Minä rikoin kymmeniä sarjoja tulppia nakurikastuksella tai muutoin liian paksulla sopituksella haparoidessani LH:n säätöjä.
Nyttemmin tulpat kestävät hienosti +10tkm (ainoastaan normaalia kulumista).
Väittäisin ilmiön johtuvan vinokoneen polttoaineen ruiskutuksen ja kannen yhteisvaikutuksesta, eli tulpan ympärille muodostuu tietyissä tilanteissa erittäin rikas seos, joka rikkoo tulpan jäähdyttämällä pirun kuumana käyvää tulppaa. Eli wiina höyrystyessään säröttää sen alumiinioksidi eristeen koska höyrystymiseen tarvittava energia on suurempi kuin bensiinillä, eli tolkuttoman nopea jäähtyminen rikkoo tulpan.
Ja kun siihen tulee pienikin halkeama, niin kipinä löytää itselleen uuden reitin ja se on sitten siinä.
Wiinalla kun tulppaan ei tule edes sitä ongelmista kielivää nokirantua, kuten bensalla.
Kun sittemmin pienensin hitusen sitä alkuperäisenä tolkutonta nakurikastusta, niin tulpat alkoivat kestämään.
Sopitusta tulppien takia ei kannata wiinalla paljoa 0,85 rikkaammalle säädellä (optimi seos maksimi teholle), jolloin sytkäkin pitää olla sen mukaisissa säädöissä.
Minulla tulppien rikkoutumisen raja pyöri siellä 0,7 nurkissa.