Futurez  Kulkukoira

Alkuperäisvanteet vs. replicat

  • 86 Vastauksia
  • 39428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #30 : 11.01.2013, 17:12:41 »
Kyllä välillä p-halleissa jne kiinnittää huomiota kun ns. laatuauton alla on jotain Barzettoja, jo pitkälle näyttää aika kusisilta... Mut tuosta BBS:stä, mulla oli Sokotassa 18" CH:t, eipä ne kovin kevyet olleet, tuli punnittuakin mutta en enää muista lukemia. Laadukkaan oloista tekoa kyllä muuten.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #31 : 11.01.2013, 20:15:29 »
Eikös se ollut niin, että 1kg pyörivistä massoista vastaa 10kg muuten ?  :o

Vanteissa, jos saat säästettyä vaikkapa 3kg kappale = 12kg = 120kiloa
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #32 : 14.01.2013, 07:50:14 »
Tuo vanteiden paino homma kiinnostaa kyllä siinä mielessä itseäni, että jos vanne on huomattavasti kevyempi, niin mitä vaikuttaa auton ajotuntumaan, polttoaineenkulutukseen, suorituskykyyn yms.?

Itse näkisin asian, että mitä kevyempi vanne, niin sitä parempi, jo pelkästään niveliä ja laakereita ajatellen.
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #33 : 14.01.2013, 08:16:20 »
Tuo vanteiden paino homma kiinnostaa kyllä siinä mielessä itseäni, että jos vanne on huomattavasti kevyempi, niin mitä vaikuttaa auton ajotuntumaan, polttoaineenkulutukseen, suorituskykyyn yms.?

Itse näkisin asian, että mitä kevyempi vanne, niin sitä parempi, jo pelkästään niveliä ja laakereita ajatellen.

Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet  ::) ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013, 08:18:48 kirjoittanut IceSun »
Fiesta -no- boost

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #34 : 14.01.2013, 14:12:13 »
En sanoisi että pienemmällä vanteella tulee tarkempi ajettava, päinvastoin. Isompi vanne --> pienempi renkaan profiili --> tarkempi ajettavuus. Tai toisinpäin, pienempi vanne --> isompi renkaan profiili --> löysä ajotuntuma.

EDIT: tai no, eihän vanteen pienentyessä ole pakko renkaan profiilia kasvattaa, tuleepahan siinä samalla auton madallus.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #35 : 14.01.2013, 15:12:36 »
En sanoisi että pienemmällä vanteella tulee tarkempi ajettava, päinvastoin. Isompi vanne --> pienempi renkaan profiili --> tarkempi ajettavuus. Tai toisinpäin, pienempi vanne --> isompi renkaan profiili --> löysä ajotuntuma.

EDIT: tai no, eihän vanteen pienentyessä ole pakko renkaan profiilia kasvattaa, tuleepahan siinä samalla auton madallus.

Eihän siitä vanteen pienentämisestä kukaan ole puhunutkaan, vain keventämisestä.  ;)
auton ajotuntumaan, polttoaineenkulutukseen, suorituskykyyn yms.?
Tarkempi, pienempi, parempi
Vastaten siis noihin.
Aika pieniä nuo oikeat kilpavanteet oikeasti ovat joten kyllähän se myös tarkentuu, rata-autoissa tietysti on "isoja" vanteita ja pirusti leveyttä mutta tarvitaan sitä rengastakin. Hiuksia voi tietysti halkoa lisää, että kyllä siihen tarkkuuteen moni, moni muukin asia vaikuttaa mutta näin yleisellä tasolla.

Meidän lullavolvon tasoisissa autoissa yleensä suurennetaan vannetta ja pienennetään rengasta kuten sanoit joten pitää se tarkennus siinäkin paikkaansa.
Säästäen myös polttoainetta ja nopeampaa kiihtyvyyttä mutta autojen painaessa muutenkin puoli milj. niin suurta muutosta tuskin saavutetaan? PLussaa kuitenkin normaaliin verrattuna. Enemmän sitä hintaa ja ulkonäkö katsotaan.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013, 15:14:16 kirjoittanut IceSun »
Fiesta -no- boost

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #36 : 14.01.2013, 18:01:55 »
Jostain joskus kuulin, että F1:ssä käytetään pienempää vannekokoa (ja korkeampi profiilista rengasta) siksi että se toimii samalla jousituksen apuna. Matalat renkaat ja iso vanne-yhdistelmä toisivat ilmeisesti niin paljon tärinää (tjt) ettei iskarit kerkee niitä vaimentamaan.

En tiedä että onko oikeesti näin, mutta jos on niin siinä syy miksei formuloissa käytetä isompaa vannetta. Syy ei ole siis ajettavuuden huononeminen.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #37 : 14.01.2013, 18:13:52 »
Totta tuo on tai sitten olen itse kuullut saman urbaanilegendan. Formuloissahan on rengaspaineetkin mallia naurettavat, yhden barin tietämissä huitelevat kun auto on kevyt ja renkaassa katuautoon verrattuna suhteettoman suuri ilmatila.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #38 : 14.01.2013, 22:44:52 »
Se miten pyörivä massa vaikuttaa näkyi hyvin Top gearin jaksossa missä alkoivat tuunaamaan Renault Avantimeä rata kuntoon. Ekana nakkasivat alle isommat vanteet matalemmilla kumeilla sekä isot jarrut. Kierrosaika huononi reilu 2 sekuntia. Seuraavaksi vanteille väänneetiin semi-sliksit ratarenkaat. Jolloin aika oli sama kuin vakiolla autolla.  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #39 : 15.01.2013, 21:27:05 »
Renkaiden painon ja pyörintävastuksen huomaa hyvin myös tehoja mitattaessa. Kaverin F-ryhmäläinen kilpuri kävi penkissä sorapyörillä ja lapuista uupui useita kymmeniä hevosia ja nyyttönetia vrt. siihen että olisi ollut siviili kesärenkulat alla.

Se miten pyörivä massa vaikuttaa näkyi hyvin Top gearin jaksossa missä alkoivat tuunaamaan Renault Avantimeä rata kuntoon.
Eilen illalla tuli katsottua tuo jakso ja tuli heti tämä topikki mieleen :D

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #40 : 15.01.2013, 23:31:41 »
Ekana nakkasivat alle isommat vanteet matalemmilla kumeilla sekä isot jarrut. Kierrosaika huononi reilu 2 sekuntia. Seuraavaksi vanteille väänneetiin semi-sliksit ratarenkaat. Jolloin aika oli sama kuin vakiolla autolla.  :-\

Voisi tietysti spekuloida lisää. Yhdeltä foorumilta löysin, että nuo vanteet olisi Dynamicsin tekeleet. Mikä lie malli ollut silloin, muistuttaa hieman Pro Race 1.3 ja mikä lie koko 18-19"? kuitenkin nuokin painaa sen 11-13kg kpl.
Suht kevyitä tuohon kokoon ja menevät tuohon autoon, oli varmasti saatavilla vastaavaa mallia tuolloin (saattoivat jopa painaa enemmän?).

Olisi hausta tietää mikä olisi ero tai tulisiko edes eroa koska tänä päivänä saa 19" kokoisia vanteita jotka painaa ~8kg (ehkä kevyempiäkin?). Ei tosin mistään paikallisesta rengasliikkeestä ja maksavat ihan kipeästi mutta pelkkää painoa katsoen. Ero kuitenkin on 3-4kg vanne = 12-16 = 120-160kg. Oikeassa rata-autossa ja kelloa vastaan huomaisikin selkeän eron.
Fiesta -no- boost

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #41 : 09.03.2013, 18:50:26 »
Onkos nuo R-replicat muuten missä päin maailmaa yleensä tehty? Ostin tuossa setin joissa lukee made in germany, kyseessä siis 18" Pegasus-replicat vuodelta 2006.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #42 : 09.03.2013, 19:03:59 »
Se on kiinnosta aihe ja noihan se on. Tarkempi, pienempi, parempi eli joka suhteessa kevyemmät vanteet ovat painavia paremmat (ulkonäkö?).
Valtaosalle autoilijoista enemmän painaa vaakakupissa hinta ja ulkonäkö.
Kevyet, kestävät ns. motorsport vanteet  ::) ovat lähes poikkeuksetta 4-numeroisia kierroshintoja ja mitä kevyempää haluaa niin se ensimmäinen numero vaihtuu myös. Sitten, kun mennään oikeasti kevyisiin vanteisiin niin ollaan 4-numeroisissa kpl hinnoissa.
Joten tuo hinta/ulkonäkö on todellakin se mikä valtaosaan vaikuttaa. (olikohan tästä joskus ihan oma "vannepaino tjs?" topicin jossain vai muistelenko museota?)

Kyllä niitä 1000e/kpl vanteita saa painavinakin.  :D
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa smee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • vRS
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #43 : 02.04.2013, 14:05:53 »
Lainaus
Tätä aito- VS replica-vanne asiaa miettinyt että onko 300tkm ajettu aito parempi kuin uusi replica? En usko.
Toisesta topicista kopioitu mielipiteeni.

Uudelta kalliilta tuotteelta tietenkin voi odottaa enemmän. Mutta yleensä uusia vanteita ostaessa itsellä ei ole tietoa, että onko se nyt jostain toisesta mallista kopio. Kunhan sopii autoon.

Uuden merkkivanteen ja replican vertailu ja testi olisi mielenkiintoista luettavaa.
Näköjään top gearissa osittain testattukin  ;)
Octavia RS
Volvohistoria: 340 DL, 740 TIC, 850 GL, V40 diesel, 340 DL.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Alkuperäisvanteet vs. replicat
« Vastaus #44 : 04.04.2013, 20:06:09 »
Tänään oli niin onnellinen tilanne et tallissa sattui lojumaan 18" R-vanteita (ilman kumeja) niin alkuperäisinä kuin replikoina, joten päätin käyttää molemmat vaakalla.
Alkuperäinen painaa 12,16kg ja replika 13,64kg.

Vastaavat 17":t punnitsin joskus vuosi sitten ja niissä eroa oli hiukan alle kilo.

 

Autoracing  KL-varaosat