Tällä uudella 40kwh Leafilla ei käytännössä pääse tuota rangea latauksella, typerä NEDC standardi ei kuvaa millään lailla todellisuutta. Sama kuin polttisten ilmoitetut kulutukset. Tuolla realistinen range pyörii jossain 200-250km paikkeilla, ehkä kesällä liki 300km. Kuluttaa keskimäärin varmaan 15-17kwh/100km ja tuosta akusta on käytettävissä noin 37kwh. On se edelliseen Leafiin nähden jo OK ulkonäöllisesti. Vaimoni odottelee moista Tekna varusteilla +nahat +automaattipysäköinti kesälle toimitukseen.
Milläs tavalla nämä pakkaset ovat tuntuneet Teslalla, onkontullut ajeltua?
Kovaa jaakobinpainia käydään sisälläni siitä, että hankkiiko nyt hybridin, vai odottaa hetken ja hankkii täyssähkön.
Hybridiä puoltaa nopeampi "saanti", pidempi range, huolettomuus ja mahdollisuus vetää traileria.
Hybridissä harmittaa, yleisesti siis, lyhyt sähkökantama, erilaisten krematorioiden läsnäolo ja käyttö (polttomoottori ja webasto) sekä näiden aiheuttama lisätaakka huollolle ja kestävyydelle.
Sähköpeleissä viehättää se, että mekaniikka on yksinkertaisempaa ja oletuksena parempi kestävyys. Lisäksi ILPillä varustetut vaikuttavat fiksuilta kun lämmitys hoituu tehokkaasti latauksessa ja ajossakin.
Toisaalta sähköpelejä on vielä niin vähän ja esimerkiksi i3 perheen ainoana autona on vähän siinä ja tässä.