RallyBaron  Samppasport

Vaunun veto

  • 119 Vastauksia
  • 39476 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Re: Vaunun veto
« Vastaus #105 : 06.07.2013, 19:27:21 »
Taas on vedetty tänään 350km vaunua ilman mitään ongelmia manuaalilla :-)
ei yllätä,kun järkipäässä niin kaikki toimii niinkun pitääkin oli sitten kyseessä manuaali tai automaatti.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #106 : 06.07.2013, 20:02:50 »
Nelonen on hyvä vaihde. Myötäsissä sitten nakkaa vitosen sisään.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #107 : 06.07.2013, 20:38:52 »
Kyllähän se vaihde pitää valita silleen että kevyesti jaksaa vetää... Väkinsin ei jaksa kukaan vääntää  ::)
Tämäkin yhistelmä kulki tasasella just 5lla 90km/h jos ois uskaltanu ajaa  :2funny: 4lla mentiin ja alamäessä sit pysty 5sta tarjoamaan

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #108 : 06.07.2013, 20:46:12 »
Nelonen on hyvä vaihde. Myötäsissä sitten nakkaa vitosen sisään.
O0 O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vaunun veto
« Vastaus #109 : 06.07.2013, 20:56:43 »
Mitäs teillä kuluttaa Volvot vetohommissa?  Ajotietokone näyttää 8.6, mutta todellinen on kyllä 10 paikkeilla.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #110 : 06.07.2013, 21:05:08 »

AW03-7x sarjan laatikot ovat tarkoitettu sinne  n. 200Nm moottorin vääntömomenteille valmistajan mukaan.
Joten varmuuskerrointa on mukavasti, jos laatikko rupeaa lipsumaan vasta siellä +600Nm.  :)

Huoltomanuskahan näihin volvon vanhempiin automaattilaatikoihin löytyy tästä:
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual

Ja eihän noilla uusilla volvoilla saa edes tomaatilla hinata yli 1500kg peräkärriä valmistajan suositusten mukaan!    :o :o :o :o
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2002/2002_V70/02v70_06b.htm#pg95

2010 (V70) mainitaan näin:http://new.volvocars.com/ownersdocs/2010/2010_v70xc70/2010V70XC70OwnersManual.pdf

Joten miten ihmeessä tuolle merikontin mekaaniselle tomaatille sallitaan, jopa 1800kg massojen vetäminen?  ;)

Eli kaikki aikaisemmin sanomani on voimassa uudempienkin volvojen kanssa!  :hello:


Kyllä se usko tekee automiehellekin omituisia juttuja!   ::)
S80 T6:ssä oli ihan tuo vesijäähdyttimen kierto ja sitten vielä lisäjäähdytin.

600nm ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos..... :2funny:

Koskee manuaali puolen asetuksia. Ei ole voimassa jos ajat  D asennolla.  "stupid contol"

1800kg on saa vetää nykyisellä S80:llä.

 :sundaydriver:
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 21:08:57 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #111 : 06.07.2013, 21:19:26 »
Konetta kuormitetaan vähemmän tuolla +2000rpm -> jolloin se tuottaa vähemmän vääntömomenttia vaikka tehon tuotto pysyy vakiona -> Kytkin ei joudu yhtä kovalle kuormalle. Koska kytkin joutuu välittämään jokaisen Newtonmetrin, jolla yhdistelmää liikutetaan, joutuu se suuremmilla kierroksilla pienemmälle rasitukselle vakioteholla.

Luistava kytkin -> lämpöä -> kytkinlevy tuhoutuu hyvin nopeasti kulumalla ja/tai ylikuumentumalla. Pahimmillaan vauhtipyöräkin tarvitsee sorvausta luistamisen seurauksena.

Jos kytkin on aikaisemmin luistanut vähäisesti öljyn tms. pintalian vuoksi, niin se voi kuluessaan/puhdistuessaan ruveta toimimaankin, mutta jos se kytkinlevy ylikuumenee, niin peli on menetetty aika varmasti.

Kiitos, tämä selvitti asian kokonaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #112 : 06.07.2013, 21:40:11 »
S80 T6:ssä oli ihan tuo vesijäähdyttimen kierto ja sitten vielä lisäjäähdytin.
600nm ja sitten heräsin ja päästin kissan ulos..... :2funny:
Koskee manuaali puolen asetuksia. Ei ole voimassa jos ajat  D asennolla.  "stupid contol"
1800kg on saa vetää nykyisellä S80:llä.
 :sundaydriver:

Niin...  Lisäjäähdytin, mitä merikontissa ei vakiona ole!   :hello:

T6:ssa on jo vakiona 440Nm, joten aikas pian kissa karkasi.  ;)

Manuaali sanoo 2011 S80 mallille näin:
Lainaus
Max. trailer weights Without brakes: 1650 lbs
With brakes, 1 7/8” ball: 2,000 lbs
With brakes, 2” ball: 3,300 lbs
Without brakes: 750 kg
With brakes, 1 7/8” ball: 900 kg
With brakes, 2” ball: 1500 kg
Max. tongue weight 165 lbs 75 kg


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The Black Sheep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #113 : 06.07.2013, 22:17:59 »
Lisätäänpä tähän viihteeseen muutama kommentti:




Ja eihän noilla uusilla volvoilla saa edes tomaatilla hinata yli 1500kg peräkärriä valmistajan suositusten mukaan!    :o :o :o :o
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2002/2002_V70/02v70_06b.htm#pg95

2010 (V70) mainitaan näin:http://new.volvocars.com/ownersdocs/2010/2010_v70xc70/2010V70XC70OwnersManual.pdf

Joten miten ihmeessä tuolle merikontin mekaaniselle tomaatille sallitaan, jopa 1800kg massojen vetäminen?  ;)

Eli kaikki aikaisemmin sanomani on voimassa uudempienkin volvojen kanssa!  :hello:


Kyllä se usko tekee automiehellekin omituisia juttuja!   ::)

Jos nyt viitattaisiin eurooppalaiseen vastaavaan ohjekirjaan, kun Suomessa ollaan:
http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY10/PDF/V70_XC70/V70_owners_manual_MY10_FI_tp10972.pdf

Vetopainot sivuilla 283-284.
Kas kummaa, verrattuna Pohjois-Amerikan kirjaan, erilaisesta vetokoukusta johtuen vetopainot näyttävät olevan maks 2100 manuaalilla ja 2100 kg automaatilla mallilla XC70 ja V70:llä saa vetää max 2000kg.

Ottamatta kantaa siihen, kestääkö vaihteisto maksimi vetopainoilla rasituksen, vai ei niin ainakin volvo testaa malliensa toimivuuden selkeästi ylipainoisilla yhdistelmilla niin ruotsissa, kuin Death Valleyssäkin.

Toki jos enemmän vetelee painavaa kuormaa, niin vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa esim kerran vuoteen.

Edit: typoja
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 22:21:35 kirjoittanut The Black Sheep »
V70 d5 awd A 2010
summum + tekniikka-, premium-, ja  driversupportpaketit + muuta roskaa

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #114 : 06.07.2013, 23:23:55 »
Lisätäänpä tähän viihteeseen muutama kommentti:
Hyvä, että olet viihtynyt! Koska minäkin olen!  :2funny:

Ottamatta kantaa siihen, kestääkö vaihteisto maksimi vetopainoilla rasituksen, vai ei niin ainakin volvo testaa malliensa toimivuuden selkeästi ylipainoisilla yhdistelmilla niin ruotsissa, kuin Death Valleyssäkin.
Kuuluu autonvalmistajien testiprosesseihin.  Sitä ei vain meille kuluttajille kerrota, porsiko testeissä jotakin!

Toki jos enemmän vetelee painavaa kuormaa, niin vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa esim kerran vuoteen.

Tai jopa tiuhemmin, sillä öljyt ottavat siipeensä tomaatilla vetämisestä yllättävän herkästi raskaassa kuormituksessa.

Hyvä pointti tuo Suomi manuaali!  ;)


Siinä on vielä hämmentävämpiä lukuja ja vaihtelua.

Lainaus
Moottori Vaihteisto Enimmäismassa, jarrullinen
perävaunu (kg)
Suurin kuulaan kohdistuva
massa (kg)
2.0F AWD Automaatti, MPS6 1000 50
Kaikki Kaikki (paitsi 2.0F automaattivaihteistolla,
MPS6)
1200 50
2.0 Käsivalintainen, MTX75 1320 75
2.0F Käsivalintainen, MTX75 1320 75
2.5T Käsivalintainen, M66 1600 75
2.5T Automaatti, TF-80SC 1800 90
2.5FT Käsivalintainen, M66 1600 75
2.5FT Automaatti, TF-80SC 1800 90
3.2 Automaatti, TF-80SC 1800 90
T6 AWD Automaatti, TF-80SC 2000 90
2.0D Käsivalintainen, MMT6 1600 75
2.4D Käsivalintainen, M66 (V70) 1800
(XC70) 1500
90
75
2.4D Automaatti, TF-80SC (V70) 1800
(XC70) 1500
90
75
2.4D AWD Käsivalintainen, M66 (XC70) 2100 90
2.4D AWD Automaatti, TF-80SC (XC70) 2100 90
D5 Käsivalintainen, M66 (V70) 1800 90
D5 Automaatti, TF-80SC (V70) 2000 90
D5 AWD Käsivalintainen, M66 (V70) 1800
(XC70) 2100
(V70) 90
(XC70) 90
D5 AWD Automaatti, TF-80SC (V70) 2000
(XC70) 2100
90


Kiisselillä sallitaan isompia vetopainoja ja automaatilla enemmän kuin manuaalilla ?  :o

Mikähän noissa lopulta määrää, mitä saa vetää milläkin?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #115 : 07.07.2013, 07:33:54 »
Osan varmasti markkinointiosastao = pienemmällä koneella ei voi olla isompi vetopaino kuin isommalla. Eiköhän laatikon ja moottorin spekseissä ole jotakin, joista maksimipaino lasketaan. Siihen kun lisätään joku yleiisesti hyvksytty laskentamalli testauksineen niin saadaan lopputus x.

EDIT: Onhan tossa taulukossaD5 koneisen tomaatti ja manuaali XC70:n kohdissa 2100 kg..
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013, 07:35:57 kirjoittanut D5GT »

Poissa The Black Sheep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #116 : 07.07.2013, 11:18:20 »
Suurimman sallitun enimmäismassan vaihteluun Volvolla vaikuttaa ainakin:
- omamassa (pikkukone etuvedolla vs diesel nelivedolla)
- kokonaismassa
- moottori-vaihteistoyhdistelmän ominaisuudet (esim bensaturbo tuottaa suuremman lämpökuorman vaihteistolle hukkalämmön muodossa, kuin diesel (vrt T6 vs D5)
- erot mallien jarruissa, jousituksessa yms

> valmistajan testien perusteella todennetut turvalliset arvot

- oman auton soveltuvuutta voi arvioida esim tämän sivun kautta http://www.towcar.info/index.php

Heitin sinne oman kotteron esimerkiksi (2010 v70 d5 awd A, 205 hp) ja siihen suomen suosituimman matkailuvaunumerkin Hobbyn kohtuu ison laatikon:
Hobby Premium 720 kuormattuna painoon 2000 kg + autoon kuormaa 300kg = yhdistelmä n 4100kg. ( itse en normaalisti vedä tällaista yhdistelmää tämä on vaan ääriesimerkki ja mielestäni turhan raskas vaunu auton massaan nähden)

Tulokset:
Ajettaessa 80 km/h kuudennella vaihteella (1529 rpm)  tehoa on 85 kW   (vastaavsti 66kw 185 hp D5)
 80 km/h   nopeudessa tarvittava teho on 41 kW.

eli ei tuo tasaisella liikaa rasitu ja automaatti osannee vaihtaa tarvittaessa pienemmälle mäkien eteentullessä. Laatikkohan ei vaunun kanssakaan juuri luistattele vaan lukitsee turbiinin heti vaihtojen jälkeen.

Yhdistelmä kiipeää tarvittaessa 40% nousutkin ( eli voi pysähtyä myös Naantalicampingin takakulmassa olevaan mäkeen ja päästä vielä ylöskin :pomo: ) ja tieraivoa kokeva voi saada yhdistelmän teoriassa 150 km/h nopeuteen ennen kolarointia.  :buck2:
V70 d5 awd A 2010
summum + tekniikka-, premium-, ja  driversupportpaketit + muuta roskaa

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #117 : 07.07.2013, 11:44:28 »
Nyt, kun aloin miettimään, niin muuttuuko pintapaine kuitenkaan, koska hammasrattaan halkaisija muuttuu myös?

Niin paljon häiritsi tuo pintapaineen muutos, että kysyin sitä koneteknikolta.
Hän sanoi, että pintapaine kasvaa, mutta ei merkittävästi. Syytä tuohon muutokseen en tajunnut kysyä.
Tässä oli oletuksena, että voima on tasaista, eikä pulssimaista.

Poissa hama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #118 : 07.07.2013, 12:14:06 »
Ja ainahan ei se pelkkä paino kerro koko totuutta. 1300kg painava asuntovaunu tuntuu monasti perässä raskaammalta kuin 2000kg painava traileri. Ilmanvastus on kuitenkin melko suuri asuntovaunulla verrattuna auton taakse mahtuvaan traileriin ja kuormaan. Nämä ihan omina huomioina. Varsinkin vastatuulessa. Ittelläkin tommonen vanhempi vaunu (1100kg) joka on vetoraskaudeltaa aivan älytön. Puuskittaisessa vastatuulessa tuntuu että joku vetelis vaunussa jarrua päälle. :2funny: Muuten tulee kyllä mukisematta.

Autonvalmastajien vetopainot tuntuu joskus melko hatusta vedetyiltä. Mutta niitähän on noudatettava.  :nohnoh Vetotavat ja omamassathan siihen ilmeisesti vaikuttaa sekä autonvalmistajan suhteet ylemmäs hyväksyntätaholle. ;D
Volvo s60 2.5t / MB ML270

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #119 : 07.07.2013, 12:59:28 »
Osan varmasti markkinointiosastao = pienemmällä koneella ei voi olla isompi vetopaino kuin isommalla. Eiköhän laatikon ja moottorin spekseissä ole jotakin, joista maksimipaino lasketaan. Siihen kun lisätään joku yleiisesti hyvksytty laskentamalli testauksineen niin saadaan lopputus x.

EDIT: Onhan tossa taulukossaD5 koneisen tomaatti ja manuaali XC70:n kohdissa 2100 kg..

Juu, yksi malli samoilla painoilla..  ;)

Kyllä tuossa on fysiikkaakin mukana noissa vetopainoissa.  Jos tehontarve tuolla mustanlampaan mainitsemalla kopilla on 80km/h nopeudessa 40kW (54,4hv), niin suotavaahan olisi, että moottori pystyisi tuottamaan tuon tehon vaikkapa 80% kuormituksella. 

Jatkuvalle 100% kuormitukselle harvan henkilökuljettimen mitoitukset ovat miltään osin. Puhumattakaan sitä, että onhan se naurettavaa huudattaa vapari bensakonetta +4000rpm kierrosluvuilla, että kopin saa raahattua perässään.    ;D

Käytin oman kotteroni laskennassa tuota samaa vaunua, joka on "hitusen" ylipainoinen Merikontille.   :o
Lainaus
Car make and model   Volvo 940 Estate - 2.3 aut. Polar
Year of issue   september 1993 - july 1994
Power   211 hp (155 kW) at 4200 rpm
Torque   365 Nm at (or from) 2500 rpm (toim. huom. 2500-4000rpm välille, huippuarvoa ei käytetty)
Kerbweight (may differ in your country)   1530 kg and 'ballasted' with 400 kg
Tyres   195 / 65 R 15
Transmission   Automatic with torque converter (4 speed)
Caravan   Hobby Premium 720 UML
Actual laden caravan weight   2145 kg (car towing limit is 1600 kg)
The airflow is:    very good (height = 2.60 m and width = 2.50 m)
Gross Train weight (car+caravan)   4075 kg
Tehot on otettu eräästä penkkilapusta ja pikkaisen down-shiftattu (muotia).  Laskelmat ovat about tontilla, koska tietyt suoritusarvot ovat noin sielläpäin.

Lainaus
Acceleration and take over
   

Acceleration
0 - 80 km/h with caravan in 12.6 sec. (solo: 5.6 sec.)
0 - 100 km/h with caravan in 19.4 sec. (solo: 8.1 sec.)
0 - 120 km/h with caravan in 28.6 sec. (solo: 10.5 sec.)


Acceleration 70 - 90 km/h flexibility
As fast as possible (through the gears) 4.4 sec.
In 3rd gear 6.9 sec. Tractive power (pick-up) is good.
In 4th gear 13 sec. Tractive power (pick-up) is satisfactory.
Usability 4th gear at 80 km/h
   

Power at 80 km/h in 4th gear (1954 rpm)    92 kW
Power needed to drive 80 km/h    41 kW
Acceleration 80-90 km/h in 4th gear    6.7 sec
Maximum head wind in 4th gear at 80 km/h    head wind force 8 (63 km/h)
Maximum gradient in the 4th gear at 80 km/h    4%


Minimum speed - at maximal torque - at 3360 rev - at max rev
in the 1st gear 23 km/h - 29 km/h - 39 km/h - 53 km/h
in the 2nd gear 39 km/h - 49 km/h - 65 km/h - 90 km/h
in the 3th gear 57 km/h - 71 km/h - 95 km/h - 131 km/h
in the 4th gear 82 km/h - 102 km/h - 138 km/h - 189 km/h

Olen  hitusen erimieltä tuosta 4:n vaihteen käytettävyydestä, jossa laskuri laittaa viisi tähteä. Kolmonen menee kyllä, mutta nelonen ei!  Ai miksikö? Siinä pyöritään koko ajan turbiinin tall-speedin nurkissa ja meno on siksi melkoisen rytkivää.

Tietty jos turbiinin saisi lukittua, niin se menisikin, vaikkakin se kuormittaa konetta jo turhaan sillä liki 50% kuormalla.  Laskelma ei huomioi tietenkään laatikon luistamista, koska todelliset kierrokset pyörivät tuossa nopeudessa siellä 2200rpm. 

Mutta saapahan sen momentinmuuntimen maksimin käyttöön noissa nopeuksissa ja laatikon pääakselilla on käytettävissä +700Nm.   :o

Kolmosella tuokin koppi tulee niin vaivattomasti perässä, kuin se tuolla painojakaumalla yms. jutuilla voi ylipäätään tulla.  Mutta vakiolla automaatilla ilman laatikkoöljynlisäjäähdytintä en edes haaveilisi tuollaista koppia vetäväni, ellei tarkoitukseni olisi laatikon paistaminen erittäin kypsäksi!
« Viimeksi muokattu: 07.07.2013, 13:01:49 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma