Jaaa, edellisestä kirjoittelusta onkin hetki mennyt.
Korjasin vaihteiston viime kesänä kirjaimellisesti ajamalla vian ulos. Valoista lähtö, sellainen perusrivakka "toivotaan että synkro ehtii mukaan" veto ykköseltä kakkoselle ja armoton jurskahdus jostain linkuston nurkilta. Ääni oli samantyylinen kuin astuisi rautapohjaisella kengällä pikkukiven päälle betonilattialla sillä seurauksella että kivestä jää pölykasa jäljelle. Tunsin kyllä siinä kesken vaihdon epätavallisen pykälän liikkeessä mutta ei puhettakaan että olisin siihen ehtinyt reagoimaan kun käden liike oli jo päätetty, ja ehkä hyvä niin. En tiedä mitä tapahtui, paras arvaus on että sen siirtotangossa olevan jousikuulan urassa on ollut joku kivenmuru joka on sotkenut kuulan toimintaa ja lakkasi nyt olemasta, mutta laatikko on siitä päivästä saakka ollut toiminnaltaan täysin normaali.
Uutena ongelmana tuli sitten talvella mykkä tuulilasin pissapoika. Valo oli palanut jo jonkun aikaa joten ajattelin että neste loppui mutta kolme litraa säiliöön eikä muutosta tilanteeseen - no niin, se on siis rikki. No ei mitään, Motonetistä uusi pumppu, mutta jaa... pumpun malli voikin näköjään vaihdella. Pikainen tutkimus osoitti että tämä on niin loppusarjan malli että siinä on jo etuvedon pumppu tavallisen seiskassa ja ysissä yleensä käytetyn sijaan. Yksi sellainen siis. Kotiin ja asentamaan, ja sehän ei siihen sopinut.
Ilmainen vinkki kaikille: jos tarvitset 850:een tai x70 MkI:een pissapojan pumpun, se Motonetin ei käy. Liittimessä on paikka yhdelle muoviohjurille, pumpussa kaksi. Niillä ei ole oikeaa mallia.
Päädyin sitten tilaamaan Siniseltä sen pumpun. Toki, se maksoi kuusi kertaa enemmän kuin tarvike, mutta kun vieläkin jäätiin alle viidenkympin niin se kertoo enemmän tarvikkeen hinnasta ja kyllä tällaisen auton arvolle viitsii yhden OEM-pumpun ostaa. Se kuitenkin suurella todennäköisyydellä kestää auton lopun käyttöiän.