Ateho  Elekma

Volvo 240 -87 TIC| Auto myyty

  • 52 Vastauksia
  • 26677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #30 : 05.02.2014, 17:44:52 »
Tänään tuli autosta käytettyä laatikko irti. Laatikko ei ollut ottanut mistään kohtaa kiinni koriin. Joten vika on vieläkin olemassa.  :'(
Otin samalla sen silmälaakerinkin pois turhana sieltä kampiakselin päästä.

Seuraavaksi pitää varmaan ruveta kattelemaan, onko siihen auton koneeseen nyt tullut sitten jotain vikaa, kun noitten kytkimen osien pitäis kyllä olla ihan bolt-on tyyppisiä,
eli ei pitäis tarvita mitään tasapainotusta. Siksi tulikin mieleen että voisikohan siellä joku laakeri koneessa aiheuttaa kyseistä värinää?
vai onko mulla vaan taas käsissä joku erikoistapaus?  ???
Erikoisen kyseisestä viasta tekee se, että sitä ei ollut kun autossa oli m47 laatikko. Ja kyseinen värinä tulee nyt aina, kun kierrättää yli 3000rpm:än.
Riippumatta siitä onko kytkin sitten pohjassa vai ei.  :( Ja kaikkein parasta, on että veljen ihan samanlailla tehty muutos toimii ihan ilman värinöitä.... >:(


Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #31 : 06.02.2014, 10:02:35 »
Jos se täristää myös kytkin pohjassa, niin lyö vaan vauhtis paikalleen ja lyö kone tulille. Joko VP tai asetelma eio nyt hyvä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #32 : 06.02.2014, 11:31:08 »
Jos se täristää myös kytkin pohjassa, niin lyö vaan vauhtis paikalleen ja lyö kone tulille. Joko VP tai asetelma eio nyt hyvä.
Mitä sillä nyt oon ajanu, niin ravistaa myös kytkin pohjassa. Epäilen, että tossa sre asetelmassa on varmaankin jotain häikkää, koska värinää ei ennen kyseisen kytkimen vaihtoa ollut. Joten mikä muu sen vauhtipyörän ois laittanu epätasaan kuin se asetelma?  Pitänee purkaa se kytkin uudelleen irti ja kokeilla.  :)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #33 : 06.02.2014, 13:42:33 »
Eihän jää asetelma kantamaan ohjuritappeihin joltahi kantilta , tuli myös mieleen asia joka on aika epätodennäköne että oisko kykinakseli laatikosta väärä jotta lieppaa sopivasti , kuitennii sen verto suora että menee levyyn

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #34 : 06.02.2014, 14:05:05 »
Onko levy oikea? Muistelen että oli kahta versiota 960:een joissa spoorin halkaisija eri(millin kymmenys?). Vaihtui rungon numeron mukaan. En tiedä onko punalohkonlaatikoissa sama. Jos levy liikkuu huonosti kytkinakselilla voi aiheuttaa ongelmia. Toki ei irroitakaan kunnolla.
Korean värinen auto S*

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #35 : 06.02.2014, 14:24:50 »
Korean värinen auto S*
pohjois vai etelä ???  ;D

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #36 : 06.02.2014, 16:16:02 »
Eihän jää asetelma kantamaan ohjuritappeihin joltahi kantilta , tuli myös mieleen asia joka on aika epätodennäköne että oisko kykinakseli laatikosta väärä jotta lieppaa sopivasti , kuitennii sen verto suora että menee levyyn
Asetelmaa pultatessa paikalleen tarkistin eilen, ettei se jäänyt kantamaan ohjuritappeihin. En tiedä miten toi kytkin akseli voisi olla kiero, kun eikös siitä silloin tulisi värinä vain kun kytkin on ylhäällä? Tässäkun värinä tuntuu enemmän tulevan koneen kierrosten mukaan juuri siinä 3000rpm:ästä alkaen.  ???
Onko levy oikea? Muistelen että oli kahta versiota 960:een joissa spoorin halkaisija eri(millin kymmenys?). Vaihtui rungon numeron mukaan. En tiedä onko punalohkonlaatikoissa sama. Jos levy liikkuu huonosti kytkinakselilla voi aiheuttaa ongelmia. Toki ei irroitakaan kunnolla.
Korean värinen auto S*
Levy on ihan d24tic+m90 228mm massalevy, useammassa autossa täälläkin taitaa olla vastaava kytkin levy, eli pitäisi olla tarkoitukseen oikea. Ainakin spoori on täysin sama mikä askissa jakevyesti se levy pääsi siinä eilen liikkumaankin. Levykin on vielä aito sachs tuote. Tässäkin tosiaan on se outo juttu, että kytkimen "asennolla"  ei oo mitään vaikutusta värinään.  :buck2:

Kiva että väri miellyttää, olin jo kesällä aikeissa ostaa ihan perus sinisen ral värin autoon... :)

 
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #37 : 06.02.2014, 16:48:27 »
Niinkuin joku sanoi laita se ilman laatikkoa käyntiin. Vaatii tosin startin kiinnityksen eri pulteilla(kun on kehäpulteilla kiinni). Jos ongelma vieläkin niin vika on asetelma/levy/vauhtis sektorilla. Jos värisee äskeisellä kombinaatiolla kokeile toista vauhtista.

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #38 : 06.02.2014, 16:52:43 »
Niinkuin joku sanoi laita se ilman laatikkoa käyntiin. Vaatii tosin startin kiinnityksen eri pulteilla(kun on kehäpulteilla kiinni). Jos ongelma vieläkin niin vika on asetelma/levy/vauhtis sektorilla. Jos värisee äskeisellä kombinaatiolla kokeile toista vauhtista.
Tämä on kyllä menossa heti kokeiluun, kunhan taas jaksaa vaivautua kömpimään auton alle. Nimerkillä eilen neljä tuntia laatikkoa ulkona irroittaneena/asentaneena. :D
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #39 : 09.02.2014, 16:00:40 »
Tänään taas harrastettu laatikko jumppaa 5 tuntia, eikä vikaa löydy.    :'(
Tähän mennessä kokeiltu seuraavia:

- Käyntiin ilman vaihdelaatikkoa *värinä kuuluu silti
- Eri vauhtis+kytkin *värinä kuuluu silti
- Kokeiltu käyntiin ilman apulaiteremmejä * värinä Kuuluu silti
- moottorin tukikumit+ laatikontukikumi on ehjät
- Kokeiltu veljen toimivasta paketista lainatulla vaihteiston tukipalkilla *värisee silti

Pitääköhän tässä nyt mukamas alkaa konetta purkamaan, mutta kun ei sielläkään minkään pitäs kyseisen moista värinää pitää.  ???
Värinä kuuluu siis auton sisälle sellaisena resonointina, ja kun koneen päälle laittaa käden, niin tuntee selvästi semmoisen terävän värinän.
Alkaa pikku hiljaa ideat loppumaan kesken vian suhteen... :D
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #40 : 09.02.2014, 19:06:08 »
voisko se sitte tulla etupään hihnapyörästä ? vulkaanikumi rikki tms...

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
« Vastaus #41 : 09.02.2014, 22:48:46 »
voisko se sitte tulla etupään hihnapyörästä ? vulkaanikumi rikki tms...
Vulkanointi näyttää ainakin ehjältä, kun sitä hihnapyörää tossa kattelin.

Nostettiin autosta konekin ylös, ja katsotaan nyt ainakin laakereiden kunto (laakereilla ajettu yli 400 000km), koska öljypohjan tiivisteen joutuu
joka tapauksessa vaihtamaan vuodosta johtuen.  :)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
« Vastaus #42 : 21.02.2014, 20:54:18 »
Tuli myös huomattua, tuossa kun autoa käytteli, että kun kone lämpeni, niin alkoi koneesta kuulua kovaääninen klopina. Joka sitten muuttui värinäksi kierroksia nostettaessa.  :o
Tänään otettiin volvon kone palasiksi. Tulos oli, että koneessa taisi olla kokonaista 1 ehjä laakeri.  :D Entosin usko värinän tästäkään johtuvan? Pessimisti ei pety, vai miten se oli... :D

Kaikkien mäntien öljyrenkaat oli myös ihan tukossa, vaikka koneessa öljysumut onkin. 1.pytyn kiertokangen laakerissa, oli syvät kuparille asti olevat ura. Myös neljässä runkolaakerissa oli syvät urat. Lisäksi apuakselin laakereista kaksi oli täysin hioutunut mataksi. Pitänee varmaan investoida parempaan öljypumppuunkin....Nyt paikallaan on vaparin öljypumppu.  :) Pitää myöhemmin vielä tarkistaa mäntien laakeripintojen kunto, sekä kiertokankien yläsilmät ja männän tapit.

Ja nyt myös jonkinlaisia kuvia:

Mäntä


Runkolaakeri


Kampiakseli


Kiertokangen laakerit:


Apuakselin laakeri
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa amavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
« Vastaus #43 : 21.02.2014, 21:20:56 »
eikö m90 tarvitse silmälaakeria?

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
« Vastaus #44 : 21.02.2014, 21:32:47 »
eikö m90 tarvitse silmälaakeria?
Ei se kytkinakseli riitä sille silmälaakerille asti. Eikä 940:pissäkään ole mitään laakeria siellä kampiakselin päässä.  ;)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

 

Samppasport  Futurez