Autodiagnoosi  Carcom Oy

940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km

  • 65 Vastauksia
  • 22341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« : 28.08.2011, 08:44:19 »
Eli auto on vm 95 940fk ja aw71 automaatti. Lastutettu KCracing lastulla jolla on mitattu baarin paineella, vakiosta, mutta manuaalista 219,5hv/401,5nm. Nyt ajelen 1,1-1,2 paineilla ja putkisto on tehty 2,5 tuumasesta, kahdella läpivirtaavalla simonssilla. Katalysaaorin viimeinen matka tuli tiensä päähän myös... Toimii huomattavasti paremmin ilman tuota järjetöntä tukkoa putkessa!! SE KULUTUS SITTEN... Piripintaan... 20km kaupunkia ja 87km matka-ajoa, 90-110km/h, ohitettu 7henkilöautoa ja 2 rekkaa. Tripissä oli 107km ja tankille, piripintaan ja TULOS: 7,96 litraa/107km!!! Ei paha, kun ei ollut mitään taloudellisuusajoa ja lastina 3 ihmistä ja kamat... Volvoko muka isoruokanen, PYH!!! ;) (nyt mittarissa 450km ja yli puolitankkia pensaa...) Heh!
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #1 : 28.08.2011, 09:36:51 »
Sulla tuntuu olevan kaikki kunnossa. Kyllä useammallakin tehokkaalla volvolla tuonne 8 litran hujakoille päästään. Poljinta ei vaan saa painaa konehuoneeseen kovin useasti. Mutta onneksi olkoon toimivasta kokoonpanosta.  O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #2 : 28.08.2011, 13:05:54 »
Keskikulutus on samalla kokoonpanolla (myös vm. -95) avosandaalillatm pyörinyt siellä 12L/100km nurkassa kaupunki/maantie/motari-ajossa, jossa kaupunkiajoa on noin 25km, valtatietä 50km ja moottoritietä 80km.

Jos avosandaali vaihdetaan talvikengäksi ja taival valtatieksi, niin pääsen sellaisella 9l/km kulutuksella.

Ennen lastuja ja ahtojen nostoa yli 0,6baarin ei kulutus tippunut millään alle 14L/100km.

Joten äärimmäisen onnistunut on virityksesi! -H-

Tosin ahtoja minulla on vain 0,9 bar ja vakiokatti/putkisto on vielä paikallaan. Kun tuo katin laippa alkoi vuotamaan, olin havaitsevininani sen, että kone piristyi jonkin verran ja tuntui terveemmältä ylärekisterissä.

Millaiset äänet tuo putkistosi tuottaa? Itse ei kaipaa mitään "teini"-pakoputkenpääviritystä, vaan herrasmiesmäisiä (hiljaisia) saundeja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #3 : 28.08.2011, 15:10:50 »
No aika mukavasti kyllä murisee, varsinkin kun katin heitti lepikkoon, mutta siedettävällä tasolla vielä kuitenkin, nippa nappa, nuo sävelet on... :D Katalysaattorin poisto oli kyllä tuohon kulutukseen ja potkuun suhteutettuna aika kannattava ratkasu kyllä... muutenhan tuo volga on ihan täysin vakio.(cooleri,ilmansuodatin+kotelo,jne jne) Putkisto näköjään kannattaa kyhätä, apua oli, ainakin mun tapauksessa. 63,5(bilteman) putki menee suoraan downpipen päälle klemmarilla kiinni, kun tekee rälläkällä ne "viillot" siihen klemmarin kohtaan, jos jotain kiinnostaa, heh! Ja noille tehoille (alle 240) tuo vakio downpipe kyllä riittää. No parin viikon sisällä käytän penkissä, niin näkee paljon siellä oikeesti sitä tehoa on! (lastu lupaa 1bar paineilla 220hp/401nm) Saas nähä sitte...
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

hevonen

  • Vieras
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #4 : 28.08.2011, 15:24:05 »
Tommoset tehot voi olla lähellä kun oot putkee säätäny...

Tuo vääntö voi jäädä vähän alemmas. n. 370-390Nm. Tai no en tiiä kun oot katin heittäny pois...
Just käytin  vakiota fk:ta penkissä. Viimeinen vaimennin korvattu suoralla putkella ja ilmanputsarikoteloa vähän avattu.
Ei ollu kyllä kuin Vikingin lastu. Ahdot n.1bar-1.05 bar max.
215hp ja 376Nm.

Edellinen kikostus vähän uudemmalla boksilla antoi 1.1 bar 220hp ja 370Nm. Elikäs aika samoissa näillä liikutaan, kaikki on vaan yksilöitä.

mikan: Ota vaan se viimeinen pönttö pois niin virtaukset kyllä kulkee eikä äänet pelota. Jos alat ottaan reilusti yli 250 kaakkia niin sitten alusta lähtien isompaa ainakin sinne katin seutuville. Siellä kaasut on jo viileempiä ja mahtuvat pienempäänkin ränniin. Toki se sielläkin saa olla sitä 3".


kenkee: Onko vaihdettu kireämpi hukkaportin kello tai laitettu lisäjousi? Jos ei ole, pakopaine avaa porttia noilla ahdoilla ja ahdin huokasee viimeset sävelensä melko nopeasti, joutuu ottamaan turhaan ylikierroksia että paine saavutetaan. Jos ahto on nostettu pelkästään kuulajousiventtiilillä(jotkut nimittää rajapaineventtiiliksi???)tai bleedillä.
Siis kun on kyse fk:n 0.3 kellosta.

Kannattais varmaan laittaa seosmittari tai pudottaa ahtoja tuonne 1 bar tai vähän päälle jos tommosilla kulutuksilla ajelet. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Voi olla seosmittarissa ylläri kun vetelet 1.1-1.2 bar. Jos tuolla alueella vetää leanille, ei ehkä oo kovin pitkäikäinen, sitä nakutusta kun et kuule. Että ihan vaan kannattaa varmistaa jos autostaan tykkää. :) Näin ihan ystävän vinkkinä.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2011, 15:47:05 kirjoittanut hevonen »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #5 : 28.08.2011, 21:27:52 »
Tommoset tehot voi olla lähellä kun oot putkee säätäny...

Tuo vääntö voi jäädä vähän alemmas. n. 370-390Nm. Tai no en tiiä kun oot katin heittäny pois...
Just käytin  vakiota fk:ta penkissä. Viimeinen vaimennin korvattu suoralla putkella ja ilmanputsarikoteloa vähän avattu.
Ei ollu kyllä kuin Vikingin lastu. Ahdot n.1bar-1.05 bar max.
215hp ja 376Nm.

Edellinen kikostus vähän uudemmalla boksilla antoi 1.1 bar 220hp ja 370Nm. Elikäs aika samoissa näillä liikutaan, kaikki on vaan yksilöitä.

Mukavia lukemia pikku työllä!   :)

Olitkos avannut sen sinne lokarin sisälle sen putsarikotelon vaiko ihan edestä?
Omassa vakiona otetaan ilma lokarin välistä. Tosin heitin huitsin nevadaan sen suppilon sieltä kotelon sisältä, jonka virka lienee vähentää imuääniä tms.

mikan: Ota vaan se viimeinen pönttö pois niin virtaukset kyllä kulkee eikä äänet pelota. Jos alat ottaan reilusti yli 250 kaakkia niin sitten alusta lähtien isompaa ainakin sinne katin seutuville. Siellä kaasut on jo viileempiä ja mahtuvat pienempäänkin ränniin. Toki se sielläkin saa olla sitä 3".

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8533

Tollasta vaimenninta olen katsellut sillä silmällä, että voisin sen alle sorvata. Kun mittojen puolesta menee pienillä putki modauksilla alle.

Kyllähän se on käynyt mielessä, että olisin rakentanut uuden padan toisella ahtimella mutta kun kesäloma meni töissä, niin se homma jäi...   :-[


Kannattais varmaan laittaa seosmittari tai pudottaa ahtoja tuonne 1 bar tai vähän päälle jos tommosilla kulutuksilla ajelet. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Voi olla seosmittarissa ylläri kun vetelet 1.1-1.2 bar. Jos tuolla alueella vetää leanille, ei ehkä oo kovin pitkäikäinen, sitä nakutusta kun et kuule. Että ihan vaan kannattaa varmistaa jos autostaan tykkää. :) Näin ihan ystävän vinkkinä.
Joskus nakutuksen kuulee, joskus ei....  Omassa kiliniän kuuli kyllä kuurokin, kun se muutaman kerran oikein riemulla kilisi.

Jos se pienesti rapisee joka kiihdytyksessä, niin pitkässä juoksussa pannu on entinen. Tosin EZK ja LH yrittävät rajoittaa rapinaa mutta vanhassa moottorissa se ei välttämättä enää toimi kunnolla (naku-anturi siis).

Ja kenkeelle samat sanat heposen kanssa. Millään bleedillä tms. systeemillä ei FK:n vakio kellolla pidä ahtoja nostaa, vaan laittamalla reilusti lisäjousi tai sitten toinen hukkaportin kello.  :nohnoh


Ps. minulla ei muuten enää ole vakio-cooleria...   ;)
« Viimeksi muokattu: 28.08.2011, 21:29:52 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #6 : 29.08.2011, 09:08:52 »
Mukavia lukemia pikku työllä!   :)

Olitkos avannut sen sinne lokarin sisälle sen putsarikotelon vaiko ihan edestä?
Omassa vakiona otetaan ilma lokarin välistä. Tosin heitin huitsin nevadaan sen suppilon sieltä kotelon sisältä, jonka virka lienee vähentää imuääniä tms.
Lootasta sisukalut mäelle ja reikä eteen. Tosin se ottaa vielä lokaristakin. Jotenkin oon huomannut ettei sais tarpeeksi ilmaa muuten kun mennään yli 0.9 bar. Ihan sama homma tuon ahistavan viimesen vaimentimen kanssa, se 0.9 vielä jotenkin menee mutta siitä ylöspäin paineissa ei vaan jaksa kiertää jos tuo pönttö on paikallaan. On niinkuin joku roikkuis koukussa riippana...

Ps. minulla ei muuten enää ole vakio-cooleria...   ;)
No niin sitä pittää... Mie en nyt tuohon viimoseen hipocuuleria ruuvaa kun on talvikin tulossa niin ei siitä oikeen hirveitä riemunkiljahduksia irtoo...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #7 : 29.08.2011, 09:31:10 »
Linkistä muutama kuvatus, miten paransin omasta 9 satkusta ilman ottoa.

Lokarin tulppa pois ja letku vielä eteen.

http://www.uusitorppa.fi/Arkkupakastin.htm




Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #8 : 29.08.2011, 10:34:33 »
Lootasta sisukalut mäelle ja reikä eteen. Tosin se ottaa vielä lokaristakin. Jotenkin oon huomannut ettei sais tarpeeksi ilmaa muuten kun mennään yli 0.9 bar. Ihan sama homma tuon ahistavan viimesen vaimentimen kanssa, se 0.9 vielä jotenkin menee mutta siitä ylöspäin paineissa ei vaan jaksa kiertää jos tuo pönttö on paikallaan. On niinkuin joku roikkuis koukussa riippana...
Jotenkin sitä ahdistusta olen huomannut, kun on havaittavissa sellainen ilmiö, että ahdot eivät oikein tahdo pysyä yli 4000rpm, vaan pyrkivät ihan aavistuksen laskemaan. Ja veto ylhäällä on jotenkin ahdistunutta tai ohutta.
Heti kun tuo katalysaattorin laippa alkoi vuotamaan, niin ylärekisteri piristyi persdynon mielestä selkeästi.

Täytyypä viritellä painemittari tuonne ilmanputsarikoteloon.

No niin sitä pittää... Mie en nyt tuohon viimoseen hipocuuleria ruuvaa kun on talvikin tulossa niin ei siitä oikeen hirveitä riemunkiljahduksia irtoo...
No, talvella siitä toimivasta coolerista ei kyllä isoja hyötyjä ole!  :D
Mitä tehdä voimalla, jota ei voi käyttää!  ;)

Ps. vakiocoolerille mitattiin vakio FT pannussa painehäviöksi 0,06bar. Joten se ahdistaa jo puolen ilon paineilla, saati sitten isommilla.


Täytyy katsella mistä tuonne keulaan saisi putken, tuosta Juhan kuvan kohdasta se ei mahdu!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #9 : 29.08.2011, 10:44:08 »
Täytyy katsella mistä tuonne keulaan saisi putken, tuosta Juhan kuvan kohdasta se ei mahdu!  :o
Koitas kattella suoraan alaspäin kotelosta. En muista onko näissä 9-satkuissa tilaa, 7-satkussa oli siellä alhaalla semmonen pyöreä peltilätkä minkä sai taiteltua irti ja ilmanoton vietyä spoilerin taakse... :o

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #10 : 29.08.2011, 12:06:10 »
Koitas kattella suoraan alaspäin kotelosta. En muista onko näissä 9-satkuissa tilaa, 7-satkussa oli siellä alhaalla semmonen pyöreä peltilätkä minkä sai taiteltua irti ja ilmanoton vietyä spoilerin taakse... :o

Pissapojan nestesäiliö on suoraan putsarikotelon alla.   :(
Mutta täytyy ruuvailla kotelo pois ja kurkkia, joska sieltä sopisi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4404
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #11 : 29.08.2011, 17:41:50 »
Koitas kattella suoraan alaspäin kotelosta. En muista onko näissä 9-satkuissa tilaa, 7-satkussa oli siellä alhaalla semmonen pyöreä peltilätkä minkä sai taiteltua irti ja ilmanoton vietyä spoilerin taakse... :o
Fk:n kotelon pohjassa oli ainakin suorakulminen muovilätkä kiinni kahdella ruuvilla. Siinä tais kuitenkin olla turhan ahdasta kun on toi pissapojan säiliö suoraan alla. Jätin kuitenkin omastani auki, ilman letkuja.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #12 : 02.09.2011, 15:22:51 »
Joo, garrettin jämäkämpi kello on vaihdettu kyllä ja pikkasen lisäreikää on suodatuspuolella, katti polettu suohon ;D En kyllä nakutusta ole kuullut, en sitte millään, jos paineet vaan jää alle 1,2bar. bleedi hoitelee ohivirtausta. 19.9 on penkki, j a sittehä siitä kyllä raavitaan ulos kyllä kaikki mitä noilla hiluilla irtoo!! heh!! Tohon KCracingin lastuun oon kyllä tyytyväinen ollut, vaikkakin kokemusta muista ei olekkaan... kottero toimii tosi nätisti... Mutta se seosmittari kyllä olis sellanen järkihomma... On kyllä toisaalta KENKEE annettu sen verran paljon ja pitkiä vetoja, että luulis sulaneen jo, heh!! *lähtee auton pesulle*
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #13 : 19.09.2011, 21:19:39 »
Nyt on sitte penkissä käyty... ja kulutustakin mittailtu... 0,85 paineella 197hv ja 358nm. Ihan hyvästi! Kulutus 7,5l/100km. Automaatille ihan kivoja lukemia, luulen ma, heh! 1,1-1,2 paineella ei mitattu, kun loota rupes luistaa ja ei vanhusta viitti särkemään ruveta! Arveli kuitenkin että pitkästi päälle 200hv irtois, mutta se jäi sitte arvoitukseksi... Motest jyväskylässä on kyllä paikka mitä voi suositella kaikille... Palvelu ensiluokkaista!
« Viimeksi muokattu: 19.09.2011, 22:19:51 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: 940fk onnistunut viritys!/kulutus. 7,96l/107km
« Vastaus #14 : 19.09.2011, 23:36:31 »
sulla on varmaan maailman taloudellisin turbo vinokone!!
oma 945 b230ft ja m90 pienin mitä ikinä olen mitannu oli 8,8l/100km ja tämäkin talvinopeusrajoituksilla,80kmh melkein koko matka....lastuviritys ja paineita oli nostettu silloin.
stadin seudulla kun ajelee ei pääse oikeastaan koskaan alle 11l/100km :(

 

Proturbo  Autodiagnoosi