tulee kuitenkin tuosta nokkalevystä&nestepäästä.

Joo ei tuo ohut akseli hyvä ole kun tuo TDi:n nokkalevy osaa rasittaa melko hyvin, varmasti parempiakin runkoja on kuin deekun...
Huonostihan tuo kiinteä ennakko toimii kaikkialla muualla paitsi vakiokierroskäytössä. Ei millään saa kuitenkaan mekaanista pumppua toimimaan yhtä hyvin kuin tuo sähköohjattu pumppu.
En muista enää tarkkaan, niin pitkä aika jo kun tuota mun tapausta tutkittiin.
Itsellä on tohon mekaaniseen pumppuun saatu myös ennakonsäätö pelaamaan ihan keskipakosäätimen avulla.
Mainittavaa eroa en ole huomannut tuon mekaanisen ja sähkö-ohjatun välillä pumpun välillä.
Mekaanisella pumpulla varustettu lähtee tosin paljon paremmin käymään...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #695 : 29.01.2015, 11:01:10 »
En muista enää tarkkaan, niin pitkä aika jo kun tuota mun tapausta tutkittiin.
Itsellä on tohon mekaaniseen pumppuun saatu myös ennakonsäätö pelaamaan ihan keskipakosäätimen avulla.
Mainittavaa eroa en ole huomannut tuon mekaanisen ja sähkö-ohjatun välillä pumpun välillä.
Mekaanisella pumpulla varustettu lähtee tosin paljon paremmin käymään...

Jaa niinku miten. Mun tietääkseni toi keskipakosäädin ei tee tuola mitään muuta kun leikkaa syöttöä kierrosten mukaan. Pumpun alaosassa on jousikuormitteinen mäntä joka liikkuu kammiopaineen muuttuessa muuttaen samalla ennakkoa,eli kääntää nokkalevyn alla olevaa rullien pidintä toisee asentoo.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #696 : 29.01.2015, 12:16:48 »
Jaa niinku miten. Mun tietääkseni toi keskipakosäädin ei tee tuola mitään muuta kun leikkaa syöttöä kierrosten mukaan. Pumpun alaosassa on jousikuormitteinen mäntä joka liikkuu kammiopaineen muuttuessa muuttaen samalla ennakkoa,eli kääntää nokkalevyn alla olevaa rullien pidintä toisee asentoo.

mä olen käsittänyt näin että joissakin pumpuissa on keskipakosäätimen akselissa reijät ja keskipakosäätimen painojen alla oleva holkki ohjaa reikiä aukasten ja sulkien joka taas ohjaa syöttö ennakkoa.
d24td pumpussa ei ole akselissa reikiä mutta taas transportterin AAB moottorin pumpussa oli reijät akselissa. kai tuolla jotain pakettiauton ominaaisuuksia haetaan.
sitte luin jostain että tuolla ennakon säädöllä ei oo muuta vaikutusta ku osakaasualuella.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #697 : 29.01.2015, 22:09:00 »
Morjens!

Menee ehkä hieman oftopic osion puolelle, mutta onko porukalla tietoa
vm 98 automaattilaatikon ohjauksesta? Eli veneessä on tdi tekniikka
mekaanisella pumpulla. Tarkoitus olisi laittaa venhoon uusi ahdin ja
säätää pumppu. Eli pumppu ja ahdin autoon, autosta sähköinen pumppu
vekeen ja penkkiin. Kysymys kuuluukin toimiiko tuo automaatti laatikko,
jos moottorinohjauksen sähköt ovat irti?
Moottorinohjaus ja loota naitettu keskenää.... Miksei sitä pumppua voi säätää pumppupenkissä?  :2funny: Taitaa mennä loota limbhomeen kunnei tiedä mitä tapahtuu moottorissa.


Nimimerkillä sähkönen pumppu tulossa -71 kauppakassiin jos selviin vaan mitenkään tosta sähköviidakosta.

Jos keksis että missä autossa samalla koneella olis yksinkertasempi johtosarja niin pääsis paljon helpommalla, v70tdin johtosarja on saatanasta.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2015, 22:10:35 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #698 : 29.01.2015, 22:09:26 »
mä olen käsittänyt näin että joissakin pumpuissa on keskipakosäätimen akselissa reijät ja keskipakosäätimen painojen alla oleva holkki ohjaa reikiä aukasten ja sulkien joka taas ohjaa syöttö ennakkoa.
d24td pumpussa ei ole akselissa reikiä mutta taas transportterin AAB moottorin pumpussa oli reijät akselissa. kai tuolla jotain pakettiauton ominaaisuuksia haetaan.
sitte luin jostain että tuolla ennakon säädöllä ei oo muuta vaikutusta ku osakaasualuella.
Jotain tälläistä, itse en ole pumppua ikinä aukaissut joten en tiedä muuta kuin mitä mulle on sanottu.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa MJF

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #699 : 30.01.2015, 07:19:38 »
Jos keksis että missä autossa samalla koneella olis yksinkertasempi johtosarja niin pääsis paljon helpommalla, v70tdin johtosarja on saatanasta.

Joskus kun suunnittelin vitos-tdi:tä Audiin laittaa, hommasin 3-koppasen Golffin johtosarjan ja ecun. Purkkiin saa laitettua Transportterin ohjelman joka älyää myös ohjata VNT:tä. Sitä en sitten osaa sanoa onko sen yksinkertaisempi kuin Volvon johtosarja :)

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #700 : 30.01.2015, 09:07:33 »
Moottorinohjaus ja loota naitettu keskenää.... Miksei sitä pumppua voi säätää pumppupenkissä?  :2funny: Taitaa mennä loota limbhomeen kunnei tiedä mitä tapahtuu moottorissa.


Nimimerkillä sähkönen pumppu tulossa -71 kauppakassiin jos selviin vaan mitenkään tosta sähköviidakosta.

Jos keksis että missä autossa samalla koneella olis yksinkertasempi johtosarja niin pääsis paljon helpommalla, v70tdin johtosarja on saatanasta.

Minun takaveto TDI:ssä on Audi Satasen sähköt, ei ole edes ajonestoa. Mutta on myös huono puoli kun lastutus / softaus ominaisuudet aika paljon huonommat. Evryllä saa kyllä syöttöä isojen suutinten kera riittävästi. Itse tosin en oo niitä sähköjä siihen tehny vaan entinen omistaja.

Poissa J Räisänen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #701 : 01.02.2015, 08:22:04 »
Moottorinohjaus ja loota naitettu keskenää.... Miksei sitä pumppua voi säätää pumppupenkissä?  :2funny: Taitaa mennä loota limbhomeen kunnei tiedä mitä tapahtuu moottorissa.


Nimimerkillä sähkönen pumppu tulossa -71 kauppakassiin jos selviin vaan mitenkään tosta sähköviidakosta.

Jos keksis että missä autossa samalla koneella olis yksinkertasempi johtosarja niin pääsis paljon helpommalla, v70tdin johtosarja on saatanasta.

Tervehdys!

Pumppu on aikanaan säädetty pumppu penkissä, mutta uuden ahtimen myötä
pitäisi hieman hifistellä  ja saada moottoritehosta dynolappu. Teholapun
saaminen pumppupenkistä ei ainakaan minulla ole tähän mennessä onnistunut ;D
« Viimeksi muokattu: 01.02.2015, 08:26:35 kirjoittanut J Räisänen »

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #702 : 02.02.2015, 13:43:25 »
Joskus kun suunnittelin vitos-tdi:tä Audiin laittaa, hommasin 3-koppasen Golffin johtosarjan ja ecun. Purkkiin saa laitettua Transportterin ohjelman joka älyää myös ohjata VNT:tä. Sitä en sitten osaa sanoa onko sen yksinkertaisempi kuin Volvon johtosarja :)

Pitääkö olla tietyn moottori tyypin johtosarja ecu? Toi vnt ohjaus kiinnostais...
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #703 : 02.02.2015, 15:31:35 »
Morjensta!

Ja anteeksi näin etukäteen jos menee off-topiciksi, mutta kun tästä TDI puolelta ei kauhean montaa aihetta nyt löytynyt.

Eli kiinnostaisi vain tietää kun ei itsellä ole kokemusta että kuinka tämmöinen TDI kulkee ns "pikku-virityksillä" ahtoja ja syöttöä lisättynä jos verrataan taas b230ft koneeseen n. baarin ahdot, lastut, katti poistettu ja putsari vaihdettu vapaastivirtaavaan.
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.5TDI virityskeskustelut
« Vastaus #704 : 02.02.2015, 16:39:19 »
Lähelle paria sataa kaakkia riittää vakioturbo (ensimmäinen tulppa isoja tehoja hakiessa), kulkee 200km/h, sitten alkaa loppua kierrokset...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Carcom Oy  Ateho