Proturbo  Autodiagnoosi

850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta

  • 669 Vastauksia
  • 280223 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #615 : 19.11.2015, 08:55:42 »
Pitkään jo haaveissa ollut C70 T5 omistaminen, mutta käytännöllisyys on aina ajanut edelle ja farkusta ei ole voinut luopua.
Nyt kuitenkin kun taloudessa on kaksi autoa niin toinen voisi hyvinkin olla jokin ei niin käytännöllinen malliltaan. Alkoi siis tosissaan C70 hankinta kiinnostaa.

Mitä kannattaisi hankinnassa ottaa huomioon?

- vm. 00 tai vanhempi alhaisemman veron takia?
- automaatti vai manuaali? yleisesti ottaen olen ehdottomasti automaatin kannalla, mutta sopisiko tällaisen kulkineen luonteeseen manuaali paremmin? Manuaali lienee aina 5-vaihteinen? Voisiko automaatin teoriassa löytää pienellä verolla ja 5-vaihteisena -01 vuosimallisen joka rekisteröity -00 puolella?
- virityspotentiaali? Onko eri vuosimalleissa eroja moottorin puolesta? entä automaatti/manuaali? kummassa tulee tehon/väännön kanssa ensin ongelmia?
- jos kuvittelisi asentavansa megasquirtin tai vastaavan, tuleeko automaatin kanssa ongelmia?
- ikkunatiivisteet. Onko ongelmia karmittomien lasien tiivistymisessä? Onko tarvetta vaihtaa tiivisteitä tms?
- tyyppivikoja? onko jossain vuosimallissa jotain erityistä huomioon otettavaa? (vrt. 850 ohuemmat lasit ensimmäisissä vuosimalleissa)

Kiitos jo etukäteen :)

Oma mielipiteeni: T5 moottorilla ja automaatti ehdottomasti, veroihin en ota kantaa, antaa maksaa mitä maksaa, en ala ainakaan sen takia vaihtamaan...
-Jos virität automaatilla varustettua, niin alavääntöä on syytä rajoittaa, ettei tule ongelmia lootan kanssa.
-alkupään turbot on automaattina 4 vaihteisia, joka omasta mielestäni kestävämpi/luotettavampi loota, kuin tuoreemmat 5-vaihteiset automaatit -01 vuosimallista eteenpäin, vapareissa tuo maatti vaihtui jo -00
-unohda megascuirtit CAN-väyläisen auton kanssa, jos alkupään 97-98 vehkeen ostat, niin niissä ei ole CAN väylää. periaatteessa sitten jotain vois niihin kikkailla, mutta vähän menee hankalaksi, kun ECU- hoitaa montaa muutakin juttua, kuin moottorin ohjausta.
kyllä tosta saa lastutettua voimaa ihan mukavasti ilman ohjausjärjestylmän vaihtamistakin
-ikkunatiivisteet saattavat vinkua, ehkä ei niinkään varsinaisesti vuotaa-> lasi/ovi on kyllä säädettävissä (työläästi)
-tyyppiviat, jotka ovat yhteisiä muillekin saman ikäisille 70:lle:
sähköinen kaasuläppä, late -98 mallista alkaen, asentopotikat hajoo näistä järjestään ja välillä boksin muukin elektroniikka
-C-mallin mallin tyyppiviat: katkeavat / irtoavat etupenkin kääntövaijerit, suhisevat ovitiivisteet

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #616 : 19.11.2015, 09:01:41 »
-alkupään turbot on automaattina 4 vaihteisia, joka omasta mielestäni kestävämpi/luotettavampi loota, kuin tuoreemmat 5-vaihteiset automaatit -01 vuosimallista eteenpäin, vapareissa tuo maatti vaihtui jo -00

5-vaihteiset tomaatit tuli jo -99 muistaakseni kaikkiin bensamalleihin, paitsi S80 T6 jossa GM toosa.
Dieseleistä en tiä...
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #617 : 19.11.2015, 09:47:41 »
5-vaihteiset tomaatit tuli jo -99 muistaakseni kaikkiin bensamalleihin, paitsi S80 T6 jossa GM toosa.
Dieseleistä en tiä...

Muistat väärin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=357.msg1060958621#msg1060958621

Mullakin on -99 C70 4- vaihteisena.

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #618 : 19.11.2015, 13:18:45 »
Muistat väärin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=357.msg1060958621#msg1060958621

Mullakin on -99 C70 4- vaihteisena.

Oho  :o
Paljon olen nimenomaan volvon 850 ja mk1 x70 sarjalaisia omistanut ja lukenut paljon, mut on kyllä ensimmäistä kertaa kun kuulen moista  :o
Pakko se on varmaan uskoa.. no, aina oppii jotain uutta  :D
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #619 : 19.11.2015, 14:58:45 »
Muistat väärin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=357.msg1060958621#msg1060958621

Mullakin on -99 C70 4- vaihteisena.

onko se myös sähköisellä kaasuläpällä? jos on niin sanoisin että vuosimörkö.
Jos on vaijerilla niin on sit ihan viimeisimpiä mitä on tehtaasta tullut ulos sillä kokoonpanolla..
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #620 : 19.11.2015, 15:15:56 »
Mulla oli -99 joulukuussa rekattu C70 jossa T5 sähköisellä kaasuläpällä ja 4 vaihteinen automaatti. Eli siis -00 vuosimalleissa vielä 4 vaihteinen bensa turboissa.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #621 : 19.11.2015, 15:40:23 »
onko se myös sähköisellä kaasuläpällä? jos on niin sanoisin että vuosimörkö.
Jos on vaijerilla niin on sit ihan viimeisimpiä mitä on tehtaasta tullut ulos sillä kokoonpanolla..
Sähköisellä ETM, eikä mikään mörkö, vaan turbot on oikeesti 4 vaihteisella, liekö keston takia, vai mikä sitten lienee ollut syynä.

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #622 : 19.11.2015, 15:48:12 »
Sähköisellä ETM, eikä mikään mörkö, vaan turbot on oikeesti 4 vaihteisella, liekö keston takia, vai mikä sitten lienee ollut syynä.

Joku ihme syy siinä on tosiaan. Koska mystisesti -01 vuosimalleihin tuli turboihinkin 5 vaihteiset. :D
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #623 : 20.11.2015, 07:37:11 »
Joku ihme syy siinä on tosiaan. Koska mystisesti -01 vuosimalleihin tuli turboihinkin 5 vaihteiset. :D

Onko sitten mk1 -99/00 R ainoa turbomalli, jossa 5 vaihdetta  ???
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

Poissa Andyks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #624 : 20.11.2015, 07:45:04 »
Mitäs kaikkea eroa näissä T5 jossa sähköinen kaasuläppä vs. vaijeriläppä sitten loppupeleissä on? Ilmeisesti siis kumpaakin löytyy 4-vaihteisen automaatin yhteydestä?
Onko moottorikoodi näissä sama?
Sähköläpällisessä on siis koko auton sähköt erilaiset? Can väylä löytyy ovista ja jokapuolelta? Vaijeriläpällisessä sähköt "perinteistä" mallia?

Onko sähköläpällisessäkin vakinopeussäädin sellainen "vanhanaikainen" että pedaali liikkuu jalkatilassa?

Mitä käytännön merkitystä on kumman ostaa?
Volvo V50 1.8 Summum -06
Audi A6 3.0TDIq -06

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #625 : 20.11.2015, 07:53:59 »
Onko sitten mk1 -99/00 R ainoa turbomalli, jossa 5 vaihdetta  ???

On.

Mitäs kaikkea eroa näissä T5 jossa sähköinen kaasuläppä vs. vaijeriläppä sitten loppupeleissä on? Ilmeisesti siis kumpaakin löytyy 4-vaihteisen automaatin yhteydestä?
Onko moottorikoodi näissä sama?
Sähköläpällisessä on siis koko auton sähköt erilaiset? Can väylä löytyy ovista ja jokapuolelta? Vaijeriläpällisessä sähköt "perinteistä" mallia?

Onko sähköläpällisessäkin vakinopeussäädin sellainen "vanhanaikainen" että pedaali liikkuu jalkatilassa?

Mitä käytännön merkitystä on kumman ostaa?

Sähköläpällisessä tosiaan CAN-väylä koko autossa. Kone on se uudempaa "pienkitkamoottori"-sarjaa. Cruise on pelkästään biteillä toimiva eli pedaali ei liiku.
Moottorikoodi on eri. Ja vaikka automaatti tosiaan mekaanisesti sama, niin tuossa uuden koneen tullessa muuttui laatikko kuskin ajoon mukautuvaksi eli lähti ne E ja S napit siitä kepin takaa.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #626 : 20.11.2015, 08:37:34 »
Mitäs kaikkea eroa näissä T5 jossa sähköinen kaasuläppä vs. vaijeriläppä sitten loppupeleissä on? Ilmeisesti siis kumpaakin löytyy 4-vaihteisen automaatin yhteydestä?
Onko moottorikoodi näissä sama?
Sähköläpällisessä on siis koko auton sähköt erilaiset? Can väylä löytyy ovista ja jokapuolelta? Vaijeriläpällisessä sähköt "perinteistä" mallia?

Onko sähköläpällisessäkin vakinopeussäädin sellainen "vanhanaikainen" että pedaali liikkuu jalkatilassa?

Mitä käytännön merkitystä on kumman ostaa?

CAN- väylää ei taida kyl ovissa olla, mut jonkun verran sitten muualla kyllä.

Jos ostaa vaijerimallin, niin välttyy ainakin kallillta läppävikarempoilta, mut sit taas toisaalta vikadiagnostiikka on "helpompaa" CAN- väyläisessä.
Ehkä en tekis valintaa tuon väylän perusteella, vaan sen, että missä kunnossa auto muuten on.

Poissa eepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #627 : 09.12.2015, 20:57:27 »
Vähän yleistä tietoa jollekin ostajalle.

Itse ostin 2000 vuosimallin v70 automaatin vajaa vuosi sitten. (aj n. 250000 km)
-Havaitut ja korjatut viat:
-Sähköinen kaasuläppä (korjasin itse ebayn "sacer" korjauspalikalla n. 100e)
-Raidetangon päät
-Takalasin pyyhin ei toiminut. (Akseli oli kuiva..)
-Vakionopeudensäätimen johto poikki viiksestä.
-Jarrusatulat ja letkut ja palat eteen ja taakse ja levyt eteen.
-Vvt-pyörä oli väljä ja samalla vaihdettiin koko jakopää. Huono öljy rikkoo huollon mukaan pyörän.
-Kuskin oven stoppari rikki ja ovipelli revennyt kiinnityksen kohdalta.
-Takalasin alapuolen lista paloina joten revin sen pois. Ruostuttaa takaluukkua.
-Kojelauta natisi. Kiinnitysmutteri löysällä rintapellissä.

Talvirajoituksilla kuluttaa matka-ajossa alle 7 ja kesärajoituksilla alle 8. Kaupungissa sit paljon enemmän.

Poissa raslak tuuheapää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #628 : 11.12.2015, 17:59:42 »
Osta siitä hyvä auto.

Poissa Klpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: 850, V/S70 (vm.<-00) ja C70 (vm.<-05) hankinta
« Vastaus #629 : 11.12.2015, 21:31:18 »
Volvo V70 2.4T SpW 5d A -194 hv nelikko. 1999 mittarissa 300 tkm.
Minkälainen riskiostos? Itse ainakin vierastan tuota automaattivaihteistoa kovin, mutta auto itse olisi kaunis.

 

Ateho  Elekma