Kulkukoira  Proturbo

V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään

  • 21 Vastauksia
  • 15033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jphamala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #15 : 30.04.2015, 13:57:03 »
Minulla meni kannentiiviste (auto vm. 2005 V70 D5) pari vuotta sitten, vaikken sitä meinannut uskoakaan. Esim. lämpömittari ei ollut koskaan mennyt puolivälin yli. Aikani kuvittelin, että taas Ardicin pohjasta johtuva juttu mutta kyllä se lopulta oli kansi. Aikaisemmin Ardic todellakin aiheutti keittämistä ja pari kertaa oli nesteet vähissä, joten olisiko tämä johtanut kannentiivisteen palamiseen?

Mutta toivottavasti sinun tapauksessa löytyy joku pienempi vika, mulla maksoi nimittäin remontti lisätöineen pari tonnia :( Vikakuvaus jo hoito löytyy täältä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28089.msg532272#msg532272
--
Jussi

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #16 : 01.05.2015, 22:29:54 »
Kiitos kommentista! Oireet tuntuvat tutuilta. Tänään sen verran eteni että termari vaikuttaa olevan älyissään. Uusina oireina totesin että syylärin ylivuodon kautta lykkää nestettä kokoajan paisariin (melkein jatkuvana virtana), öljyntäyttötikun putkesta tarkastaessa öljyä pukkaa "höyryä" kun avaa ja ei lykkää kunnolla lämmintä kun käänsi puhalluksen ja lämmöt täysille.

Tuo öljyn tarkistus putkesta nouseva käry/höyry kiinnitti huomion sen takia että se tuli n. 100km ajon jälkeen, joten luulisi öljyn seasta kaiken "normaalin" kosteuden tms jo haihtuneen tolla ajolla. . ?

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #17 : 08.05.2015, 16:02:48 »
Itselleni vastaten, tuo öljyputkesta tuleva kärytys taitaa olla normi huohotusta tässä koneessa. Lämpöä ei lykännyt silloin kun paisarin korkki oli löysästi kiinni, oikea nesteen kierto siis näköjään vaatii sen paineen sinne järjestelmään. Kun korkin piti kiinni niin että nosti paineen kiertoon niin tulee lämmintäkin taas.

Sen jälkeen tuli laskettua nesteet pois niin paljon kuin sai ja tutkittua termaria, lämpöanturia sekä sitä miten neste virtaa syylärin läpi. Kaikki vaikutti melkolailla järkeviltä. Keitettäessä termaripakettia noin 100C lämmössä termari avautui noin 5mm kylmä asennosta ja lämpöanturi antoi noin 300 ohmia @ 100C ja useamman kOhmin huoneenlämmössä, eli muutosta ainakin tapahtui.

Löytyykö keneltäkään tarkempia tietoja, onko tuo termarin avautumismäärä 5mm järkevän kuuloinen? Entä nuo vastusarvot? Joku muukin mittaillut. . .?

Mahtaakohan se että sinne paisariin palaa neste kokoajan syylärin ylivuodon kautta olla tässä normaali "ominaisuus" silloin kun kierto ei o paineistettu kun paisarin korkki on auki? Jaksaako kukaan raottaa omaa paisaria koneen ollessa lämmin ja kattoa miltä näyttää?
 

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #18 : 08.05.2015, 18:39:03 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29293.msg935167#msg935167

Tossa on jotain mun mittaamia arvoja. Olisko ollu 4.4kOhm @6C ja 600Ohm @ ~50C

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #19 : 21.05.2015, 08:26:27 »
Jatkanpa vielä kirjoittelua jos tästä jossain vaiheessa on apua jollekin muulle. Eilen oli taas aikaa testilenkille niin totesin että ongelma onkin varmaan siinä, että "raskaamman" ajon (motarilla muutama kymmenen km) jälkeen kone kiehauttaa jäähynesteitä kun poistuu motarilta.

Totesin että kun veti motarilta suoraa sivuun seisakkeelle ja nokkapelti auki niin jäähdyttimen kenno kuumeni niin kuumaksi ettei kärsi kädellä koskea, mutta flekti ei silti vain pyöri ja tässä vaiheessa kävi paisarin pinta laskemaan vauhdilla kun paine kasvoi.

Nyt kysymys jos on tietäjiä täällä, onko D5 vain yksi lämpötila-anturi (termarikotelossa) minkä perusteella tulee lämpötieto mittaristoon ja myös flektin ohjauksen "älylle" ?

Onko flektissä useampi pyörimisnopeus jäähdytystarpeen perusteella? Tämä kiinnostaa siksi koska ilmastointia käyttämällä saan kyllä flektin pyörimään mutta silloinkin tuntuu että kiehauttaa, joten kiinnostaa että pyörisiköhän flekti vielä reippaammin jos jäähdytystarpeeseen perustuva flektin ohjaus toimisi oikein?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #20 : 21.05.2015, 21:28:23 »
Onko flektissä useampi pyörimisnopeus jäähdytystarpeen perusteella? Tämä kiinnostaa siksi koska ilmastointia käyttämällä saan kyllä flektin pyörimään mutta silloinkin tuntuu että kiehauttaa, joten kiinnostaa että pyörisiköhän flekti vielä reippaammin jos jäähdytystarpeeseen perustuva flektin ohjaus toimisi oikein?

Kyllä se kierrosnopeus säätyy tarpeen mukaan. en tiedä onko täysin portaaton. veikkaan että on omien kokemusten perusteella. Puhaltaa ja ujeltaa melkolailla kun vetää kierrokset tappiin
« Viimeksi muokattu: 21.05.2015, 21:30:11 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jull3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 kerää painetta jäähyjärjestelmään
« Vastaus #21 : 15.10.2015, 08:59:12 »
Päivitetään tämä tarina vielä loppuun. Pitkän hakemisen ja väistämätöntä vastaan rimpuilun jälkeen lopulta alkoi näkyä merkkejä öljystäkin jäähynesteessä. Auto pajalle ja tuomio oli kannessa. Annoin luvan korjata ja kuten näistä pahveista sanotaan niin ei ollut selkeitä vian merkkejä kansipahvissa tosin sitä kai on melko vaikea nähdäkään. Mutta kansi oli ihan selkeästi kuulemma kiero.

Kansi kävi oikaisussa ja samalla entisöitiin muukin tarpeellinen kannesta mm pakoventtiilit vuoti. On nyt sitten ollu noin kuukauden ajossa sen jälkeen ja kyllä se vaikuttaa nyt sillä tulleen kuntoon. Ei ollut sitten niin huokea auto tämä nyt kansirempan jälkeen.

Opiksi tarinasta jäi ainaki se, että melko huonosti sillä indikaattorinesteellä näki kansivuotoa kun mittaaminen ei oikein onnistu mitenkään ajossa :D toinen oppi on se että on ne jäähynesteen letkut nyt selkeästi ihan löysät verrattuna siihen mitä ne oli, eli kyllä se vähänkin jämäkämpi letku on sitten liian korkea paine jäähyjärjestelmässä.

 

Samppasport  Futurez