Carcom Oy  Ateho

940 Classic '98 "Midnight Special"

  • 293 Vastauksia
  • 99254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #90 : 16.09.2012, 00:02:57 »
Saattaapa sittenkin olla että välttyy akun ostolta, kiitos taannoin tehdyn latausparannuksen akun lepojännite on noussut 12,5 voltista 12,67 volttiin. Katsotaan nyt ainakin miten pitkälle se kestää, voihan sen aina vaihtaa sitten kun tuo rupeaa tosissaan kuolemaan.

Mun ysillä ei kyllä tommosiin kulutuslukemiin pääse. Ei sitten millään. Mutta onhan siihen laitettu lastua, ym. mukavaa.  ::)

Veikkaan että suurin ero tulee siitä etten käytä matka-ajossa vakkaria. Sen näkee sitten varmaan ensi kesänä miten lastu ja paineiden nosto vaikuttaa kulutukseen jos homma etenee suunnitellusti, jos tuolta sen barin verran ottaisi mitä vakiopalikoilla saa irti. Tuossa taannoin mietin sitä perän vaihtoa, onko sinullakin 3.73 vai onko näitä tehty jollain järkevämmälläkin vaihtoehdolla?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #91 : 16.09.2012, 10:00:09 »
Veikkaan että suurin ero tulee siitä etten käytä matka-ajossa vakkaria. Sen näkee sitten varmaan ensi kesänä miten lastu ja paineiden nosto vaikuttaa kulutukseen jos homma etenee suunnitellusti, jos tuolta sen barin verran ottaisi mitä vakiopalikoilla saa irti. Tuossa taannoin mietin sitä perän vaihtoa, onko sinullakin 3.73 vai onko näitä tehty jollain järkevämmälläkin vaihtoehdolla?

Musta taas tuntuu että kun ajelee vakkari päällä niin kulutus on pienempi.  ??? Mutta, tässä lähitulevaisuudessa menee konehuoneesta palikkaa uusiksi niin samalla vaihtuu pakoputki ja katti isompiin niin näkee että onko sillä mitään vaikutusta tuohon kulutuspuoleen. Perävälityksestä ei ole mulla mitään käryä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #92 : 17.09.2012, 01:21:33 »
Sen perusteella mitä viime kesänä sen sinun auton seosmittaria kyttäsin niin vakkarilla ei (yllätyksettömästi) ole minkään sortin ennakointikykyä tai ajatusmaailmaa muutenkaan, ylämäessä se työntää tasaisesti lisää leipää koneeseen koko mäen ajan siinä missä "itse ajaen" voi ottaa sopivassa kohdassa 5 km/h lisää ennen mäkeä ja mennä inertialla mäen ylös, ja alamäessä se ei osaa ottaa kaasua täysin pois ja katkaista bensansyöttöä vaan pitää tyhjäkäynnin verran syöttöä päällä.

Lastutus ei sinänsä muuta kulutusta mihinkään kun LH säätää kuitenkin seoksen lambdalla samaksi kartoista riippumatta eikä sytytysennakon erokaan voi tasakaasulla mikään järisyttävä olla. Minulla nyt vaan on sellainen kaasujalka että 240 menee matkassa reiluun seitsemään litraan ja 940 johonkin kahdeksan hujakoille.

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #93 : 19.09.2012, 21:21:03 »
Omien kokemusten perusteella tuntuu, että kun on sopivan tasainen tie niin vakkarista on vaikea huomata mitään eroa kulutuksessa. Eli harvemmin jaksan olla käyttämättä esimerkiksi 6-tiellä (imatra-lappeenranta-kouvola), jolla ite tulee enemmin ajeltua. Jos ei jaksa seurata sitä nopeutta koko ajan niin tarkasti, niin se vakkari voi jopa vähän tasottaa sitä erostusta, kun nopeus ei sahaa ylös ja alas.

Viimeeksi kun kouvolassa kävin pyörähtämässä Lappeenrannasta, niin testasin nopeuden vaikutusta kulutukseen. Normaalisti tulee ajeltua jotain 110 km/h ja viimeeksi kokeilin ajella niin, että tomaatti heittää juuri vitoselle jossain 104 km/h paikkeilla. Yllätykseksi näytti, että kulutus olisi noussut 3 dl/100km  :o

On muuten hieno auto! Omassa pihassa aika aika identtinen yksilö ainoastaan tomaatilla ja ilman bensalämppäriä.  8)
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: 940 Classic '98
« Vastaus #94 : 21.09.2012, 00:02:26 »
Sen perusteella mitä viime kesänä sen sinun auton seosmittaria kyttäsin niin vakkarilla ei (yllätyksettömästi) ole minkään sortin ennakointikykyä tai ajatusmaailmaa muutenkaan, ylämäessä se työntää tasaisesti lisää leipää koneeseen koko mäen ajan siinä missä "itse ajaen" voi ottaa sopivassa kohdassa 5 km/h lisää ennen mäkeä ja mennä inertialla mäen ylös, ja alamäessä se ei osaa ottaa kaasua täysin pois ja katkaista bensansyöttöä vaan pitää tyhjäkäynnin verran syöttöä päällä.

Lastutus ei sinänsä muuta kulutusta mihinkään kun LH säätää kuitenkin seoksen lambdalla samaksi kartoista riippumatta eikä sytytysennakon erokaan voi tasakaasulla mikään järisyttävä olla. Minulla nyt vaan on sellainen kaasujalka että 240 menee matkassa reiluun seitsemään litraan ja 940 johonkin kahdeksan hujakoille.

Mun auton seosmittariin ei kannata luottaa koska se ei pysy kunnolla asteikolla ja muutenkaan se ei näytä totuutta kuin alipaineen puolella. On tainnu anturi saada joskus kipeetä tai sitten maadotus on huono. Se on totta että vakkari ei ennakoi mäkiä mutta en ole siihen sen suuremmin kiinnittänyt huomiota jos ajelee tyhjällä autolla tai kevyt peräkärry perässä. Ahtopainemittarista olen kyllä päätellyt että aika useesti vakkari kyllä sulkee kaasuläpän kokonaan alamäissä. Asuntovaunu perässä tulee harvemmin ajettua vakkari päällä koska silloin ylämäet on kyllä yhtä väkisinmakaamista.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #95 : 02.10.2012, 20:53:56 »
Tulipa sitten tällä värkillä kokeiltua elämäni ensimmäinen liikenneonnettomuus kuskina, ajotyylistä päätellen juuri kortin saanut tyttö täräytti suoraan perään. Olin kääntymässä valoista kotiin päin niin huomasin että tuoltapa tuleekin pyöräilijä aikasta lujaa vihreillä, painanpa jarrua ja sitten rysähtikin pari metriä selän takana. Siinä ehti käydä mielessä muutama kauhukuva sillä kymmenellä metrillä jonka ajoin risteyksen yli sopivasti tosi pitkälle bussipysäkille että mitä kaikkea meni, ajattelin että siellä on puskuri solmussa, helmalistat entiset, takaluukku kurtussa, takalokari läjässä... pistin auton parkkiin, hätävilkut päälle ja tulin ovesta pihalle aika vauhdilla sopivalla MITÄ HELVETTIÄ HEI asenteella.

Kun pääsin perän kohdalle en voinut enää paljon muuta kuin nauraa. Volvosta ei voi edes sanoa että lähti vetokoukusta maalit kun ei siinä ole maaleja, pikemminkin tuli vähän lisää... postimerkin kokoinen maalitäplä keskellä koukkua mutta '09 Golf Variantista meni koko toinen puoli etupuskurista aika hienoon kuntoon. ;D Kyllä varmasti isi kiittää.

Poissa Valtra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • Se mikä ei kulje, kromataan...
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #96 : 02.10.2012, 21:02:28 »
Kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi ettei vetokoukun runko ole aiheuttanut auton rakenteille vaurioita, tämmöisiä tapauksia olen nähnyt muutaman että päällisin puolin näyttää ettei paljoakaan vaurioita mutta tarkemmin tarkasteltuna niitä sitten löytyykin...
Entiset volvot: 940 GL-92, 460 SE -92, 240 DL -88, 850 GLT -94, 740 Turbo -88, 240 Turbo -87, 242 DL -79, 244 GL -82

Nykyiset kulkineet: V70 -98, 240 DL -88, Ford Taunus 20m TS V6 -65

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #97 : 02.10.2012, 21:20:39 »
Veikkaan että siihen tarvitaan vähän enemmän vauhtia kuin mitä tuossa oli, siinä ei ollut liikkeellelähdöstä pamaukseen kuin pari autonmittaa ja osumavauhti oli luokkaa 3 km/h jos sitäkään. Tuskin edes sitä koska vetokoukun peruuttaminen mateluvauhtia betoniseinään aiheuttaa huomattavasti kovemman tärähdyksen - kakkosnelosella on kokeiltu tämäkin...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #98 : 03.10.2012, 02:16:54 »
Tällekkin löytynyt nimi  O0

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #99 : 10.10.2012, 18:17:26 »
Viikonloppuna nyt sitten konttasin perän alla ja ei, ei ole mitään pelkoa että olisi runkovaurioita tullut. Siellä on niin paksua rautaa kiinni niin monella pultilla niin paksussa raudassa että koukku varmaan katkeaa ennen kuin kiinnitysten kohdalla tapahtuu yhtään mitään.

Vielä kun jaksaisin paikata pakoputken vuodon (tiivistysmassaa peliin) ja teipata spoilerista jarruvalon näkymättömiin niin pääsisi yrittämään leiman hakua. Saa nähdä mitä tästä löytyy kun ei ole vielä neljän vuoden omakohtaista huoltohistoriaa kuten 240:n kohdalla, no, kyllä ne siellä konttorilla kertoo mikä kaikki ei toimi.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #100 : 10.10.2012, 20:22:24 »
Viikonloppuna nyt sitten konttasin perän alla ja ei, ei ole mitään pelkoa että olisi runkovaurioita tullut. Siellä on niin paksua rautaa kiinni niin monella pultilla niin paksussa raudassa että koukku varmaan katkeaa ennen kuin kiinnitysten kohdalla tapahtuu yhtään mitään.

Vielä kun jaksaisin paikata pakoputken vuodon (tiivistysmassaa peliin) ja teipata spoilerista jarruvalon näkymättömiin niin pääsisi yrittämään leiman hakua. Saa nähdä mitä tästä löytyy kun ei ole vielä neljän vuoden omakohtaista huoltohistoriaa kuten 240:n kohdalla, no, kyllä ne siellä konttorilla kertoo mikä kaikki ei toimi.
ei kai sitä teipata tarvi? kun eihän se ole pakollinen noin vanhassa niin ei ole pakko toimia? ainakin näin olen ymmärtänyt  ???

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #101 : 10.10.2012, 21:14:54 »
ei kai sitä teipata tarvi? kun eihän se ole pakollinen noin vanhassa niin ei ole pakko toimia? ainakin näin olen ymmärtänyt  ???

Kaikki valot mitä autossa on asennettuna, pitää myös toimia. Ei ole väliä tarvitseeko sellaista siinä olla, mutta jos on niin pitää toimia.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 981
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #102 : 10.10.2012, 21:49:50 »
Kaikki valot mitä autossa on asennettuna, pitää myös toimia. Ei ole väliä tarvitseeko sellaista siinä olla, mutta jos on niin pitää toimia.
ok.

tein vaan huoltoa yhtee autoon pösöön (2000 vuosimallia) viime talvena ja samalla vietiin leimalle mutta takalipan jarruvalo ei toiminu niin se sano että ei tuu huomautusta kun ei oo viel siin vuosimallissa pakollinen, tuumas vaan että hyvä varustehan sen ois toimia  ???

tiedä sitten, en rupea asiasta vänkäämäänkään jos noin on  :)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #103 : 10.10.2012, 23:16:25 »
Trafin katsastusperusteiden mukaan kolmas jarruvalo ei tosiaan ole pakollinen kuin vasta 1.10.2000 jälkeen rekisteröidyissä ja näin ollen hylkyä siitä ei tulisi mutta "virheellinen väri tai lukumäärä" aiheuttaa korjauskehotuksen. Autossa kun on edelleen paikallaan ja toiminnassa tavallinen takalasilla oleva jarruvalo niin lukumäärä on varmasti virheellinen, teippaan spoilerissa olevan katsastuksen ajaksi niin se on sillä selvä. Nyherrän sen toimintakuntoiseksi ja poistan alkuperäisen ensi kesänä kun ei ole näpit jäässä eikä nenä räässä tuolla pihalla.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: 940 Classic '98 "Midnight Special"
« Vastaus #104 : 11.10.2012, 10:21:13 »
Trafin katsastusperusteiden mukaan kolmas jarruvalo ei tosiaan ole pakollinen kuin vasta 1.10.2000 jälkeen rekisteröidyissä ja näin ollen hylkyä siitä ei tulisi mutta "virheellinen väri tai lukumäärä" aiheuttaa korjauskehotuksen. Autossa kun on edelleen paikallaan ja toiminnassa tavallinen takalasilla oleva jarruvalo niin lukumäärä on varmasti virheellinen, teippaan spoilerissa olevan katsastuksen ajaksi niin se on sillä selvä. Nyherrän sen toimintakuntoiseksi ja poistan alkuperäisen ensi kesänä kun ei ole näpit jäässä eikä nenä räässä tuolla pihalla.

Alkuperäinen on vaan teipattu umpeen ja johdot irti, kun on spoilerivalo käytössä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

 

Autoracing  KL-varaosat