Futurez  Kulkukoira

huohotus kymysys (vinokoneet)

  • 66 Vastauksia
  • 36429 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #15 : 04.04.2014, 08:18:57 »
Käykö sama huohotin purkki (öljypumpun akselin reiässä )  myös kymppi sarjan koneisiin (b21) ?

juu
No kun halvalla sai.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #16 : 04.04.2014, 22:40:06 »
juu
Jos ei ole kuin öljypumpun käyttöakselin reikä avattu niin ei muuten käy. :)
Jäitä housuun!

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #17 : 05.04.2014, 03:02:05 »
Se alkuperäinen pönttö on aika hyvin suunniteltu "catch-can", en tajua miksi joku sen haluaisi täysin eliminoida ja varsinkaan korvata jollain alimittaisilla letkukaroilla varustetulla kiinalaisella alumiinipöntöllä.. Onhan se pelkkä alupönttö toki race jne... mutta ei tuon alkupäräisen öljynerotinboksin deletoinnissa ole mitään järkeä, varsinkaan jos meinaa jonkun metrin ajaa talvellakin...

Huohotinsysteemit kannattaa miettiä kunnolla jos aikoo yli 100km yhtä soittoa ajaa maantieajoa kunnon talvilämpötiloissa, nimittäin siitä vakiolta boksilta lähtevät letkutkin jäätyvät täysin tukkoon jos matkassa on turhia mutkia... ;)
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #18 : 05.04.2014, 10:30:47 »
Jos ei ole kuin öljypumpun käyttöakselin reikä avattu niin ei muuten käy. :)
Jaa juu, niissä koneissa missä huohotus venttiilikopassa?
No kun halvalla sai.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #19 : 05.04.2014, 11:10:59 »
Jaa juu, niissä koneissa missä huohotus venttiilikopassa?
Niissäpä juuri.
Jäitä housuun!

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #20 : 05.04.2014, 11:26:14 »
Tuossa on melkeenpä ainoa systeemi, millä korvaisin alkuperäisen. https://www.mann-hummel.com/fileadmin/user_upload/service/catalogues/pdf/ProVent_en_2013.pdf
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #21 : 06.04.2014, 09:16:09 »
Onko alakerran "liika" hengityksestä haittaa? Jos siis tuon vakio pömpelin lisäksi tekisi huohotuskolon vaikka mekaanisen bensapumpun tilalle lohkon kylkeen?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #22 : 11.06.2014, 04:01:12 »
Herätellääs vanhaa topiccia :) eli heräs kysymys, miksi b230ft tarvitsee huohotukseen imun? "Kone tykkää" ?Ymmärtääkseni se huohotusletku on imuputkessa kiinni vain päästöjen takia, ettei pääse kaasut ilmaan suoraan. Ideana oli pistää letkun päähän huohotus filtteri ja joskus tulevaisuudessa kerääjäpönttö. Korjatkaa jos olen väärässä!

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #23 : 11.06.2014, 07:09:46 »
Herätellääs vanhaa topiccia :) eli heräs kysymys, miksi b230ft tarvitsee huohotukseen imun? "Kone tykkää" ?Ymmärtääkseni se huohotusletku on imuputkessa kiinni vain päästöjen takia, ettei pääse kaasut ilmaan suoraan. Ideana oli pistää letkun päähän huohotus filtteri ja joskus tulevaisuudessa kerääjäpönttö. Korjatkaa jos olen väärässä!
sillä saadaan kampikammioon alipaine
No kun halvalla sai.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #24 : 11.06.2014, 17:33:29 »
Huohotuskaasut ovat lainsäätäjän mielestä myrkyllisiä.  Siksi ne imetään imusarjaan.  PCV-venttiili säännöstelee imun voimakkuutta.  Kampikammioon päästetään puhdasta korvausilmaa imettyjen kaasujen tilalle.  Puhdas ilma otetaan ilmanpuhdistimesta, tai esim. venttiilikopan korkista.  Suljettu kampikammion tuuletus on ensimmäinen pakollinen päästöjenalennushärveli.  Californiassa 1961, koko USAssa 1964.

Suurilla tehoilla imusarjaan ei mene niin paljon kaasuja, kuin niitä männänrenkaitten ohi tulee.  Silloin kampikammion paine pääsee poistumaan huohotusletkun kautta ulkoilmaan tai ilmanpuhdistimeen.  Kiihdytysautoissa joskus pakoputkeen.  Huohotusletkussa voi olla teräsvillaa sisältävä purkki, johon öljy jää, ja valuu takaisin kampikammioon.

Väljässä koneessa tulee imuilman joukossa liian paljon mäntien ohi tullutta pakokaasua, ja teho laskee.  Siksi vanhoihin moottoreihin yleensä laitetaan kampikammion tuuletus suoraan ulkoilmaan, eikä ilmanpuhdistimeen.  Öljyn palautus kannattaa järjestää.  Letkun pää pitää laittaa niin, että pahanhajuiset kaasut eivät pääse ohjaamoon.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #25 : 12.06.2014, 17:22:03 »
tottakai sillä saadaan kampikammioon alipaine, lähinnä mietin miksi näin halutaan ja onko se oikeasti tarpeellinen. ok. tämä selvensi jo paljon. millaista systeemiä suosittelisitte tuommoseen turbo vinokoneeseen? lohkosta kun tulee se huohotusletku, joka normaalisti menee imuputkeen ennen turboa, ja välissä on pieni ''filtteri''/kenno josta lähtee  myös alipaine letku imusarjaan. toimisiko jos jättäisi letkun pään olemaan, ja lisäisi siihen filtterin. räkiikö konehuoneen öljyiseksi?

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #26 : 12.06.2014, 18:20:40 »
Turbokoneessa huohotus tapahtuu kahteen suuntaan.  Ahtimen painepuolelle, kun ollaan imulla, ja ahtimen imupuolelle, kun ollaan ahdolla.  Kampikammiossa on lievä ali- tai ylipaine riippuen siitä ollaanko imulla vai ahdolla.  Purkki kerää öljypisarat, ja valuttaa ne takaisin kampikammioon.  Ennen ahdinta olevan letkun voi irrottaa imuputkesta, ja päästää kaasut purkista ulkoilmaan, eikä imuilman joukkoon ahdolla, pudottamaan tehoa, ja likaamaan ilmamäärämittaria ja ahdinta.  Putken päähän suodatin, ettei imulla mene pölyä putkeen.  Imuputkeen jäävä reikä tukitaan.  Ahtimen jälkeen oleva letku saa olla paikoillaan.  Huohotuskaasun aiheuttamasta pienestä tehohukasta ei imulla ole haittaa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #27 : 14.06.2014, 15:30:03 »
Ennen ahdinta olevan letkun voi irrottaa imuputkesta, ja päästää kaasut purkista ulkoilmaan, eikä imuilman joukkoon ahdolla, pudottamaan tehoa, ja likaamaan ilmamäärämittaria ja ahdinta.  Putken päähän suodatin, ettei imulla mene pölyä putkeen.  Imuputkeen jäävä reikä tukitaan.  Ahtimen jälkeen oleva letku saa olla paikoillaan.  Huohotuskaasun aiheuttamasta pienestä tehohukasta ei imulla ole haittaa.

Jos huohotuskaasut likaavat turbokoneessa IMMua, on jotain todella vialla!   :o

Joko kone huohottaa todella tolkuttomasti tai sitten jotain muuta on erittäin pahasti pielessä, sillä IMMun likaaminen edellyttää sitä, että kaasut virtaavat väärin päin sen parisen kymmentä senttimetriä! Tuo tilanne ei pitäisi olla missään oloissa mahdollinen!  :o

Ainoa skenaario, jossa tuo olisi mahdollista ehjässä koneessa on se, että IMMu on siirretty painepuolelle!  :D

Ja ahdoilla tuo huohotuskaasun määrä on prosentin osia kokonaisilmamäärästä, jos kone on ehjä. Joten sen tehoon vaikuttava määrä on lähinnä olematon, koska palavat aineet palavat sylinterissä ja palamattomat kaasut ovat ainoastaan osatäytöstä. Joka kyllä alentaa tehoa, mutta ne promillen osat eivät terveessä moottorissa merkitse yhtikäs mitään.

Joten huohotussysteemin muuttaminen ei ole perusteltua minusta.

tottakai sillä saadaan kampikammioon alipaine, lähinnä mietin miksi näin halutaan ja onko se oikeasti tarpeellinen.

Lyhyt vastaus on hyötysuhde!

Imemällä alipaine kampikammioon saadaan aikaiseksi pienempi vastus alaspäin tuleville männille, jolloin sylinterin täytös paranee koska sen ei tarvise puskea painetta vastaan, eikä ohivirtauskaasut pääse palotilaan imutahdin aikana. Ja koska ohivirtausta moottorissa on aina jonkin verran, kertyy sinne kampikammioon painetta, ellei sillä ole reittiä ulos.
Tämä pätee erityisesti pienillä osakuormilla.

Turbo vinokoneessa ahdoilla huohotuskaasuista vain se ylipaineinen osa pääsee turbon imupuolelle, joten määrät ovat pieniä, jos moottori on ehjä (ei huohota tolkuttomasti).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa stuge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
  • www.vrcf.fi
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #28 : 14.06.2014, 16:32:39 »
ok kuulostaa ihan järkeenkäyvältä  :D jokatapauksessa, en laita huohotusta imuputkeen ennen turboa, kun ei siinä ole edes paikkaa sille. sen korvaan jollain filtterillä. vielä jäi epäselväksi, tarvitseeko jättää imusarjasta tuleva alipaineletku huohotusletkuun?
eilen oli koekäyttöä tekniikalla, ja huomasin että jos jätti alipaineletkun kiinni, kävi hieman aaltoillen. jos jätti alipaineletkun pois, kävi nätisti. yhdestä 940 turbosta katsoin mallia miten ne letkut menee, ja ei käy vaan järkeen..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: huohotus kymysys (vinokoneet)
« Vastaus #29 : 14.06.2014, 16:57:53 »
Sitä imusarjasta tulevaa letkua voi käyttää takaiskuventtiilillä varustettuna, sillä se imee ilmaa aina alipaineilla ja ahdoilla sieltä puhaltaa. Mutta jos huohotus ei mene sinne orkkispaikalleen, niin jättäisin sen pois.

Siinä myös syy aaltoilevaan tyhjäkäyntiin, koska IMMun ohitse tulee mittaamatonta ilmaa ja tyhjäkäynnillä ilmamäärät ovat muutoinkin pieniä, niin LH yrittää korjata IMMun antaman mittaustuloksen ja lambdan antaman tiedon avulla soppia kohdilleen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez