KL-varaosat  Race.fi

Volvo 760 16v Turbo

  • 36 Vastauksia
  • 15676 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Volvo 760 16v Turbo
« : 19.08.2020, 22:55:03 »
Terve. Tai no, moro.

Ajattelin kirjoitella tänne vähän muistiin ekan volvoprojektin vaiheita.



Kyseinen auto on siis alkupään 700 sarjaa, 1984 käyttöönotettu 760 Turbo ic. Alunperin b23et koneella.
Tää tuli mulle vähän niinkun vahingossa vaihtokaupoissa juhannuksen korvilla 2019. Oli tarkoitus laittaa tähän vaan megaruisku motronikin tilalle ja luisutella talvi menemään. Kuitenkin kun oli vuorokausi vietetty yhteiseloa, tästä hajosi turbo ja auto jäi tallin takapihalle odottelemaan parempia aikoja.

Juhannuksena kaveri oli kyllästynyt vinokone-elämään ja myi pois oman 16v turbokoneensa, tai siis myi sen minulle. Kauppaan kuului periaatteessa kaikki syylärin ja kardaanin kumilimpun välistä, ajattelin että senhän lapioi tuonne viikonlopussa ja taas matka jatkuu. No, ei ihan.

Työkiireiden ja muiden selittelyjen takia päästiin aina varhaiseen kevääseen 2020 kun otin tämän työnalle.
Ekana nostelin vanhan moottorin ja vaihteiston pois ja sovittelin uutta pataa keulalle. Vanhalla pakosarjalla ei ollut toivoakaan sopia tähän koriin niin se meni uusiksi. Sopivia apulaitteita ja niiden telineitä arvottiin pihan purkuautoista.





Korissa paikallaan tein jigin pakosarjalle. Mukana tullut ahdin alkoi olla jo aika loppuun nautittu, niin hommasin tilalle käytetyn hx35 lietson #12 pakopesällä. Pakokuoreen oli myös valmiiksi tigattu lähtö 50mm hukkaportille.



Öljynpaluun muutin lohkoon normaaliin paikkaan. Siihen sorvasin adapterin jossa on an12 uroskierre ja letkutarvikkeet autoracingiltä.



Öljypohjan vaihdon yhteydessä availin alakautta laakerikannet ja kaikki näytti varsin hyvältä. Tämän koneen vielä ollessa Pohjolalla se remontoitiin ja itse mittailin tästä silloin välykset ja plaanasin pinnat.
Lohko on siis b230et, vakio kampiakseli, kiinan h-profiilit ja 16v vakio männät. Kannessa tiukemmat jouset, vakio nokat ja säädettävät nokkapyörät. Peruskauraa siis.
Moottorille ei ollut tarvetta tehdä muuta, kuin vaihtaa vähän uusia tiivisteitä, niin se jäi varmaan jo tässä vaiheessa paikalleen.

Moottorin jatkoksi tarvi voimansiirron niin suunnittelin ja koneistin siihen itse teräsvauhtipyörän lh:n vakio triggerille. Asetelmaksi tuli koneen mukana ollut sre -618 ja siihen uusi sintteri kaveriksi. Vauhtis ja asetelma kävi Tammerdieselissä puntissa.



Kovaääninen video:






Vaihteistoksi tuli tietenkin bemaria, eli pieni 6v zf. Siihen tuli asiaan kuuluvin menetelmin, ja tietysti itse, hitsailtua joku m47 kytkinkoppa.
Oikeaoppisesti mitoitettuna tuolle vauhtipyörälle ja kytkimelle, silmälaakeria tarvi tuoda hieman ulommas niin sorvailin kammen päähän holkin ja siihen istutin fordin mitoilla olevan silmälaakerin.
Lootaan tilasin Roadmachinelta amsoilin öljyt.





Vaihteiston takakannakkeen tein hyödyntämällä m47 palkkia, siirsin sen yhdet pultinreijät taaemmas korissa. Vaihteiston puolen kannake on orkkis bmw osa.
M47 palkkiin porasin vinoon rasiaporalla reijät ja sorvasin sopivat holkit jotta sain osat liitettyä toisiinsa. Tukikumit on oem bmw.







Vaihdekepin tein myöskin m47 osista. Leikkasin alkuperäisestä keppitelineestä kepin "munan" irti ja hitsasin sen kardaanitunnelin reikään sopivaan teräslevyyn kiinni. Kepissä oli valmiiksi lyhennin niin muokkasin vain m47 vaihteensiirtotangon sopivan mittaiseksi zf:n välille. Keppiin ja tankoon tuli huoltosarja ja kaikki uudet liikkuvat osat KL-Varaosilta.
Kardaania piti lyhentää 30mm, eli sorvasin vaan etupätkästä kardaanin tumpin sauman auki, lyhensin putken sorvissa ja naputtelin tumpin takasin paikalleen. Pari heppiä, suoruusvarmistus sorvissa ja tigillä koko asia yhdeksi.



Jäähdytinpuolelle hommasin perus bilteman ison coolerin ja nissanin s14 sr20 alumiinisyylärin. Syyläri sopi oikein mukavasti kun siirsin repsikan puoleista kiinnitystattia kennon yläpinnasta vähän. Syyläri on laskettu alapäästä orkkis kiinnikkeisiin ja yläpäähän taiteilin alumiinilatasta tuet. Muutin tästä varmuuden vuoksi vesikierron volvon orkkis tyyliseksi, itseilmaavaksi. Eli syylärin ylimpään kohtaan pikkuletku ja orkkis paisari iskaritorniin puolan tilalle. Syylärin täyttö menee alalaitaan hitsattuun letkulähtöön. Jätin korkin vielä paikalleen mutta se oli ehkä suunnitelmissa hitsata umpeen.
Ylävesiletku on joku dohc sierran osa lyhennettynä, ja alavesiletkuun tilasin värkit do88. Sen halusin monimuotoisuutensa takia tehdä pääasiassa putkesta.

Coolerille tuli alumiininen tuki yläpäähän ja alapää istuu palkissa pulttien varassa. Cooleriin myös hitsasin kurvit päihin että ahtoputkista sai mahdollisimman yksinkertaiset.















Savupiipun tein koko matkan 3" putkesta, vaimentimia on kaksin kappalein ja hukkaportin poistokin on yhdistetty dp:n loppupäähän. Aika mutkainen tuli koko torvesta, mutta nuolee mukavasti lattian muotoja eikä syö hirveästi maavaraa.
Downpipen ja tuon hukkiksen putken maalasin kuumakestolla, vaikka ne oli tarkoitus kääriä lämpökääreeseen, ja koska uunille oli muuta käyttöä niin kuumailmapuhaltimella ja infrapunalämpömittarilla kokeilin paistaa maalin pintaan. Aika näyttää toimiiko tuo tyyli.











Huohotinpönttö/öljyseparaattori tuli myös rakenneltua. Lohkossa on orkkis huohotuspönttö johon tuli KL:stä uusi letku. Tästä pöntöstä menee syöttö mun tekemään separaattoriin, josta taas huohotuskaasu johdetaan ahtimen imupuolelle.
Pöntön yläreuna on lovettu kolmesta kohtaa ja sisälle on työnnetty muotoon leikatut levyt jotka on sitten hitsattu kiinni. Ideana on se, että huohuskaasu joutuu kiertämään näiden levyjen välissä ja öljy pisaroituu levyihin kiinni. Tällöin pelkkä kaasu johdetaan säiliöstä pois, edellämainittuun turbon imuun, ja öljy jää säiliöön.
Vastaava separaattori on käytössä mun toisessa autossa ja toimii tarkoitetusti, mutta siinä on huohotus ulkoilmaan eli se haisee etskulle melko paljon. En halunnut tälläiseen katuluuskaan vastaavaa ominaisuutta.
Separaattorin pohjassa on 10mm letkulle lähtö ja letkun päähän tulee mopon bensahana. Näin pöntön saa helposti tyhjennettyä.
Pöntön ja turbon imupuolen kaulan välillä on an12 letku.

Ahtimen imupuolella oleva kaula:












Moottorinohjainpuolelle on tulossa Atecu v3. Suuttimet on perus 1100cc ev14 ja riittänee 400hv tehotavoitteeseen nippa nappa. Johtosarja tähän on jo olemassa mutta mm erilaisen triggerin takia vaatii vähän muutosta. Puolat on tulee vag konsernilta.
Suutinkisko on kiinanpojan spesiaali, johon hitsailin päihin an6 karat ja tein latikasta kunnon kiinnikkeet. Kaveri laserleikkasi millin rosterista kiinnikelevyt millä suuttimet pultataan kiskoon m4 ruuveilla.
Polttoainepuolen vehkeistä lisää kun saan niitä vähän paremmin alulle.




Että semmonen paskahuusi. Tarkotus ois vielä ennen lumia päästä hakemaan penkkilaput katsastusta varten. Jospa sitten keväällä saisi ottaa valmiin auton ajoon ja pääsis vaikka jossain käymäänkin.
Ei vaikuta normaalille ihmiselle pahalta aikataululta kun ottaa huomioon että hommaa on jäljellä vielä bensapuolen kasaamisen ja moottorinohjauksen asennuksen verran, mutta mulla noi työt haittaa harrastelua toisinaan ja yleensä vapaapäivinä teen jotain vähän järkevämpää kuin autojen ruuvailua.  :)
Päivitellääs taas lisää aina kun tulee jotain puuhattua. T mikke.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2020, 16:18:51 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #1 : 20.08.2020, 11:15:41 »
Hieno projekti, näkee että on ennenkin pitänyt kolvia kädessä.   8)

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #2 : 22.08.2020, 20:27:49 »
Hep ja...

...hyvä hyvä hyvä hyvä! - Tykkään kun on selkeitä hyviä kuvia mukana. Alkupostaus antaa odottaa mukavia lukuhetkiä tulevaisuudessa... Pidä sama linja!

--
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #3 : 22.08.2020, 21:59:13 »
Tuleekos tämä ihan pelkästään kadulle vai jääkö se Sierran reppana jo eläkkeelle luisuhommista  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #4 : 24.08.2020, 11:14:10 »
Hieno projekti, näkee että on ennenkin pitänyt kolvia kädessä.   8)

Kiitos kehuista. Pari vuotta tullut reenailtua tiggihommia ja vaikka jo alkaa osat pysymään toisissaan kiinni, niin aina oppii uutta. Tälläiset pienet "fabrication" hommat on omasta mielestäni kaikista opettavaisinta harjoitusta.

Tuleekos tämä ihan pelkästään kadulle vai jääkö se Sierran reppana jo eläkkeelle luisuhommista  ::)


Kyllä tämä oli tarkoitus pitää kilpien välissä ja ihan katuautona. Olen nyt neljä kesää ollut ilman mitään oikeaa kesäharrasteautoa niin poltteet rupee oleen aika kovat.
Sierraa tää ei täysin tuu korvaamaan, kun sillä ajelen edelleen höntsäluisua ja talvella jäsentenvälisiä jääratakisoja.

Tuli käytyä kesälomareissu Helsingissä, Malmin cruisingeissa. Hain samalla reissulla Finjectorilta polttoainepuolelle an6 teflonteräspunoslinjaa ja suurinpiirtein kaikki tarpeelliset liittimet.
Hain myös Autoracingiltä tollasen eatonin truetrack torsen-lukkoyksikön.  :)



Välisäiliö touhuttiin viikonloppuna takakonttiin "ylähyllylle". Pumppu olisi tarkoitus kiinnittää tohon hyllyn alapuolella olevaan seinään ja 90° an6 läpivientiliittimillä viedä letkut kontista auton alle jotta nämä veisivät mahdollisimman vähän tilaa.





Pumpuksi hommasin Aemin 380lph. Paineensäädin on myös samalta valmistajalta.

Siirtopumpuksi auton omaan bensatankkiin jätän vakiopumpun, ja niinku kuvista huomaa halusin jättää tuon autossa olleen lisä-polttoainesäiliön käyttöön.

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa välisäiliön ja pumpun kiinnikkeiden ja polttoainelinjojen tekoa.

Muokkailin aloitusviestistä vähän sanamuotoja ja lisäsin kuvan autosta.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2020, 16:17:50 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #5 : 24.08.2020, 23:15:56 »
Tsekkaa muuten se lisätankin letkutus, tuppaa jostain syystä ne haarotushilut happanemaan ja on hitusen niinko maahan tankkaamista sen jälkeen  :D.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #6 : 25.08.2020, 12:33:33 »
Mielenkiintosta luettavaa. Tykkään ku projektista tarinointi alkaa heti sillä, että jotain on jo tehtykin ja tietysti kuvien kera. Ehdottomasti seurataan mitä tälle tapahtuu.

Millä tigillä muuten hitsailet?
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #7 : 26.03.2021, 12:20:35 »
Millä tigillä muuten hitsailet?

Everlast 200dv mikä on nykyään varustettu Kempin wu10 vesivehkeillä.

Autolle en oo tehnyt bensapuolen osien jälkeen yhtään mitään. Ei oo kiinnostanut eikä liiemmin ollut aikaakaan.

Nyt kuitenkin ostin motivaation lisäämikseksi lisää osia. Tuli sopivasti tollaset oceanit myyntiin, mitä olin vähän katsellutkin, niin ostin pois.

MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #8 : 13.08.2021, 07:07:58 »
Tämä edistyi mukvasti, kun kaveri velkojensa kuittaamiseksi rakenteli autoon sähköt, asensi ohjaustehostimen kokonaisuudessaan ja veti polttoainelinjat. Näiden lisäksi monen monta pikkujuttua, mitä olin itse unohtanut.

Hyvää jälkeä tuli ja tämä on nyt käynti- ja ajokunnossa.







Seuraavaksi olisi vuorossa nokkien ajoitus ja moottorinohjaimen säätö penkissä.

Kokeilen laittaa ykk nostot imu 1.1mm ja pako 0.9mm, millä tuo on edellisellä omistajalla toiminut ok.
Suositus oli noston keskikohdalle imu 108° ja pako 112°, niin saahan sen sitten mitattua mihin se asettuu noilla ajoituksilla.
Tässä on siis b234f vakionokat.

Penkkiaikaa ei liiemmin tarvi enään varailla, kun oman, jarrullisen, 2wd dynon käyttöönotto oli heinäkuun puolessa välissä.
Dynomet dyno ja Sportdevice sp6 ohjain. On hieno peli.



Että tällästä.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #9 : 14.08.2021, 19:08:11 »
Asiallista tekemistä  8) Jos tulee joskus tarve turbon mäntiin jyrsiä venttilin kolot 16 kannen myötä niin ota yhteyttä. Ite en tohtinut vaparin männillä yli 300hv lähteä rääkkäämään. Eli siis 8venttiilisen turbon mäntiin kaveri jyrsi oikeessa kulmassa kolot
Drop it, pop it and burn em!

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #10 : 09.10.2021, 18:39:14 »
Asiallista tekemistä  8) Jos tulee joskus tarve turbon mäntiin jyrsiä venttilin kolot 16 kannen myötä niin ota yhteyttä. Ite en tohtinut vaparin männillä yli 300hv lähteä rääkkäämään. Eli siis 8venttiilisen turbon mäntiin kaveri jyrsi oikeessa kulmassa kolot

Kiitos. Olen yhteydessä mikäli moisille ilmenee tarvetta!



Kärsät ajoitettu ja nyt tämä käykin jo ihan eri tavalla. Ja on hiljainen laite. 3" putkisto kahdella änkkärillä ja hukkaportin poistokin menee downpipeen.

Hukkaportista puheenollen.. Piti alkaa tätä dynossa säätämään jo muutama päivä sitten, mutta kiinaportista olikin kalvo murentunut säilytyksen aikana.

Sain eilen lainaksi samanlaisen kiinaportin, millä piti aloitella säätöhomma. Testasin kuitenkin ennen paikalleenlaittoa jousipaineen ja ilokseni huomasin että uusi, paketista otettu portti vuotaa paineen kalvon alta kalvon päälle. Samalla huomasin että portissa on letkulähdöt vikasuuntaan, eli portti pitää purkaa kokonaan jotta alaosaa saa käännettyä.
Kannen irroitus paljasti vuodon syyn kalvossa, kalvo jäänyt jo uutena myttyyn kansien väliin ja on täysin muotopuoli. Ei pysy urassa eikä myöskään voi tiivistyä.



Venttiili on neljällä topruuvilla kiinni kalvossa, ja kahden ruuvin mukana tuli kierre pois alumiinihatusta.



Sain aika tavalla tarpeekseni noista kiinan pökäleistä ja soitin JM Tuonnin Jannelle tänään joka sattumalta oli ajamassa meikäläisen tallin ohi.
Sieltä löytyy aitoa Turbosmart asiaa hyllystä ja tuli tähänkin autoon ostettua 50mm Progate.



Juup elikkäs nyt alkaisi auto varmaankin olla valmiina dynoon.
Siitä lisää siis seuraavassa jaksossa.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #11 : 09.10.2021, 19:08:36 »
Just samanlainen kiinalainen Turbosmartin kopio itselläkin 242:ssa ja ihan sama vaiva että vuotaa kalvon väärälle puolelle paineen  :P

Tähän mennessä ollut tyytyväinen noihin kopioihin mutta kai se on itsekin raaskittava tollanen aitona ostaa  :buck2:
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #12 : 10.10.2021, 21:26:31 »
Just samanlainen kiinalainen Turbosmartin kopio itselläkin 242:ssa ja ihan sama vaiva että vuotaa kalvon väärälle puolelle paineen  :P

Tähän mennessä ollut tyytyväinen noihin kopioihin mutta kai se on itsekin raaskittava tollanen aitona ostaa  :buck2:

Tokihan aidostakin portista varmasti joskus kalvo hajoaa, mutta on toi nyt pikkasen eri maata noin muutenkin, kuin kiinan kopiot.
Ei ainakaan tähän talouteen tule enään yhtäkään kiinalaista.

Ja mitä hintaan tulee, niin kiinalainen oli 139e ja tämä aito 500e.

Tuurillaan tuo halpiskin toimii, mutta kyllä toi säästö menee hukkaan, kun joutuu vaikka penkkiajan perumaan, kun portti ei toimikkaan.

No, joka tapauksessa. Tänään vähän pääsin aloittelemaan säätöä.
Ihan virkeältä laitteelta tuntuu ja ainakin parikymmentä tehonmittausvetoa ajelin ja steady state säädöt päälle, niin tuntuis toimivan hienosti.

0.5bar tuli noin 230hv 340nm aika miedoilla ennakoilla.

0.8bar 290hv 417nm vähän tarkemmin säädetyllä ennakolla.

Jos tuota tahtia nousee teho, niin 2bar ahtopaineella tulee varmaan ihan kohtuullinen talviauto. Tätä on nyt siis ajeltu 98 bensalla.

Keltaisella mappikäyrä.




Jatketaas taas huomenna uudella innolla.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2021, 21:28:23 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #13 : 12.10.2021, 21:15:50 »
Säätöhän meni niin hienosti että 1.2bar paineella säädellessä moottori työnsi huohottimesta öljyt vedon päätteeksi ulos.
Kakkospytty savuttaa siihen malliin että mäntä on todennäköisesti halki.

Panin VP Motorsportilta 96.5mm wisecot 9.0:1 rutulla tilaukseen ja lohko lähtee porattavaksi.
Myös uudet h-profiiliveivit leveellä alapäällä tulee samasta paikasta.

Myös suosituksia saa antaa moniurahihnavermeistä apulaitteille, kun ei hanki noi kiilahihnat jostain syystä pysyä päällä.
Laturille tein jo alumiinipuslat kumisten tilalle, jolla remmilinja oikeni ja kyllä ne hihnat nyt kymmenkunta penkkivetoa pysyi päälläkin. En vaan silti haluaisi laturinhihnaa tuonne jakohihnan väliin.

Hyvän oloisesti kyllä oli voimia, niin en usko että ihan hukkaan menee tuo mäntäpäivitys. 1.2bar oli noin 340hv ja 530nm.
Huippuvääntö alle 4000rpm ja 7000rpm asti tuotti tehoa.
MS-Koneistuspalvelut

Poissa mikkeee7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 760 16v Turbo
« Vastaus #14 : 28.10.2021, 21:58:54 »
Männät ja veivit saapui.
Sain erittäin hyvää palvelua VP Motorsportilta, ja hinta oli suomen markkinoiden halvin näille osille.
Ja vaikka ei hyllytuote ollutkaan, niin viikossa oli osat noudettavissa Ylöjärveltä. Iso suositus.
Sieltä löytyy muuten myös Pulsarin kuulalaakeriahtimia.

Moottorin purin koneistamolle lähtöä varten ja lohko osoittuituikin erittäin kuluneeksi. Toivottavasti 0.5mm ylikokomäntä riittää.

Nakutusjälkiä oli vähän joka sylinterissä, mutta pääasiassa ne oli melko nokisia, niin vaikea arvioida milloin ne on syntyneet.

Ykköspytystä oli rengasväli murtunut kuten epäilinkin. Murtunut pala oli männänrenkaiden pohjalta jo ihan musta, kun taas palan reunat, mistä se irtosi, olivat ihan kirkkaat. Liekkö ollut sitten kauankin jo huonona.







Kanget vaihtuu nyt siis uusiin missä on tuo leveä alapää. Nämä toimitettiin ARP pulttien kanssa.

Tasapainon tarkistin, mutta ei tarvinnut muuttaa. Kaikki oli 1.5g sisään samoja.



Kampiakselin kaulat kiillotin sorvissa ja sitten mittasin kk-laakerivälykset. Hyvältä näytti nekin, 0.09mm joka lävessä uusilla liuskoilla.
Männäntapin ja ylähelan välys oli 0.04mm eli sillekkään ei tarvii mitään tehdä.





Lohkon olin tässä välissä ehtinyt viedä Vammalan moottorikoneistamolle, eli runkokaulojen välyksenmittaus täytyy tehdä kun saan lohkon takaisin porauksesta.
Samalla dekistä otetaan lastu, venttiilit tarkistetaan ja oikaistaan kansi.

Tiivisteet, laakerit, yms pikkuosat tilailin KL-Racingiltä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2021, 22:00:50 kirjoittanut mikkeee7 »
MS-Koneistuspalvelut

 

Proturbo  Autodiagnoosi