”Pääsääntöisesti Suomessa pitkät valot vaihdetaan lyhyisiin maantieajossa jopa liian aikaisin, jolloin kahden kohtaavan ajoneuvon valojen väliin jää pitkä pimeä katve”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen vinkkaa tiedotteessa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/oletko+kayttanyt+pitkia+ajovaloja+vaarin+koko+elamasi+liikenneturva+vinkkaa/a2280910"
Uskomatonta tuubaa tuossa!
Aika kädettömiksi auton käyttäjät tosiaan odotetaan lampunvaihdossa, mutta toisaalta joissain autoissa lampun vaihto on tehtykin sen verran työlääksi, että äkkipikaisemmalla vaihtuu pian auto saman tien.
Muuten ohjeet olivat minusta hyvin asialliset. Näkemisen lisäksi myös näkymisen varmistaminen on EAK perusasioita. Oman auton DRL toiminta pitääkin selvittää, koska hämäräkytkinten herkkyys vaihtelee, eikä kaikissa edes ole sellaista. Myös kaukovalovilkulla varoittaminen on normisettiä poronhoitoalueella.
Ajan paljon Oulun seudulla ja minua häiritsevät liiankin aikaisin lähivaloille vaihtavat. Tuntuu, että mitä lähempänä kaupunkia ja mitä etelämmäs ajaa, sitä säikymmäksi vastaantulijat muuttuvat ja sitä vähemmän he haluavat ajaessaan nähdä. Tämä on väärää kohteliaisuutta. Jos valot päällä ajamista joutuu perustelemaan, mieluummin kerron vastaantulijalle tahtovani nähdä minne ajan kuin selitän alle jääneen omaisille olleeni vain kohtelias. Vaikkapa lähempänä Kuusamoa on helpompi ajaa, kun valoja käytetään enemmän Liikenneturvan ohjeen mukaan.
Tarpeettoman huonoilla valoilla ajava tai tarpeettoman aikaisin lähivaloille vaihtava (ja siten myös vastaantulijan samaan pakottava) vaatii muiden sopeutumista omaan ajotapaansa. Jos on niin liukasta, ettei lähivalojen matkalla ehdi pysähtyä, vaatii vähillä valoilla kulkeva jokaista vastaantulijaa hiljentämään omalla kohdallaan. Minusta se on aika kova vaatimus yleisellä tiellä.
Ainakin aiemmin Liikenneturva myös ohjeisti vaihtamaan kaukovalot jo hetki ennen kohtaamista. Itse en näin tee, koska useissa autoissani on ollut lisävalot enkä näe syytä esitellä tehokkaita rihlatun lasinsa vuoksi erittäin laajakaistaisia (Bosch Touring 190) halogeenikaukovalojani lähietäisyydeltä. Rajatumpi xenonvalo saattaisi olla vähemmän häiritsevä, mutta eipä ole tullut sen vuoksi tapoja muutetuksi.
Omassa autossani on tällä hetkellä vain tehtaan siihen asentamat valot, tosin tälle syksylle uusituin Osram Night Breaker polttimoin. TM mittausten mukaan Eemelin bi-xenonien 5 luksin käyrä on hieman yli 150 metrissä. Koska raja ei ole terävä, on kaukovaloja jo minun puolellani lähes 200 m. Jos vastaan tulee samanlainen samalla nopeudella, vaihdamme lähivaloille 400 m etäisyydellä väliin jäävän alueen nähtyämme. Lähivalojen kohtaamiseen on talvirajoituksilla sillä hetkellä noin 4 sekuntia ja autojen kohtaamiseen toiset 4.
Vastaavalla mitoituksella 200 metrin etäisyydellä lähivaloille vaihtaminen merkitsee kummankin kaukovalojen kantaman olevan hyvien lähivalojen luokkaa. Lähes sellaisia ne tosin monissa uusissa saksalaisissa valitettavasti ovatkin.