KL-varaosat  Race.fi

S90 Executive 1998 käyttöauto

  • 131 Vastauksia
  • 62915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #15 : 09.02.2011, 00:06:12 »
Kirjoita toi Twin scroll Googleen, niin löytyy tietoa - kokeilin.
JL
Löysin jo. ;)

Eli ahtimessa kaksi venttiiliä sisääntuleville pakokaasuille, joilla ohjataan sisääntulevien pakokaasujen nopeutta, joko pienillä kaasunopeuksilla terävään ohueen suihkuun ahtimen siipiä vasten herättämään ahdin alakierroksilla nopeasti, tai yläkierroksilla avaten laajan suihkun pakosiiville huipputehoa varten.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #16 : 09.02.2011, 00:07:48 »
Löysin jo. ;)

Eli ahtimessa kaksi venttiiliä sisääntuleville pakokaasuille, joilla ohjataan sisääntulevien pakokaasujen nopeutta, joko pienillä kaasunopeuksilla terävään ohueen suihkuun ahtimen siipiä vasten herättämään ahdin alakierroksilla nopeasti, tai yläkierroksilla avaten laajan suihkun pakosiiville huipputehoa varten.

Kuulostaa ratkasuna siltä että toimii ehkä uutena.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #17 : 09.02.2011, 10:27:48 »
Kuulostaa ratkasuna siltä että toimii ehkä uutena.  :P
Juu, sellasiahan kaikki nämä uudet ja mullistavat systeemit tahtoo olla, kuten VVT:t, VNT:t ja muut sähkömekaaniset heebelit :P

Kiinnostais vaan ton ahtimen tarkemmat speksit, et sais tietää miten paljon yli 300hv se riittää... 304hv uudemmassa versiossa tästä koneessa on ilmeisesti vaan 286hv versioon erona softa, koska kummallekkin luvataan lastulla about samat tehot.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #18 : 09.02.2011, 10:30:22 »
Minkäslainen ratkaisu/suunnitelma sulla oli katsastuksen suhteen olemassa? Tästä taisi olla jotain juttua vanhan foorumin puolella, mutta ei enää muista...

Tarkoitan siis sitä, että ei taida kuitenkaan olla ihan tavallisen muutoskatsastuksen asia tämä kuutosen ahtaminen vähäpäästöiseen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #19 : 09.02.2011, 13:25:05 »
Jos vaparia turbottaa ja sen aikoo pitää kilvissä niin muistelisin että pitää olla jotain päästöpapereita olemassa katsastusta silmällä pitäen... tosin faktaa asiasta minulla tähän hätään ei löydy mutta eiköhän senkin netistä saa kaivettua helposti.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #20 : 09.02.2011, 14:13:23 »
Löysin jo. ;)

Eli ahtimessa kaksi venttiiliä sisääntuleville pakokaasuille, joilla ohjataan sisääntulevien pakokaasujen nopeutta, joko pienillä kaasunopeuksilla terävään ohueen suihkuun ahtimen siipiä vasten herättämään ahdin alakierroksilla nopeasti, tai yläkierroksilla avaten laajan suihkun pakosiiville huipputehoa varten.

Kyllä se twinscroll taitaapi meinata vaan ihan perustavallista jaettua pakopesää, jota ny vaan ei o hyödynnetty tähän mennessä noissa sarjatuotantopensakoneissa mitenkään. Tällaista uutta worldbeater-teknolokiaa siis:



Tuolla juttua

Ja tässä vielä lainaus:
Lainaus
To help speed the process along, Volvo employs a twin-scroll turbo. That is, the housing that surrounds the turbine (exhaust side) wheel is split into two independent exhaust paths. These two paths, or volutes, dictate that the exhaust side of the engine be grouped into two bunches.

Cylinders 1, 2, and 3 feed one of the volutes (the snail-looking parts of the housing), and Cyls 4, 5, and 6 exhale into the other volute. In this manner the exhaust manifold is essentially a pair of manifolds that each contains the exhaust of three cylinders.

Ja vielä jutun lopusta:

Lainaus
The Volvo's turbo setup is not unique. Inline-six diesel engines have been doing this for decades but it has taken advances in metallurgy to allow twin scrolls to be used with the high exhaust gas temperatures of a gasoline engine. Particularly one running relatively lean air-fuel ratios at full load like this Volvo. When that divider wall between the scrolls gets really hot, it wants to taco and fracture radially, which isn't the best for durability. Modern high-nickel austenitic stainless steels have made this far less of an issue.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #21 : 09.02.2011, 16:35:25 »
Minkäslainen ratkaisu/suunnitelma sulla oli katsastuksen suhteen olemassa? Tästä taisi olla jotain juttua vanhan foorumin puolella, mutta ei enää muista...

Tarkoitan siis sitä, että ei taida kuitenkaan olla ihan tavallisen muutoskatsastuksen asia tämä kuutosen ahtaminen vähäpäästöiseen.
Jos vaparia turbottaa ja sen aikoo pitää kilvissä niin muistelisin että pitää olla jotain päästöpapereita olemassa katsastusta silmällä pitäen... tosin faktaa asiasta minulla tähän hätään ei löydy mutta eiköhän senkin netistä saa kaivettua helposti.
Joo ei taida otteeseen tulla turboista sanomista tässä vehkeessä.. se ei nimittäin tule onnistumaan. Väliäkös hällä Suomessa tämä rakentelu vaan tehty sellaiseksi että ajeltava ilman muutoskatsatusta sitten  :) Innolla odotetaan lopputulosta!
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #22 : 09.02.2011, 17:30:53 »
Joo ei taida otteeseen tulla turboista sanomista tässä vehkeessä.. se ei nimittäin tule onnistumaan. Väliäkös hällä Suomessa tämä rakentelu vaan tehty sellaiseksi että ajeltava ilman muutoskatsatusta sitten  :) Innolla odotetaan lopputulosta!
Updeittia, ruotsissa on 1995 mallinen 960 joka muutoskatsastettu LAILLISESTI T6 (B6284T) koneelle 960 Motronic 4.4 moottoriohjauksella: http://www.garaget.org/?car=100532

Pitää jossainvälissä tentata TraFi:a ja katsasstusmiestä tuosta hommelista, että mennäänkä EU tuomioistuimen kautta asian kanssa.  (KOKO Eu-alueellahan pitää EU lakien mukaan (jotka ovat suomen lakeja korkeampiarvoisia) toimia samoin samassa asiassa) :D

Tästä ja MT4.4 lastutuksesta juttua täällä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1699.0
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #23 : 09.02.2011, 17:46:44 »
Paitsi että kansalliset säännökset voi ja ajaakin tässä tapauksessa yli.

Ruotsissa saat 240 Volvon kilpiin 350cid kasilla, Suomessa et. Ja jos tuot Ruotsista edellä mainitun laitteen, ei se täällä kilpiä saa. Tarkastettu asia, ikävä kyllä.

Edit: Ja tuollapa näkyykin eräs ruotsalainen sana, joka ei Suomessa toimi: "ombyggt"
« Viimeksi muokattu: 09.02.2011, 17:49:10 kirjoittanut usu »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #24 : 09.02.2011, 18:20:47 »
Paitsi että kansalliset säännökset voi ja ajaakin tässä tapauksessa yli.
Onkos usu lukenut EU-lainsäädäntöä? :D

EU on ylikansallinen instituutio, jonka lainsäädäntö on kansallista lainsäädäntöä ylempiarvoinen, joka PERIAATTEESSA tarkoittaa sitä että jos asia on mahdollinen yhdessä EU-maassa, sen tulisi olla mahdollista KOKO EU-alueella. Tosin, asiasta tuskin on ennakkotapauksia, ja EU-lainsäädännössä ei tietääkseni ole säädetty mitään suurempaa direktiiviä autojen muutoskatsastuksista, joten prosessi tällaisen ennakkotapauksen tekemisessä veisi todennäköisesti vuosia, ensin suomessa täytyy aloittaa tapaus, ja suomalaisen tuomioistuimen täytyisi pyytää ennakkotapauskäsittelyä EU-tuomioistuimelta.

Eli asia on täysin mahdollinen, tosin suomen tämänhetkinen lainsäädäntö ei mahdollista asiaa, mutta tulevaisuudessa ehkä kiitos tuon ruotsin tapauksen.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #25 : 09.02.2011, 18:25:20 »
Taitaa olla helpompi laittaa se remmi tai vaihtaa S80:een jos turbo kuutosen haluaa. ;)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #26 : 09.02.2011, 18:58:16 »
Edit: Ja tuollapa näkyykin eräs ruotsalainen sana, joka ei Suomessa toimi: "ombyggt"
Juurikin tässä tuli se maaginen sana. Ruotsissa on mahdollista rekisteröidä itse rakennettu auto. Suomi on tarkka että autolla pitää olla EU-hyväksyntä tai sitten löytyä tarvittavat paperit kuten esim. uusien jenkkien kanssa.
Onkos usu lukenut EU-lainsäädäntöä? :D

EU on ylikansallinen instituutio, jonka lainsäädäntö on kansallista lainsäädäntöä ylempiarvoinen, joka PERIAATTEESSA tarkoittaa sitä että jos asia on mahdollinen yhdessä EU-maassa, sen tulisi olla mahdollista KOKO EU-alueella. Tosin, asiasta tuskin on ennakkotapauksia, ja EU-lainsäädännössä ei tietääkseni ole säädetty mitään suurempaa direktiiviä autojen muutoskatsastuksista, joten prosessi tällaisen ennakkotapauksen tekemisessä veisi todennäköisesti vuosia, ensin suomessa täytyy aloittaa tapaus, ja suomalaisen tuomioistuimen täytyisi pyytää ennakkotapauskäsittelyä EU-tuomioistuimelta.

Eli asia on täysin mahdollinen, tosin suomen tämänhetkinen lainsäädäntö ei mahdollista asiaa, mutta tulevaisuudessa ehkä kiitos tuon ruotsin tapauksen.
Tuo toimii sillä tavalla että mikään valtio ei voi vaatia että EU-hyväksytty auto vaatisi jotain extra muutoksia kilpien saamiseksi. Ei toisin päin. Monissa maissa on lisäksi omat säännöt jotka sallivat piensarja autojen rekisteröinnin. Näitä ei siis saa heittämällä kilpiin suomessa, ilman tarvittavia dokumentteja. Suomessa on kyllä saatu itse tehtyjä autoja rekkariin, mm. RaceAbout urheiluauto joka on yksittäis kappale.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #27 : 09.02.2011, 19:34:19 »
Suomessa on kyllä saatu itse tehtyjä autoja rekkariin, mm. RaceAbout urheiluauto joka on yksittäis kappale.
Ja jos foorumilta löytyy asiasta tietäviä, voivat kertoa mitä selvityksiä se vaati. Olispa kiva nähdä yksityisen tekevän saman tempun. Etenkin kun puhutaan vielä juurikin päästörajoitteisista autoista.


Onkos usu lukenut EU-lainsäädäntöä? :D

EU on ylikansallinen instituutio, jonka lainsäädäntö on kansallista lainsäädäntöä ylempiarvoinen, joka PERIAATTEESSA tarkoittaa sitä että jos asia on mahdollinen yhdessä EU-maassa, sen tulisi olla mahdollista KOKO EU-alueella. Tosin, asiasta tuskin on ennakkotapauksia, ja EU-lainsäädännössä ei tietääkseni ole säädetty mitään suurempaa direktiiviä autojen muutoskatsastuksista, joten prosessi tällaisen ennakkotapauksen tekemisessä veisi todennäköisesti vuosia, ensin suomessa täytyy aloittaa tapaus, ja suomalaisen tuomioistuimen täytyisi pyytää ennakkotapauskäsittelyä EU-tuomioistuimelta.

Eli asia on täysin mahdollinen, tosin suomen tämänhetkinen lainsäädäntö ei mahdollista asiaa, mutta tulevaisuudessa ehkä kiitos tuon ruotsin tapauksen.
Oletko itse?
Oletko lukenut myös Suomen lakia?

Sen verran olen selvittänyt, ettei homma onnistu. Johtuen KANSALLISISTASÄÄDÖKSISTÄ, joihin EU-SÄÄDÖKSET EI PÄDE.
EU ei ole kaikkivoipa jumala tällaisissa kysymyksissä.
Tämä kun johtuu siitä, että Ruotsi on itse antanut erivapauden kansalaisilleen tehdä "ombyggt" autoja. Vähän ninkuin lisäbonarin.

Helppo vertaus:
Menet töihin.
Laki käskee maksamaan palkkaa 10e/h. (EU)
Mutta koska olet hyvä jätkä, pomo ( RUOTSI) maksaakin sulle 12e/h.
Vaihdat duunipaikkaa uuteen (SUOMI) niin edelleen laki (EU)käskee maksamaan 10e/h mutta ei sen pomon ole pakko maksaa sitä 12e/h jonka muualla (RUOTSISSA) sait.

Usko pois, tutkittu on.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #28 : 09.02.2011, 19:56:56 »
Juu, lähinnä vitsinä tuon EU lainsäädännön vedin mukaan, mutta siihen vetoamalla olisi periaatteessa mahdollista PITKÄN lakiprosessin jälkeen viedä tällainen yksitäistapaus läpi ennakkotapauksena, ja saada pakoitettua muutos suomen ajoneuvolakiin.

EU-lainsäädäntöä olen tässä muutamat viime kuukaudet lukenut juu, näin siis TEORIASSA, käytäntö on sit asia erikseen. :)

Ja EU-lainsäädäntöhä on kansallisia ylempi, eli jos jokin kansallinen lainsäädäntöpykälä on EU lainsäädännön kanssa ristiriidassa, se saa väistyä EU lainsäädännön tieltä vähempiarvoisena. Samaten koskee perustuslaki vs. ajoneuvolaki, ja ajoneuvolaki vs. säädökset ja säädökset vs. suositukset, kukin toistaan pienempiarvoinen. :)

Mutta tätä pitääkin selvitellä, älkää nyt yrittäkö yrittänytta lannistaa ennenkun edes on yritetty, ei siitä hommasta muuten mitään tule. Ja vähän pioneerina tässä vois huvikseen toimia, kuten taisin tehdä COP sytytystä vinokoneeseen asennellessani (luulen?) :)

Mutta tuo "ombyggt fordon" on kyllä kiinnostava homma, pitää tutkia vähän ruotsin ajoneuvolakia ja katsoa mitä siellä sanotaan asiasta. Suomen lakien mukaanhan tässä on edelleen edettävä, mutta mullistava homma on siinä, JOS ne ovat ristiriidassa EU-lakien kanssa, kuten oli esim. autoverin ELV osuuden kanssa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #29 : 09.02.2011, 20:19:48 »
Mä en omalla tutkinnalla ja keskusteluilla tietävien kanssa tullu muuhun tulokseen, kun että ihan turha alkaa lyömään päätä seinään.
Eka katotaan EU-säädökset ja jos ne on ok, niin on päälle noi kansalliset, mitä sitte ei taas EU-velvota muita maita noudattamaan. Kun ne tosiaan on pelkkää bonaria.

Kyllähän sä tän leimaan saat, vaatii vaan sitä koneensäätöä aika paljon ja rajusti. Ja hyvää onnea. Ja vähän rahaa että pääsee testilaitokselle. :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron