Pitääpä katsoa mitä kuluttaa jos sitä ei käytä. Oon ajellut noita keskusta jurnutuksia pelkällä sähköllä, 50km/h alueet menee sekä että välillä pelkästään sähköllä. Varanto akussa kun ajaa 30-40kmh vauhtia riittää n. 5km matkalle, lähes keskustan läpi. Esteenä tälle on ylämäet molempiin suuntiin niin menee bensalla.
Tuossa kehitys näkyy selvästi, meidän laitteella ei EV:llä ole koskaan höngitty yli luvattua paria kilometriä. Noin 70 km/h on nopeus, jonka yläpuolella ei sammuta polttista, vaikka kaasun nostaakin (Toyotan hybridien ominaisuus). Jos esim. tuollaista kevyttä 70-80 km/h ajoa on edessä, voi kulutuksen kannalta olla ihan ok ajella sähköllä akku tyhjäksi ensin nurkkapyörittelyssä. Akun varaustason näyttö tosiaan huijaa, eli vaikka näyttäisi aivan tyhjää, akussa on vielä se joku 40%(?) jäljellä. Juurikin akun kestävyyttä ajatellen, sitä ei koskaan pureta läheskään tyhjäksi.
Mutta siis jos tuon kaupunkiajon jälkeen paahtaisi heti 120 motarille, ei akkua kannattaisi etukäteen ajaa tyhjäksi. Polttomoottori pitäisi käynnistyessä saada hyvän hyötysuhteen töihin ja kevyessä 70-80 ajelussa latailu on ok, motarilla ei. Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että antaa automatiikan hoitaa tuo ja siksi en pakota mitään modea päälle. Erot kulutuksessa tuota hyötysuhdetta hifistellen on niin teoreettisia, että hukkuu kaikkeen muuhun.
Reippaahko kiihdytys, kevyttä rullailua ja jarrutukset mahdollisimman paljon generaattorilla, siinä tosiaan ne näkyvimmät keinot pihistelyyn. Ja paikkojen lämpiäminen tosiaan vaikuttaa paljon, eli esilämmitys auttaa. Kylmässä ensimmäiset kilsat menee näilläkin aika tavallisen bensakuolevaisen kulutuksilla. Hybridi on mulla ensimmäinen auto, jolla selvästi huomaa, miten paljon pelkkä kabiininkin lämmitys tai jäähdytys vie energiaa. Vaikka nekin on toteutettu vähän normiautoa energiatehokkaammin.
Hybriditekniikan takuu laajeni jossain vaiheessa meillä 8v/350tkm:iin. En tiedä, mitä on nyt, kun jo vuosia sitten jättäydyin sen ulkopuolelle. Vaati vuotuisen tarkastuksen Toyotalla ja en ole neljään vuoteen siellä käyttänyt, koska sattuneesta syystä mitään muuta asiaa ei sinne enää olisi...
Melusta vielä, että eihän Toyotan äänieristys mitään kalliimpien autojen luokkaa ole, mutta kaukana vanhoista Toyotista silti. Ja luutuneet käsitykset tuntuu painavan yllättävän monen autotestaajan mieltä. Rengas- ja alustamelua saisi edelleen toki olla vähemmän, mutta lähinnä nastarenkailla asfaltilla ja sorateiden ropinassa tuo korostuu. Hybridissä on tietenkin isompi vaihtelu moottoriäänissä, kun rauhallisessa ajossa kuuluu vain hento sähkömoottorin ininä. Sähkövääntö auttaa siinäkin, että alun harjoittelun jälkeen polttista ei normiajossa tartte luukuttaa, niin ei se silloin harvoin luukuttaessa haittaa kyllä yhtään mitään, että mökä hiljaisuuteen nähden selvästi lisääntyy. Parempi välillä kuullakin, että onhan koneessa vielä terveet korinat.