Terve. Tai no, moro.
Ajattelin kirjoitella tänne vähän muistiin ekan volvoprojektin vaiheita.

Kyseinen auto on siis alkupään 700 sarjaa, 1984 käyttöönotettu 760 Turbo ic. Alunperin b23et koneella.
Tää tuli mulle vähän niinkun vahingossa vaihtokaupoissa juhannuksen korvilla 2019. Oli tarkoitus laittaa tähän vaan megaruisku motronikin tilalle ja luisutella talvi menemään. Kuitenkin kun oli vuorokausi vietetty yhteiseloa, tästä hajosi turbo ja auto jäi tallin takapihalle odottelemaan parempia aikoja.
Juhannuksena kaveri oli kyllästynyt vinokone-elämään ja myi pois oman 16v turbokoneensa, tai siis myi sen minulle. Kauppaan kuului periaatteessa kaikki syylärin ja kardaanin kumilimpun välistä, ajattelin että senhän lapioi tuonne viikonlopussa ja taas matka jatkuu. No, ei ihan.
Työkiireiden ja muiden selittelyjen takia päästiin aina varhaiseen kevääseen 2020 kun otin tämän työnalle.
Ekana nostelin vanhan moottorin ja vaihteiston pois ja sovittelin uutta pataa keulalle. Vanhalla pakosarjalla ei ollut toivoakaan sopia tähän koriin niin se meni uusiksi. Sopivia apulaitteita ja niiden telineitä arvottiin pihan purkuautoista.


Korissa paikallaan tein jigin pakosarjalle. Mukana tullut ahdin alkoi olla jo aika loppuun nautittu, niin hommasin tilalle käytetyn hx35 lietson #12 pakopesällä. Pakokuoreen oli myös valmiiksi tigattu lähtö 50mm hukkaportille.

Öljynpaluun muutin lohkoon normaaliin paikkaan. Siihen sorvasin adapterin jossa on an12 uroskierre ja letkutarvikkeet autoracingiltä.

Öljypohjan vaihdon yhteydessä availin alakautta laakerikannet ja kaikki näytti varsin hyvältä. Tämän koneen vielä ollessa Pohjolalla se remontoitiin ja itse mittailin tästä silloin välykset ja plaanasin pinnat.
Lohko on siis b230et, vakio kampiakseli, kiinan h-profiilit ja 16v vakio männät. Kannessa tiukemmat jouset, vakio nokat ja säädettävät nokkapyörät. Peruskauraa siis.
Moottorille ei ollut tarvetta tehdä muuta, kuin vaihtaa vähän uusia tiivisteitä, niin se jäi varmaan jo tässä vaiheessa paikalleen.
Moottorin jatkoksi tarvi voimansiirron niin suunnittelin ja koneistin siihen itse teräsvauhtipyörän lh:n vakio triggerille. Asetelmaksi tuli koneen mukana ollut sre -618 ja siihen uusi sintteri kaveriksi. Vauhtis ja asetelma kävi Tammerdieselissä puntissa.

Kovaääninen video:



Vaihteistoksi tuli tietenkin bemaria, eli pieni 6v zf. Siihen tuli asiaan kuuluvin menetelmin, ja tietysti itse, hitsailtua joku m47 kytkinkoppa.
Oikeaoppisesti mitoitettuna tuolle vauhtipyörälle ja kytkimelle, silmälaakeria tarvi tuoda hieman ulommas niin sorvailin kammen päähän holkin ja siihen istutin fordin mitoilla olevan silmälaakerin.
Lootaan tilasin Roadmachinelta amsoilin öljyt.


Vaihteiston takakannakkeen tein hyödyntämällä m47 palkkia, siirsin sen yhdet pultinreijät taaemmas korissa. Vaihteiston puolen kannake on orkkis bmw osa.
M47 palkkiin porasin vinoon rasiaporalla reijät ja sorvasin sopivat holkit jotta sain osat liitettyä toisiinsa. Tukikumit on oem bmw.



Vaihdekepin tein myöskin m47 osista. Leikkasin alkuperäisestä keppitelineestä kepin "munan" irti ja hitsasin sen kardaanitunnelin reikään sopivaan teräslevyyn kiinni. Kepissä oli valmiiksi lyhennin niin muokkasin vain m47 vaihteensiirtotangon sopivan mittaiseksi zf:n välille. Keppiin ja tankoon tuli huoltosarja ja kaikki uudet liikkuvat osat KL-Varaosilta.
Kardaania piti lyhentää 30mm, eli sorvasin vaan etupätkästä kardaanin tumpin sauman auki, lyhensin putken sorvissa ja naputtelin tumpin takasin paikalleen. Pari heppiä, suoruusvarmistus sorvissa ja tigillä koko asia yhdeksi.

Jäähdytinpuolelle hommasin perus bilteman ison coolerin ja nissanin s14 sr20 alumiinisyylärin. Syyläri sopi oikein mukavasti kun siirsin repsikan puoleista kiinnitystattia kennon yläpinnasta vähän. Syyläri on laskettu alapäästä orkkis kiinnikkeisiin ja yläpäähän taiteilin alumiinilatasta tuet. Muutin tästä varmuuden vuoksi vesikierron volvon orkkis tyyliseksi, itseilmaavaksi. Eli syylärin ylimpään kohtaan pikkuletku ja orkkis paisari iskaritorniin puolan tilalle. Syylärin täyttö menee alalaitaan hitsattuun letkulähtöön. Jätin korkin vielä paikalleen mutta se oli ehkä suunnitelmissa hitsata umpeen.
Ylävesiletku on joku dohc sierran osa lyhennettynä, ja alavesiletkuun tilasin värkit do88. Sen halusin monimuotoisuutensa takia tehdä pääasiassa putkesta.
Coolerille tuli alumiininen tuki yläpäähän ja alapää istuu palkissa pulttien varassa. Cooleriin myös hitsasin kurvit päihin että ahtoputkista sai mahdollisimman yksinkertaiset.







Savupiipun tein koko matkan 3" putkesta, vaimentimia on kaksin kappalein ja hukkaportin poistokin on yhdistetty dp:n loppupäähän. Aika mutkainen tuli koko torvesta, mutta nuolee mukavasti lattian muotoja eikä syö hirveästi maavaraa.
Downpipen ja tuon hukkiksen putken maalasin kuumakestolla, vaikka ne oli tarkoitus kääriä lämpökääreeseen, ja koska uunille oli muuta käyttöä niin kuumailmapuhaltimella ja infrapunalämpömittarilla kokeilin paistaa maalin pintaan. Aika näyttää toimiiko tuo tyyli.





Huohotinpönttö/öljyseparaattori tuli myös rakenneltua. Lohkossa on orkkis huohotuspönttö johon tuli KL:stä uusi letku. Tästä pöntöstä menee syöttö mun tekemään separaattoriin, josta taas huohotuskaasu johdetaan ahtimen imupuolelle.
Pöntön yläreuna on lovettu kolmesta kohtaa ja sisälle on työnnetty muotoon leikatut levyt jotka on sitten hitsattu kiinni. Ideana on se, että huohuskaasu joutuu kiertämään näiden levyjen välissä ja öljy pisaroituu levyihin kiinni. Tällöin pelkkä kaasu johdetaan säiliöstä pois, edellämainittuun turbon imuun, ja öljy jää säiliöön.
Vastaava separaattori on käytössä mun toisessa autossa ja toimii tarkoitetusti, mutta siinä on huohotus ulkoilmaan eli se haisee etskulle melko paljon. En halunnut tälläiseen katuluuskaan vastaavaa ominaisuutta.
Separaattorin pohjassa on 10mm letkulle lähtö ja letkun päähän tulee mopon bensahana. Näin pöntön saa helposti tyhjennettyä.
Pöntön ja turbon imupuolen kaulan välillä on an12 letku.
Ahtimen imupuolella oleva kaula:






Moottorinohjainpuolelle on tulossa Atecu v3. Suuttimet on perus 1100cc ev14 ja riittänee 400hv tehotavoitteeseen nippa nappa. Johtosarja tähän on jo olemassa mutta mm erilaisen triggerin takia vaatii vähän muutosta. Puolat on tulee vag konsernilta.
Suutinkisko on kiinanpojan spesiaali, johon hitsailin päihin an6 karat ja tein latikasta kunnon kiinnikkeet. Kaveri laserleikkasi millin rosterista kiinnikelevyt millä suuttimet pultataan kiskoon m4 ruuveilla.
Polttoainepuolen vehkeistä lisää kun saan niitä vähän paremmin alulle.

Että semmonen paskahuusi. Tarkotus ois vielä ennen lumia päästä hakemaan penkkilaput katsastusta varten. Jospa sitten keväällä saisi ottaa valmiin auton ajoon ja pääsis vaikka jossain käymäänkin.
Ei vaikuta normaalille ihmiselle pahalta aikataululta kun ottaa huomioon että hommaa on jäljellä vielä bensapuolen kasaamisen ja moottorinohjauksen asennuksen verran, mutta mulla noi työt haittaa harrastelua toisinaan ja yleensä vapaapäivinä teen jotain vähän järkevämpää kuin autojen ruuvailua.

Päivitellääs taas lisää aina kun tulee jotain puuhattua. T mikke.