Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tehot hukassa

  • 49 Vastauksia
  • 13956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #30 : 11.10.2016, 15:54:42 »
ei siinä tartte olla muuta varmaa kuin 0-kohta on varmasti 0, jos sitä ei tiedä niin varmasti menee hankalaksi. itse purkista ei heittoa tule.

Nimenomaan itse purkista sitä heittoa kuulemma tulee. Näin ainakin penkittäjän mukaan.

Ennakot ovat pieniä kilon paineille bensallakin (7 astetta). Vaikka siihen lisäisikin sen +5 astetta.
Lisäksi ei taatusti ole säädetty kunnolla jos ennakko on sama 3000-6500rpm välillä isommilla kuormilla.
Kts. ennakkokarttani, jolla on oikeasti ajettu hieman varioituna kymmenillä vinokoneilla ja matkaa taitettu satoja tuhansia kilometrejä.

Kartastani saat suuruusluokkia eri kuormille. Ryppyjä karttaan tulee tietysti erilailla jos nokka on jokin muu kuin T. Kartan profiili on sen pointti jota tarkoitan, kun vertaat sitä omaasi.

Kartassani vasemmassa yläkulmassa on startti-ennakot, koska koneen käydessä normaalisti sinne ei mennä koskaan, eikä ikinä. Wiinalla ne startti-ennakot ovat parisen astetta vähemmän.
Wiinalla kartta on hitusen eri näköinen....

Ps. minun penkitetyissä kartoissa on 3500-6500rpm välillä yhtä paljon eroa kuin sinulla on ennakkoa ylipäätään, joten voit miettiä mikä on pielessä missäkin....   :-\

Kuten tiedät niin tässä tapauksessa 240 kPa-rivi on korkein mistä mega lukee ja vielä enemmän välittää 211 kPa-rivistä. Nämä + 180 kPa-rivi oli lähinnä niitä jotka penkissä säädettiin ja kuten kirjoitin jo, näillä tuli paras teho tai ei ainakaan juuri parantunut säätämällä pari astetta sinne tai tänne.

En oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Jos sanotaan että ajetaan vaikka kilon ahdoilla, voitko vähän osoittaa suunnilleen missä mennään kartassasi?
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #31 : 11.10.2016, 16:26:54 »
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa. Jos sanotaan että ajetaan vaikka kilon ahdoilla, voitko vähän osoittaa suunnilleen missä mennään kartassasi?

Kilolla mennään ylimmällä rivillä 19T ahtimella tuossa kartassani T-nokkalla.

Eli ennakot ovat seuraavat asteina:
5.25   6.38   7.88   7.88   7.88   10.13   9.00   10.13   10.88   12.00   13.88   15.75   17.25   19.13   20.25   21.00

Hitusen pienemmillä kuormilla käytös sitten muuttuu ja ihan alimmilla riveillä ei mennä ajossa koskaan.

Edit: Eli sinulla sytkäkartassa ylimääräisiä rivejä, joita ei käytetä (turhia), joten kartan skaalaus on hutiloitu.
Mutta jos liikut rivillä 240kPa ja menet yhtään siitä "yli" alkaa 250kPa rivin ennakot vaikuttamaan (interpoloidaan), jolloin ennakot tippuvat rajusti=tehot katoavat.

Myös vääntökäppyrän mutka (tipahdus) kertoo asiasta.

Mikäs nokka sinulla olikaan kiinni?
« Viimeksi muokattu: 11.10.2016, 16:37:17 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #32 : 11.10.2016, 17:39:19 »
Kilolla mennään ylimmällä rivillä 19T ahtimella tuossa kartassani T-nokkalla.

Eli ennakot ovat seuraavat asteina:
5.25   6.38   7.88   7.88   7.88   10.13   9.00   10.13   10.88   12.00   13.88   15.75   17.25   19.13   20.25   21.00

Hitusen pienemmillä kuormilla käytös sitten muuttuu ja ihan alimmilla riveillä ei mennä ajossa koskaan.

Edit: Eli sinulla sytkäkartassa ylimääräisiä rivejä, joita ei käytetä (turhia), joten kartan skaalaus on hutiloitu.
Mutta jos liikut rivillä 240kPa ja menet yhtään siitä "yli" alkaa 250kPa rivin ennakot vaikuttamaan (interpoloidaan), jolloin ennakot tippuvat rajusti=tehot katoavat.

Myös vääntökäppyrän mutka (tipahdus) kertoo asiasta.

Mikäs nokka sinulla olikaan kiinni?

Eli oltiin sittenkin suht lähellä?

Ahdot ei mennyt penkkivedossa hetkeäkään yli 1,3 bar (ja mega oli samaa mieltä), eihän silloin pitäisi 250 kPa-rivi vaikuttaa ollenkaan? Varmaan turvallisuuden takia se rivi on sinne joskus laitettu.

Nokkana vakio T.
142

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #33 : 11.10.2016, 21:03:47 »
Puristukset mitattu (10 puristustahtia per sylinteri, kone lämmin) n. 11 bar ja kaikki 0,5 barin sisällä.

Tulpat kaikki samannäköiset, kahvikerman ja kermakahvin välillä.

Semmosen jutun huomasin että hukkiksessa (Mamban säädettävä kello) aika lyhyt isku, varsinkin pienellä esijännityksellä. Voisiko olla tämän ongelman aiheuttaja? Aukee arviolta n. 40 astetta.
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #34 : 11.10.2016, 21:21:12 »
Eli oltiin sittenkin suht lähellä?

Ahdot ei mennyt penkkivedossa hetkeäkään yli 1,3 bar (ja mega oli samaa mieltä), eihän silloin pitäisi 250 kPa-rivi vaikuttaa ollenkaan? Varmaan turvallisuuden takia se rivi on sinne joskus laitettu.

Nokkana vakio T.

MAP anturisi tarkkuudesta en mitään havaintoa, mutta jos riviä 240kPa luetaan ja paine nousee siitä yhtään ylitse hitusenkaan, niin kaikki edes semisti älykkään moottorinohjaimet interpoloivat seuraavaksi ylimmän ja ns. luetun rivin välin.

LH ja EZK:kin tekevät noin, eli jos olet ns. rivillä 6 ja kuorma-arvo menee yhtään ylitse sen rivin 6 perusarvon, niin riviä seitsemänkin luetaan ja kuorman suhteessa sen vaikutus lasketaan rivien välistä.
Eli jos rivi 6 on 100 yksikköä kuormaan ja rivi 7 on 120 yksikköä kuormaa ja todellinen kuorma on 110 yksikköä. Ennakot rivillä 6 20 astetta ja rivillä 7 10 astetta, niin 110 yksikön kuormalla ennakoksi muodostuisi 15 astetta.

Semmosen jutun huomasin että hukkiksessa (Mamban säädettävä kello) aika lyhyt isku, varsinkin pienellä esijännityksellä. Voisiko olla tämän ongelman aiheuttaja? Aukee arviolta n. 40 astetta.

Tuo voi selittää piikkaavat ahdot siellä lopussa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #35 : 11.10.2016, 22:09:00 »
MAP anturisi tarkkuudesta en mitään havaintoa, mutta jos riviä 240kPa luetaan ja paine nousee siitä yhtään ylitse hitusenkaan, niin kaikki edes semisti älykkään moottorinohjaimet interpoloivat seuraavaksi ylimmän ja ns. luetun rivin välin.

LH ja EZK:kin tekevät noin, eli jos olet ns. rivillä 6 ja kuorma-arvo menee yhtään ylitse sen rivin 6 perusarvon, niin riviä seitsemänkin luetaan ja kuorman suhteessa sen vaikutus lasketaan rivien välistä.
Eli jos rivi 6 on 100 yksikköä kuormaan ja rivi 7 on 120 yksikköä kuormaa ja todellinen kuorma on 110 yksikköä. Ennakot rivillä 6 20 astetta ja rivillä 7 10 astetta, niin 110 yksikön kuormalla ennakoksi muodostuisi 15 astetta.

Juu siis interpolointi tuttu juttu mutta mega nyt ei nähnyt (omastakaan mielestä) lähelläkään 240 kPa MAP joten ei vissiin ongelma sielläkään.

Tuo voi selittää piikkaavat ahdot siellä lopussa.

Jep, mutta ei siis pitäisi muuta ahdistusta aiheuttaa? Takaisin ruutuun 1...
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #36 : 11.10.2016, 22:17:18 »
Jos käytössäsi oli IMMu, ilmavuodon näkisi korkeasta ilmamassasta suhteessa ahtoihin, mapilla moista ei näe.

Jotenkin tuntuu, että vaihtoehdoksi jää ilmavuoto, jos sopitus on ARF 11.5-12.5 välillä tehon alueella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #37 : 11.10.2016, 22:30:48 »
Jos käytössäsi oli IMMu, ilmavuodon näkisi korkeasta ilmamassasta suhteessa ahtoihin, mapilla moista ei näe.

Jotenkin tuntuu, että vaihtoehdoksi jää ilmavuoto, jos sopitus on ARF 11.5-12.5 välillä tehon alueella.

Sait taas LHn hyviä puolia esille ;)

Just tänään koeponnistettu 1,5 bar paineella ja mitään isompia vuotoja ei löytynyt mutta sihisee koneen tykönä vähän. Osahan menee kampikammioon mutta saattaa siellä imusarjan lähellä olla jotain muutakin pientä, pientä. Pitää huomenna katsoa, meni vähän pimeäksi piha jo.

Voiko cooleri (vakio ilmastoitu 940) muuten mennä tukkoon ja aiheuttaa tällaista?

EDIT: Ja kyllä lambda tohon haarukkaan osuu.
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #38 : 11.10.2016, 22:48:54 »
Sait taas LHn hyviä puolia esille ;)

Just tänään koeponnistettu 1,5 bar paineella ja mitään isompia vuotoja ei löytynyt mutta sihisee koneen tykönä vähän. Osahan menee kampikammioon mutta saattaa siellä imusarjan lähellä olla jotain muutakin pientä, pientä. Pitää huomenna katsoa, meni vähän pimeäksi piha jo.

Voiko cooleri (vakio ilmastoitu 940) muuten mennä tukkoon ja aiheuttaa tällaista?

EDIT: Ja kyllä lambda tohon haarukkaan osuu.

No, minä mittaustekniikan ihmisenä mittaan mielelläni sitä suuretta suoraan, mitä halutaan tietää ja jätän laskennalliset kikkailut (halpis) muille. Tämän takia en tykkää MAP ohjatuista moottorinohjauksista.

Yllättävän "pieni" ilmavuoto laskee tehoa. Voi yllättyä vuodon "pienuudesta" ja sen vaikutuksesta.

Vakion coolerin ongelma on sen jäähdyttämättömyys!
"Tukkoon" virtauksien puolesta se ei mene millään älyllisen kokoisella ahtimella. Vakio cooleri kyllä puhaltaa imusarjaan vakio mitsullakin sellaista +110C lämpöistä ilmaa.

Eli sopituksen tolkuton laihuus/paksuuskaan ei selitä vähäistä kääntöä/tehoa....


Ps. megakin nielee IMMun signaalin oikein hienosti ja sen kanssa voi käyttää halpoja (muutamia kymppejä) filmi IMMuja, koska TPS sinulla lienen onkin!  :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 11.10.2016, 22:50:32 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #39 : 11.10.2016, 23:16:12 »
Pieni ilmavuoto ei map/tps-ohjatussa kamppeessa oikein tehoon vaikuta, koska ilmamäärän mittausta ei ole vaikuttamassa säätöihin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #40 : 11.10.2016, 23:18:51 »
No, minä mittaustekniikan ihmisenä mittaan mielelläni sitä suuretta suoraan, mitä halutaan tietää ja jätän laskennalliset kikkailut (halpis) muille. Tämän takia en tykkää MAP ohjatuista moottorinohjauksista.

Yllättävän "pieni" ilmavuoto laskee tehoa. Voi yllättyä vuodon "pienuudesta" ja sen vaikutuksesta.

Vakion coolerin ongelma on sen jäähdyttämättömyys!
"Tukkoon" virtauksien puolesta se ei mene millään älyllisen kokoisella ahtimella. Vakio cooleri kyllä puhaltaa imusarjaan vakio mitsullakin sellaista +110C lämpöistä ilmaa.

Eli sopituksen tolkuton laihuus/paksuuskaan ei selitä vähäistä kääntöä/tehoa....


Ps. megakin nielee IMMun signaalin oikein hienosti ja sen kanssa voi käyttää halpoja (muutamia kymppejä) filmi IMMuja, koska TPS sinulla lienen onkin!  :3/4 jättää sen:

Totta että vuoto vaikuttaa mutta meni (muistaakseni) yli minuutti ennen kuin 1,5 bar tuli pihalle niin ei ole iso vuoto. Ja tässä kuitenkin mukana sekä venttiilikumit että männänrenkaat. No, huomenna jatkan selvittämistä.

Ajattelin lähinnä että cooleri olisi täynnä öljyä tai "vastaavaa".

Ei ole TPS:ää vielä, varmaan tulossa jossain vaiheessa. Ajaisin mielellään vaikka LH:lla mutta kun pelkän Ostrichin hinnalla saa koko MS-rakennussarjan ja on helppo säätää ainakin LH:oon verrattuna... Eikä kukaan suostunut minulle Ostrichia vuokramaan.
142

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #41 : 11.10.2016, 23:21:41 »
Pieni ilmavuoto ei map/tps-ohjatussa kamppeessa oikein tehoon vaikuta, koska ilmamäärän mittausta ei ole vaikuttamassa säätöihin.

Ainoastaan siten että sen ilman pumppaaminen on harakoille suoritettu työ.
142

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7607
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #42 : 11.10.2016, 23:32:04 »
Jos yli minuutti menee paineen vuotamisessa ulos, ei vuoto ole iso. Pienikin ahdin tuottaa kuitenkin ilmaa sen verran paljon, ettei tuollaisella ole mun mielestä mitään merkitystä. Paljon suurempi rasitus tulee ahtopaineen nostamisella ja enemmän menee työtä hukkaan liian suurella pakopaineella.

Ennakon perustarkastusta varten asettaa ennakoksi vaikka 20 astetta. Katsoo lampulla miten ennakko käyttäytyy kierroksia nostaessa paikallaan esim. 4000rpm asti.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2016, 23:34:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #43 : 11.10.2016, 23:45:30 »
Jos yli minuutti menee paineen vuotamisessa ulos, ei vuoto ole iso. Pienikin ahdin tuottaa kuitenkin ilmaa sen verran paljon, ettei tuollaisella ole mun mielestä mitään merkitystä. Paljon suurempi rasitus tulee ahtopaineen nostamisella ja enemmän menee työtä hukkaan liian suurella pakopaineella.

Ennakon perustarkastusta varten asettaa ennakoksi vaikka 20 astetta. Katsoo lampulla miten ennakko käyttäytyy kierroksia nostaessa paikallaan esim. 4000rpm asti.

Juu siin en usko minäkään että siinä mikään isompi ongelma.

Tyhjäkäynnillä testattu jo, huomenna voisin katsoa vähän kierroksilla. Tietäähän sitten vähän kuinka iso heitto on mutta tuskin sielläkään ongelman aiheuttaja koska ennakot on säädetty penkin mukaan.
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Tehot hukassa
« Vastaus #44 : 12.10.2016, 00:15:15 »
Ajattelin lähinnä että cooleri olisi täynnä öljyä tai "vastaavaa".

Ei ole TPS:ää vielä, varmaan tulossa jossain vaiheessa. Ajaisin mielellään vaikka LH:lla mutta kun pelkän Ostrichin hinnalla saa koko MS-rakennussarjan ja on helppo säätää ainakin LH:oon verrattuna... Eikä kukaan suostunut minulle Ostrichia vuokramaan.

Cooleri ei täyty öljystä siten, että se ahdistaisi hengitystä, ellei moottori ole räjähtänyt ja silloinkin kaikista putkista näkee asian.

Jos pelkällä mapilla ilman TPS:ää ajelet, niin sanotaan asia näin kauniisti, että sawolaiset supersankarit ovat jo paikalla, kuten tuloksesta näkee....   :-\

Ostrich maksaa 175,- taalaa, joka on nykyisellä vaihtokurssilla noin €158,- euroa. Tuota halvemmalla en rakennussarjaa suomesta löytänyt, tosin rakentamisellekkin pitää laskea joku hinta.

Säätämisen helppoudesta sanon vain tämän, että olen säätänyt LH/EZK kompon kohdilleen nopeammin kuin megamies on saanut autoa edes käymään. Viimeiseen säätöön meni kahvitaukojen ja lastun polttojen keralla sellaiset 3 tuntia täysin nollasta aloittaen. Hommassa ei todellakana pidetty mitään kiirettä, vaan kaikki varmistettiin vähintään viidesti......

Auto toimii ilman lambda-säätöäkin siten, että kukaan ei huomaa sen puuttumista.  :juhau:

Mitä ostrichin lainaamiseen/vuokraamiseen tulee, niin minä en laitteitani lainaa/vuokraa kenellekkään kuka ei anna vakuutta laitteen täydestä hinnasta. Lisäksi ne ovat minulla jatkuvassa käytössä, joten....
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016, 00:19:58 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy