Futurez  Kulkukoira

Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto

  • 69 Vastauksia
  • 68912 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #15 : 07.11.2012, 07:41:25 »
Kattelin tossa verkosta löytyviä V70:nen omistajien käsikirjoja. -07-vuosimallissa näyttäisi olevan kaikissa Ksenon valoilla varustetuissa autoissa D1S-polttimot.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #16 : 07.11.2012, 14:13:27 »
Kattelin tossa verkosta löytyviä V70:nen omistajien käsikirjoja. -07-vuosimallissa näyttäisi olevan kaikissa Ksenon valoilla varustetuissa autoissa D1S-polttimot.
Vähän epäilen. 2007 vuosimalliin tuli nuo linssimallin valot yhdeksi vaihtoehdoksi. Perinteisellä umpiolla olevat valot on samat kuin 2006 vuosimallissakin. Muistaakseni vanhassa S70 ohjekirja väitti kivenkovaan että sumuvalossa on H3 poltin vaikka siellä on H1.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #17 : 07.11.2012, 21:18:05 »
Kyllä Bi-Xenon noin yleisestikkin tarkoittaa musta sitä että kenobit on kehissä myös pitkille vaihtaessa (eli periaatteessa tavalla tai toisella siirtyvät näyttämään pitkälle). Ilman BI- liitettä ne kyllä myös kokoajan palavat mutta näyttävät edelleen siihen eteen.

Noille kääntyville härpäkkeille on sitten erilaisia avaruusnimiä kuten Volvolla Active.

Pääasia että näkee.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1022
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #18 : 21.11.2012, 22:11:44 »
Minä sitten kämmäsin tuon kuskinpuoleisen xenonin vaihdon >:(
Kannattais etsiä ja lukea nämä ohjeet ensin!
Jo palaneen vänkärinpuoleisen vaihdatin joku viikko sitten AD-autohuollossa ja oli tuo vasen sitten jo niin heikompitehoinen ja erivärinen, että ajattelin vaihtaa sen itse, D2R:n hintakin oli AD:llä tippunut jo alle 50€:n.
Ballasti/lampputsydeemi oli aika tiukassa ja poisottaessa itse xenonin lasinen pää hiukan rikkoontui ja pari pientä sirpaletta jäi umpioon. Ja kaiketi se uusi meni väärinpäin koska valo näyttää vasemmalle alas eikä kuviota ole ollenkaan.
Paikoilleenlaitossa se ballasti tuntui ihmeen löysältä, pitäiskö sen lukittua mitenkään vai onko pelkästään niiden kiinnitysjousien varassa? Ballastin takanahan on nuolet avaus- ja kiinnisuuntaan mutta tarkoittaako ne itse polttimoa?
Viikonlopun jälkeen varmaan kokeiltava uudestaan (rikkoa poltin) kun ennen ei jouda ja ottaa se putsarikotelon pohjakin ensin pois tieltä.

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #19 : 22.11.2012, 14:18:26 »
Juu ei se "lukitu" sinne umpioon, ballastin jouset vaan painaa sen siihen kiinni ja kun se kolo siellä ylhäällä on kohdillaan niin on sitten insinöörin mielestä tarpeeksi timmisti paikallaan.


Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #20 : 13.08.2013, 21:47:11 »
Tämä on kyllä tosi ikävä umpio vaihtaa polttimoa. Tuo liitin on /p:stä, olisi polttimon päässä eikä alhaalla. Itelläkin vanha polttimo hajosi umpion sisään opetellessa. Uutta polttimoa laittaessa saa taas varoa tuon typerän liittimen kanssa tumpuloidessa.
Mites tämä korkeussäätö sitten, katsastusmies sanoi että valot näyttää alas. Mikä hitto semmoinen automaattinen korkeussäätö on, jota pitää säädättää manuaalisesti? jossain korjaamolla >:(

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #21 : 13.08.2013, 23:55:16 »
Mites tämä korkeussäätö sitten, katsastusmies sanoi että valot näyttää alas. Mikä hitto semmoinen automaattinen korkeussäätö on, jota pitää säädättää manuaalisesti? jossain korjaamolla >:(

Sen korkeuden voit säätää ihan (itse) normaalisti siitä umpion päällä olevasta muovisesta "pultista".
Nämä tuppaa ajan myötä ilmeisesti valumaan vähän alas.

Se automaattinen korkeudensäätö vastaa samaa kuin halogeeneissa se käsin suoritettava säätö. Eli kun autossa on perässä lastia niin valoja säädetaan alas että ei häikäise. Xenoneissa tämä vaan on vaadittu tapahtumaan automaattisesti koska häikäisy on eri luokkaa kuin halogeeneissa. Valojen perus suuntaus tehdään kuitenkin normaalisti sieltä umpiosta.

Poissa 960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #22 : 14.08.2013, 22:39:07 »
Juuri sain vaihdettua -04 70:seen kuskinpuolen polttimon. Otin ilmanputsarin kotelon kokonaan pois niin tuli tilaa :) On kyllä oikein suunnittelun kukkasia nämä umpiot,

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #23 : 14.08.2013, 23:55:23 »
Juuri sain vaihdettua -04 70:seen kuskinpuolen polttimon. Otin ilmanputsarin kotelon kokonaan pois niin tuli tilaa :) On kyllä oikein suunnittelun kukkasia nämä umpiot,

Kuskin puoli on vähän helpompi, purin ilmanputsarin pois samalla tavalla.
Itelläni jäi vaihtamatta oikealle puolelle. Ecujen boksin sain auki mutta en keksinyt millä klipseillä purkit irtoavat. Ilman niiden pois ottamista omat kädet ei mahdu.
On just parasta, kun yrittää tunkea uutta polttimoa umpioon, liitin lyhyellä johdollaan pomppaa tielle ja jousi tippuu alas, samalla yrittää estää uutta kalliihkoa polttimoa rikkoutumasta umpion rautoihin.
Olis kyllä parempaakin tekemistä, kun rampata töistä korjaamolla tämmöisten pikkuasioiden takia..

Poissa sandux

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #24 : 20.12.2013, 16:24:29 »
Moi! Onko tää asia nyt tosiaan niin että 2006 mallin v70 pitää ottaa puskuri pois jotta saa umpiot irti ja vaihdettua polttimot (bixenon) ja äärivalot. Kattelin että xenonit saan kyllä vaihdettua, mutta äärivalot onkin asia erikseen... Ja sit jos sais vähän vinkkejä tohon puskurin irrotukseen niin jäis turhaa työtä tekemättä. Kiitos!
V70 2.5t geartronic -06

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #25 : 20.12.2013, 19:08:26 »
Äärivalot saa vaihdettua kun ottaa vilkun polttimot edestä pois. Haulla löytynee tarkempia ohjeita. Pystyy kuitenkin vaihtamaan ilman puskurin irroitusta.
Parkkipaikalla pimeässä ja pakkasessa/räntäsateessa en kyllä lähtis koittamaan...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #26 : 09.02.2014, 00:53:19 »
Kerran olen ottanut ballasti pois siten että johto oli paikoillaa. sese vasta vaikeeta oli.

Joo, syvältä p******tä. Itse vaihdoin polttimot eka kerran tänään ja juuri tuolla tavalla. Molemmista vanhoista polttimoista katkesi irroituksessa kärjet umpion pohjalle köllöttämään.. Sielläpä olkoot sitten. Eli ehdottomasti piuha irti ainakin vänkärin puoleista työstettäessä. Ei ole paha napsauttaa johtoa kiinni kun ballasti&poltin on lukittu jousilla paikoilleen. Kuskin puolella voi olla haastetta jos on d5 ja ilmanputsari paikoillaan. Sielläpuolella sain kuin ihmeen kaupalla uitettua johdon kanssa ballastin&polttimon paikoilleen.

Lievän v********n vallassa ryhdyin sulkien vaihtoon sitten. Oli oikein valeo siliencio xtrimmit ostettuna. Ravistelin laatikosta sulat ulos niin tippui yksi kiinnitysapsu irtonaisena lattialle.. Tuli yhdelle päivälle valeota ihan tarpeeksi;-)

Polttimot on muuten 4300k philipsit. Jotain valikoimasta poistuvaa, motonetistä vain 49/kpl. Mutta heti huomasin et keltaisemmat ku vanhat. Huomattavasti keltaisemmat kuin mun toisessa autossa. Mutta valaisee ihan jees.

Polttimonvaihdosta severta että kantsii varata aikaa ja pähkiä. Ei oo tosiaan 5min homma jos eka kerran tekee. Toka kerralla onkin sitten eri meininki;-)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #27 : 09.02.2014, 10:59:56 »
Suosittelen kyllä ainakin d5:sessa puskurin nahkan ja umpion irrotusta kuskinpuolelta.
S60 2,4D ja V60

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #28 : 09.02.2014, 11:23:13 »
Ilmanputsari kanttaa irroittaa, niin kuskin puolella on ruhtinaalisesti tilaa. Tai onhan umpio itsessään vieläkin ahdas.
Putsari koteloineen on helppo irrtoittaa  kun on vaan käytössä 10mm hylsy ja jatkovarsi, jolla voi painaa kiinnitysklipsut auki.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12512
Vs: Bi-Xenon valojen polttimoiden vaihto
« Vastaus #29 : 09.02.2014, 11:26:50 »
Jaa-a. En tiedä muista kuin näistä face-lift umpioista. Ahdasta siinäkin on liitäntäjohdon kanssa, mutta juuri ja juuri sen saa irti ja paikoilleen. Kerran olen ottanut ballasti pois siten että johto oli paikoillaa. sese vasta vaikeeta oli.
Saa olla melkoinen fakiiri joka ballastin ottaa irti suuremmin purkamatta autoa. Ballasti kun on umpion alla ruuveilla kiinni.

Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Carcom Oy  Elekma