Kulkukoira  Proturbo

740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys

  • 33 Vastauksia
  • 21405 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #15 : 01.06.2011, 10:44:39 »
Juurikin meinasin sanoa, että kakspuokki rattaat, niin tuo kolmosella vetoalueelta putoaminen poistuu. On meinaan jääradalla aika ehdoton tuo kakspuokki laatikko...
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #16 : 01.06.2011, 16:48:17 »
Juurikin meinasin sanoa, että kakspuokki rattaat, niin tuo kolmosella vetoalueelta putoaminen poistuu. On meinaan jääradalla aika ehdoton tuo kakspuokki laatikko...
missäs tollasta lootaa on käytetty? :-[  :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #17 : 01.06.2011, 17:17:42 »
Jos joku vaikka laskisi nopeudet eri vaihteilla vakioperällä ja vrt 5.38

Laitetaanko vaikka 5000 rpm kohdalle vähän pyöristellen laskettuna, vertailukohtana M47 ja 3.54 perä?

1. vaihde - 35 km/h vs. 25 km/h
2. vaihde - 75 km/h vs. 50 km/h
3. vaihde - 120 km/h vs. 80 km/h
4. vaihde - 165 km/h vs. 110 km/h
5. vaihde - 200 km/h vs. 130 km/h

3.54 nyt varmaan on vähän aavikkovälityksen puolella jo mutta idea käy varsin selväksi. Laskuissa voi olla vikaa.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #18 : 01.06.2011, 20:20:19 »
ei tullut toi laatikko mieleenkään..nyt kuitenkin kun kattelin laatikoita ja niiden hintoja niin luulen että ensimmäisenä sijoitan lootaan. Sopiiko jostain muusta tiheempi laatikko ilman suurempia muutoksia???
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #19 : 01.06.2011, 22:21:13 »
kumpi mahtaa olla edukkaampi..tuo D-nokka tai hionta??oisko paha jos siistii hiukan kanavia ja 2mm kannesta pois??
mitäs nuo kuplan jouset vaikuttaa??
Minä en laittaisi jäärataleluun mitään vakionokkaa, ei niillä saa konetta kunnolla laulamaan. Vakionokan kanssa ei peltisarjasta ja mopon kaasareistakaan ole juuri iloa kun kone lakkaa hengittämästä aneemisen nokan takia juuri kun alkaisi laulamaan. Kannesta se pari milliä aika hyvä, kannattaa toki mittailla palotilaa, että mitä tulee puristussuhteeksi. Kanaville ihan perus siistiminen ja kohdistus, ja jos osaat niin ohjurit voit muotoilla. Kuplan ventiilijouset (mallia Hi-Perf) siksi, etteivät sekoa isoilla kierroksilla. Vakiot sekoavat (ja saattavat pohjata) helposti kireämmän nokan kanssa isoilla kierroksilla ja sitten ei naurata jos on ventiilit solmussa, männässä ventiilin tekemä reikä ja kansi p*skana..

Tuossa 740:n koneessa on vauhtipyöränä ns. pottapyörä eli mallia julman painava (pitkästi yli 10 kg), ei ole kuitenkaan mikään massapyörä vaan ihan umpirautaa. Etsit jostakin vanhemman 240:n tasaisen ns littupyörän ja kevennät sitä niin tulee kovasti kierrosherkkyyttä kun katoaa kymmenen kiloa pyörivää massaa. Onpa joku sorvannut pottapyörästä korkean reunuksen pois ja sovittanut littupyörän paineasetelman, vaatii paljon työtä sorvin ääressä. Vauhtipyörän painolla ei ole merkitystä moottorin vääntöalueeseen, kierrosherkkyyteen sillä kyllä on suuri merkitys. Tuohon kakkoselta kolmoselle vaihtaessa tapahtuvaan puutumiseen ei vauhtipyörän painolla ole juurikaan merkitystä, tietysti kevyemmällä pyörällä kierrokset saa nopeaammin nostettua takaisin vetoalueelle mutta perusongelma on liian suuri ero vaihteiden välityksissä.

missäs tollasta lootaa on käytetty? :-[  :)
Puolikas meinaa, että laatikkoon tehdään yksi uusi välitys, jonka välityssuhde on suurinpiirtein kakkosen ja kolmosen välissä. 2,5 laatikon teko maksaa 150-500 tekijästä riippuen. Noita puolikkaita laatikoita voi tehdä monella tapaa, osa laittaa puolikkaan vitosen rattaiden tilalle, muut vaihteet säilyvät ennallaan, ei ehkä ole paras kaavio vaihtamisen nopeutta ajatellen mutta halvin tapa. Nelivaihteisissa taas laitetaan puolikas yleensä kolmosen rattaiden tilalle ja kolmosen rattaat sitten nelosen rattaiden tilalle. Tai sitten sport getrak ja välilaipalla tai hitsatulla kytkinkopalla kiinni koneeseen, sportti getrakki maksaa muutaman rahan enemmän.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #20 : 01.06.2011, 22:36:40 »
Mikä perävälitys siellä nyt on? kyllä 50e välityksen vaihto tulee halvemmaks ku laatikon teettäminen
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #21 : 01.06.2011, 23:16:36 »
Minä en laittaisi jäärataleluun mitään vakionokkaa, ei niillä saa konetta kunnolla laulamaan. Vakionokan kanssa ei peltisarjasta ja mopon kaasareistakaan ole juuri iloa kun kone lakkaa hengittämästä aneemisen nokan takia juuri kun alkaisi laulamaan. Kannesta se pari milliä aika hyvä, kannattaa toki mittailla palotilaa, että mitä tulee puristussuhteeksi. Kanaville ihan perus siistiminen ja kohdistus, ja jos osaat niin ohjurit voit muotoilla. Kuplan ventiilijouset (mallia Hi-Perf) siksi, etteivät sekoa isoilla kierroksilla. Vakiot sekoavat (ja saattavat pohjata) helposti kireämmän nokan kanssa isoilla kierroksilla ja sitten ei naurata jos on ventiilit solmussa, männässä ventiilin tekemä reikä ja kansi p*skana..

Tuossa 740:n koneessa on vauhtipyöränä ns. pottapyörä eli mallia julman painava (pitkästi yli 10 kg), ei ole kuitenkaan mikään massapyörä vaan ihan umpirautaa. Etsit jostakin vanhemman 240:n tasaisen ns littupyörän ja kevennät sitä niin tulee kovasti kierrosherkkyyttä kun katoaa kymmenen kiloa pyörivää massaa. Onpa joku sorvannut pottapyörästä korkean reunuksen pois ja sovittanut littupyörän paineasetelman, vaatii paljon työtä sorvin ääressä. Vauhtipyörän painolla ei ole merkitystä moottorin vääntöalueeseen, kierrosherkkyyteen sillä kyllä on suuri merkitys. Tuohon kakkoselta kolmoselle vaihtaessa tapahtuvaan puutumiseen ei vauhtipyörän painolla ole juurikaan merkitystä, tietysti kevyemmällä pyörällä kierrokset saa nopeaammin nostettua takaisin vetoalueelle mutta perusongelma on liian suuri ero vaihteiden välityksissä.
Puolikas meinaa, että laatikkoon tehdään yksi uusi välitys, jonka välityssuhde on suurinpiirtein kakkosen ja kolmosen välissä. 2,5 laatikon teko maksaa 150-500 tekijästä riippuen. Noita puolikkaita laatikoita voi tehdä monella tapaa, osa laittaa puolikkaan vitosen rattaiden tilalle, muut vaihteet säilyvät ennallaan, ei ehkä ole paras kaavio vaihtamisen nopeutta ajatellen mutta halvin tapa. Nelivaihteisissa taas laitetaan puolikas yleensä kolmosen rattaiden tilalle ja kolmosen rattaat sitten nelosen rattaiden tilalle. Tai sitten sport getrak ja välilaipalla tai hitsatulla kytkinkopalla kiinni koneeseen, sportti getrakki maksaa muutaman rahan enemmän.
kiitos..tuli tuohon nokka asiaan hyvinkin täydentävä vastaus

heitänpä vertauksen tuohon vauhtipyörään ja siihen vääntöalueeseen...tuossa käyttis omegassa on vauhtipyörällä painoa 12,8kg ja pienillä kierroksilla ei tapahdu mitään mutta esim. 80km/h lähtee kiihdyttämään niin tuntuu vakioksi vetoja olevan kun taas aiemmin käyttiksen virkaa palvellut etuveto ascona jossa täysin sama moottori, vauhtipyörässä ainoastaan 6,2kg painoeroa (kevyempi) tuntui vääntävän alakierroksilla hyvin mutta taas tuossa 80km/h--> kiihdytyksessä sai hakea 4-vaihdetta..molemmissa kierrokset n.2300rpm 80 nopeudessa..saattaa olla että olen väärässä.

tarkoitin tuolla vaihteistolla sitä tiheää lootaa, mutta tuo selvisi jo.

eli..jos kannen rakentaisin niin että kannen kanavia hieman siistii/suurentaa, linerit muotoilee uudestaan, hinnasta riippuen 30ast venturit, kuplan jouset ja volvon D-nokka+säädettävä nokkapyörä ja tuohon nuo 38mm kaasarit lyhyellä imusarjalla, 38 tai 42/60 4-1 pakosarja ja sitte tuo 240 vauhtipyörä. Oisko toimiva paketti??
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #22 : 04.06.2011, 15:53:27 »
Kenelläkään hajua sopiiko M47 puolikkaat rattaat sianpään M47:aan?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #23 : 06.06.2011, 08:24:26 »
Kenelläkään hajua sopiiko M47 puolikkaat rattaat sianpään M47:aan?
Sopii, sama aski kyseessä, sianpäässä vain kyljellään.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Aapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #24 : 06.06.2011, 12:39:54 »
Mikä perävälitys siellä nyt on? kyllä 50e välityksen vaihto tulee halvemmaks ku laatikon teettäminen
No ei taida aivan 50:llä saada 5.38 välitystä 31:een perään... (?)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #25 : 06.06.2011, 13:25:08 »
Työt voi joku tehdä 50e, osat maksaa useamman satasen
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #26 : 06.06.2011, 14:38:55 »
Lautamäeltä 5.38 välitys 1030 perään 325 rahaa. 2½ rattaat 70,- ja laatikon teko 180,-
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #27 : 06.06.2011, 20:57:01 »
No ei taida aivan 50:llä saada 5.38 välitystä 31:een perään... (?)
Pitääkö olla pässi?

Jos siellä on joku pitkä vakio perä, niin lyhyt vakioperä riittää ongelman ratkaisuun, ei tarvii olla keila ja tunkea mitään käyttökelvottoman lyhyttä ökyperää...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Aapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #28 : 07.06.2011, 11:00:57 »
Pitääkö olla pässi?

Jos siellä on joku pitkä vakio perä, niin lyhyt vakioperä riittää ongelman ratkaisuun, ei tarvii olla keila ja tunkea mitään käyttökelvottoman lyhyttä ökyperää...

No sillonpa ei taas olla lähelläkään sitä mitä oli jäsen "Graycap" aiemmin vertaillut...

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #29 : 07.06.2011, 16:29:14 »
eihän täällä nyt tartte ruveta kinastelemaan..kysehän siis vaan jääautosta ja sen "halvasta" "virittämisestä" :hello: ;)

Onko tommoseen volvoon olemassa jotain tiheämpää perää kun tuo 2.3 orkkis? ja miten arvokkaita tollaset on?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron