Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

LH2.4 tyhjäkäyntiongelma

  • 43 Vastauksia
  • 19622 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Luxman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #30 : 09.02.2014, 18:58:07 »
Täällä kun on näitä lh2.4 guruja, niin heitetääs semmonen, että onko pensapaineilla jotain vaikutusta tyhjäkäyntiin? Oma 940 on sillon tällön oireillut tavalla joka viittaisi alhaisiin pensapaineisiin. Pari päivää sitten tuli uusi ilmiö, tyhjäkäynti ei meinannu pudota normilukemiin millään, vaan kone pörräsi noin 2000 kiekkaa.

Eli jos pensapaineet tippuu, niin pyrkiikö lh nostaan kierroksia, vai johtuisko tämä jostain ihan muusta?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #31 : 09.02.2014, 21:32:01 »
Poskellaan olevat sopat pyrkivät muokkaamaan tyhjäkäyntiä ihan LH omin ja omituisin algoritmein.
Matala bensanpaine sinällään ei pitäisi tehdä mahdottomia ongelmia tyhjäkäynnillä, ellei se mene jotenkin korjausarvojen rajoille, koska LH pyrkii pitämään koneen käynnissä kaikin mahdollisin keinoin.
Empiikö kone kierroksille nousua tai onko se jotenkin vaivalloista?

Ensimmäisenä tarkista ne bensanpaineet ja sitten etsi imuvuotoja, mutta vielä ennen tätä, lue vikakoodit.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Luxman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #32 : 10.02.2014, 07:51:18 »
Pensapumppu on kyllä menossa vaihtoon, alkaa kilometrejä olla sen verran alla, että kannattanee vaihtaa suosiolla. Oireet on vaan olleet sen verran vähäsiä, että tähän saakka tilannetta on enempi ikäänkuin katseella seurattu. Eli kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori saattaa joskus kerran pari pätkästä - veto menee poikki noin puoleksi sekunniksi ja sitten taas pelittää - ja lievä nypytys pikkukierroksilla kun vedättää. Nypytyskin saattaa tietty johtua muustakin kuin pensapaineista. Muuten toimii erinomasesti.

Juu pitää kattoa ne pensapaineet, niin ja vikakoodit. Autohan oli 940 lh Tonin lastulla ja 0.8 hukkiksella, 270 tkm.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 07:59:54 kirjoittanut Luxman »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #33 : 10.02.2014, 08:29:33 »
Onko sytytysosia vaihdettu tämän vuosikymmenen puolella? Heikko kipinä aiheuttaa kaiken näköistä nykimistä
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #34 : 10.02.2014, 09:57:43 »
Nyppäykset saattaa johtua IMMusta. Ainakin itsellä loppui kun vaihdoin ilmamassamittarin.


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Luxman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #35 : 10.02.2014, 17:00:54 »
No niin, eipä vikakoodien luku onnistunutkaan tosta vaan. Diagnostiikkapoksi on näköjään tässä vuosimallissa (96) hävitetty konehuoneesta ja laitettu tilalle joku liitin kyynärnojan kotelon pohjalle! Näin käyttäjän kannata vähän halvatun typerä homma. Pitää miettiä ruvetako nysväämään siihen jotakin omaa patenttia, vai jättäskö toistaseksi lukematta? Tonilla olis siihen näköjään oma tekemiä viritelmiä, mutta ei nekään ihan ilimasia.

Joo, kiitokset hyvistä vinkeistä. Syttölaitteista tulpat on uudet (ite vaihettu), tulpanjohdotkin näyttää ihan uusilta (esim. johtojen tekstit on ihan priimaa), virranjakajan kansi ja pyörijä pitäis tarkistaa... Aikaisemmista huolloista ei niin tiiä, kun auto on mulla ollut vasta puolisen vuotta.

Immu on vähän vaikia juttu, sillekin näyttäis olevan vikakoodeja, mutta kun niitä ei pääse nyt lukemaan. Silimämääräsesti katottuna ei siitä aina tiedä, onko kunnossa vaiko ei. Vois tietysti kokasta toisella toimivalla, josko nypytys poistuisi...

Pensapainemittari menin ostamaan Biltemasta, mutta oli niin hepposen oloinen viritelmä, että jäi ostamatta. Ei ollut hinnalla pilattu, jotain 9 eurua, mutta esim. mittariin kuuluvan letkun päässä oleva muovikartio (jonka pitäs passata eri vahvusiin putkiin tms) lähti kevyesti nyppäämällä letkusta irti... Tätä taattua motonet-biltema laatua...   :-[

Toisaalta oireet ei juuri rasita, eikä ne tämän puolen vuoden aikana ole juuri mihinkään suuntaan muuttuneet, joten mennään pikkuhiljaa etiäppäin...
« Viimeksi muokattu: 10.02.2014, 17:02:54 kirjoittanut Luxman »

Poissa Luxman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #36 : 11.02.2014, 09:39:38 »
Tuoltapa löytyi muuten selekiä kaavio vikakoodien lukulaitteen tekemiseksi 940 Volvoihin, vm 96 tai nuorempia:

http://www.turbobricks.com/forums/showthread.php?t=256984&page=2

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8950
  • Teiden tukko
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #37 : 12.02.2014, 06:38:04 »
Näin LH:n kuuluukin toimia kun kaikki on kunnossa!  :)

Jos toiminta muuttuu tuosta, niin jossain anturi-tiedossa on häikkää!  :o

Noin toimii minun auto nyt, kun vaihdoin IMM:n. Halpaa kuin saippua.  :buck2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #38 : 01.03.2014, 12:04:12 »
Miula jää kierrokset sinne 1500rpm jos ajaa yli satasta jonkuu 10km.
Nopeesti virrat katkasemalla korjaantuu, eikä anna vikakoodeja.

Poissa _tino_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #39 : 01.03.2014, 13:05:47 »
Laitetaas tänne. Kylmänä kun käynnistää nousee kierrokset 1100-1200rpm ja käy normaalisti, kun kierrokset laskee sinne 800rpm niin rupee käymään kolmella. Ajaa koneen lämpimäks niin aina kun pysähtyy esim liikennevaloihin niin kierrokset jää 1100rpm ja käy kolmella tyhjäkäyntiä. Eli ei laske ollenkaan alle 1000rpm kierroksia kun kone on lämmin.
850 T5
EX:S40 T5, V60 T5 ,S60 T5, 940 TIC, 240 DL, 740 GLE

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #40 : 01.03.2014, 17:20:56 »
Imuvuoto vois olla iha hyvä veikkaus, varmaan imusarjan tiiviste. Itellä ainaki kävi tyhjäkäynnillä kolmella ku imusarjantiiviste vuoti nelospytystä.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #41 : 02.03.2014, 15:11:49 »
Miula jää kierrokset sinne 1500rpm jos ajaa yli satasta jonkuu 10km.
Nopeesti virrat katkasemalla korjaantuu, eikä anna vikakoodeja.
Tänää tein parin kilometrin täyskaasupyrähyksen, ja kiekat jäi 1500rpm.
Nyt antaa vikakoodin 3-1-1, eli nopeusanturin signaali puuttuu, mut mittari kyl pelaa iha normaalisti.  :idiot2:

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #42 : 02.03.2014, 15:51:20 »
Tänää tein parin kilometrin täyskaasupyrähyksen, ja kiekat jäi 1500rpm.
Nyt antaa vikakoodin 3-1-1, eli nopeusanturin signaali puuttuu, mut mittari kyl pelaa iha normaalisti.  :idiot2:

Tyhjäkäynti voi sekoilla oikein hyvin, jos nopeustieto puuttuu. Eikä LH muutoinkaan toimi normaalisti, jos se ei saa nopeustietoa. Tällöin normaalit kiihdytysrikastukset puuttuvat.

Pinnille 34 pitäisi tulla pulsseja kun auto liikkuu. Vaikka nopeusmittari toimii, se voi olla myös mittaristovika, koska se pulssimuokkain piiri sijaitsee tietääkseni mittaristossa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Denso

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: LH2.4 tyhjäkäyntiongelma
« Vastaus #43 : 02.03.2014, 15:56:28 »
Tyhjäkäynti voi sekoilla oikein hyvin, jos nopeustieto puuttuu. Eikä LH muutoinkaan toimi normaalisti, jos se ei saa nopeustietoa. Tällöin normaalit kiihdytysrikastukset puuttuvat.

Pinnille 34 pitäisi tulla pulsseja kun auto liikkuu. Vaikka nopeusmittari toimii, se voi olla myös mittaristovika, koska se pulssimuokkain piiri sijaitsee tietääkseni mittaristossa.
Eli mittari irti ja kolvi kätee.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron