Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mulla on nyt pari kk ollu päivävalot auton nokalla. Makso jotain 10€+4,5€ rele. Ja on huomattavasti kirkkaammat mitä tien päällä näkyy nuita philipsin versioita sekä kirkkaammat ku jotkut autonvalmistajien omat ::)

Yksi kysymys: Ovatko e-hyväksytyt?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Yksi kysymys: Ovatko e-hyväksytyt?

Ei niissä kyllä mitään kieltoakaan ollu ???
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Ei niissä kyllä mitään kieltoakaan ollu ???

Kiitos tämä riitti. Haukut lailliset huonoiksi ja itse asentelet laittomia virityksiä. Ebay ja kiinahan on täynnä vaikka minkälaista valoviritystä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Säästät valoja? D1S polttimoita (osram) saa ebaystä alkaen 40 euroa 2kpl. Hyvät päivävalot (philips) maksaa noin 100 euroa. Jos vaihdat 60tkm välein polttimot, niin missä todellinen säästö? Yhtälöstä unohdin tahallaan vaihtamisen, mutta en epäilen sen ole ihmeellisempää, kuin fordissa. Pari ruuvia umpio ulos ja vaihto.

Unohdin myös turvallisuusnäkökulman. Xenonit näkyy paremmin, kuin alhaalle sijoitetut päivävalot, mutta ONHAN ne bling bling ;-)
En oikeastaan säästä, vaan kuten itsekin kirjoitit toisessa postissasi, varaan polttimoiden parhaan suorituskyvyn talveksi.

Päivävaloina en edes harkinnut mitään Biltema-virityksiä, vaan ainoastaan 2008-mallisen Ceen konvertoimista uudemman mallin tehtaan päivävaloille. Osat olisivat maksaneet jonkin matkaa toista sataa ja sitten olisi vielä pitänyt järkeillä, miten sanoa auton kontrollerille, ettei nosta turhaa hälytystä puuttuvasta sumuvalosta, joka ei toimikaan enää kääntymisvalona. Tarkasti W204 Ceen keulaa katsova huomaa, että ensimmäisissä LEDivaloin varustetussa on edelleen puskurissa sumuvalojen kaaret näkyvissä, mutta LEDien kanssa tulee peitelevy, jolla LED-asennus täyttää kolonsa nätisti. Eli tuo on tehtävissä, jos jaksaa värkätä.

Minä en jaksanut, vaan jätin LEDit kauppaan. Hankin käytettynä ostamaani autoon syksyn tullen uudet Osramin xenon-polttimot ja laitoin yli 100.000 km ajetun auton paikallaan olleet polttimot talteen. Keväällä vanhat takaisin ja jatkoin ajamista pakkovalot päällä kesät talvet, kunnes kesäpolttimoista toinen pimeni. Sitten tietysti vaihdoin entiset talvipolttimot kesäkäyttöön ja ostin uuden parin talvipolttimoita.

W204 Cee Mersun xenonpolttimon vaihto tapahtuu ilman työkaluja samaan tapaan kuin Volvo 740 halogeenipolttimonkin vaihto, eli viisi sormea ja vilaus. Tämä siis edellisessä autossani. Nykyisessä on LEDit, joten taitaa mennä ainakin polttimot vaihtoon syksyn pimetessä, kun tiimaa on takana jo 90.000 km.

Käyn päivittämässä sigun, ettei kaksi autoa mene posteissani sekaisin, kun ovat saman värisiäkin ja mallitunnuksissakin on vain kahden kirjaimen ero. Tuli noinkin merkittävä muutos, kun korimallin lisäksi vaihdoin samalla Tee-mallin Teettömään   :)
« Viimeksi muokattu: 24.08.2014, 13:06:31 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Mutta kuten todettu halogeeneissakin tuo polttimo hiipuu. Summasumarum itsellä ne onneksi vaihtuu 2-3 kertaa vuodessa joten himmenemistä ei hirveänä kerkeä tapahtua. Talvella parasta mitä rahalla saa ja kesällä jotkut edulliset peruspolttimot.
Juuri näin. En ole edes kokeillut vaihtaa xenoneita yksitellen, joten en osaa sanoa kuinka paljon uuden ja vanhan ero näkyy ratin takaa. Mutta keväällä ja syksyllä polttimoita vaihtaessani olen huomannut jo yhden talven käytössä olleen polttimon harmaantuneen selvästi.

Nyt on vaan semmoinen ongelma, että Salmiakki-Mersussa ei enää xenonien kanssa olekaan keskimmäisissä reijissä lisäkaukovalot, vaan jotain infrapunatunnistimia tai muuta high-techiä, joten lisävalojen asennus ei olekaan ihan triviaali toimenpide, kun lisävaloreleelle ei ILS-autosta löydy ohjausta entiseen tapan.

Edellisessä toimi mielestäni hyvin xenonvaloisen auton nelivalojärjestelmän H7 apukaukovalon tilalle vaihdettu xenonsarja. Laitonhan se ilman muuta on, mutta lähivaloilla bi-xenonit ovat tehtaan asetuksissa ja quad-xenon on käytössä vain kaukovaloilla. Tässä on tapahtunut saksalaisilla selvä huononnus, kun lisäkaukovalot on vaihdettu viime vuosina LEDeihin, kääntymisvaloihin ja eri suuntaan kieppuviin valaisimiin. Kaikesta bling-blingistä huolimatta auton eteen tielle tulee silti entistä vähemmän valoa.

Vanhan Ceen nelivalojärjestelmä, etenkin quad-xenonina, oli mielestäni aivan mainio. Eemelin bi-xenonit ovat hyvät auton vakiovalot, mutta Bosch Touring kaukovaloihin tottuneelle mikään vakiovalo ei tunnu riittävän.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
mutta Bosch Touring kaukovaloihin tottuneelle mikään vakiovalo ei tunnu riittävän.

Joskus aikoinaaan nuo oli hellan rallyjen kanssa parasta mitä rahalla sai, mutta suosittelen kokeilemaan vaikka X-Visionin Led tai xenon lisäpitkiä, niin voit yllättyä positiivisesti, että parempiakin löytyy ;-)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Joskus aikoinaaan nuo oli hellan rallyjen kanssa parasta mitä rahalla sai, mutta suosittelen kokeilemaan vaikka X-Visionin Led tai xenon lisäpitkiä, niin voit yllättyä positiivisesti, että parempiakin löytyy ;-)
X-visionin isommat xenon lisävalot taitaa olla parhaat tällä hetkellä markkinoilla. Harmi ettei missään ole vertailua noista LED-lisävaloista. Taitaa tällä hetkellä vain xenon poltin olla parempi kuin LED. Ainakin käsivalaisin puolella ei LEDillä päästä lähellekkään xenon versioidan lukemiin. Auto puolella muutamassa on jo ihan hyvät LEDit ollu, mutta esim. MB ottaa takapakkia uusissa malleissa kun eivät  laita mahdollisimman hyviä valoja auton keulalle. Samoin BMW 3-sarjalaisessa LEDit oli jotain aika säälittävää. Nissan Qusqussissakin oli paremmat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
X-visionin isommat xenon lisävalot taitaa olla parhaat tällä hetkellä markkinoilla. Harmi ettei missään ole vertailua noista LED-lisävaloista. Taitaa tällä hetkellä vain xenon poltin olla parempi kuin LED. Ainakin käsivalaisin puolella ei LEDillä päästä lähellekkään xenon versioidan lukemiin. Auto puolella muutamassa on jo ihan hyvät LEDit ollu, mutta esim. MB ottaa takapakkia uusissa malleissa kun eivät  laita mahdollisimman hyviä valoja auton keulalle. Samoin BMW 3-sarjalaisessa LEDit oli jotain aika säälittävää. Nissan Qusqussissakin oli paremmat.

Kuten olen jo täällä kertaalleen kirjoittanut, niin X-Visionin Dominator:n xenonissa on parempi valokenttä suorakaiteen muotoinen ja LEd:ssä taas "ufon muotoinen". Mäkisessä maastossa ensimmäinen parempi, kun valaisee vastapenkkaan korkeammalle, kun taas aukealla ja tasaisella led-näyttää pidemmälle. Syttyminen led:ssä on välitöntä, kun taas xenonit vaatii lämpeämistä.

Kuvat kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.

EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Taitaa parhaat ja tehokkaimmat lailliset lisävalot olla Lazer Led RS-8:t. Referenssi 12,5 ja lumeneita n. 7000 ja kantamaakin pitäisi olla riittämiin. Rekka- ja ralliautoihin noita asentelevat ja ilmeisesti muutamaan tilataksiinkin laitettu. Hintaahan niillä toki on, mutta eipä ole kiinassa tehtykään. Pienempi 4-ledinen on parempi kuin lightforcen lisävalo 100 watin xenoneilla. Ainakin youtuben mukaan. Kannattaa tutustua jos paras vain kelpaa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Taitaa parhaat ja tehokkaimmat lailliset lisävalot olla Lazer Led RS-8:t. Referenssi 12,5 ja lumeneita n. 7000 ja kantamaakin pitäisi olla riittämiin. Rekka- ja ralliautoihin noita asentelevat ja ilmeisesti muutamaan tilataksiinkin laitettu. Hintaahan niillä toki on, mutta eipä ole kiinassa tehtykään. Pienempi 4-ledinen on parempi kuin lightforcen lisävalo 100 watin xenoneilla. Ainakin youtuben mukaan. Kannattaa tutustua jos paras vain kelpaa.

Noitakin lazer:takin tuli mietittyä kaverin kanssa, kun käyttävät ralliautoissa noita, mutta ei vakuuttanut nuo lumenit suhteessa hintaan. Samoin tuo koko epäilyttää. Taidettiin Mikaninkin kanssa tästä keskustella tässä viestiketjussa aikaisemmin, jos ei ole kadonnut bittiavaruuteen.

http://www.erikoistekniikka.fi/merkki/lazer/Lazer/
« Viimeksi muokattu: 24.08.2014, 18:53:00 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Xenon-lisäpitkiä en ole koskaan kokeillutkaan, mutta X-visionista olen kuullut hyvää ja ainakin TM testi osoitti hyvien xenonlisävalojen valotehon täysin ylivoimaiseksi. Touring on vain jäänyt useammankin auton tuttuna ja hyvän hinta-laatusuhteensa vuoksi mieleen.

Miten xenon- ja LED valojen kanssa lasketaan maksimimäärä? Kaukovaloja saa olla enintään 4, maksimi ref. 100, mutta ilmoitetaanko noille xenon lisävaloillekin oma referenssilukunsa? Oman auton valoissa en löytänyt pikavilkaisulla mitään merkintöjä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
RE: Kuvat kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa.
Täältä puoltoääni vasemmanpuoleiselle. Oma tavoitteeni on leveä valokuvio, kuin muutaman satojen metrien mittainen sumuvalo.

Muillekin on perustelunsa, mutta se vastaa parhaiten omaa käyttöä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Taitaa parhaat ja tehokkaimmat lailliset lisävalot olla Lazer Led RS-8:t. Referenssi 12,5 ja lumeneita n. 7000 ja kantamaakin pitäisi olla riittämiin. Rekka- ja ralliautoihin noita asentelevat ja ilmeisesti muutamaan tilataksiinkin laitettu. Hintaahan niillä toki on, mutta eipä ole kiinassa tehtykään. Pienempi 4-ledinen on parempi kuin lightforcen lisävalo 100 watin xenoneilla. Ainakin youtuben mukaan. Kannattaa tutustua jos paras vain kelpaa.
se että on ligthforcea parempi ei vielä takaa mitään. Aika vaisu oli niiden esitys TM:n mittauksissa. Olisi jännä tietää kenen valmistamat ledit noissa on, voisi spekseistä katsoa pitääkö luvatut lumenet edes teoriassa paikkaansa :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Jos oikein valmistajan sivuilta katsoin niin 3 luxin raja ei yllä tuolla tehokkaimmallakaan 200m asti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
se että on ligthforcea parempi ei vielä takaa mitään. Aika vaisu oli niiden esitys TM:n mittauksissa. Olisi jännä tietää kenen valmistamat ledit noissa on, voisi spekseistä katsoa pitääkö luvatut lumenet edes teoriassa paikkaansa :).
Ainakin käytännössä näyttää todella kirkkaalta. Kirkkaassa huoneessakin valaisee seinän kunnolla. Lightforce+100 watin xenon sarja on varmasti kirkas. Jotkut väittävät yhden pitkän Lazerin vastaavan kolmea X-vision xenonia.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

RallyBaron  Samppasport